Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kuinka suuri saalis on kohtuullista?

Started by Kaivo, February 03, 2009, 12:02:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kaivo

Toisessa keskustelussa käsitellään tulevaisuudessa mahdollista EU-asetusta, jonka mukaan kalastajan olisi ilmoitettava vähintään 15 kg saaliistaan viranomaisille. Tähän liittyen rupesikin kiinnostamaan se, minkä kokoista saalista itse kukin pitää vielä kohtuullisena, kuinka paljon kalaa tuo kotiin per reissu jne. Pyyntipaikkakin vaikuttaa, eli se kuinka paljon kalaa jostakin paikasta voidaan vielä kohtuudella tappaa ilman, että vaarannetaan kalakanta, mutta jätetään se tällä erää keskustelun ulkopuolelle.

Aloitetaan. Kalastan avovesiaikaan heittämällä haukea, talvella pilkin ahventa. Kalat menevät omaan ja lähipiirin käyttöön. Haukia otan mukaani per reissu yleensä 0 – 2 kpl. Ahvenessa raja menee jossain 3 kg vaiheilla, sitä enempää en viitsi enää kotona käsitellä.

-- Kaivo

Hauzi

Itsellä suurin osa kaloista menee ruuaksi jo reissun päällä. Jos kalaa tulee kohtuudella niin sitten saattaa muutama kala päättyä kotiin ja pakkaseen. Voi sitten nauttia myöhemmin.

Taimenia tulee pääsääntöisesti itse pyydettyä. Harvemmin niitä tulee niin paljoa että ongelmaksi asti. Yleensä tulee pyytäminenkin lopetettua jos kalaa alkaa yli omien tarpeiden tulemaan.

verkoilla tulee sitten siikaa pyydettyä enemmän syksyllä pakkaseen. Siikakanta on kuitenkin kohtuullisen hyvä ja kestää paremmin kuin taimenkanta.

sen verran tulee pyydettyä mitä tulee syötyäkin.

Karski

Sellainenhan se on kohtuu saalis joka tulee itsellä varmasti käytettyä :-D.No kuitenkin minä itse vispaan perhoa ja kaiken näköisiä uistimia ja talvella tietenkin pilkin.

Kesäisin kalastelen aika paljon taimen pitoisissa vesissä, joten taimenia otan sen verran kuin saa ottaa(norm. 1-3kpl about 1-2kg).Haukea ja ahventa kalastelen kohtalaisen vähän, joten niitä en otakkaan paljoa, mutta normaalisti 1-2 haukea ja ahvenia max.3kg.On niitä joskus tullut otettua enemmänkin, mutta vain jostakin special syystä  :-D.

Talvella käyn kalassa melko harvakseltaan.Joskus istutuslamilla, mutta useimiten lähi järvillä ja merellä.Jos niiltä istukaslammilta kirrejä tai taimenia sattuu tulemaan hyvin nii silloin otan mukaani sen mitä saa ottaa(eli taas tuo 1-3kpl).Ahven saalini ei ole koskaan ollut järin suuri, jos sitten joskus sattuu hyvä syönti nii otan mukaani väh.8 kpl keskikokoisia ahvenia (~100g), isompia (~200g--->) voi ottaa jo vaikkapa 5kpl, mutta yleensä en ihan pieniä otakkaan, jos otan niin niitä sitten saa olla reilummin väh.15-20kpl.
''eise oo niin justiinsa''

Daiwa

No eiköhän tästä keskustella jo tuolla Mikon aiheessa. Kumminkin ite otan harvoin saalista kotiin, kun verrataan kalastuskertoihin. Vuodessa tulee käytyä melko usein kalassa ja etenki kesällä voi sanoa, että jokapäivä. Mutta nuo kaikki päivät ei ole mitään tosikalastusta, vaan rentoutumista tai "hupikalastusta". Hauen heittokalastusta katotaan, niin haukea tulee joella pikkureissua kohti 3-15kg, mutta harvoin enemmän. Nuista kaloista suurin osa menee mummolle tai jollekkin muulle, joka kalaa haluaa. Hauelle jos ei löydy sitten muuta käyttöä, niin ne joutuu haaskalle.

Pilkillä tai mato-ongella tulee ~0-10kg saalista. Pilkillä käyn joskus merellä ja silloin tulee hyvällä syönnillä ~10kg, mutta tuostakin kasasta menee kaikki ruoaksi, kun syöjiä aina läytyy. Ongella, tai tarkemmin sanottuna lahnaongella tulee yleensä 5-8kg saaliita ja tuosta kasasta kalat menevät haaskalle tai sitten päästän suurimman osan takaisin.

Kaikille käyttöä löytyy...
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Arska_1

Itse otan aikalailla kaiken mitä saan, kun koskaan en ole saanut mitään kalalajia ruuhkaksi asti. Viisi syöjää kumminkin täällä. Se mikä onkin se sopiva kalasaalis on mielestäni hyvin asiakohtainen, että mihin tarkoitukseen kalat menevät. Myyntiin vai omaan syöntiin. Jos omaan syöntiin niin en osaa muuta rajaa sanoa, kuin se mikä tuntuu hyvältä. Kuitenkin arvokalojen kohdalla alkaisin rajoittamaan jos niitä alkaisi tulemaan ruuhkaksi asti. Toki myös muitten kalojen jos niitä tulisi niin paljon, että ei itse ehtisi niitä syödä.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Pescador

Olisiko #6kg mulle simppeli. Yleesä otan mitä luontoäiti ja hyvä tuuri antaa.