Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Millaiset välineet heitto-onkeen

Started by morakaj, September 28, 2008, 03:30:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morakaj

Moi, voisiko joku ystävällinen sielu kertoa tuohon heitto-onkeen tarvittavat välineet.
Ajattelin harrastaa laiturilta onkimista vähän kauempaa ja syvemmältä.
Jos tarvitaan vapa ja kela niin voiko sitä samaa käyttää myös eri lippojen tmv. kanssa
vain vaihtamalla se heitto-onki osa siiman päästä pois ja alkaa sitten heittouistella.
Ensio

Väenö.

Tuossa otsikkoluettelon alalaidan tuntumassa löytyy juttua liukukoho-onki otsikolla.Siinö yksi vaihtoehto.

Vikke

Voihan tuota tavallista virveliä käyttää aivan hyvin heitto-onginnassakin.
Virität sen niin kuin tavallisen ongenkin. Itse olen käyttänyt heitto-onginnassa vain vähän isompaa kohoa, ja painavampaa painoa.

En minä varmaan enempää osaa neuvoa... Kireitä.

"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Kaivo

Quote from: Väenö. on September 28, 2008, 17:17:34
Tuossa otsikkoluettelon alalaidan tuntumassa löytyy juttua liukukoho-onki otsikolla.Siinö yksi vaihtoehto.

Liukukohon käyttö alkaa olla paikallaan silloin, kun kalastetaan jo muutaman metrin syvyisiä paikkoja, ja edut ovat sitä suuremmat mitä syvemmälle on tarvis päästä. Perinteinen, siimaan paikoilleen lukittava koho tekee ongen heittämisestä vaikeaa, mikäli siimaa alkaa olla ulkona vavan mitta. Lisäksi pyynti rajoittuu kiintokoholla luonnollisesti melko mataliin vesiin. Liukukohon stopparin voi kelata läpi vaparenkaista ja vaikka kelalle asti, jolloin onkiviritelmän heittäminen helpottuu huomattavasti, ja ongen saa aina pyytämään pohjan tuntumaan vaikka syvyyttä olisi kuinka paljon.

Muistettakoon vielä se juttu, että virvelin käyttö tekee onginnasta kalastuslain mukaan heittokalastusta, eli se vaatii samat luvatkin.

Lisätietoja esim. http://sportfishingmagazine.fi/fin/kaudenvihjeet/2001/liukukoho.htm

-- Kaivo

morakaj

Ihan hyviä vinkkejä oli tuossa artikkelissa "liukukoho",
käynpä kaupassa ihmettelemässä ko. asiaa.
Ensio