Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lahnan/Säynen onginan koukun koko?

Started by Daiwa, May 05, 2008, 21:32:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daiwa

Eli minkä kokoinen koukku kannattaa olla lahnan/säynen onkimiseen?
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Perca

Itse suosin kokoja 4-14, riippuen saaliskalan koosta ja pyydysmuodosta sekä tietysti syötistä.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Daiwa

Pyydän 0,5-1kg lahnaa/säynee ja syöttinä kaytän tavallista kastematoa.

saury

Säyne ja lahna ovat pienisuisia kaloja, joten koukkukoon on oltava pieni. Jos kuitenkin haluat keskittyä onkimaan vain suurimpia kaloja, olisi paikallaan koukun suurentaminen. 0,5 kg kalat tarttuvat hyvin 12-koon koukkuun, mutta 1kg kala tarvitsee jo isomman koukun. Käyttäisin kokoa 10.

JuP3

Ei missään nimessä 10-kokoa isompia ei ne mitään haukia ole... Itse käytän 12-14 riippuen syönnistä ja sitä kautta syötistä.
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

pilkkiäijä

Minä olen saanut hyvin myös koolla 4-8! Säyne nimittäin nappaa isoon calicocat lippaankin hyvin ja olen nähnyt saatavan säyneen myös 11cm bomberilla. Eli noille 1kg kaloille käyttäisin koukkukokoa 6 ja siihen iso kastemato niin varmasti tulee!
Olen kalastelijapoika!

Morripoika

Quote from: pilkkiäijä on May 06, 2008, 16:57:47
Minä olen saanut hyvin myös koolla 4-8! Säyne nimittäin nappaa isoon calicocat lippaankin hyvin ja olen nähnyt saatavan säyneen myös 11cm bomberilla. Eli noille 1kg kaloille käyttäisin koukkukokoa 6 ja siihen iso kastemato niin varmasti tulee!
Ei säynävälle tarvi olla niin pieni kuin kuin lahnalle. Itse olen säynävää saanut 12cm störmin vapuillakin... Säynelle paras ehkä 6-8 lahnalle 8-12.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Kala_JP

Mä oon käyttäny aina lahnaa onkiessa 13 koon koukkuu
Fisustaja

2kg siika

sain normaali kokosella koukulla 3 kilosen lahnan !!!!!!!

Torro

Quote from: kuha11 on August 10, 2008, 22:08:43
sain normaali kokosella koukulla 3 kilosen lahnan !!!!!!!
Ihan punnittu kanssa vai meinasit että "kyllä se kolmikiloinen oli" vaikka oikea paino todellisuudessa olikin 1.6kg
Normaali kokoisella koukulla ...hmm sunnuntai kalastajalle normaalikoukku on se mikä Esson onkisetissä on kiinni, ehkä kokoa 4-6 ...kilpaonkijalle normikoukku saattaakin olla kokoa 10.
Pari huutomerkkiä riittää ja ilman kuvaa on tuollaisen viestiasun kanssa turha alkaa pätemään. Viestisi ei edistä tätä keskustelua yhtään ....ja olet antanut itsestäsi sellaisen kuvan, että monikaan ei sankaritekojasi ota tosissaan, joten kannattaa miettiä mitä kirjoittaa
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

McFisherman

kaikessa onginnassa isoin koukkukoko mulla 12 yleensä 14 - 18 jopa 20 - 22

Morripoika

Quote from: McFisherman on August 15, 2008, 11:44:52
Sinä ihan tosissaan väität, että 22 numeron koukkuu saa madonkin pysymään kiinni? Sen kokosella koukulla noin ~5mm
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

McFisherman

Quote from: morripoika on August 15, 2008, 15:24:52
Quote from: McFisherman on August 15, 2008, 11:44:52
Sinä ihan tosissaan väität, että 22 numeron koukkuu saa madonkin pysymään kiinni? Sen kokosella koukulla noin ~5mm
Toukkaa noin pienessä koukussa

[MPPK]Antonio(Fin)

mulla numero 4-6 ja väkäsen painan puristimella kasaan
"Enemmän osaamista, Enemmän saalista"

Vikke

~10-14 ..

Riippuen kalan koosta tietenkin.
Mutta noita olen itse käyttänyt.  Eikä ole katkeria karkuutuksia tullut.  :-D

Perustelut löytää jo vastauksesta, jos oikein tarkasti katsoo.  :-)
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

vainaja

Peruskoko on kymppi. Passaa melkein kaikenlaiseen ongintaan. Vaan jokainenhan saa itte kokeilla mikä on paras.

pilkkiäijä

En vieläkään voi ymmärtää mitä järkeä on käyttää pienempiä kuin koon 10 koukkuja vaikka säyneen tai lahnan onginnassa  :-o

Pienimmät koukut mitä käytän on kokoa 14, ja niitä käytän vain pienten särkien ja salakoiden onginnassa. Ahvenille aina isompi kuin koko 10, ja Lahnalle ja säyneelle VÄHINTÄÄN koko 8. Isoimmillaan jopa kokoa 2. Tosin aina kun kalastan säyneitä niin niiden keskikokokin on yli 1kg, ja lahnankin vähintään se puoli kiloa. Kyllä sellainen 200g lahna jää melko varmasti jo koon 6 koukkuun ainakin. Kun vaan antaa syödä tarpeeksi. Ja lahnan kalastus on taitolaji ;)
Olen kalastelijapoika!

flatlander

itse ongin lahnaa 12-8 koon koukuilla, ja käyttämäni koukut ovat yleensä pyöreä pohjaisia...ns karppikoukkuja tattuvuus on mielestäni parempi varsinkin suuria lahnoja onkiessa.

Daiwa

Quote from: flatlander on October 21, 2008, 09:23:11
itse ongin lahnaa 12-8 koon koukuilla, ja käyttämäni koukut ovat yleensä pyöreä pohjaisia...ns karppikoukkuja tattuvuus on mielestäni parempi varsinkin suuria lahnoja onkiessa.
Minä oon ite kokeillu tuota karppikoukkua, mutta homma meni aivan pieleen. Ongin semmosia 1-2kg lahnoja. En tiiä jos siinä on sitten joku oma niksi.  :wink: Miten muuten laitat madon siihen karppikoukkuun?

flatlander

yleensä laitan siihen aika suurikokoisen madon ja sitten voin höysteeksi pujottaa maissin tähkän siihen...tai sitten toinen mitä käytän on että pujottaa useita matoja koukkuun vaikka iham keskeltä matoo että ne kiemurtelevat mukavasti ja eikun onkimaan

Acke

Minä oon käyttäny 10 kokoista koukkua. Joskus myös 8.