Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Perukkeen käyttö pienillä uistimilla.

Started by uistin203, July 31, 2007, 21:06:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

uistin203

Eli tein tälläisen aiheen, koska haluaisin tietää kannattaako pienillä uistimilla käyttää peruketta. (Esim. Pienet lipat kuten meps 1-2 koko nje., pienet vaaput kuten senior nje. Vaaput harmittaa tietysti enemmän kun kalliita.) Sillä niitä haukia vilisee paljon ja usein uistin lähtee ilman, että hauki edes taistelun tarjoaisi. Joten mitä mieltä olette? Häiritseekä peruke paljon vieheen uintia, joka oikeasti vaikuttaa pyytävyyteen? Sillä edellis vuonna olin eräällä pikku lammella isäni kanssa ja hauet veivät sillä kerralla yhteensä 3 tai 4 uistinta. Veivät sinä kesänä monta lisääkin. Mutta nämä olivat onneksi vain kumikala jigejä. Ja ovat ne tänäkin vuonna niitä muutaman itseltäni vieneet lippoja. Kalastamme siis sieltä ihan ruoka-ahventa.

kaivo

Quote from: aloittelia on July 31, 2007, 21:06:32 Häiritseekä peruke paljon vieheen uintia, joka oikeasti vaikuttaa pyytävyyteen?

Riippuu suuresti siitä, millaista peruketta käyttää. Kannattaa lukaista tämä artikkeli.

osmanhauki

Ei anakaa pieni peruke kovin paljon haittaa.
En anakaa oo huomannu :roll:.

Lurppa

Monofiili vai punottu?
Itte oon käyttänyt yleensä punottua, mutta monofiilissä usein on myös ollut perukkeena metri punottua siimaa...
Tosin viime kesänä sama hauki vei kaks jigiä samantien, vaikka oli punottua... :/ Kolmannella kerralla ei sitten onnistunutkaan.

Itte en ole ikinä ostanut näitä metallisia perukkeita, vai mitä vaijeria ovatkaan :P
Monofiilistä olen sitä mieltä että se katkeaa ensimmäiseen hampaankulmaan mikä osuu, mutta punottu ei niin helposti.
Virvelöinti & Perhokalastus. Verkkokalastus vähentää kalakantaa!

Progamer

Siis mulla ainakin on se käsitys että punottusiima rispaantuu hampaissa monosiimaa herkemmin :?

uistin203

Monofiiliä olen käyttänyt. Kokemusta ainoastaan ''vaijeri perukkeista'' enkä ole niitäkään käyttänyt. No luulisi, että punottu saattaa rispaantua, mutta ei silti mene poikki. Toisin kuin monoviiili menee heti kosketuksessa melkeimpä poikki.

Professor

Jos ahventa pyytää niin ei sillä taida olla väliä sillä ahven ei ole kauhean tarkka perukkeesta ,mutta jos pyytää jalokalaa niin en tiedä käyttäisinkö peruketta.

kirjolohikäärme

Pienet vaaput lähtee uimaan kylelleen herkästi perukkeen kans.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Redrum

En ole kyllä itse huomannu mitää haittaa perukkeista.
Jossain vaiheessa ihan testailin uinteja sitä katsellen että onko eroja, mutta ei kyllä tullut huomattua. Sekin oli vielä, että ilman peruketta tuntu koukut usein ottavan siimaan kiinni.
Eli jos heittäs oikeen napakasti niin koukkukin voisi periaatteessa katkasta siiman ja viehe jatkas menoa :)

Karski

Mielestäni peruke ei haittaa pieniä lippoja,päin vastoin,se tuo lippaan vähän painoa lisää niin se lentää pidemälle ja eikä se kalansaantia haittaa(eihän se kala tiedä mikä on peruke).pienet vaaput,kuten seniorit ja originalit eivät ui perukkeessa.Joitain vaappuja olen virittänyt niin että ne uivat perukkeessa.
''eise oo niin justiinsa''

Qkkeli

Quote from: aloittelia on August 01, 2007, 12:19:48 No luulisi, että punottu saattaa rispaantua, mutta ei silti mene poikki. Toisin kuin monoviiili menee heti kosketuksessa melkeimpä poikki.

Punottu siima ei ole paljoakaan kestävämpi kuin monofiili. Jos 0.12 mm punottu joutuu haen hampaisiin, ei sen katkeamiseen mene puoltakaan minuuttia.

Quote from: Karski on August 06, 2007, 16:23:49 Pienet vaaput,kuten seniorit ja originalit eivät ui perukkeessa.Joitain vaappuja olen virittänyt niin että ne uivat perukkeessa.

Seniori on siitä hyvä poikkeus pikkuvaapuista, että se ui hyvin jopa 30 cm teräsvaijeriperukkeen päässä.

Quote from: Yuz on August 06, 2007, 13:36:27
Olen kokenut ylivoimaisesti parhaaksi perukkeeksi kevlarperukkeet. Löysiä kuin siima, ei muistia, sekä kestävämpiäkin kuin tavalliset perukkeet.

Itse en ole paljoakaan näitä käyttänyt, mutta kuuleman mukaan näistä saa hyviä perukkeita pienille vaapuille. Ohuina nämäkään eivät ole pitkäikäisiä, mutta taatusti paljon parempi ratkaisu, kuin esim. teräsvaijeriperuke.
http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=620