Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Retkikeittimet

Started by reekfish, April 22, 2013, 22:24:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reekfish

Haluaisin valmistaa ruokaa kala- ja muillakin eräreissuilla. Trangian ostoa ajattelin. Kertokaa mielipiteitä, kokemuksia, ruokavinkkejä yms. trangian tai muiden retkikeittimien käytöstä.

KÖSTER

Itse olen trangiassa siirtynyt tuommoiseen nykyaikaiseen teräsvalmisteiseen kaasukeittimeen.
450Gr pullo kestää keitellä noin 4-5 tuntia kesäkäytössä.
Saa pullon ja keittimen erilleen siirtymien ajaksi ja keittelee/paistaa pannulla ( trangian kupeilla tosin) mielestäni nopeammin ja helpommin sekä saa säädettyä lämpöä kätevämmin jne. jos ei tenttujen kanssa välttämättä halua läträillä.

Ovat tosi näppärän kokoisiakin nuo kasattavat keittimet ja kaasusäiliöitäkin monenkokoista ja muotoista nykyään. Älä sorru muovisiin on ohje minun mielipiteenä :-P.

Potut ym. enemmän aikaa ja kaasua/tenttua kuluttavat eineksethän voi eräretkillä keitellä myös tulipaikalla nuotion avulla jne... erällähän ei ole niin kiire mihinkään ainakaan minulla. Ja ne pussikeitot/muusit ei kyllä paistetulle tuoreelle kala tai sieni ym. eräruualle oikein pärjää, vaikka nälkäisenä herkullisia nuo  kevyesti kannettavat sissi muonatkin lienee.

Trangian kipoissa haasteellista esim. paistinpannun suhteen tuo liekin säätö ja pohjaan palaminen omasta kokemuksesta huomannut. (on paistinpannu mallia teflon ja paksumpi pohja nykyään) ei tosin pitkillä vaelluksilla jaksa raahata moisia.

Puurot,keitot jne. voi lämmittää sitten kohtuu onnistuneesti noissakin trangian/jäljittelijöiden kipoissa ja kalat, lihat, tomaatit jne.. tietty nuotiolla pistettuna/halstrattuna/foliossa/ jne. maistuu myös herkulliselta.

Kahvikin tulee  joskus kaasulla tirautettua (jos ei nuotiomahdollisuutta tms.) jolloin ei tartte putsailla nokipannua ja rakentaa tervastulia :-P.

Myös kesällä autolla/matkailuautolla matkatessa itse kokatut kahvit leipomosta haetun/itse leivotun tuoreen pullan/sämpylän/leivän kera ulkona järven rannan levähdysalueilla on minulle parempi vaihtoehto kuin huoltoasemien automaatti kuravedet ja "kovakuoriset" sämpylät superkalliilla hinnalla höystettynä :wink:.

Trangian kipot ja kaasu keitin on nykyinen henkilöautomatkailun/kalaretkien "keittokalusto" meidän perheellä ja hyvin on pärjätty.

Onhan ne kuivatut muonatkin jo keksitty, niiden valmistamiseen tosin voi joissain tapauksissa mennä turhan paljon "liotteluaikaa" esim. patikkaretkillä joissa ajatus on edetä tietty taival päivässä jne.. muuten ovat herkullisia kuulemma ja kevyitä kantaakkin .

Ammattikalastaja

http://www.turbostove.fi/suomi/turbostove.php3
Ylläoleva on kunnollinen retkikeitin. Vuosia olen käyttänyt ja käytän edelleenkin. Lataat vaan 10-15cm pilkkeitä sisään keittimen täyteen, sitten käytät vain senverran pilkkeitä kuin tarvitset.
Laite on esim kesäaikaan siinä katevä, että polttoainetta ei tarvitse varata mukaan ollenkaan. Kaikki käy, kävyt, risut, jne.
Kulohälytystilankaan aikana ei ole rajoituksia; ei oöle avotuli.
Laite on todella tehokas, talvisaikaankin muutamalla kalikalla kieheutat kahvit.

reekfish

Nyt vuoden päästä sain ostettua trangian 25-5  :-D. Vaikuttaa hyvältä ja kestävältä. Tuossa paistin pannun suojassa lukee ilmeisesti, että huuhtele ensin lämpimällä vedellä ja rasvaa pannu ensin ensimmäistä käyttökertaa. Olenko ymmärtänyt oikein tämän englanin kielisen tekstin. Entä pitääkö non-stick pinnoiteiset kattilat käsitellä samalla tavalla,