Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uistimia Puronieriälle

Started by lohen pyytäjä, June 07, 2008, 09:55:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lohen pyytäjä

Minkalaisia uistimia olette käyttäneet Puronieriälle? Tähän lähikojokeen istutettiin vasta Puronieriöitä melko paljon, niin pitäisi tietää hyviä uistimia niille. Joki on melkein 10m leveä ja 0.2m-1.5m syvä. Vesi on melko tummaa.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Qkkeli

Itse kokeilisin samoja vieheitä kuin mitä kirjolohelle/taimenelle tarjotaan; Lotto- lippoja, pienintä Beggaria, Räsänen 4/5 cm, Senioreita, pieniä Salmo Hornetteja, liitsejä..
Väreistä tarjoaisin ainakin papukaijaa, punaista hileellä, PuMua(punamustaa) ja pinkkiä.
Vielä suhtkoht ohut siima ja kevyet vehkeet.

Morripoika

Tekis mieli sanoa, että etkös meinaa atraimella yrittää, mutta en sano.
Jos vesi on kerta tummaa niin kirkkaat värit luulisi tehoavan uistimista ei mitään tietoa mitä kannasttas yrittää.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Murmeli

Itellä toiminut esimerkiski Lotto, Salmo Hornet, Kuusamon loimulippa yms. pienet vaaput ja lipat. Puronieriä ottaa samoihin vieheisiin, kuin taimen ja kirjolohi. Vaaput on suosiossa ainaki mulla, kun lohikaloja joesta jahdataan.

lohen pyytäjä

Tulin just siitä paikasta. Yhden Puronieriän sain ja sain sen kuusamon loimulipalla ja väri oli kupari. 4 kertaa tärppäs rapalan papukaijan väriseen 4cm vaappuun.

Murmeli

lohen pyytäjä

Quote from: Murmeli on June 07, 2008, 21:50:21
Minkäkokoinen kala oli?

Oisko se ollu 1.5kg. Oli melko pulleana, kun oli hieman mätiä sisässä.

Iltaa

itse käytän senioreja ja lippoja useimmiten blue foxeja :-)

pilkkiäijä

Juu, pienet lipat toimivat tosiaan hyvin! Paras on mielestäni meppsin koko 1 ja 2 kuparinen lippa, jossa mustia pisteitä. Tummilla 1-3koon lipoilla uskoisin tulevan parhaiten, mutta voithan koittaa myös pieniä vaappuja.
Olen kalastelijapoika!

Murmeli

Quote from: lohen pyytäjä on June 07, 2008, 22:25:09
Minkäkokoinen kala oli?

Onko sulla kuvaa tuosta?

Iltaa

pilkkiäijä itse sain mepsillä 1kg taimenen viime vuonna ounasjoesta

Vikke

Erilaisilla lipoilla pitäisi tulla hyvin, myös pienet vaaput kannattaa käydä läpi.

Lipat, mm. Bete Lotto, Mepps Aglia kokoaan 0/1, Fladen pikkulipat yms..
Vaaput, mm. Pienet Salmo Hornetit yms. (en osaa tähän hätään nimetä erikseen enempää).

Ja jos tuolla kuparisella Kuusamon Loimulipalla tuli tuo yksi kappale, niin kokeile ihmeessä sitäkin joka reissulla!

Itselläni nimittäin on aina niin, että jos jollakin vieheellä olen saanut tai on ollut kiinni, niin kokeilen sitä siinä paikassa aina. Vieheeseen luottaan saadun kalan tai karkuutuksen jälkeen. :wink:
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

lohen pyytäjä

Quote from: Murmeli on June 08, 2008, 12:38:41
Quote from: lohen pyytäjä on June 07, 2008, 22:25:09
Minkäkokoinen kala oli?

Onko sulla kuvaa tuosta?

Ei ole kuvaa tuosta kalasta.

PäSSi

Punaisilla lipoilla kuulema tulee nieriää eli rautua, en sitten mene takuuseen että tuleeko sillä p.nieriää :|
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

lohen pyytäjä

Sanokaa te kokeneemmat puronieriän kalastuksesta, että syökö puronieriä päivällä? Oon joka kerta käyny illalla koittaa puronieriää ja joka kerta on tullut tärppejä tai kaloja..

Murmeli

Puronieriä syö ympäri vuorokauden ainaki Ohtaojalla. Se ei ole niin arka kala, kuin esimerkiksi taimen.

lohen pyytäjä

Tänään käytiin koittaa samasta paikasta mistä ennenkin. Ei mitään tullut. Oiskohan nuo puronieriät lähteny ylöspäin, koska ne istutettiin siihen viime torstaina. Ja eikö puronieriät luontaisesti lähde ylös päin?

Murmeli

Ohtaojan puronieriät jämähtää siihen suvantoon, mihin ne laitetaan, tai sitten kelluu virran mukana alemmas. Harva niistä jaksaa virrassa kovin kauan olla ja yrittää ylös. Kyllähän ne jonku matkaa ylös yrittää, mutta ei samoin, kuin nousukalat. Virran voimakkuus siihen nousuun eniten vaikuttaa tietenkin. Kannattaa kokeilla erilaisilla uistimilla ja perhoilla jos johonkin ei ota.

lohen pyytäjä

Tänään päivällä käytiin. Ei taaskaan mitään vaikka kokeilin melko montaa lippaa. Samoista suvannoista kokeiltiin mihin niitä istutettiin. Tuttu oli saanut sieltä toissa päivänä 3 puronieriää. Huomenna uudelleen päivällä, voi syödä paremmin, koska huomenna tihuutta hieman vettä.

lohen pyytäjä

Ostin tänään Salmo Hornetteja 10kpl. Miten ko. uistimet toimivat puronieriälle?

Qkkeli

Käyttäjässä vika jos eivät toimi.

lohen pyytäjä

Tänään kävin koittaan puronieriää. Salmo horneteilla tuli vain haukeja ja ahvenia. Mepsin 2 koon kupariseen lippaan otti puronieriä, mutta oli todella huonosti kiinni yhdelläkoukulla niin kun kala lähti vauhdilla alas päin koukku irtosi kalan leuasta.

Murmeli

Quote from: lohen pyytäjä on June 19, 2008, 14:00:13
Suurin puronieriä, mitä olen Salmo Hornetilla saanut painoi 2 kg. Päättele ite toimiiko.

lohen pyytäjä

Quote from: Murmeli on June 22, 2008, 21:50:21
Quote from: lohen pyytäjä on June 19, 2008, 14:00:13
Suurin puronieriä, mitä olen Salmo Hornetilla saanut painoi 2 kg. Päättele ite toimiiko.

Mitä väriä oot käyttäny?

Murmeli

Quote from: lohen pyytäjä on June 23, 2008, 17:16:01
Mitä väriä oot käyttäny?
Musta päältä kulta/messinki kyljestä valkoinen mahasta. Salmo Hornetin toiseksi pienin malli kelluvana (yksikoukkuinen).

Tuossa kuva kyseistä väristä: http://static1.nagi.ee/i/p/11/67/00411167421a2b_m.jpg

lohen pyytäjä

Pitää kohta lähteä koittaan puronieriää, että jos sais. Ilmottelen sitte tänne että tuliko saalista. :-)

lohen pyytäjä

Olivat puronieriät lähteneet melkein 5km alas päin, varmaan siksi kun oli joen vesi 1m normaalia yläpuolella. 1 tärppi tuli koko reissun aikana ja se tuli rapalan floating 4cm papukaijan värinen.

Rockajimbo

No jos tiesit että ne on siellä 5km:n päässä niin mikset mennyt hakemaan? Kai'ullako zuumailit vai miten nieriät itsensä antoivat ilmi? Ok,ok näsäviisasta.

lohen pyytäjä

Ei. Olivat saaneet siitä istutus paikasta 5km alas päin puronieriää. Kävin siitäkin kokeileen mutta ei ottanut. Taitaa olla suurin osa niistä puronieriöistä syöty.