Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Puro pilkintä

Started by Kuisma1, December 09, 2011, 17:02:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kuisma1

Missä olosuhteessa puro pilkintä on laillista?

Jos se on jossakin olosuhteessa laillista, joten saisinko neuvoja puro pilkintään.
Mikä pilkki/viehe olisi hyvä tämmösiin kalastus muotoon? Millanen vesistön pitäisi olla? Muutamia vinkkejä jos olisi.

Tarkoituksena olisi käydä harjukseja, taimenia, ja muita kalalajeja kokelemassa. Rovaniemen seutua olen kokeilemassa ja myös muuallakin.

Mr Ponu

Periaatteessa pilkkiminen puroilla on laillista, jos sitä ei ole erikseen kielletty. Jos purossa on suvantoalueita ja lampilaajentumia , jotka jäätyvät talvella kunnolla, on niissä hyvin vaikea kieltää pilkkimistä. Toki kannattaa selvittää tapauskohtaisesti oman alueen onkimis- ja pilkkimiskiellot vaikkapa oman kalatalouskeskuksen kautta.

Pienet tasurit, morrit ja Mutu-leechin tyyppiset vieheet pelaa hyvin harjukselle ja taimenelle. Välillä siiatkin käy täräyttämässä vieheeseen. Harjuksia pilkin itse 0.5- 2 metrin vedeltä, sen syvemmälle tulee mentyä harvemmin. Jos olet jostakin koskilta saanut kesäisin kaloja, sieltä koskien niska-alueilta ja lähettyviltä ne kalat löytyvät talvellakin. Harjuksia olen itse saanut niska-alueiden lähellä olevien ruohikoiden (järviruokoa) kupeelta tai jopa ruohikoiden sisältä (syönnöksenä saaliskaloilla yleensä kivikoppia ja hernesimpukkaa). Usein tuo tuo pilkintä tapahtuu niin matalasta vedestä, että on mahdollista harrastaa ns. naamapilkintää eli seurata katseella viehettä ja mahdollisia lähistöllä olevia kaloja.  Semmoisina vuosina, kun tuli käytyä enemmän pilkillä virtapaikkojen lähettyvillä, tuli myös pudottua jäihin satunnaisesti. Naskalit ja varavaatteita mukaan sen verran, että reissu ei yhteen pulahdukseen pääty. Heikot jääpaikat voivat olla toisinaan todella yllättävissä kohdissa ja pulahduksia on hankala täysin välttää.