Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mitä tapahtuu hauelle, kun uistin jää sen suuhun?

Started by Erätuli, September 30, 2009, 17:57:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erätuli

Olen monta kertaa menettänyt uistimiani hauen suuhun. Mietityttää mitä sille käy. Kuoleeko se? Voiko se syödä? Haittaako se sitä millään lailla?...
Olet ko joskus saanut hauen jolla oli viehe suupielessä?
¤Erätuli

Skarpa

Aika useasti löytyy kyseinen viehe kellumasssa pinnalla eli aika hyvin hauki pystyy ravistemaan  koukut/uistimen irti.
Eestä ja takkaaa

Zintti

Oon kuullut, että hauella on aikamoiset ruoansulatus aineet suussa. Eli veikkaan että koukut ruostuu ja uistin tippuu ajan myötä pois. Ja hauelle ei, pitäisi tulla pysyviä ongelmia tapahtuneesta. Korjatkoon joku jos meni metsään.

KALIKKA

juu ei se kala pitkin rautaa/puuta pitele suupielissä.toden näköisesti uistin tipuu joko heti siiman katkettua tai kohta
sen jälkeen.viikon kuluessa kala saa ravistettua koukut irti ellei väkänen ole mennyt leukaluusta läpi  (tippuu ajallaan pois)tai jääny
kiduksiin kiinni .kiduksissa oleva viehe voi kyllä vaurioittaa kalaa senverran pahasti että kuolema on väistämätön
onneksi harvoin.
eräällä lammella seurattiin erästä hauen rutaletta muutamana päivänä jolla oli lippa suupielessä
hauki norkoili saman kiven vieressä joka kerta kun käytiin heittelemässä.kala oli helpo tunnistaa samaksi,koska selkä
evästä puuttu iso pala.muutaman päivän jälkeen lippa oli kadonnut suupielestä,mutta ei hauki oppinu siitä mitään
roikku kaverin rapalassa,mutta tuuri kalan nimen kaveri anto hauelle ja päästi kasvamaan.
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

Jokuvaiin

Tuli muuten tästä mieleen, että kerran kun setäni oli vetämässä uistinta kavereidensa kanssa, niin hauki katkaisi siimat.
He tulivat rantaan ja rupesivat paistamaan makkaraa, mutta setäni sanoi, että käy vielä heittämässä uistinta vähän aikaa.
Hetken päästä hän palasi takaisin makkaranpaistopaikalle hauki käsissä, jolla oli suussa sama uistin, minkä hänen kaverinsa oli menettänyt hetki sitten.  :lol:
Olen kyllä kuullut, että kohta missä koukut ovat olleet kiinni, niin ne kohdat mätänevät ja koukut lähtevät irti.

Slx

Quote from: [TTV] Zintti on September 30, 2009, 18:00:51
Oon kuullut, että hauella on aikamoiset ruoansulatus aineet suussa. Eli veikkaan että koukut ruostuu ja uistin tippuu ajan myötä pois. Ja hauelle ei, pitäisi tulla pysyviä ongelmia tapahtuneesta. Korjatkoon joku jos meni metsään.
Mä en usko tohon että mahahapot sulattaisi uistimen, Aiheessa Savon kalareissut, on kuva kun Perza on saanut hauen jolla on pilkkejä mahassa mitään varmuuttahan ei ole että pilkit olisi talvelta mutta voisi olettaa että ne on silloin syöty...

perza

Quote from: Slx on October 02, 2009, 17:49:27
Quote from: [TTV] Zintti on September 30, 2009, 18:00:51
Mä en usko tohon että mahahapot sulattaisi uistimen, Aiheessa Savon kalareissut, on kuva kun Perza on saanut hauen jolla on pilkkejä mahassa mitään varmuuttahan ei ole että pilkit olisi talvelta mutta voisi olettaa että ne on silloin syöty...

Ohutlankaset koukut sulaa kyllä, tai ainkakin jollain tavalla syöpyy/ruostuu. Itse uskon että ne pilkit mitkä löysin on peräisin tältäkesältä, sen verran vähän oli ruostetta. Kyseinen paikka on muutenkin sellainen että pilkillä ei tavella taida käydä kukaan johtuen ihan siitä että sieltä ei saa kalaa. Kesällä taasen pohjaongella käyvät paljonkin.
Mutta niinkun sanoit niin eipä nuo pilkit siellä mahassa sula eikä kyllä isommat koukutkaan.
Itse olen saanut useamman hauen jolla on ollut koukku suupielessa ja yhdellä oli iso kolmihaara koukku mahassa(oma koukku, joka hävisi haukikoukusta).
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

KALIKKA

joo ei ne maha hapot hauellakaan mitään ihmeitä tee. itte sain muinoin kookkaan luupään
iskukoukusta niin mahasta löyty lauennut iskukoukku ja syöpymistä päätellen ollu masussa
jonkin aikaa.eli js kala nielasee rautapalan niin seo sitte siellä,mut suupielistä kyllä
karistaa aikas nopsaa killuttimet veks.eikä se koukun haava kyllä varsinaisesti
mätäne vaan laajenee senverran et koukku muljahtaa pois.
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa