Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mitä ajankohtaa kalastusvuodessa odotat eniten?

Started by kaivo, April 15, 2004, 15:19:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Tästä en muista aiemmin keskustellun, vaikka ajatuksia aiheesta ehkä tuleekin ilmi muiden keskustelujen yhteydessä. Mikä on kalastusvuodesta se ajankohta jota odotat innokkaimmin? Mikä kalastusmuoto, ja miksi?

Omalla kohdallani kalastushimo on korkealla loppysyksystä, kun odottelen pilkkijäitä. Hankala ajanjakso, kun vesistöt alkavat lähestyä jäätymistä: virvelillä ei enää tule kalaa, toisaalta kantavat jäät ovat vielä viikkojen päässä. Alkutalven pilkkiminen on monessa mielessä mukavaa: ohutta jäätä jaksaa kairata, kalat ovat yleensä otillaan sekä se, että valoisan ajan ollessa lyhyt pilkille voi mennä vaikka keskellä päivää. Pilkkikauden alkua odotan kuumeisesti myös siksi, että syystalvi on vuodenaikanakin ikävän pimeää ja tylsää aikaa.

Näin jääkauden finaalipuolella alkaa myös avovesikauden aloitus pyöriä mielessä. Sisävesikalastajana olen ottanut tavaksi aloittaa virvelöinnin suhteellisen myöhään, keskimäärin toukokuun puolivälin paikkeilla. Haukien kalastaminen matalissa paikoissa UL-vehkeillä on jännittävää. Jäidenlähdön jälkeinen aika ei omalla kohdallani ole koskaan ollut kalastamisen arvoista; saalista on alkanut tulla vasta vesien lämmettyä jonkin verran. Alkukevät on siis kohdallani tuskaisen odotuksen aikaa.

Eli yhteenvetona vastaus alkukysymykseen: Alkutalvi ja loppukevät-alkukesä.

visa

Eniten kesää, koska silloin on parhaat kuha-ajat ja on lämmintä :D Syksy tulee varmasti kakkosena, mutta silloin ei enää kuhia nouse. Syksy on kyllä sitäkin parempaa louhiaikaa :)

Kalamees

Kun jäät on lähteny ja kesä alkaa niin kokoajan vain paranee mahdollisuudet taimeneen vanhankaupunginkoskella. Huippu ajankohta on ehkä joskus elokuussa, kun taimenet ovat parhaalla ottipäällä. Siian nousu koskeen on myös jännittävä tapahtuma seurata joskus loka-marraskuussa. Siihen aikaan on koskessa todella paljon siikaa.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."
~ Babylonialainen kirjoitus v. 2000 eaa.

KalaKaapo

Eniten pidän keväästä jäiden lähdön jälkeen, koska silloin on takana pitkä odotus, että jäät lähtisivät, hauki nousee kudulle, linnut laulavat ja kaiken muun hyvän lisäksi silloin ei ole vielä hyttysiä

Toiseksi tulee, kesä mutta sen pisteitä laskee hyttysten läsnä olo, toisaalta silloin on parempi käyttä pintaperhoa.... No eipäs tehdä tästä liian vaikeaa, kevät on paras ja sillä siisti. :D
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Putte

Hmm... Varsin mielenkiinoitnen kysymys. Aina sitä odottaa sitä tulevaa kalastusjaksoa. Se mikä on parhaillaan menossa tuntuu jo jotenkin historialta.
Eniten itse varmasti odotan syksyllä pilkkikautta. Aiai, kun ne on kärsimystä kun odottaa, että lammet jäätyisivät ja pääsisi pilkkiä uittamaan. Siitä seuraava huippu, mitä odotellaan oikeastaan koko talvi, on huhtikuu. järvien jäät vapautuvat lumikahleistaan, saaliit nousevat hurjasti ja muutenkin todella hienoa aikaa.
Eikä tietenkään sovi unohtaa syksyistä lohikalan uistelua, keväistä haukijahtia, kesän kuhakautta.... Kyllä elämä on vain yhtä odotusta  :)

Kala_Jökke

Itse odotan eniten sitä kun jäät lähtee. Eli huhtikuun puoliväli on hienoa aikaa kun hauki alkaa piakkoin kutteen ja kala jo syö :D Tosin jo ekat kalat sain maliskuussa ojan suusta jossa oli pieni läntti auki. Samaan aikaan olis voinu mennä samaan poukamaan pilkille et silleen. Eli vastaus on: KEVÄT, koska silloiun hauet kutee ja turpa kans.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Reaper

Kesäähän minä innolla kalastuksen kannalta aina innokkaimmin odottelen. Hauen kanssa pääsee pitkästä aikaa talven odotuksen jälkeen tappelemaan ja muutakin uistelemaan.

Nyt serkun kanssa ollaan menossa kesällä Venäjälle kalaan viikon ajaksi. Sellainen nuorisotoiminnan järjestämä reissu, jossa tulee valvojien(3) lisäksi 6 nopeinta hakenutta.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Järväri

Tällä hetkellähän eniten tulee odotettua jäiden lähtöä, mutta yli kaiken odotan syksyä vetouistelua ajatellen, milloin lohikalat nousee pinnalle. Ensi vuonna pitää opetella kuhan uistelua niin tulisi vähän vaihtelua, eikä kesälläkään tarvitsisi välttämättä leikkiä syväimien ja takiloiden kanssa. Perhokalastuksen kannalta odotan tietysti kesää.

Petri

Kesää odotan koska silloin on kaikkein hauskin kalastaa kun on lämmintä ja kala syö (ellei ole kipee hellekesä). Muttenkin on kivaa kun voi lähteä oikeestaan mihin aikaan vaan kalastamaan( ei oo koulua) ja valoa riittää pitkälle yöhön. Ja omasta mielestäni hauen kalastus on parhaillaan ihan alkukesästä, silloin olen saanut ehkä parhaiten kalaa ja on kivaa kun ei kädet palele ja ole alle 5 astetta lämmintä(ei tarvitse kamppailla kelluntapuvun kanssa).
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

taimen

Minä en itse paljon tykkää pilkkiä. Ainakaan kylmällä säällä.
Suojasäällä tai pienellä pakkasella se on tosin ihan kivaa, mutta yleensähän talvella on kylmä (paitsi alku talvesta ja keväällä). Mutta kuitenkin talvella sidotaan enimmäkseen perhoja ja odotellaan kesää. ;)

Tornio_River

Itse henkilö kohtaisesti en pistä mitään vuoden aikaa muita edellee,sillä jokaisessa vuodenajassa on jotain hyvää kalastuksen suhteen,mutta jos se "paras" tulis valita niin varmaan keväään tai syksy

Jigi

Ehkä eniten jäitten lähtöä odottelen koska pääsee uistelemaan ja virvelöimään. Mutta ihan keksitalvella odottelen maaliskuuta kun alkaa pilkkikelit olla jo mukavan lämpimiä ja isommatkin assut alkavat lämmetä pilkeilleni. Mutta nyt jo odottelen jäitten lähtöä vaikka vielä pilkillä olen ahkerasti käynyt...Ja kyllä ne keskikesän kuha-uistelutkin ovat odottamisen arvoisia.

koutsi

Kevät, kesä ja syksy, aina kun järvet ovat vielä auki!
Keväällä hauen kutu ja sen jälkeiset nälkäiset hauet, kesällä matalasta jerkeillä ja poppereilla matalasta, jopa ruohikosta minnow spoonilla pinnalla pomputtaen ja syksyllä kun isot hauet palaavat taas matalaan.
En ole itse mikään pilkkiaktivisti, mutta kyllä talvella on pakko pilkkiä, koska kalaan pitää päästä edes jossain muodossa...