Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pilkintä pystypilkeillä

Started by mika922, March 30, 2009, 00:41:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mika922

Haulla en ainakaan löytänyt tälläistä aihetta. Eli otsikko kertoo kaiken, miten siis pilkitään pystypilkeillä? Tasureihin luotan, moriin luotan, mutta pystypilkkiin luottamus on pieni. Silti joku saa aina isoja kaloja pystyllä. Onko miehessä vikaa vai pilkissä ( veikkaan, että ensin mainitussa... :roll:).
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

Aatami

Erilaiset pystyt toimii kaikki vähän erilailla. Itse saan kyllä pystyillä hyvin kalaa, mutta se vaatii sen, että opettelee eri mallien uintitavan. Joku iso saavi tai jos onnistut pilkkireiästä tarkkailemaan uintia eri liikkeillä. Jotkut tarvitsee voimakkaita liikkeitä ja joillekkin riittää pelkkä nosto ja tiputus. Eri kalat ottavat myös erilaisiin houkutusliikkeisiin. Esim särki ei mielestäni kaipaa juuri mitään houkutusta vaan se ottaa melkein helpoiten, kun antaa pilkin vaan olla. Sitten on tietysti värimielipiteet, että mikä toimii missäkin vesityypissä. Siihen en ota kantaa sen enempää, kun en usko niin värien merkitykseen. Hyviä merkkejä on niin paljon, että en ala niitä luettelemaan. Itse luotan Viimaan, ja ihan vaan sen takia, että se pyytää todella hyvin montaa lajia ja on helppo uittaa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Vikke

Kyllä pystyllä on mahdollista saada montaakin eri kalalajia. Itse käytän niitä lähes joka reissulla.

Niinkuin Aatami jo mainitsi, eri kaloille käyvät eri uittotyylit. Itse olen pystyillä pääasiassa pilkkinyt haukia ja ahvenia.
Hauelle olen tehnyt isoja nykyjä, ahvenelle vähän pienempiä.

Minäkään en mitään rupea ehdottelemaan... Eri vesistöihin käyvät erilaiset. Tuo Viima, minkä Aatami mainitsi, on tosiaan sellainen perusvarma.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Suurkalastaja1

Kannattaa kokeilla eri pilkkejä ja eri uittotyylejä. Kokeilemalla selviää, mikä uittotyyli ja pilkki toimii itsellä parhaiten.
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

verpil

Quote from: Suurkalastaja1 on March 31, 2009, 15:58:13
Kannattaa kokeilla eri pilkkejä ja eri uittotyylejä. Kokeilemalla selviää, mikä uittotyyli ja pilkki toimii itsellä parhaiten.
Todella hyvin sanottu. Esim oman nilsuni on itselläni oikea tappovehje mut kaveri tekee sillä monesti kalattomia reissuja.

Suurkalastaja1

Jep. Itselläni tappovehje on Hopeasiipi :-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

pilkkijä

ostin itsekkin 3 uutta pystypilkkiä  valio,hopeasiipi,arkku....mitä käytätte esim.hopeasiiven päässä mulla on tapsissa siipikirppu...ja jo yhdellä reisulla
tulikin 15kpl 200-300grm assuja..ja ensi pyhänä testaan lisää sitä..

Tuhe

Hopeasiipi on hyvä pilkki merelle, kun laittaa 6 tai 4 kolmihaaravärikoukun heti pilkin alle uistinrenkaalla kiinni. Eli ei tapsia ollenkaan ja antaa reilua kyytiä pilkille, niin kyllä isommat ahvenet kiinnostuu tarjouksesta. Valio on tunnetuimpia meripilkkejä ja täällä Oulunseudulla varmasti merellä eniten käytetty pysty. Valiolla se huonopuoli, et hauetkin tykkää.

Sorsa

6,5 senttinen messinki kupari Valio ja alle hopea siipikirppu, kylä lähtee. Tuolla setillä onkinut lähemmäs 5 vuotta, ja kalaa on tullu sisä vesillä. Itse asiassa tuollainen valio oli ensimmäinen pilkki jonka ostin, eikä ole tarvinnut pettyä. Hauet kyllä ikävä kyllä pitävät valiosta turhan paljon kun ollaan ahven pilkillä.

Murmeli

Pitkiä vetoja välillä, väristystä ja nykyttelyä. Alkaa kalaa tulemaan. Normaalisti n. 10-20 cm tapsissa pieni morri. Pystypilkit yleensä n. 5-7 cm pitkiä, eli niitä normaaleja, mihin kaikki ottaa. Syöttinä kastemato, kärpästoukka tai silmä. Siima 0,16 mm Stroft GTM. Tapsi sais olla ohuempaa, mutta samanpaksuisella siimallakin on saatu kalaa.

Dumppi 95

Oma tappovehje taitaa olla joko Kuusamon Varma (koko n. 5cm) värissä kupari/keltainen hologrammitarra tai sitten Puustjärven Valio 7,5cm värissä messinki/hopea tai hopea/messinki, en muista kumpi minulla on. Varmalla tuli tän talven suurin pystäri ahven, joka taisi painaa 310g ellen väärin muista. Valiosta karkasi vielä isompi, kun siima katkesi ja pilkki meni kalan mukana menojaan.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

D-Vitamiini

Minulla on myös se Kuusamon Varma.

Pilkin joka reissulla pystyllä.
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

rapala1

Käyttääkö kaikki pystypilkissä tapsia jonka päässä esim kirppu vai saako kalaa yhtä hyvin jos koukku on kiinni suoraan pilkissä?

Satunnaikalastaja

Quote from: Murmeli on April 28, 2009, 12:58:20
.... Syöttinä kastemato, kärpästoukka tai silmä...
Kastematoa pienemmillä madoilla tulee paremmin, tosin kokokin on sitten pienempää.

Quote from: rapala1 on August 10, 2012, 00:03:39
Käyttääkö kaikki pystypilkissä tapsia jonka päässä esim kirppu vai saako kalaa yhtä hyvin jos koukku on kiinni suoraan pilkissä?

Suoraan pilkkiin kiinnitettynä kalastavuus on hieman huonompi, koska koukun liike jää vähäiseksi. Laittaisin itse aina vähintään 15 mm ketjun pilkin ja koukun väliin. Tällaista lyhyttä ketjutapsia käytän lähinnä värikoukun kanssa. Pelkällä syöttikoukulla tai morrilla käytän pystypilkissä 7 - 20 cm siimatapsia.