Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Havaintoja ja päätelmiä - kalastusvinkit

Started by Perca, December 27, 2010, 23:39:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perca

Kalastuksen teoria on yhtä vertailua. Millä värillä kannattaa yrittää kirkkaana kesäpäivänä tai että kenellä on jäykin vapa. Puhumattakaan parhaasta haukivieheestä. Joku voisi sanoa ettei makuasioista voi kiistellä, mutta faktoistako sitten voi? Kalastuksen suhteen tuskin on olemassa kovin pitäviä faktoja.

Kuitenkin mä oon kurkkuani myöten täynnä kaikenkarvaisten trollien huutelua. Pikku-Jonne ei valitettavasti osaa asettaa isoon mittakaavaan saamiaan haukia, vaan kiljuu puberteetin sävyttämällä äänellä oman lempparivieheensä ylivoimaisuutta. Tämäkään ei toisaalta ole vielä niin paha, kun nelisenkymmentä vuotta vanhempi Iso-Jonne on päässyt samaan lopputulokseen.

Ainakaan henkilökohtaisesti mä en arvosta kovin paljoa perstuntumapohjaista huutelua. Vaikka useimmat meistä kalastelevat omaksi ilokseen ja rempseän huumorin kanssa, voi omasta toiminnasta tehdä helposti hedelmällistä myös muille. Tilastointia tekemällä voi myös huomata, kuinka muistoja kultaava mielikuvitus tekee usein tepposet havainnointikyvylle.

Puhun siis tieteellisestä ajattelusta, havainnoinnista ja tutkimuksesta. Kerta ei tee faktaa, mutta pitkä toistojen sarja voi antaa suuntaa jonkinlaiselle oletukselle. Nyt haastankin mahdollisimman monen kalamiehen harkitsemaan jonkinlaisen tilastoinnin aloittamista, mikäli aikaa ja kiinnostusta riittää. Esimerkkinä voin esittää viimeviikkoisen kokeiluni:

Halusin vertailla lumipeitteen vaikutusta hauen aktiivisuuteen alle 2 metrin vedessä, kaislikon reunassa. 2 koukkua olivat umpihangen alla, 2 koukkua olivat puhtaaksi harjatulla, 2m x 2m jäälaikulla (20.-22.12).
- Lumen syvyys paikalla oli noin 25cm
- Jää oli kirkasta teräsjäätä (~35cm)
- Täkyinä käytin eläviä ahvenia
- 3 vuorokauden mittainen testi, kokeminen kerran päivässä
- Vesi paikalla oli kirkasta, näkyvyyttä 2 metriä ilman lumipeitettä (lumipeitteen poisto vei huomattavasti enemmän valoa jään alle)
- Lämpötila vaihteli -15C ja -30C välillä
- Lumisade vaivasi ensimmäisen 2 vuorokauden aikana

Lumettomien laikkujen saalis oli 4 tapahtumaa: 1 hauki, 1 x langat poikki, 2 x täky viety.
Umpihankikoukkujen saalis oli 0 tapahtumaa.

Tästä voisi päätellä että lumipeitteen poistaminen haukikoukun ympäriltä parantaa ottia huomattavasti. Tämänkaltaisen havainnon voin jo esitellä kaverille, koska koe on toistettavissa. Ainakin henkilökohtaisesti mua kiinnostaa seuraavien juttujen testaaminen; punaisen ja harmaan verkkoliinan merkitys ja mäskäyksen vaikutus katiskakalastuksessa. Pitää yrittää testailla näitä mahdollisimman pian ja laajamittakaavaisesti.

Minkälaisen tutkimuksen sinä tekisit ja miten?
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

pjk

Quote from: Perca on December 27, 2010, 23:39:05 Minkälaisen tutkimuksen sinä tekisit ja miten?

*Jahas, Perca on päässyt yliopiston makuun... :)

Meikäläiselle riittää omassa lempilajissakin pelkkä haukireissujen kirjaaminen ja vesillä käytännön mutuilu, mitä tapahtuu automaattisesti silloin kun haen kalaa ja ottivieheitä. Jos jonkinlainen päivän resepti löytyy, esim. "nyt kalaa on kivikkorannoilla suoran tuulen alla ja ne purevat mieluiten punaisia ja oransseja jerkkejä" ja ehdin saada tuolla reseptillä viisi haukea ylös ennen illan pimenemistä, olen tyytyväisempi kuin jos saisin saman saaliin ilman reseptiä, vaikkapa jokainen kala mistä sattuu ja eri vieheillä.

Kun kalaa tulee jollakin selkeällä logiikalla, reissussa on mahdollisuus oppia kalan käyttäytymisestä jotain lisää, mikä puolestaan syventää omaa kokonaiskuvaa kyseisestä kalastuslajista ja uskoakseni parantaa saaliita pitkällä aikavälillä. Koko kalastajan elinkaari on tavallaan yhtä isoa tutkimusta, ainakin minulla jonka innostus alkaa olla sitä luokkaa, että avovesikaudella suunnilleen "elän" hauestukselle.

--pikeye