Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hyvä meripilkkivapa Norjaan?

Started by martti, April 05, 2004, 23:23:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martti

Tietääkö joku mikä olisi jäykkä ja hyvä  meripilkkivapa Norjaan Jäämerelle? :D
kalastus on ihanaaa

jaba88

no itse ostin kans vavan jokuaika sitten norjaa varten jonne on tarkoitus mennä heinäkuussa ja ostin 9,90:- bluefox striker 180cm vavan ja hyrräkelan velko lyhyt keppi tuo on mutta kyllä sillä alkuun pääsee :D...

jaba88

hups siis vai meinasitko ihan jäältäpilkintään?
luulin että aiot pilkkiä veneestä,vai miten tarkoitit? :)

visa

Luulisin että jos siellä pilkitään niitä isoja turskia kesät talvet niin molempiin vuodenaikoihin kävisi sama vapa. Pilkitäänhän haukia ja kirrejäkin pienillä virvelivavoilla, joskus aika isoillakin. Ainakaan mä en lähtis millään Wigglerin halpisvavoilla pilkkimään turskaa 20 metristä ;)

visa

Niin ja siis suosittelisin vavaksi jotain melko lyhyttä ja jämäkkää (6 jalkaa). Esim. Abulla on noihin hommiin omat Workhorsen venemallit ja Viper Boat  vavat ;)

Anonymous

Fladenin vavoista löytyy tanakkuutta 100grammasta aina 500grammaan. Kannattaa myös harkita bilteman yhdistelmävapaa, jossa on viehesuositus 200-500gr eikä hinta päätä huimaa. :)

Anonymous

Toi Fladen nyt on vain yksi välinemerkki, ja mun mielestä  vieläpä halpismerkki. Toki saattaahan niillä olla laatukamaakin, sitä en kiellä. En kuitenkaan nostaisi esille mitään tieyttyä välinemerkkiä vaan omien kokemusteni perusteella kiinnittäisin huomiota ainakin alla lueteltuihin seikkoihin. Korostan että itselläni on ollut käytössä vain kaksi erilaista vapaa ja sen lisäksi olen tehnyt havaintoja kavereideni välineistä. EN siis ole mikään merikalastusvapojen asiantuntija, enkä suosittele mitään tiettyä merkkiä tai mallia:

Pituus: kuten joku jo aiemmnin totesi niin joku 6 jalkaa tai (ehkä jopa alle) on mielestäni passeli ainakin pieniin veneisiin. Pitkää vapaa on raskaampi käyttää.

Kahva: itse pidän paksusta kahvasta, eli selkeästi paksummasta kahvasta kuin tavallisissa heitto ja uisteluvavoissa, koska siitä saa tukevimman otteen. Jos saisin valita niin ottaisin ns. stand up -tyyppisen kahvan eli pitkä etukahva ja lyhyt takakahva, koska sillä on kevyin pumpata kaloja ja releitä ylös. Jos takakahva on liian pitkä niin mikään ei estä ottamasta sahaa kouraan ja lyhentämästä sitä, edellyttäen tietysti että tietää mitä tekee.

Vaparenkaat: vaparenkaiden ja sidosten pitää olla mahdollisimman tukevaa tekoa, olen nähnyt miten näistä halvoista jäykistä uisteluvavoista menee renkaat solmuun ja sidokset rikki kun niitä on käytetty meripilkinnässä/-onginnassa raskaiden painojen kanssa. Ns. vaparissoista (vaparenkaiden tilalla) mulla ei ole omia kokemuksia mutta sivusta olen seurannut että ne vaativat ainakin huoltamista, jotta laakerit pysyvät kunnossa.

Toiminta: luulisin että vavan toiminta on osittain makuasia ja myös käyttötarkoitus ratkaisee. Herkkää kärkeä ei kait pelkässä pilkin nykimisessä tarvita, mutta onginnassa on mukavaa jos kärjestä pystyy lukemaan syötin hypistelyn.

Vavan materiaali: tämäkin on varmasti makuasia, mutta minä ainakin painotan kestävyyttä keveyden kustannuksella

Vavan luokka/ painosuositukset: niinkuin heittovavoissa niin taitaa näissä merivavoissakin olla sama juttu eli vapoihin kirjattuihin suosituksiin ei kannata aina luottaa, saattavat olla ylä tai alakanttiin. Itse kalastan ajelehtivasta veneestä, joten painot ovat suht. raskaita ja vapa & kela tod. näköisesti raskaampia kuin mitä kalojen koko vaatisi. Kamani ovat luokitukseltaa 30 paunaa. 500 g klunssista vapa selviää kevyesti, 1 kg:n painokin nousee vielä lattialta ilman että tarvii pelätä vavan hajoamista.

Yksioasaisuus vs. 2- tai moniosaisuus: edelliseen viitaten valitsisin yksiosaisen tai kahvasta katkeavan mallin juuri kestävyyden takia.

Hinta: en lähtisi metsästämään halvinta mahdollista rimpulaa, jolla pärjää auttavasti vaan ensin kiinnittäisin huomiota em. seikkoihin ja erityisesti kestävyyteen, ainakin jos käyttää raskaampia painoja. Uskoisin että alle 100 euron saa vavan joka ei jätä pulaan.

Kunnon venevapojen saatavuus Suomessa on valitettavan huono ja ihan ymmärrettävistä syistä. Kalastustarvikeliikkeissä näkemäni vavat ovat olleet lähinnä järeitä uisteluvapoja. Kavereilla on ollut käytössä jotain halpoja  uistelussakin yleisesti käytettyjä 1-osaisia vapoja. Yhtään niistä ei ole katkennut mutta vaparenkaita on mennyt. Jos tietää mitä on ostamassa niin aina voi pyytää jotain suomalaista maahantuojaa tilaamaan, tilata itse esim. nestistä vai mennä vaikka Tukholman liikkeisiin heiluttelemaan vapoja omin käsin. Niin ja etelänmatkoillakin kannattaa pitää silmät auki!