Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vastaisku

Started by Anonymous, October 04, 2003, 14:18:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Tuossa 4m ongessani on ERITTÄIN löysä ja joustava kärki. Nostaessani vaikka pientäkin kalaa varren pää taipuu TODELLA PALJON.
Tällaisella ongella ei onnistu tekemään minkäänlaista vastaiskua, ja tuntuukin, että kaloja karkaa paljon enemmän kuin entisessä jämäkässä 3m ongessani..

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Haittaako se paljon, jos ei saa tehtyä kunnon vastaiskua?

Ai niin ja vielä: Olettekos saaneet näin syksyn edetessä ongella kalaa?

Putte321

Vaikka en itse juurikaan harrasta onkimista muuten kuin syötinhankintamielessä, niin omasta puolestani voin sanoa että ei ole mikään niin ärsyttävää kuin se, että vapa on kuin löysä letku ja minkäänlaista vastaiskua et pysty tekemään. Tietysti kiinnijäämistä voi parantaa käyttämällä ainoastaan kemiallisesti terotettuja koukkuja ja ehkäpä katkaisemalla vavan päästä palan ja laittamalla kaksikomponenttiliimalla uuden kärjen paikalleen.

t:3m puuvapa se olla pitää, ei jousta.

Vellamo

Suurempia ahvenia veneestä onkiessa on vanha kunnon puukepakko ongenvapana ollut paras. Isompi ahven vie letkua vapaa pitkän aikaa, ennenkuin sen saa nostettua ylös. Kalat tarttuivat viime kerralla ihan hyvin kiinni (olivat syönnillään :) ), mutta väsytysvaiheessa äitemuori kiskoi pari-kolme kalaa puukepillä ylös siinä missä minä yhden lasikuituvavalla.

No, onhan siinä tunnetta väsyttää ahventa ongella pitkän aikaa..

Syysonginta jäänyt valitettavasti nolliin tänä vuonna.
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Joel

Olen samaa mieltä löysät on huonoja >:( esim. jos saa pikku kalojen seassa vähän isompaa nii se antaa periks tosi paljon. Kerran sain ison ahvenen ja vapa oli ihan mutkalla ja ahven putosi juuri ja juuri rannalle. En käytä enää löysiä vapoja vaan käytän umpikelaa. Tosin
kelaamisen aikana varsinkin särjet pääsevät irti helposti, mutta pääseepähän kauempaa ja syvempää onkimaan. Taas jämerillä vavoilla saa tehtyä kunnon vasta iskut. Eli heitto ongen ja vavan käyttöillä on omat huonot ja hyvät puolensa, mutta löysillä ei ole mitään hyvää.

Anonymous

no mulla on 6m onkivapa jota pääasiassa käytän ja eka kerralla huomasin että onpa löysä vapa,se siis oli teleskooppivapa ja otin siitä yhden "pätkän" pois siis sen ohuimman ja kyllä saalis lissäntyi :)

eikun kaikki katkomaan löysiä vapojaan!
no kohtuudella kuitenkin...

erästäjä

Mua ihmetyttää mitä varten niitä löysiä vapoja edes tehdään.
-Kala Eemeli-

heittäjä

Mua ihmetyttää mitä varten niitä löysiä vapoja edes tehdään.

voisko syynä olla siiman kestävyyden parantaminen. eli jos onkii ohuella siimalla ja siiten kun joku kala esim. hauki tärppäisi kovaa niin eihän kovinkaan ohuet siimat kestä.

Niin ja kuten Joel minäkin ongin umpikelallisella vavalla nykyään
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin