Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kahluusaappaat/-housut?

Started by Pyrophos, November 16, 2003, 12:33:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pyrophos

Näin rannaltakalastajana olen todennut, että tarvitsen joko pitkät kahluusaappaat tai kahluuhousut. Tänäänkin meritaimenten metsästys päättyi siihen, että pari maininkia kasteli saappaat ja jalat oli umpijäässä.

Löytyykö suosituksia? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Saako halvalla hyvää tai edes siedettävää? Miten halvat eroavat huonoista?

Eräästä verkkokaupasta katsottuna kalleimmat housut olivat 300+ euroa, halvimmat 50e. Mitä näissä on käytännössä eroa? Itseäni kiinnostaa lähinnä se, että kestävät "riittävästi" ja että alle saa tarvittaessa lämmintä vaatetta.

Råtta

Halvalla ei saa hyvää, parhaillaan ehkä kelvollista... Käyppäs katselemassa perhokalastustarvikkeita. Esim. Vision tekee laadukkaita, kevyitä kahluuhousuja (Extreme), joiden alle mahtuu lämmintä vaatetta riittävästi. Itse kahlaan (tarpeen vaatiessa) myös talvella ja olen ollut erittäin tyytyväinen ostokseen.
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

Pyrophos

Juu näinhän se on, ettei köyhän kannata ostaa halpaa. Mutta 200-300e tuohon tarkoitukseen tuntuu allekirjoittaneesta AIKA kovalta hinnalta, olkoon Gore-Texiä tai vaikka kultaa. Semmonen "kelvollinen" riittäisi minulle, kun en kuitenkaan päivätolkulla peräjälkeen yleensä ole kalassa. Kiinnostaisi tietää, mistä se ero noissa oikein muodostuu, koska 4-6 kertasella hinnalla voisi kuvitella saavansa 4-6 kertaa paremman (no, ehkä 2-3 kertaa paremman) tuotteen.

JanneH

Hintaeroa tekee mm. materiaali ja erilaiset pikkuhienoudet.
Kahluusaappaita nyt ei taida olla kuin PVC-mallia mutta housuja valmistetaan pvc, neopreenista ja erilaisista hengittävistä avaruuskankaista.

PVC-housut ovat kaikkein karmeimmat, ne hikoaa armottomasti sisältä ja ovat kylmät. Niissä tahtoo paleltua, mutta hinta on halpa.

Neopreenit taas hiostaa, mutta ovat myös lämpimät, suorastaan tukalan kuumat tietyissä olosuhteissa. Hinnaltaan hieman pvc-housuja kalliimmat. Neppareiden etuisuuksia on myös se että ne ei mene rikki ihan helpolla, paikkauskin on melko helppoa.

Kalleimpia ovat hengittävät kahluuhousut, jotka kehittyvät koko ajan. Joka vuosi tulee uusia malleja joissa pieniä parannuksia. Yleensä edellisvuoden mallit ovat kohtuuhintaisia jos vaan malttaa katsella tarjouksia. Joissakin hengittävissä housuissa materiaali on melko herkästi rikkoontuvaa.  Vanhemmat mallit yleensä hinnaltaan satkun molemmin puolin, uudet mallit jopa viiteen sataan euroon, eivätkä ne ole juurikaan sen parempia, ei voi puhua mistään kertoimista.

Jos ei käyttöä ole paljon, eikä tarvitse kahlata syvälle niin kahluusaappaat lienee hyvä valinta, 50€ saa jo jonkinlaiset. Jos kahlaa syvälle ja ympärivuotiseen käyttöön niin hengittävät lienee valintana paras, neppareillakin pärjää jos ei hikoilua suurena haittana koe.
#kalastus @ ircnet