Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Syötit pilkinnässä.

Started by UppoPerho, October 11, 2008, 20:31:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

UppoPerho

kastemato
Yleinen hyvinsäilyvä syötti, samoja matoja käytetään kesäisin onginnassa

Kärpäsentoukka
Kärpäsentoukka on pilkkijän yleisin syötti. Se on vaalea perusväriltään, mutta yleisimmin käytetään karamellivärillä punaiseksi värjättyä toukkaa.

Surviaissääsken toukka
Surviaissääsken toukkaa pidetään parhaana syöttinä, mutta sen säilyvyys on huono. Sen rakenteellinen kestävyys pujotettaessa koukkuun on melko heikko. Sitä käytetään eritoten mormuskapilkinnässä ja silloin, kun tiedetään olevan huono syönti.

Tossa noita yleisiä syöttejä pilkinnässä. Ite käytän normaalisti noita kärpäsentoukkia, ja toimii aiva hyvin ainakin ahvenelle ja särjelle..

Mitä syöttejä käytätte eniten, millä tulee parhaiten kalaa?
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Vikke

Matoja/kärpäsentoukkia tulee käytettyä eniten.
Joskus on niin, että vain madoilla tulee kalaa, ja joskus niin, että vain kärpäsentoukilla.

Joskus pistän myös kumpaakin samaan.
Surviaisia aina joskus tulee myös käytettyä, mutta harvemmin.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Crice

Kärpäsen toukkia olen käyttänyt koko ikäni pilkkiessä. Sian läskiä olen myös käyttänyt ja pelittää todella hyvin! Ehkä jopa paremminkin kuin nuo toukat ahvenille :-)
O_o

j.a.m

Minne jäi silmä . monesti ison affenen pyynnissä paras syötti .

jompsu

yleisesti kärpäsentoukkia käytän.joskus myös nuita matoja.
tä...?

vilpo (fin)

yleensä sitä tulee pystypilkillä pilkittyy tasureilla ja morreilla joskus

Migelis

Kärpäsen toukkaa käytän aina.

UppoPerho

Minkälaisella tekniikalla laitatte toukan koukkuun? Olen vielä vähä pihalla näissä pilkkitouhuissa, kun vasta aloitten talvena pilkkimään..

Olisi mukava jos joku voisi näyttää paintilla piirretyllä kuvalla toukan koukussa..

Daiwa

Quote from: Abu_Garcia on October 14, 2008, 21:21:54
Minkälaisella tekniikalla laitatte toukan koukkuun? Olen vielä vähä pihalla näissä pilkkitouhuissa, kun vasta aloitten talvena pilkkimään..

Olisi mukava jos joku voisi näyttää paintilla piirretyllä kuvalla toukan koukussa..
Kaks mun mielestä tärkeää pointtia. Laitat toukan koukkuun, niin pääasia on että kamat pysyy toukan sisällä, eli ei kaikki veri lennä sieltä pihalle. Toinen on se, että koukun kärki pitää mun mielestä näkyä. Siihenkin on syitä. Kala tarttuu paremmin! Sitten, kun toukka tahtoo jäätyä melko helposti niin jos koukun päätä ei näy ja toukka on kankia, niin miten se kala tarttuu?
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

UppoPerho

Kaivo

Quote from: Abu_Garcia on October 14, 2008, 21:21:54

Kärpästoukan koukutustavoista on kuvia tässä keskustelussa.

-- Kaivo

Juseli

Kärpäsentoukkaa tulee käytettyä melkeimpä aina.
Joskus hyvin harvoin matoa.
Käyttäisin varmaan useamminkin, mutta ei voi maasta ettiä, ku on lunta maassa ja kaupassa ne on kalliimpia kuin toukat.

Murmeli

Papinjärvellä pilkin kastemadolla, jotka kaivan talvella kasvimaalta. Jos madot loppuva, niin pilkin kärpästoukilla. Jos lähden jonnekkin muualle, kuin papinjärvelle, niin pilkin kärpäsen toukilla.

maunoob

käytääkö kukaan noita muovi systeemeitä sun muita tahnoja??

.Ville

Kärpäsen toukalla ei tule huonolla syönnillä, mutta kastemadolla tulee aina jotain. Survareista ei ole kokemusta.  :wink:
<><

maunoob

joo mulla oli keltasia kärpäsen toukkia eipä tullut mitään mutta yks tuttu toi aidon kastemadon ja tuli yks ahvena tänään oli kyllä todella huono syönti.. onko kellään kokemusta niistä power baitin tahnoista ja palluroista :?

ToniM

Kuinka kauan Kärpäsentoukat kestävät jääkaapissa?

Daiwa

Quote from: ToniM on January 10, 2009, 15:13:55
Mulla on kestänyt vajaa viikon.

ToniM

.Ville

Quote from: Daiwa on January 10, 2009, 15:22:19

Jaa mulla on kestänyt useita kuukausia.  :-D
<><

Satunnaikalastaja

Viime ahvenreissulle tuli lähdetyksi yllättäin, eikä syöttejä ollut. Harkitsin kyllä tehdä taikinaa tai ottaa vanhan purkin lohikalle tarkoitettua bait-massaa (mahtaakohan tuo vanheta - ikää on ainakin viisi vuotta), mutta en. Pikku tasurilla ekat ahvenet, ja sitten silmää pystypilkkiin. Toimii se näinkin.

JP_Fisher

kärpäsen toukkia ja katkarapuja ahven pilkinnässä, joskus myös Power Bait kumi mato/toukkaa mutta vain sillon kun Kärpäsen toukkia ei ole/ei saatavissa

sami552

Ainoot syötit mitä tulee käytettyä on ahvenen silmät kesällä kuhapilkinnässä. En ole tainnut saada toukalla ikinä kalaa, ei kyllä hirveesti ole tullut yritettyäkään (ehkä kerran tai kaks). Luotto tasureihin on sen verran kova.
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

Arska_1

Kärpäsentoukkia tulee täälläkin päin käytettyä yleensä. Keväisin sitten kun on lumet sulaneet jo paikoin pois niin, ehkä myös kastematoja jos sattuu löytymään.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Acke

Surviaisen toukkia ja tekotoukkuia tulee käytettyä.

Mr.Pilkkijä

Kyllä se on minulla vaan kestänyt puoltoista viikkoa, saattaa olla jääkaapin lämpötilasta.

Ja asiaan!! Kärpästoukkia ja silmiä käytän :wink: .

E: Vähän vajaa puoltoista
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

Daiwa

Quote from: Mr.Pilkkijä on February 05, 2009, 16:34:25

Kyllä se on minulla vaan kestänyt puoltoista viikkoa, saattaa olla jääkaapin lämpötilasta.

Ja asiaan!! Kärpästoukkia ja silmiä käytän :wink: .

E: Vähän vajaa puoltoista
Ei taida johtua jääkaapin lämpötilasta, vaan siitä että millon toukat on kauppaan tullut. Nyt ostin yhden toukkapurkin lisää ja siinä oli kansi jo kerennyt haalistua. Avasin purkin ja löysin mustia toukkia. Jes! Eipä kumminkaan ollut ensimmäinen kerta.

Torro

Kyllä se osittain johtunee myös jääkaapin lämpötilasta. Meidän jääkaapissa ainakin on "lämmin" ja "kylmä" taso. Eron huomaa selvästi: "Lämmin" -hyllyllä toukat ovat kovasssa liikkeessä koko ajan ja ne koteloituvat nopeammin kuin "kylmällä tasolla".Koteloituminen alkaa jo aikaisessa vaiheessa. Kylmällä hyllyllä toukkien liikkeet on verkkaisia ja ne pysyvät toukkavaiheessa kolmatta viikkoa.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

kala-ale

Minä käytän lähes aina kärpäsen toukkaa. Joskus sitten siika pilkillä ihan oikeata matoa.

-Kala-Ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

El Dorado

Aina niitä kärpäsemtoukkia käytän, joskus matojakin...