Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tammukka puro

Started by Monni, March 10, 2004, 18:01:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Monni

Onko mitään vähittäis vaatimuksia olemassatammukka purolle? Esimerkiksi että paljonko pitää keski syvyyden olla että tammukat menestyvät?

Minulla on nimittäin kotoania 100 metrin päässä noin keskimäärin 1 m syvyinen puro ja keksi leyveydeltaa 2-1 m. Sevempiäkin kohtia löytyy. Puro on noin 200 metriä pitkä ja laskee järveen. Vetensä puro saa pelloilta ja soista. Kesäisin puro kuihtuu osittain aika matalaksi. Ja talvella pysyy kyllä sulana ainakin alku päästä. Puron virtaus ole mikää hirveän kova. Sopisikohan kyseinen puro tammukoille? Saisin tammukoita kaverini kala kasvattamolta alle 10 cm mittaisina poikasina.

Siitä että puro laskee järveen niin pitäisikö minun laittaa jokin este kalojen pääsylle järveen asti. Jos ei lasketa erästä rumppua niin puro on ainakin 300 metriä pitkä. Rumpun jälkeen viellä 100 metriä niin puro tulee järveen. Onko rumppu kaloille este? Rumpun halkaisija on noin 50 cm. Ja rumpun lasku puolella on aika suuri kivikkö josta luulen kyllä etteivät tammukat pääse ylös. Paitsi jos siihen rakentaisi jonkin laisen nousu portaat.

Sitten itsessään tammukoista. Pystyvätkö tammukat kutemaan noissa olosuhteissa? Minkä kokoiseksi ne kasvavat? Voinko esimerkisksi istuttaa purooni ihan normaaleja taimenen poikasia?
Poltinkoski

Järväri

Suomeenhan on moneen puroon onnistuneesti kotiutettu purotaimen. Purosi on kyllä riittävän syvä ja leveä, mutta jos se saa alkunsa pelloilta niin vesi on aika likaista? Jos vesi on liian likaista ei onnistu. Virtaustakin pitäisi olla. Sinun kannattaisi ehkä kysyä kalastus.comista.

Selvitä myös onko puroon jo yritetty istuttaa kaloja. Saattaa olla, että purossa on jo alkuperäinen kanta. Suomessa on monta purotaimen/taimen puroa pilattu, kun on istutettu luonnonkannan päälle.

Kirjastosta voi löytyä tietoa.

Järväri

Niin ja taimeninstituutin sivut kannattaa ehdottomasti lukea! asiaa...
http://koti.welho.com/hkettune/

Monni

Tiedän takulla ettei purossa ole ollut koskaan mitänn muuta toimintää kuin veljeni istuttamat 30 ahventa jotka ilmeisesti kutivat koska pieniä ahvenia on vielläkin purossa. Ainut että pitää hankkia maan omistajalta lupa purolle kaiken laiseen toimintaa. Puron rantoja pitää vähän siistiä koska se kapenee joiltakin kohtia vain noin 50 cm leveäksi kannokoksi niin niin niitä kannokoita pitää raivata jonkin verran. Eikä siitä mitään kallista kokeilua tule jos poikasen hinta on 10 senttiä tai jotakin.
Poltinkoski

EERO8

Ota myös sevää jos meinaat laittaa verkon puron alapäähä,pitääkö verkko syksyllä ottaa pois.
Nimittäin minä kasvatan kirjolohta ja taimenta virkistyskalatajille noin puolenkilometrin matkalla pienessä joessa.
Joka syksy joudun purkamaan  alajuoksulta verkot pois talveksi.

Monni

Tarvitaanko tälläisene toimintaan muuten mitään kalastusseuran lupia, koska puro on yhteydessä heidän järveensä? Elikkä riittääkö maanomistajan lupa tammukoitten istuttamiseen?
Poltinkoski