Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

aloittelija pilkkimässä

Started by erikpasanen, October 16, 2010, 22:05:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

erikpasanen

olen vasta 12 vuotias ja aloittelemassa pilkkimistä
olen kalastanut kauan virvelillä mut en oo ikinä saanut mitään pilkkimällä
enkä oikein usko että tuun saamaan mitään joten MITÄ PITÄIS TEHDÄ!!   :?
haluaisin alkuun varman tavan saada kaloja
kaikki vinkit:
-paikoista
-pilkeistä
-uittotavasta
-syöteistä
ovat tervetulleita :-D

toivottavasti saan nopeita vinkkejä

kiitos jo etukäteen :lol: :-) :wink:
ikä on 13v ja ennätys n.10 kg hauki pituus 114cm

cpt miller

Kalapediassa on muutama hyvä artikkeli pilkkimiseen liittyen. Sieltä kannattaa käydä kurkkaamassa :wink:

erikpasanen

kävin kattomassa

kiitti vaan :-D

lisää vinkkejä vaan omista kokemuksista

erikpasanen

luin ne ja nyt oon jo kolme aihetta viisaampi

kiitti vaan :-D

Fisumees

Eli missä järvessä aattelit pilkkiä aika vaikee alkaa neuvomaan kun ei oo hajuakaan onko se kirkasvetinen vai tummavetinen ja pilkki saattaa olla aivan väärä jos neuvon kirkasvetisen järven pilkkiä tummavetiseen  :roll:
Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.
Minun blogini osoite: http://www.kalassa.net/fisumees/

jarmoankka

Quote from: erikpasanen on October 16, 2010, 22:05:04

enkä oikein usko että tuun saamaan mitään joten MITÄ PITÄIS TEHDÄ!!   :?

Suosittelen ensimmäiseksi asenteen muuttamista. He, jotka lähtee pyytämään kalaa, yleensä sitä myös saavat. Perustuen siihen, että ovat perehtyneet siihen mitä tekevät.  He, jotka lähtee tuolla "em mää mitään saa kuiteskaan"- asenteella jäävätkin saamatta, koska eivät ole yhtään tehneet pohjatyötä tuloksen saavuttamiseksi.

Eli ei muuta kuin perehdyt asiaan ja sitten kokeilun ja kompastuksen kautta löydät ne keinot, millä itse saat parhaiten affenta ja muuta eväkästä avannon oikealle puolelle.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

erikpasanen

selvä kiitti vinkistä

ja kalastuspaikka on näsijärvellä tarjanneveden kohdalla

keskellä n.15 metriä syvää ja erittäin kirkas vesi

monta karia ja matalikko

ps. ja asennekin alkaa korjaantua  :-D

Fisumees

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=314&map.y=274&e=345403&n=6894926&scale=80000&tool=pienenna&styles=normal&lang=fi&tool=pienenna&lang=fi:tuolla on 60 metriä ja suosittelisin ihan perus pilkkejä esim:puustjärven vieheen valio ,hopeasiipi ja alle 10m pilkkisin ja pakkojen lähistöt siinä muutama vinkki :wink:.
Ihan varma en oo onko se tuo paikka.

Edit:ja 0,25mm monofiilisiima ja delfin jäykkäkärkinen vapa esim tuo: http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1189

erikpasanen

kiitti vinkistä  :-D

paikka on ihan tarkalleen Mustaselkä/Paloselkä alueella

erikpasanen

tossa on mun kaikki pilkit

kertokaa niistä mitä pitäis käyttää

erikpasanen

mulla on pilkki vapoina:

2 kevyttä kirjolohi pilkkiä

2 raskaampaa normivapaa

1 tommonen delfin jäykkä vapa

1 joku toinen tosi jäykkä

kuha kalle

Hankipa ittellesi vielä morrivapa, niin kaikki tarvittava sinulla sitten jo on?
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Tasuriman

Ensksi : Tervetuloa pilkkijoukkoon.

Perusniksejä aloittelijalle.

Lyöttäydy kokemneemman pilkkijän matkaan, pääset ottipaikoille .
Jollei ole mahdollista, niin kokeilemisen arvoiset paikat ovat siellä, missä pohjan muodot ovat vaihtelevia. Karikoiden kupeella olevat rinteet ja pohjapakat.

Aloittelijana en lähtisi kovin syvältä hakemaan, noin 1-6 metriin pitäsi sisävesillä löytää ottipaikkoja. Tuossa karttapaikan otteessa näyttäisi olevan ainakin nuo Kaijankivien ja Mäntyluodon seudut käytävän arvoisia paikkoja. toki alue näyttää syvyyskäyrien mukaan mielenkiintoiselta lähes kauttaaltaan.

Yleensä kannattaa tarkkailla mistä muut ovat onkineet. Kun reikiä on pienellä alalla paljon, on siitä todennäköisesti noussut kalaa. kannattaa siis kokeilla.

Muutamalla peruspilkillä pääsee mukavasti alkuun ja oma suosikkipeli valikoituu sitten aikanaan, kun saalista alkaa tulla.

erikpasanen

jeps kiitti vaan vinkeistä :lol:

Fisumees

Zintti

Paikkojahan on monia, mutta nuo kaksi syvännettä, vasemmassa päässä oleva jyrkkä syvänteenreuna+muut syvänteenreunat. Sitten nuo matalemmat alueet voivat olla syksyllä ja keväälläniitä haukipaikkoja. Hirveästi en lähtisi tuonne pitkään ja matalaan lahteen kuluttamaan aikaa, jos ei muualta tule niin sitten voisi sielläkin kävästä.

Fisumees

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=305&map.y=306&e=446233&n=6923186&scale=40000&tool=suurenna&styles=normal&lang=fi&tool=suurenna&lang=fi Kalaerkki tartteis neuvoja tonne eli mitä paikkoja suosittelette Kala erkille joka ei saa ikinä mitään.

PS: asenne korjausta vois kalaerkki ruveta pohtimaan

Kala Erkki

Kona19

Quote from: Fisumees on November 06, 2010, 10:26:11
Kalaerkki tartteis neuvoja tonne eli mitä paikkoja suosittelette Kala erkille joka ei saa ikinä mitään.

Kyllä Kala Erkki kalaa saa, se jätkä vetelee appuraa kun vaan ehtii. Vilkaiseppa Erkin blogia...
Miten sen nyt ottaa...

Kala Erkki

Quote from: Kona19 on November 29, 2010, 17:08:51
Kalaerkki tartteis neuvoja tonne eli mitä paikkoja suosittelette Kala erkille joka ei saa ikinä mitään.

Kyllä Kala Erkki kalaa saa, se jätkä vetelee appuraa kun vaan ehtii. Vilkaiseppa Erkin blogia...

En voi käsittää tätä tuurin määrää... No kyllä sekin aikanaan loppuu.

erikpasanen

vihdoinkin pilkkikausi alkoi :-D :-D :-D :-D

tänään olin kaveriden kanssa pienellä lammella

noin 2h pilkittiin ja mää sain elämäni ensimmäisen pilkkiahvenen :-o  tuli volframi neon vihreällä mormuskalla ja jigimadolla koska ei ollu toukkia pienen laiturin päästä

myös hauki kävi viemässä mormuskan samassa kohtaa

sitten vaihdoin 8 cm tasapainon ja vähän ajan päästä se hauki kävi kaks kertaa nykäsemässä aika rajusti :?

mutta en saanu tärppiä oikealle kohdalle eikä napannut  :-P

huomenna ois uus reissu tiedossa samaiselle järvelle joten tähän kysymykseen kannattaa vastata mahdollisimman nopeasti

kysymys kuuluu  :wink:   kannattaako käyttä pystypilkkiä vai mormuskaa ja kannattaako vaihtaa pienet jigimadot toukkiin

Thenextone

Quote from: Kala Erkki on November 29, 2010, 17:11:01

En tiedä tuurista, mut tuo sinun kalapaikkasi on ainakin tosi hyvä pilkinnän opetteluun. Pikkuahventa monessa kohti, särkeä rutosti, keväällä erikoisuutena lahnat ja oon tuosta muutama vuosi sitten saanu kevätjäillä 53cm pilkkikuhankin.

Kala Erkki

Quote from: Thenextone on November 29, 2010, 21:00:17
Quote from: Kala Erkki on November 29, 2010, 17:11:01

En tiedä tuurista, mut tuo sinun kalapaikkasi on ainakin tosi hyvä pilkinnän opetteluun. Pikkuahventa monessa kohti, särkeä rutosti, keväällä erikoisuutena lahnat ja oon tuosta muutama vuosi sitten saanu kevätjäillä 53cm pilkkikuhankin.

Fisumeehen linkittämässä paikassa en ole tänätalvena käynyt, viimetalvena 21 tyhjää reissua 21:destä sinne. :lol: (Jos sitä tarkoitit)

Tänätalvena olen kaikki 3 reissua heittänyt Laukaan Vuojärvelle. Tänätalvena siellä onnistumisprosentti 66% ja viimetalvena 100%.

Thenextone

Tuota laukaan pajatsoa tarkoitin. Onko muuten menny muuten vielä siimoja poikki kertaakaan tuolla?

EDIT...muuten varmaan näin sut siinä Vuolakkeen puolen uimarannan edessä la joskus 10-11 maissa ku ajoin ohi.

Kala Erkki

Quote from: Thenextone on November 29, 2010, 21:24:25
Tuota laukaan pajatsoa tarkoitin. Onko muuten menny muuten vielä siimoja poikki kertaakaan tuolla?

Siellä Vuojärvellä meni viimekeväänä kerran siimat, tuskin solmukaan petti, koska tunsin sitä ennen voimakkaan tärpn..

EDIT...muuten varmaan näin sut siinä Vuolakkeen puolen uimarannan edessä la joskus 10-11 maissa ku ajoin ohi.

Haha, just noihinaikoihin olin siellä. :lol:

Thenextone

Quote from: Kala Erkki on November 29, 2010, 21:27:19

Siellä Vuojärvellä meni viimekeväänä kerran siimat, tuskin solmukaan petti, koska tunsin sitä ennen voimakkaan tärpn..

Haha, just noihinaikoihin olin siellä. :lol:

Tota meinasin just...siinä on haukee jonkun verran kans. Kandee melkein pitää yhdessä vavassa mukana joku 0.45mm siima + peruke ja iso tasari tai proffa/räsänen. Sit jos tulee tollanen kova paukku pilkkiin tai lähtee morri tärpistä käveleen ni heti haukivehkeet samaan avantoon ja luupää kyytiin.

Itse asiassa viime keväänä voitin yhden iltakisan hauilla siinä kun lortti ei syöny missään.

EDIT...ja tuo pilkkikuhankin sain "haukivehkeillä" sillon. Tais olla räsäsen seiska siimanpäässä.

Kala Erkki

Voisihan sitä kokeilla, vaikka luottoni tasureihin onkin aika minimaalinen...

Fisumees

Joo joo mutta sillon kun kirjoitin ton niin eki valitti että ei ei saa mutta on kala onni kääntyny. :-)