Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Avo vai umpikela?

Started by Kalamaster, October 21, 2002, 10:58:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ahven989

mul on hyrrä jota käytän jos aijon onkia isoja kaloja, mut muuten umpikela tavallisesa käytössä.

avokelalla eisaa niin pitkiä heittoja kuin esim: umpikelalla

ELI: umpikela on parempi

Mode edit: Rajotellaan hymiöitä vähäsen.
hyvää yötä sano mummo kun silmä puhkes

jarmoankka

Quote from: ahven989 on January 08, 2011, 12:27:39
mul on hyrrä jota käytän jos aijon onkia isoja kaloja, mut muuten umpikela tavallisesa käytössä.

avokelalla eisaa niin pitkiä heittoja kuin esim: umpikelalla

ELI:umpikela on parempi

Näinkö on? Mun kokemukset juuri päinvastaiset. Oikeastaan mikään seikka ei un ajatusmaailmassa puolla umpikelaa....
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Hurttarautu

Itse en ole koskaan omistanut umpikelaa, mutta olen kuitenkin saanut kokeilla sellaista. Sillä heitot jäävät yleensä lyhyemmiksi, ehkä vähäisemmän siimakapasiteetin vuoksi. Ja kuulemma umpikela vaurioittaa siimaa enemmän kuin avokela. Sitä on kuitenkin helpompi kuljettaa ja siima on suojassa esimerkiksi auringolta silloin kun ei kalasteta.
Mielestäni avokela on kuitenkin mukavampi, sillä sillä saa vieheen lentämään kauas,sen huollon tarve von vähäinen ja halpakin haspeli voi olla hyvä ja pitkäikäinen.
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

Aatami

Oma epäilykseni heittojen pituudesta kohdistuu vavan pituuteen. Umpikelassahan on yleensä melko lyhyt vapa ja lyhyellä vavalla heitotkin on yleensä lyhyempiä. Lapsuuteni kalastin enon vanhalla Daiwan umpikelalla kunnes ostin ensimmäisen avokelani ja sen jälkeen en ole umpikelaan koskenut. Liikaa huonoja muistoja.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri