Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ahvensiima

Started by Fiskala, October 27, 2002, 18:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fiskala

Minkä paksuista siimaa kannattaa käyttää ahvenen jigikalastuksessa? Onko mikrokuitu parempi kuin monofili?

Salmo

Monofiilillä kalastettaessa joku 0,20mm on hyvä. Itse suosin mikrokuitusiimoja, koska voi kalastaa yli puolet ohuemmilla ja vetolujuus on monofiiliä paljon parempi. Kuitusiimoista 0,12mm Firelinea olen tällä hetkellä käyttänyt.

Antti

Itse suosin kuituja enemmän kuin monoa, juuri vetolujuuden takia.

Pakkasilla monofiili on taas parempaa mielestäni, koska se ei jäädy niin helposti.

Jos kalastat vain affenta niin alle 0,15 mono on juuri passelia... Jos taass kuiduilla niin alle 0,12 on sopivan paksuista.

Jotta saisit tartutettua paremmin jigillä ahvenet niin suosittelen kuitua, koska se ei veny niin paljoo kuin mono.

stealy

Mun Mielestä 0,12mm fire on monofiili paksuutena 0,18-0,20mm.
Järvillä ahvenen jigaamiseen paras on mielestäni Fireline 0,10-0,12mm, ja monoista sitten taas 0,16-0,20. Ohuemmillakin pärjää, mutta kun ne ei kestä mitään ja kuluvat nopeammin.
Merellä Fireline 0,12-0,17mm, ja monoista 0,20-0,25.
Noita paksuuksia ite käytän/käyttäisin.
Mitä ohuempaa siimaa käytät sitä paremman tuntuman saat, mutta siima kuluu nopeammin.
Mikrokuidulla tuntee jos kala roikkuu jigissä, mutta ei oo vielä jäänyt koukkuun, että auttaahan se. Jigikalastuksessa tuntuma pohjaan ja kaloihin on tärkeä ja kuiduillahan sitä tuntumaa saa lisää. Monollakin jigaa kyllä ihan hyvin.

sami.mies

itse käytän jigillä kalastaessa 0.16mm kuitusiimaa.
kalamies on aivan erimies!!!

Hemulisoturi

Quote from: sami.miesitse käytän jigillä kalastaessa 0.16mm kuitusiimaa.
Samin lähettämä viesti tossa äsken , niin oli viimeksi kirjotettu ennen samia joskus vuonna 2002  :D ..
Paljon nousee uusia aiheita esille , käyttämällä hakua tai selailemalla vanhoja viestejä  :D

FisherManne

Avokelalla FireLine on parasta ja alle 0,15mm.Mutta jos haluaa käyttää monofilia,niin voin suositella
Rapala Finesseä.Alle 0,20mm monoa ei jigikalastuksessa kannata käyttää,kun muutenkin tulee ihan
tarpeeksi materiaalitappioita!

sale uistin

Saa olla aika ohutta,mutta itse kalastan haukea ja ahventa niin en jaksa vaihtaa siimoja joten käytän ahvenen kalastuksessa 0,30 siimaa
ENT.jättihaukimanniskan.piti vaihtaa nimeä

jarkka

0.25 on pikkuahvenille aika hyvä ja tarkoitan monofiilisiimaa!

JuhaS14

0.12 Fireä olen lähinnä käyttänyt. Tuntuma on helvetisti parempi jigityksessä kun monofiilisiimalla.
Juha
Laadukas
hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta pitkällä ammattitaidolla Juha Söderholmilta

esal

Quote from: LoL on February 02, 2006, 21:12:12
Quote from: sami.miesitse käytän jigillä kalastaessa 0.16mm kuitusiimaa.
Samin lähettämä viesti tossa äsken , niin oli viimeksi kirjotettu ennen samia joskus vuonna 2002  :D ..
Paljon nousee uusia aiheita esille , käyttämällä hakua tai selailemalla vanhoja viestejä  :D
Joo tosiaan nousee kun noitten viestin välissä oli semmoset 4 vuotta.