Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Voinko oppia luottamusta?

Started by MEO, June 25, 2011, 01:10:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MEO

Juolahti mieleeni eilen kun pohdin omaa saamattomuuttani Nilsun vaapuilla. (http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=12975.60) Olen vain kaksi ahventa saanut Voittamattomilla, toisen vuonna 1986 ja toisen 1999. Siis kaksi ahventa 13 vuoteen, se tekee 0,15 ahventa/vuosi. Silti, joka vuosi, en kuitenkaan joka kalastusreissu, annan Nilsulle mahdollisuuden.
Miksi? Senkö takia että se on saamamiesten tilaistoissa perinteisesti hyvillä sijoituksilla? Vai siksikö että netissä sanotaan että Nilsuu on PARAS?

Minä kärsin luottamuspulasta Nilsua kohtaan. En usko saavani sillä kalaa, kuten vaikka Mepsillä,Reflexillä, Räsäsellä tai Rapalan Originalilla. Vaikka  kaverille toteaisin uhmakkaasti että "Onhan Nilsulla isoja saatu!" niin jo tässä vaiheessa kalan saamisen mahdollisuudet ovat pienet. Sen näkee kaikesta siitä, miten Nilsulla kalastan. Heitot menevät "silmät kiinni ja sinnepäin"- asenteella, en käytä mitään kikkoja( pysäytykset yms). Asenteeni on negatiivinen tätä Finlandia-uisteen tuotetta kohtaan.  Miten, oi miten, oppisin luottamaan Nils Master Invincibleen?

Kalastajatoverit, miten te selviätte ennakkoluuloistanne?

Pete

Quote from: MEO on June 25, 2011, 01:10:37

Siten että ei ota/pidä/mieti mitään ennakkoluuloja. Käytä mielikuvitusta vaapun uittamisessa ja kalastaessa.

KÖSTER

Quote from: MEO on June 25, 2011, 01:10:37
Juolahti mieleeni eilen kun pohdin omaa saamattomuuttani Nilsun vaapuilla. (http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=12975.60) Olen vain kaksi ahventa saanut Voittamattomilla, toisen vuonna 1986 ja toisen 1999. Siis kaksi ahventa 13 vuoteen, se tekee 0,15 ahventa/vuosi. Silti, joka vuosi, en kuitenkaan joka kalastusreissu, annan Nilsulle mahdollisuuden.
Miksi? Senkö takia että se on saamamiesten tilaistoissa perinteisesti hyvillä sijoituksilla? Vai siksikö että netissä sanotaan että Nilsuu on PARAS?

Minä kärsin luottamuspulasta Nilsua kohtaan. En usko saavani sillä kalaa, kuten vaikka Mepsillä,Reflexillä, Räsäsellä tai Rapalan Originalilla. Vaikka  kaverille toteaisin uhmakkaasti että "Onhan Nilsulla isoja saatu!" niin jo tässä vaiheessa kalan saamisen mahdollisuudet ovat pienet. Sen näkee kaikesta siitä, miten Nilsulla kalastan. Heitot menevät "silmät kiinni ja sinnepäin"- asenteella, en käytä mitään kikkoja( pysäytykset yms). Asenteeni on negatiivinen tätä Finlandia-uisteen tuotetta kohtaan.  Miten, oi miten, oppisin luottamaan Nils Master Invincibleen?

Toveri MEO.

Laita se oikean värinen ja kokoinen sekä uintisyvyydeltään sopiva nilsu tai tarvittaissa upota takilan avulla syvemmälle>siis hauelle vaikkapa se 12cm invicible kirkkaassa vedessä/meri/pyhäselkä, kelta maha sini selkä punasta turvassa vois toimia?>uistellessa ainakin mulla pelittää siinä ku räsänenkin ja molemmilla saatu yli metrisiä kaloja uistellen nilsulla ja heittäen räsäsellä.>tuo räsänenhän onkin oikein käytettynä aika peto pikkuhaukijahdissa kaislikoiden reunoilla.
>uskon jotta kun tarpeeksi/tai pelkästään noita nilsuja haukipaikoilla uistelet luottamus pikkuhiljaa palaa, koska isotkin tykkää nilsusta.> ja niinkuin pete totesi> ei mitään ennakko asennetta!> kaikilla vieheillä saa kalaa, kun oppii käyttämään/uittamaan ja terävät koukut tallella :wink:!

MEO

Anteeksi vaan, Pete, analysoin hieman lisää... :-D Ja KÖSTER, mulla on Nilsun värit 32, 52,92 ja 93 ( http://www.nilsmaster.fi/fi/nilsmaster/maps/common_map.htm ) kaikki 8 senttisinä versioina. Oon aatellu et toi 8 senttiä toimii vielä ahvenellekin paremmn kuin 12 senttinen. Noi värit on nyt ehkä hivenen ärsykkeen puolelle meneviä, etenkin kun se 80-luvun ahven tuli värillä 70 koossa 5 senttiä. Toi 80-luvun ahvensaalis on muuten ensimmäisiä kalastuskokemuksia, jotka muistan.

Oltiin Pyhäjärven Pyhäjärvellä ( http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=447643&n=7060132&scale=2000000&tool=suurenna&styles=normal&lang=fi&tool=suurenna&lang=fi&map.x=293&map.y=298 ) kirjolohia kalastamassa ja siinä vedin uistinta siirtyessämme seuraavaan paikkaan. Äkkiä tunsin tärpin ja kelasin hieman, hetken kelattuani arvelin kalan päässeen irti lopetin kelaamisen ja vapautin lisää siimaa. Isä sanoi että kelaa van ylös asti, siellä on kala. Sanoin etten tunne mitään, tyhjä se on. Isä väitti että kala siellä on ja niinhän siellä oli. Olin jotain 4-6 vuoden ikäinen. Reissun ainoa ahven muuten joka otettiin. Isä on sitä mieltä, että sain myös kolme kirjolohta tuolla reissulla, niitä en kyllä muista...

Asiaan! Analysoin suhdettani Voittamattomaan hieman tarkemmin. Se ei ole täysin luottamuspulaa, siinä on myös paljon epäuskoa. Olen, siis ihan puhtaasti testimielessä, vetänyt soutuveneellä Nilsua ja Originalia suurin piirtein samassa värissä. Rapalan väri G ja Nilsun 92, kokona sama 8 senttiä kelluvana molemmissa virveleissä. (http://www.normark.fi/tuotesivu/rapala_vaaput/rapala_original ) Ei varmaan tarvitse sanoa kumpi voitti. Siis on minulla Nilsuunkin tärppejä, todella hyvänkin kokoisia, mutta en ole kuitenkaan onnistunut saamaan kuin nuo kaksi ahventa. (Muuten, järvi, jolla kalastan ehkä eniten, näkyy tuossa Karttapaikan linkissä, Haapajärveltä pohjoiseen, Parkkilan kohdalla. Tuo on matala tekojärvi, karuhko ja ihan kalaisa.) Kalat ovat kiinnikin monta minuuttia, mutta ihan veneen vierellä pääsevät usein irti. Haavi  on, mutta monesti olen yksin kalassa. JA jos ajattelee Nilsun haukimainetta, niin kyllä sen vavan pitäisi useammin taipua. Haukea tuossa järvessä on, isojakin. Ja reilun kahdenkymmenen vuoden kokemuksellä tuon kokoisen järven ottipaikat kyllä on tiedossa...

Mistä siis kiikastaa? Väreistä? Omistan siis värit 32, 52,92 ja 93. Uintisyvyys on aika kohdallaan, koska Rapala saa kalaa. Uiko Rapala niin paljon paremmin tuohon järveen? Uisteet ovat priima kunnossa, koukut on terävät..

Missä vika?

Pete

Haukea jos niillä Nilsuillasi kalastat, niin ne on noin 10 senttiä liian pieniä. Omasta kokemuksesta se 5-senttinen on ahvenelle ollut ympäri suomenniemeä ja pohjois-amerikassakin toiminut viehe. Niin joella, järvillä, merellä ja karuilla pohjoisen lammillakin.

Haukea jos kalastat, tai edes yrität niin ota ihmeessa ne 15-25-senttiset käyttöön. Hauki on petokala ja se pyrkii saamaan saaliiksi mahdollisimman paljon mahdollisimman pienellä vaivalla. Eli se ei välttämättä kiinnostu siitä 5-8-senttisestä vaapusta jos saatavana on esimerkiksi 15-30 senttisiä saaliskaloja vastaavalla "työllä".

Minulla on noita Nilsuja pakeissa suunnilleen 90-100 kpl. Suurin osa on noita 15-senttisiä jos jonkinlaisessa värissä. 12-senttisiä on n.30 kpl ja parisenkymmentä niitä pienempiä, ne eivät kyllä juuri saa uintiaikaa, koska jigit ovat parempia ahvenen jallittajia, mielestäni. Joskus jokiahvenia niillä 5-8-senttisillä kokeilen, samoin kuin meritaimenta keväällä ja syksyllä sillä 8-senttisellä.

Omasta mielestäni Nilsussa on enemmän potentiaalia omaan virittelyyn ja säätelyyn kuin Rapalassa. Uintilevyissä on suuri ero jo kokonsa puolesta samoin kuin painotuksessa ja kuinka koukkujen paino vaikuttaa uintiin.
Tällä vaatimattomalla kokemuksella joka minulla on uistinten ja varsinkin Nilsujen säätelemisestä erilaisille keleille, virroille, kaloille ym.  totean sen olevan todella hauskaa ja kokeilemisen arvoista touhua. Joskus jopa saaliskin paranee...

Omasta mielestäni tuo uinti on se joka on pääasia, enemmän kuin väri. Mulla on yks 15-senttinen Nilsu joka pelaa liki kaikenlaisissa paikoissa, merellä, järvellä, joen suvannoissa, keväällä, kesällä ja syksyllä, juuri hauelle. Sama väri pelaa kohtuullisesti kaikissa paikoissa, parempiakin varmaan on, mutta tuo ainakin pelaa itsellä usein. Ja itse uistin on jo liki väritön ( ns."kessu-väri") ja aina reissun jälkeen sitä vähän lakkaillaan ja paikkaillaan toivossa ettei uinti katoa. Siitä on leukalappua väänelty ja viilailtu ja painoa olen keskikoukun viereen laittanut muistaakseni 4 grammaa lisää.
Sellaista, onhan Rapala hieno uistin omistaa kuitenkin :-o

MEO

No niin, nostihan Pete sen kokoasian esille. Tiedän kyllä käyttäväni pieniä vaappuja, mutta tuo järvi asettaa omat rajoituksensa. Sehän on tekojärvi. Joskus muinoin samalla paikalla ollutta vanhaa järveä yritettiin kuivattaa. Sehän ei loppujen lopuksi onnistunut ja silloin päätettiin että tehdään järvi uudestaan ja isontaa samalla. Laajensivat sitä sitten varmaan puolella. Nyt järven pohjana on vanhaa peltoa, risukkoa ja sitten se vanha järvi. Keskisyvyys ei ole varmaan edes neljää metriä, syvimmät kohdat ovat jotain vanhojen kanavien ja vanhan joen uoman kohdalla. Olisiko jotain max. 7 metriä, varma en ole, näin olen kuullut. Yleensä airo ylettää pohjaan kun kokeilee. Tähän kun lisää pohjassa törröttävät uppotukit sun muut ihanuudet niin voi arvata ettei hirveän syvä uintisia vieheitä voi käyttää. 

Nuo isommat on Nilsut olisivat varmaan just ja just uitettavia. Olisiko värisuosituksia sameaan ja tummahkoon veteen?

Ja tuo oma kalastus kohdistuu eneimmäkseen alle kolmen kilon haukiin, olen enemmän "naatiskelija" kuin tehokalastaja. 

Kummana pidän myös sitä että esimerkiksi Kiiminkijoella kun olen kalastellut niin nuo Rapalat ja muut (lusikat,lipat,jigit) antavat kalaa enemmän kuin Nils Master. Mistä se voi johtua? Enon kanssa ollaan vedetty paljonkin uistinta juuri haukea pyytäen Puolangan lähellä. Olemme lähteneet alajuoksulle Kalliuskosken alapuolelta ja menneet seuraavalle isommalle koskelle, nimeä en muista. Haukea on kyllä tullut, muttei mainittavasti Nils Masterilla. Onkohan siinä nuo pienemmät koot sitten huonommin kalastavia kuin isommat? Vai onko syy taas siellä siiman toisessa päässä? 

Pete

Otin sen koko asian esille, koska se on varmastikin yksi syy miksi et niitä haukia ole sillä pienellä Nilsullasi saanut. Sen 15-senttisen uintisyvyys on noin 3 metriä, riippuen vetovauhdista ja siiman paksuudesta. 18-senttinen menee noin neljässä metrissä, ja riippuen samoista asioista kuin edellä. Niitä on myös matalauintisina niitä samoja vaappuja samoissa kokoluokissa. Että kyllä ne siellä mahtuu uimaan. Itse heittelen niillä usein alle metrin vedessä kun haukea kalastellaan matalikoilta ja kaislikoiden vierustoilta.

Erilaisilla uistimilla täytyy opetella kalastamaan, onko sitten Rapalan ja Nilsun uittaminen erityisen vaikeaa sinulle, en tiedä miten sen uittamisen ja kalastamisen niillä teet. Molemmilla uistimilla on oma tyylinsä ja kalastava uinti.
Jotenkin tuntuu omasta mielestä ihmeelliseltä kysyä miksi ei saa isompia haukia kun itse uistinkin on vain 5-8 senttinen... Lohihommat ovat sitten eriksen ja niiden tavat ym. ym. ym Sitä korttia ei nyt kannata vetää tähän juttuun, eikä myöskään niitä sattuma kaloja joita tulee jokaiselle. Isolla uistimella tulee isompia kaloja kuin pienellä uistimella, näin se vaan on.