Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Perhokalastus juuri aloitettu, onnistuiko

Started by Anonymous, July 31, 2003, 13:04:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Aloitin itse perhokalastuksen kesäkuun alussa. Heittelen silloin tällöin yhä vanhasta kokemuksesta (yli 30v) myös uistinta eri vehkeillä. Saldo on nyt 20 taimenta joista olen raaskinnut ottaa 5 kpl. Perholla olen saanut 17 kpl ja heittokalastuksella vain 3kpl. onko muilla ollut yhtä hyvä aloitus ja sama havainto perhokalastuksen paremmuudesta.

Petri

Ite alotin perhokalastuksen keväällä ja saldo on 0. Pari kirreä ja taimenta on päässyt pakosalle... Virvelillä yks kirre... toki kaikennäkösiä roskalaloja ja ahvenia on tullut + yks alamitallinen taimen... millä sä niitä taimenia saat ?
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Anonymous

Nalle Puh (Dark) on ollut yliveto 9 taimenta, suurimmat ja myöhään illalla, Nalle Puh Special (oranssi päivä/iltaperho) 7kpl, joskin pienempiä, ja Klinkhämer yksi taimen. Kaikki nämä tilasin tuolta Perhopajalta, Kotkasta (www.perhopaja.com ) ja hyviä ovat olleet.

panumies

Missä päin olet kalastellut, koski vai järvi jne.

Anonymous

Hiljaa virtaa Don, eiku siis Teuronjoella Hämeenkoskella. Hiljaan virtaava joki, ainakin mökkimme kohdalta. Syvyyttä nyt vain 0,1-0,6m, vesi tosi alhaalla. Leveyttä 3-8m ja puita rannat täynnä melkeinpä tunneliksi asti. Lähettyvillä vain yksi "koski" tai oikeastaan virtapaikka. Korkeuseroa ehkä 10 cm, sekin toki riittää sillä sieltä olen suurimman osan kaloista saanut. Mitään uppoperhoja on turha viritellä, kun "koskessa" on vettä vain 20cm yhtä pientä monttua lukuunottamatta.

panumies

Näyttävät mielestäni erilaisilta nuo nallet kuin "tavallinen" karhukarva siipinen pörhö, tiedätkö ostoperhojesi reseptin ja koukkukoon ? Voisi kokeilla itsekkin joku ilta vantaankoskella kun en ole minäkään vielä saanut mitään jalokaloja perhovehkeillä.

Anonymous

Ei mulla ole reseptiä. Alussa muilla oli koukkukoko 12 mutta yx iso (30 vuoden kokemuksella ja 2m päästä nähtynä 3,5-4kg) veti sen suoraksi ja tilasin parit uudet kokoa 8 ja 10. Se Perhopajan kuva hieman valehtelee. Kyllä siinä Dark Nalle Puhissa on valeat, lähes valkoiset "siivet". Itse en ole voinut harkita perhojen sidontaa, kun on toi näkö (ulkonäön lisäksi) rajallinen. Tai onnistuisikohan putkiperhot kun on tuota putkinäköäkin. Nippa nappa saa jonkunlaiset solmut tehtyä +5 laseilla. Onneksi pitkälle näkee vielä tosi hyvin. Tilaa sieltä yx malliksi niin siitä se lähtee.

mlehtopu

Aika hyvä alku perhostukselle, ainakin kyseisessä joessa on kalaa joka syö. Onko kalat olleet minkä kokoisia? Kiiminijoessa ja Kuusingissa joissa olen lähinnä kalastanut on rajoitukset 45 ja 50cm joten 5 tämänkin luokan kalaa on jo hyvä/loistava saalis.

BASS70

Kyllähän noilla perhostelu-hommilla saa varmemmin,kuin virvelöinillä ja jos ei saa mitään on han aina viimenen valtti koivua vasten.Nimittäin jossain tapauksissa pitää mato-ongella  viimeistään yrittää,jollei halua aivan jäädä ilman saalista.
   Paha,jos ei mikään auta,niin lohduttaa itseään muutamalla pullolla oluttta ja ajattelee suuria mietteitä.

hk

Erho kerrassaan loistava saalis!!!
Mutta tosiasia on se, että virvelimiesten kanssa ei perhokalastajien kannata kilpailla, siinä jää hyvin monesti toiseksi!  Itse olen kalastanu perholla 2 vuotta ja saaliinaa vain 1 mittataimen + useita karkuutuksia. Mutta älkää vain alottaki perhokalastusta sen takia, että saalis paranisi! Erholla se parani, mutta yleensä toisin päin
Jepulis

Jani2

Samaa mieltä Hk:n kanssa, saaliin takia ei kannata aloittaa perhokalastusta, saattaa nimittäin välineet jäädä nurkkaan, kun vedestä nouseekin vain 2 alamittaista taimenta ja yksi pieni sorva. Olenkin kuullut monelta perhokalastajalta, miten he ovat saaneet vain 3 mittataimenta kolmen ensimmäisen vuotensa aikana.

Itse aloitin keväällä ja olen saanut elämäni ensimmäiset harjukset ja taimenet, joka on minulle tärkeää, kun ne tulivat vielä perholla ja ensimmäisenä perhovuotena.
Kaikki kalani ovat olleet alamittaisia (jos alamittaa ko. kalalla on), mutta täytyy silti olla tyytyväinen, koska niitä on kuitenkin tullut aika monia (ainakin näin aloitelevan perhokalastajan mielestä.)

Itse olen sitä mieltä että saaliit paranevat, mutta vasta muutaman ensimmäisen aloitteluvuoden jälkeen...Tietysti, poikkeuksia on ;).

Niin Erho, Onneksi olkoon viidestä mittataimenesta ekana perhovuotena.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Ezza

Ite alotin myös perhokalastuksen tänä kesänä enkä oo saanu ku alamittasen harrin. :(
Tosi kalamies ei saa ensimmäisellä heitolla kalaa, vaan toisella. :P

jarppa

hyvinpä sinulla kuuluu alkaneen... hyvin alkoi aikanaan mullakin.. mutta tosta perho vs uistin asiasta että itse harrastan molempia ja olen sitä mieltä että kunkin tehokkuus riippuu eniten kalastus olosuhteista. tiedän paikkoja joissa perhovehkeillä kepittää virveli miehen/naisen mennen tullen... ja toisinpäin..

Anonymous

Ehkä syy siihen että olen onnistunut näinkin hyvin piilee tässä: Olen ensin seuraillut muutaman viikon ajan taimenien käyttäytymistä ja liikkeitä mökkijoellamme, sekä kanotista että rannoilta. Etsinyt valmiiksi paikkoja joissa muut eivät paljonkaan liiku, tai kalasta. Katsonut nettikeskusteluista mikä kelpaa taimenelle mihinkin aikaan ja sitten vaan menoxi. Perhostelemassa olen käynyt yht n. 10 kertaa ja vain kerran on tulos ollut nolla. Olen aina lopettanut kun olen saanut 2 taimenta, isoa tai pienempää. Eihän se saaliin suuruus/ määrä ole ratkaiseva, vaan se rentoutuminen ja luonnossa liikkuminen. Joskus olen vain istunut pari tuntia rantakivellä ja seurannut kalojen liikettä ottamatta perhovapaa edes esille. Nyt tiedän suht tarkkaan mihin kannatta lähteä niitä taimenia narraamaan.

wiljami

Aloitin perhokalastuksen toukokuussa. Ja hyvin on mennyt. Vaikka olen koko ikäni kalastanut, tuntuu että tällä tavalla tulee enemmän kalaa. Ja hauskempaakin on. Toukokuun jälkeen on tullut taimenia 20-30 kpl. Tosin aika pieniä. Kirrejä n. 20 kpl. Pari haukea ja ahventa. Suurin ahvenista 34 cm. Ja harjuksia yli 100 kpl. Ja ensiviikolla Kymille ja Vanhankaupunginkoskelle. Jos vaikka sattuisi jotain isompaa kohdalle..

ToniW

Tänä kesänä varsinaisesti aloitin perhostelun ja saaliina yksi kirre ja jotain pikkukaloja. Vaikka saalista ei aina tulekaan, on tämä silti erittäin hieno ja mielenkiintoinen harrastus.

panumies

Aloitin perhokalastuksen toukokuussa. Ja hyvin on mennyt. Vaikka olen koko ikäni kalastanut, tuntuu että tällä tavalla tulee enemmän kalaa. Ja hauskempaakin on. Toukokuun jälkeen on tullut taimenia 20-30 kpl. Tosin aika pieniä. Kirrejä n. 20 kpl. Pari haukea ja ahventa. Suurin ahvenista 34 cm. Ja harjuksia yli 100 kpl. Ja ensiviikolla Kymille ja Vanhankaupunginkoskelle. Jos vaikka sattuisi jotain isompaa kohdalle..

Olet siis harrastanut perhokalastusta pari kolme kuukautta ja saanut 150 jalokalaa. Taidat olla aikamoinen kalamies...

Anonymous

No joo. Mä oon perhostamisen alottanu tänä kesänä. Alotin yhellä joella johon oli istutettu kirrejä, mut mitään en saanu...oli kai liika lämmintä ku vesi oli parhaimmillaan 24 astetta. Nyt oon kuitenki pari kolme viikkoa käyny aina sillon tällön kalassa yhellä pikkupurolla missä on melkopaljon harjuksia. Ja saalistaki oon saanu! Viime sunnuntaina sain ekat "täysmittaset": 2kpl n.35cm harria. Alamittasia on tullu sitte vähän enempi. :)

mlehtopu

Alku on kyllä välillä aika hakemista, varmasti tärkein tekijä että olet saanut niitä kaloja noin hyvin on hyvä joen tuntemus. Silloin ei ehkä enää niin paljon merkitse välineistö, joskin hyvä ottiperho on kova sana oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kesän mittaan olen onnistunut saamaan aivan liikaa särkiä perholla, parhaana päivänä lähes sata Puhosjoesta ja viereisestä Puhosjärven välijoesta. Hieman tekniikkaa muuttamalla tuli sitten jo harrejakin, joskin samalla perholla. Loppukesän ensimmäinen taimen on vielä joessa kasvamassa ;-)

wiljami

Panu:
Täytyy kyllä myöntää, että perhokalastus on alkanut yllättävän hyvin. Onneksi minulla on aika asiantuntevia kavereita, joilta olen saanut hyviä neuvoja. Ja tietysti tuohon kalamäärään vaikuttaa aika paljon nuo harjukset. Ne tulivat Ruotsista Lögdejoelta noin viikon aikana. Ja kalassa on käyty todella ahkerasti.

panumies

Panu:
Täytyy kyllä myöntää, että perhokalastus on alkanut yllättävän hyvin. Onneksi minulla on aika asiantuntevia kavereita, joilta olen saanut hyviä neuvoja. Ja tietysti tuohon kalamäärään vaikuttaa aika paljon nuo harjukset. Ne tulivat Ruotsista Lögdejoelta noin viikon aikana. Ja kalassa on käyty todella ahkerasti.

No hyvä että jotkut saa niitä kaloja, minä olen perhostanut satunnaisesti puoli vuotta ja tullut ahvenia ja särkiä...

Kalamees

Itellä alko toi perhokalastus tosi hyvissä merkeissä,noin viidennellä reissulla sain ekat viisi taimentani (tosin 30-40cm).Heti iski kiinnostus lajiin  :)
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."
~ Babylonialainen kirjoitus v. 2000 eaa.

sami mäkynen

Olen saanut 6 kirreä ja jokusen pienen taimenen. Pari isompaa on päässyt irti. Aloitin perhostelun tänä kesänä.

edit. oikeinkirjoitus!

matiaz

Mää alotin aktiivisen perhokalastuksen kesällä. olin toki heitellyt aikaisemminkin että heittotaito oli(on) iha hyvä. sain kesällä useita mittataimenia joista suurin 57.5cm kirkas taimen Riekonkoskelta.

Harjuksiakin tuli ihan mukavasti ja 30-38 cm taimenia sai koukusta irrotellä välillä ihan riesaks asti!

mutta perhot kannattaa kyllä sitoa ite, ostoperhojen laatu kun ei mikää hyvä välttämättä oo. ja ajan myötä tuo perhojen ostelu käy aika kalliiks.
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

ksam

Itse aloitin heinäkuussa ja kalaa on tullut.Olin 8viikkoa töissä Levillä ja kävin Kapsa joella kalassa jonkun verran,toistasataa harjusta joista 31 kpl yli40cm,suurin oli 52cm,12 mitallista taimenta suurin 51cm, jos joku ihmettelee miksi ei ole painoja johtuu siittä että ei ollu puntaria mukana. Ja voin sanoa sen että kyllä isäukon varoitukset piti paikkansa ku kehu että perhokalastus vie äijän mennessä,kaikki muu kalastus on jäänyt aikalailla taka-alalle.

Kitte

Alotin aktiivisen perhokalastukseni viime kesän loppu puolella. Oon käyny kirjolohi altailla harjottelemassa väsytystä mutta ei se ole paljo auttanu. Oon saanu koskista noin 100 taimenta ja 30 harria. Mittakaloja on päässy irti useita ja viimeks tänään (9.11) karkuutin yli kahen kilon taimenen ja toisen vähän pienemmän mutta oli seki mittane. Alamittasia taimenia tuli 3 kpl ja harjuksia noin 5-7 kpl. Ne otti , siis taimenet otti hopea tinseliin (punanen kurkku, hopea siipi, musta pää) Kapeenkoskella. Mitta taimenet on ollu 40 cm ja 41 cm ja harrit 36 cm ja 25 cm.