Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Missä vaiheessa pitkäsiimakausi alkaa

Started by niilotus, May 22, 2008, 21:46:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niilotus

Itse olen harrastanut pitkäsiimakalastusta kesällä salakkasyötillä. Samoin kausihan jatkuu syksyllä suhtpitkälle.

Mutta miten näin toukokuussa (tai jopa aiemmin), pyytääkö pitkäsiima ja millä syötillä? Kokemuksia.

Hemulisoturi

No haukea saa varmasti ympäri avovesikautta vaikkapa perus ruutanasyötillä.
Nyt kudun jälkeen ottaa varmasti. Eikä kuhat ja ahvenetkaan saata harvinaisia saaliskaloja olla.

Perca

Pitkäsiimakausi ei oikeastaan lopu ollenkaan, kerran on tullut pidettyä kymmenkoukkuista jään alla. Näin keväästä kannattaa määritellä että mitä kalaa haluaa pyytää, näihin aikoihin on hyvät mahdollisuudet saada siimaan hauki, made tai lahna. Haukia kannattaa lähteä hakemaan ruovikon reunoilta ns. pohjapintasiimalla, eli syvyydestä riippuen ~5 koukun välein koho ja seuraavan viiden jälkeen paino, siten että kaikki vesikerrokset tulee haravoitua. Syöttinä elävä salakka on mun kokemuksien mukaan aivan paras. Madetta haetaan syvänteiden reunoilta ja syviltä karikoilta pohjasiimalla, elävä syötti on tässäkin hyvä, tosin vaikka joka kolmanteen koukkuun kannattaa laittaa vain kalanpala. Lahnaa kannattaa yrittää matalien lahtien suilta ja perukoilta, pohjasiimalla ja syöttinä kastemato, maissia tai leipää. Kastematoa käytettäessä kannattaa laittaa vaikka joka toinen syötti väliveteen ( http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=18696.0 ). Tämä lahnasiima pyytää helposti myös muita pohjalta syöviä kaloja, kuten ahventa ja muita särkikaloja.

-Perca

Vegetarian is an old indian word for bad hunter

niilotus

Eli kuhaa/ahventa odotettavissa vasta kesemmällä?

Laitoin tänään 20 koukkua pyyntiin. 15 mato ja 5 salakka syöttiä. Täkyjä ei kerinnyt pyytää kauempaa.

Paikka on 2,5 m syvä, karikon lähellä. Saapi nähdä mitä tulee.