Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Propionaatille sopivia maaleja?

Started by Kalamiäz, July 03, 2008, 19:10:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalamiäz

Olen tehnyt nyt pari kesää vaappuja lakan kanssa ja sitten tänä keväänä menin tyhmyyksissäni ostamaan kirkasta ja valkoista propionaattia.Pohjalle saan valkoisella propionaatilla hyvän pinnan,vaikka aluksi tulikin
uisteisiin ilmakuplia.Olen maalannut uisteeni spray maalilla, mutta sehän ei kirkkaalle propionaatille kelpaakkaan. Kokeilin laittaa spray lakkaa uisteen pinnalle n.5 kerrosta mutta silti maalit tahtoivat liueta.
Pitäisikö laittaa maalipinnan päälle lisää spray  lakka kerroksia vai pitäisikö alkaa käyttämään vaappulakkaa? Löytyisikö jostain suhtkot halpoja maaleja jotka eivät liukene propionaattiin ja liukenevatko ruiskumaalit propionaattiin?

Shield

Quote from: Kalamiäz on July 03, 2008, 19:10:31
Olen tehnyt nyt pari kesää vaappuja lakan kanssa ja sitten tänä keväänä menin tyhmyyksissäni ostamaan kirkasta ja valkoista propionaattia.Pohjalle saan valkoisella propionaatilla hyvän pinnan,vaikka aluksi tulikin
uisteisiin ilmakuplia.Olen maalannut uisteeni spray maalilla, mutta sehän ei kirkkaalle propionaatille kelpaakkaan. Kokeilin laittaa spray lakkaa uisteen pinnalle n.5 kerrosta mutta silti maalit tahtoivat liueta.
Pitäisikö laittaa maalipinnan päälle lisää spray  lakka kerroksia vai pitäisikö alkaa käyttämään vaappulakkaa? Löytyisikö jostain suhtkot halpoja maaleja jotka eivät liukene propionaattiin ja liukenevatko ruiskumaalit propionaattiin?
Kannattanee ostaa aluksi jokin halpa ruisku ja siihe sopivia maaleja. Nämä yleensä kestävät probin.

Kalamiäz

Olen kyllä aatellut sitä mutta paljon ruisku maalit maksavat , että saako jo 5eurolla purkin maalia

Mikko_-Procyon-

CAB maksaa n. 5e/purkki. Lisäksi tarvitset ohenteen, Ohenne-8 maksaa n. 20e/litra. Yksi maalipurkki riittää satoihin vaappuihin, tosin esim. valkoista kuluu rutkasti enemmän kuin esim. coat sinistä. CAB maalien kanssa parasta on CAB lakka. Probin kanssa voi olla ongelmia.

Itse olen aina sanonut, että "älä osta probia, jos halut säilyttää hermosi". Minulla ei ole hyviä kokemuksia probista lakkana. Se kuplii, vie maalit mennessään, kupruiluttaa pintaa, tarttuu huonosti folioon, on himmeämpää kuin muut lakat jne..

Spray-maaleissa olet vissiin käyttänyt mastonin alkydipohjaisia? Ne eivät sovi alkuunkaan probin kanssa. Eikä CABin. Tuurilla voi joskus onnistua, mutta yleensä ei. Minulla oli jotain spray-maaleja (automaaleja), jotka eivät lakkaan reagoineet.. mitähän ne olivat merkiltään, ei voi muistaa. Muistaakseni se oli joku (nitro?)selluloosa-pohjainen maali... Aikaa tästä on yli 15v, joten ei voi muistaa..
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/