Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ohjeita ei-koskaan-perhokalastaneelle

Started by El Diablo, January 13, 2004, 21:13:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Diablo

Jeah, eli tuo homma tuntuu kiinnostavan jossainmäärin, ainut asia on se että en ole koskaan sitä koittanut eikä ole hajuakaan miten pitäisi aloittaa. Jos joku kokeneempi voisi jotenkin neuvoa mistä aloittaa ja mitä kannattaisi aluksi tehdä? :)

visa

Jos vain suinkin tunnet jonkun joka perhostaa niin ota hänet mukaan kauppaan ja vesien äärelle. Mutta aluksi kannattaisi jostakin asiantuntevasta liikkeestä hankkia kohtuuhintainen(jos perhostus ei sittenkään kolahda) valmis perhosetti. Kaupasta yleensä saa myös mukaan joitakin lehtisiä, joissa opetetaan heittotekniikoita, opetetaan siimoista ja kalastustekniikoista. Voit myös kysyä jos myyjä voisi opstaa alkeissa jonakin viikonloppuna. Näitäkin varmasti jostain ystävällisistä liikkeistä löytyy :) Muista että alku on aina se kaikkein vaikein eikä heti kannata luovuttaa jos sitä ei heti tai viikonkaan päästä kunnolla osaa :)

Jani2

Itse aloitin, niinkuin varmasti moni tämän foorumin käyttäjä tietää, menemällä perhonsidontakursille. Kurssin kävin Helsingin perhokulmassa. Liityin myös perhokalastusseuraan, (Helsingin perhokalastajiin) jossa olen jatkanut sitomista ja niiden heittoharjoituksissa opettelin heittämään perhovavalla.

Jos et heti harrastuksen alkuun halua maksaa mistään, niin ehkä parasta olisi mennä tutustumaan johonkin perhokalastusseuraan. Moni perhokalastusseura ottaa varmasti mukaan seuraamaan hommaa ihan ilmaiseksi muutaman kerran.

Kannattaa myös lukea paljon harrastukseen keskittyviä kirjoja ja lehtiä, niistä jää aina jotain päähän.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

flyfisher14

Käy lainaamassa kirjastosta alan kirjoja. Ekoiksi välineiksi en suosittele mitään huonoja, kohtuulliset saa noin 150 eurolla (Vision Intro setti, tai Loop Adventure). Suosittelen kumminkin ettet osta settiä, vaan vaikka myyjän avulla kokoat sopivat välineet. Huonot välineet lopettavat innon heti alkuunsa. Suosittelen myös perhonsidontaa, koska valmisperhot ovat huomattavan tyyriitä ja sidonta muutenkin tosi hauskaa puuhaa.

edit. oikeinkirjoitus

flyfisher

Olen itse kalastanut perholla noin 5 vuotta ja käytän loopin adventure settiä... Se toimii hyvin ja soveltuu aloittelijallekkin (olen kuullut) Jos ei ole aikaisemmin kalastanut perholla niin ehkä kannattaa kysellä oman kaupungin/kunnan perhokalastusseuralta... Sieltä saa hyviä vinkkejä ja varmasti opettavat mielellään :) Toivottavasti saat innostuksen perhokalastukseen se on hieno harrastus :D
Perhokalastus on parasta mitä voi harrastaa vapaa-ajalla =D En muute osaa kirjottaa

enjoi

joo älä tee sitä virhettä niinku mä että ostin huonon paketin alkuun.sen paketin ja hermojen kanssa sitten taistelin 1 kesän ja oli talvella lentää vehkeet romukoppaan, mutta sitten sain ukilta rahaa töistä että sain visionin 3zone paketin ostettua ja jopas alkoi perhostus kiinnostamaan...heti samana kesänä lähdin enon kanssa tenolle kalaan ja sain 4kilon lohen omilla vehkeillä ja omalla fantasiaperholla!!! jopas kohenti itsetuntoa.. niin ja sitten siihen asiaan...paikallinen perhokerho varmasti opastaa mielellään lajin pariin ja alan kirjat ja lehdet on oikein mainioita tiedonlähteitä. tsemppiä ja pitkiä hermoja vaan siihen aloitukseen. sen yli ku pääsee niin tää homma on ihan mahtavaa!

Hota

Ekaksi jos on mahdollista niin kokeneen oppiin ja jos tuollainen kaveri löytyy niin eiköhän vehkeitä saa sen aikaa lainaksi että saa tuntuman.
Myös asiallisessa kalastusseurassa saa oppia jos on alanmiehiä.

Kauppaan ei kannata rynnätä heti ensimmäiseksi.
Sitten kun on vehkeitten ostoaika niin asiaa pitenpää harrastanut oppaaksi.

Tutustu myös alankirjallisuuteen ja kaiva kaivele myös netistä infoa.
www.google.com löytää kun jaksaa vaan etsiä.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

koutsi

Minä ostin n. 2v. sitten Abun Diplomatic perhosetin, ja se on toiminut omasta mielestäni ihan kohtuu hyvin... Olen kokeillut kaverini "parempaa" eli kalliimpia perhovälineitä, eikä siinä mitään suurta eroa ollut, mutta siihen kokemukset jäävätkin :) Paljon maksaa muuten suht hyvät perhon sidontavälineet eli siis penkki ja välttämättömyydet? Eli ei mitään hirveän kalliita...

flyfisher14

Paljon maksaa muuten suht hyvät perhon sidontavälineet eli siis penkki ja välttämättömyydet? Eli ei mitään hirveän kalliita...

100 eurolla saa aivan tärkeimmät ja huonon penkin ja työkalut, noin 200 euroa että saa ihan hyvä paketin, mutta nälkä kasvaa syödessä... ;)

panumies

Paljon maksaa muuten suht hyvät perhon sidontavälineet eli siis penkki ja välttämättömyydet? Eli ei mitään hirveän kalliita...

Painotan edelleen että: Osta kerralla kunnon vehkeet !
Itse olen tänä vuonna menettänyt selvää rahaa ostamalla halpoja kalastuskamppeita. Keväällä ostetun OPM:n sidontasetin mukana tulleen sidontapenkin leuat ovat jo kuluneet pienille urille, normaalissa käytössä. Kyllä tolla vielä perhoja hyvin sitoo, mutta jos olisi uusi
tilaisuus, ostaisin varmasti kaikki erikseen. Hyvä penkki, spigot ja sakset ovat tärkeimmät kohteet missä laitetaan visa vonkumaan.
Köyhä ei osta halpaa, tulee paljon kalliimmaksi ostaa jälkeenpäin paremmat vekottimet. Itse en osaa hyvää penkkimerkkiä neuvoa, mutta hyvä penkki pitää kaiken kokoiset koukut kiinni, lähes kärpäsenpaskan kokoisesta 28:sta aina jonnekin 3/0 haukiperhokoukkuun. Pöytäjalusta on omasta mielestäni mukavampi, kyllä "leukamallikin" hyvin kelpaa jos sitoo aina kotona pöydän ääressä. Penkki asiassa kannattaa kysyä kokeneempien neuvoa jos tuttavapiiristä löytyy. Myös asiallisten perhokalastusliikkeiden myyjät osaavat auttaa.

Anonymous

Hyviä neuvoja sataa, mutta tässä tulee tärkein:
Muista, että perhokalastus ei ole harrastus, vaan elämäntapa. Sitä ei voi tehdä niin kuin koneongintaa: mennään rantaan ja pannaan jotain siiman päähän ja aletaan viskelemään.
Ole varma, että haluat omistautua lajille!

Grouse

Aloita harrastuksesi näin; Lainaa pari opasta kirjastosta ja katso väline-arvosteluja Erä-lehdistä. Sitten kun on jo valmiiksi informaatiota, niin painu perhokalastuskursille.
|KALAVALE|

Anonymous

En tiedä oiskohan pitänyt aloittaa omalla otsikolla, mutta liittyypähän edes jotenkin aiheeseen, aloittelija kun oon.

Voisikohan joku ystävällisesti valaista, mistä löytäisi "hyvän" perhonheiton alkeiskurssin mihin voisi ilmoittautua? Olen etsinyt joka ikiseltä vähänkään perhokalastukselta haiskahtavalta sivulta kurssia, mutta eipä ole osunut kohille.

Ostin viimevuoden lopulla haukiromppeet (3zonen vavan #8 9' ja 3zonen kelan). Siimana mulla on käytössä WF-9-S(pätkästy n.20-30 cm). Oon treenaillu jonkin verran yliolanheittoa ja alku näyttääkin lupaavalta, mutta sitten se vaan lyssähtää kasaan. Eli viimeinen puristus puuttuu ja heittojen pituudet ovat toistuvasti noin 7-12 meeterin luokkaa(haukitouhuissa kun tuppaa olemaan pikkusen liian lyhyitä siivuja). Alan kirjallisuus/nettijutut on miltei luettu ja kärsivällisyys alkaa pikku hiljaa horjumaan. Mahtaakohan joltain löytyä ratkaisua ongelmaan?

Kiitokset kaikille vastanneille!

Petri

Kursseja järjestää ainakin http://www.flyfishingfinland.com/  itse kävin siellä viime keväänä ja johan opin heittämään suosittelen.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Anonymous

Kiitos Petri linkistä, mutta vaikuttaa aika tyyriiltä hinnalta näin opiskelijan kukkarolle! Noilla 150-300 euron hinnoillahan saa jo aika passelin pölynimurin tai vaikkapa pesukoneen jos on tarvetta. Muistelisin viimevuonna nähneeni Wobblerin ovessa ilmoituksen perhonheitonalkeiskurssista(5 euroa Vantaankoskella!). Omat välineet oli toki oltava. En tosin ole ihan varma ilmoituksesta, mutta melko varma kyllä olen. Siispä jos joku sattuu tietämään ns. halvan perhonheitonperuskurssin pääkaupunkiseudulla niin olisin kiitollinen ilmoituksesta.

PatilZ

... Oon treenaillu jonkin verran yliolanheittoa ja alku näyttääkin lupaavalta, mutta sitten se vaan lyssähtää kasaan. Eli viimeinen puristus puuttuu ja heittojen pituudet ovat toistuvasti noin 7-12 meeterin luokkaa(haukitouhuissa kun tuppaa olemaan pikkusen liian lyhyitä siivuja).

Noin näkemättä suoritusta voisi ratkaisua lähteä hakemaan heiton "stopista". Sekä taka- että etuheiton stoppia voisit kokeilla korostaa. Eli vapa pysähtyy kuin seinään. Toisaalta pulma voi yhtä hyvin syntyä siten, että luupista muodostuu liian avoin. Silloin yksinkertaisesti heittoon ei alunperinkään synny riittävää voimaa. Jos sulla on mahdollisuus harjoitella [puhtaassa] sisähallissa tai ulkona, niin kannattaa ottaa joko kaveri tai videokamera mukaan.

Mikäli ikä passaa (ilmeisesti ei), niin tässä on sopuhintainen kurssi:

http://www.perhokalastaja.com/ppkzine/vihavuoden.kurssit.shtml

Anonymous

Kiitokset vastauksesta & linkistä "PatilZ"! Ymmärsit asian yskän ja kurssi näyttikin oikein hyvältä, mutta kun ikää katsoo niin 23v on pikkasen liian korkea noihin karkeloihin. Viimevuoden puolella tosiaan kerkesin muutamat heittotalkoot nurmikolla suorittamaan ennen viimeistä Nauvon haukireissua. Mielestäni kyllä aika selvät stopit oli sekä taka- että etuheitossa, mutta en mä niistä silmukoista oikein mene vannomaan. Luulenpa että vika on siinä, että voimavetoa pitäisi harjoitella(käsien oikea-aikaista liikettä) Minkäs teet kun et ole SEPPÄ syntyessäs! Kiitokset vielä kerran vinkeistä ja jos niitä heittokursseja pk-seudulta sattuu löytymään niin olisin erittäin mielissäni jos viitsisitte ilmoitella.  

PatilZ

Luulenpa että vika on siinä, että voimavetoa pitäisi harjoitella(käsien oikea-aikaista liikettä)

Edelleen heittoa näkemättä veikkaan että ensiapu heittoon ei synny voimavedosta. Tolla setillä mitä sulla on, pitäisi 15-20 metriä nakata ilman voimavetoakin.

Eli homma on kiinni vain perustekniikasta. Ajoitus voi tietenkin olla yksi ongeman aiheuttaja, mutta oireiden perusteella edelleen haukkuisin voiman suuntausta tai sen siirtämistä siimaan. Muista tää, että siima lähtee siihen suuntaan, mihin vapa liikkui ennen stoppia. Näin takaheitossa jo mielessäsi tähtäät vavan kärjen liikkeen riittävän ylös. Älä mieti liikaa siimaa vaan nimenomaan vavan kärkeä. Sitten riittävän terävä stoppi. Sitten riittävästi taukoa, että siima ehtii rullautua auki ja etuheitossa taas sama juttu: ajattele vavan kärjen suuntaa. Ja voimapuolella muista että nopeus on kiihtyvä ennen stoppia.

Jason Borger perhonheittokirjassaan suosittaa mielikuvaharjoittelua ilman vapaa. Nosta etusormi pystyyn ja siinä on sulla vapa. Sen kanssa voi harjoitella vaikka missä heittoa. Nyt vavan kärki (heiton suuntaus) on sormenpää. Siinä samalla voi treenata kiihdytystä.

Eli sormi pystyyn ja käsi (ja sormi) sojottamaan klo 10. Sitten tartut mahdollisimman nopeasti tällä kädellä korvastasi (hyttynen vaikka juuri pistämässä). Olet juuri tehnyt oikean perhonheiton liikeradan. Ei kaariliikettä vaan lyhyin ja nopein mahdollinen "reitti". Sen jälkeen tauko ja sitten kuvittelet tekeväsi karateiskun klo 10:ssä olevaan kohteeseen. Ja perho lentää.

Tarkempia ohjeita herra Borger nuoremmalta tai lievää kiinnostusta aiheeseen Pohjolan pervokalasta lehden artikkelista [viime tai edellisvuona ilmeistynyt lehti].

Maximus

Aika hyvät analyysinpätkät vetäsit "PatilZ":D... Tosiaan voihan sitä harjoitella vaikka yleisissä kulkuneuvoissa. No kaikki ei varmasti ymmärrä jutun juonta, mutta eipähän se haittaa. Täytyypä yrittää mielikuvituksen kautta, jospa se auttais asiassa?

Pitääpä käydä vilkasemassa toi nuoremman Borgerin juttu ppk:sta. Jep eiköhän se perustekniikan hiominen kuntoon kannata ennen voimavetojen harjoittelemista(oikeassa oot). Oon vaan lukenut useammasta paikasta ton voimavedon tärkeydestä nimenomaan merellä haukea kalastettaessa.

Mietin tossa saunanlauteilla istuskellessa, että pitäisköhän sitä liittyä johonkin seuraan(Helsingin- tai Espoon perhokalastajiin), jospa siitä sais lisä kipinän vielä vaikka jalokalojen pariin. Samalla oppis muutakin jänskää tosta perhostelusta(eri heittoja&sitomista).

Kiitokset vastauksesta "PatilZ"!