Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Evo

Started by Suorama, May 27, 2002, 10:14:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Suorama

Kuinkas moni on käynyt Evolla kalastelemassa? Itse kävin viime kesänä enkä saanut mitään. Ootto onkijat sai muutamia kirrejä. Mikä olis paras aika mielestänne mennä sinne jos menee...

bellaht

no missäs päin suomen maata tämmönen evo on

Suorama

Tällaisen löysin evon sivuilta. Siellä on siis muutakin kuin vain kalastus mahdollisuus.

http://www.emeol.hamk.fi/Luonto/

Evon sijainti
Noin puolet suomalaisista asuu alueella, josta ajomatka Evolle kestää enintään kaksi tuntia. Alue sijaitsee Etelä-Suomen läänissä Lammin kunnan koillisosassa:

Hämeenlinnasta 50 kilometriä
Lahdesta 70 kilometriä
Tampereelta noin 100 kilometriä
Helsingistä 150 kilometriä
Turusta 200 kilometriä

Anonymous

Olen tuolla Evon Niemisjärvillä käynyt useasti ja joka kerta kalaa on tullut.
Parhaiten olen onnistunut soutamalla vesikohon kanssa tavallista uppoperhoa.
Toinen tapa on UL-välineet ja pienet vaaput ja nekin soutamalla.
Eli leppoisaa soutelua keveillä välineillä.

terv. taisto

Suorama

Mihin aikaan olet käynyt kevät, alkukesä, kesä, loppukesä.... Mitä muuten olet saanut ylös.

Anonymous

Kyllä siellä on tullut käytyä vähän kaikkina vuodenaikoina.
Minä taas en ole saanut tahnalla mitään muutaman kerran kokeillut.
Niemisjärvistä se ylimmäinen on ollut paras.
Ehkä syksy on paras, koska lomakausi on ohitse ja kansainvaellus vähäisempää.

terv. taisto

Anonymous

Lisäys edelliseen viestiin eli kirjolohihan se on pääasiassa ylös tullut, mutta muutamia taimenia myös mutta pääasiassa perhossa kiinni.

terv. taisto

Hooded

Evolla olen viikon pörrännyt. Tosin se reissu oli puhtaasti selviytymistä. Eli ainoastaan luonnonmuonalla elettiin. Kuului aikoinaan opiskeluun.Noh..sillon yhytin siellä muutamia kalamiehiä ja totta kai raatailin. Kalaa olivat saaneet. Lähinnä kirrejä oli näyttää. Mutta kaunista seutua on. Ihan ok retkikohde reppu selässä viihtyville.

Aika oli muuten kesäkuun eka viikko..ja vuosi oli -98

zurme

Joo Mäki kävin evolla tossa keski kesällä ja ihan hyvin sieltä kirreä nousi!

PatilZ

Evon niemisjärvet ovat kai aika tyypillisiä istarijärviä, jolloin varmimmat saaliit tulevat kun on tankkiauton peesissä paikalla. Eli ottiaika ei määräydy välttämättä kuukauden vaan tankkiauton perusteella. Tankkiauto käykin kiitettävän usein paikalla. Kuumat ilmat eivät näilläkään järvillä ole mitenkään eduksi kalan saantia ajatellen. Toi edellä mainittu soutuosasto toimii hyvin. Pienet ul-vaaput (seniori ja sen tyyppiset) toimivat hyvin punasävytteisinä. Valkoinen ja musta myös hyviä värejä. Kun on oikein sika kuuma keli pitää mennä syvälle. Silloin vedetään syvemmältä hakien esim. Stormin Hottentotti hakee kivasti liikkeellään. Perho on jo haastavampi (vaikkei menisi Kalliojärvelle, joka varattu vain perhokalastajille). Uppoperhoa vetäen tietenkin, mutta mitä perhokalastusta se on. Silloin voi saman tein vetää uistinta. Nyt soudellaan ja etitään pintakäyntien perusteella kalojen sijainnit. Sitten heitto sinne ja ..... Toinen on tapa on (edellyttää jonkin verran ennakkotietoa) pommittaa paikkaa, jossa kalat tykkää odotella parempia kelejä. Ja sinne ärsykeperhoa painotettuna. Liitsit on tässä ehdoton peli. Parhaimmillaan Evolla pääsee (joutuu) harrastamaan mukavasti tuota C&R-kalastusta ;). Vuorokauden kiintiö voi tulla täyteen turhankin nopeasti. Lajit ovat kirre ja taimen. Muistankohan oikein, että tänä kesänä ovat kipanneet nieriääkin järviin?

Kokonaan eri juttu on toi oooooooooottttttoooo-onginta. Se on - luvalla sanoen - perseestä. Jätkät virittää viisivapaa/lärvä ja rupee dokaamaan ja unohtaa siimat sinne. Pirun kivaa muuten soudella sitten niillä rannoilla.

M1kko

Itse olen Evolla käynyt kymmenen vuoden aikana n. 50 kertaa Kalliojärvellä ja n. 20 kertaa Niemisjärvillä. Välillä on kalaa tullut todella hyvin, välillä varsinkin helteillä huonosti. Ennätyskaloja ovat olleet kirjolohi 3.2 kg, taimen 2 kg, siika 2.5 kg, puronieriä 1.1 kg ja nieriä 2.5 kg. Lähinnä olen perholla kalastellut ja talvella on tullut pilkittyä. Parhaiten ovat toimineet eriväriset Leechit, Montana, Goddard Caddis ja pienet nymfit. Kalantulo on viime vuosina heikentynyt Kalliojärvellä melko paljon. Syinä ovat puheiden mukaan olleet veden ajoittainen happamuus ja hapettomuus. Kalliojärven luvat ovat nykyään todella sikahintaiset, joten ei ole tullut siellä käytyä niin paljoa kuin aikaisemmin.
Mutta jos asuu alle 100 kilometrin päässä Evosta, niin kannattaa käydä vesien hieman viilennettyä kokeilemassa. Kauempaa on mielestäni Evolle turha vaivautua.

Anonymous

Moi kaikille!

Nyt on tullut kolmena kesänä tuolla Evon Niemisjärvillä käytyä. 2 kesää ilman kalaa ja tänä kesänä sain sitten "hanat" auki ja 8 kirjoa peräti huh! ;-)

Kolme vetämällä,kaks heittämällä ja kolme tahnan kanssa harjoittelemalla.Tahnan kanssa pelleilyä en ole ennen harrastanut,liian passiivista,mutta noi kolme kalaa tuli samasta kohdasta,mistä naapuri otti,ensin kiintiön täyteen.Mielenkiinto kalastustapaan luonnollisesti hieman kasvoi.Harjoitellessa,kun olin väsännyt ootot väärin,kolme ekaa kalaa pääs karkuun!!! :(

Sen takia on lähinnä tullut Evolla käytyä,kun sielä on caravaanareille hyvät mestat ja mulla on sopivan lyhkänen matka Mäntsälästä.

Oikeasti käyn kalassa lähinnä merellä Porvoon ympäristössä,(Sondby,Rönnas)saalis on yleensä jo etukäteen varma,Evolla sensijaan ei.  ::)

hauki_friikki

Minä olen käynyt siellä joka kesä vuodesta 98 lähtien ja joka reissulla on tullut.Kalat jota itse sain on:pää osin kirreä,taimenta ja vähän nieriää. ;)
Siellä maha missä painitaan

Juba90

oon käyny siellä 3 kertaa sain muutaman ahvenen ja yhen kirren.
Kalastaminen on kivaa. Koita sinäkin niin tulet kyllä huomaamaan ettei se ole mitään turhaa ajanvietettä ;)

M1kko

Tänään tuli käytyä avovesikauden ensimmäinen reissu Evolla. Kalliojärvellä heittelin perhoa nelisen tuntia. Saaliiksi nousi kuusi kirjolohta, kaikki alle kiloisia pulikoita. Punainen Leechi pelitti (yllättäen) parhaiten. Sillä nousi kaikki kalat.

Taas voi miettiä, että olisi ollut turha reissu, jos olisin käyttänyt Catch&Killiä: Neljällä ensimmäisellä heitolla kaksi kirjolohta (12 tunnin luvan kiintiö on kaksi kalaa).

Anonymous

Onks kellän tietoa mikä on Evolla tämän kesän istutus tilanne, milloin viimeksi on tankkiauto piipahtanut.
Ja ylipäätään onko kalaa noussut, tiedossa on Evon reissu kuun vaiheteessa joten viimehetken tilanne tietoja kaivataan.

martti

Saako sieltä vuokrata veneen?
kalastus on ihanaaa

M1kko

Onks kellän tietoa mikä on Evolla tämän kesän istutus tilanne, milloin viimeksi on tankkiauto piipahtanut.
Ja ylipäätään onko kalaa noussut, tiedossa on Evon reissu kuun vaiheteessa joten viimehetken tilanne tietoja kaivataan.

Kyllähän se näillä helteillä tiukassa kala varmasti on. Vedenlämpö on Evolla varmaankin 25 asteen tuntumassa, mikä pistää aika tehokkaasti kirjolohien suut suppuun. Pari kaveria oli Evolla viime viikonloppuna kalassa. Puhdas nollareissu oli tullut. Tosin muutaman kalan olivat nähneet saatavan. Kalaa istutetaan kesäisin parin kolmen viikon välein. Tarkemmista ajoista minulla ei ole tietoa.

Martille: Niemisjärvillä on veneitä vuokrattavana.

ankkhe

Hei kaikki Evolla kävijät olen lähdössä viikonloppuna em. paikkaan

Tässä olisipari kysymystä:
Minkälainen kalatilanne näin syksyllä?
Onko Evolla kalan perkaus paikka?
Jos viitsi sitte keroa pari ottipaikka?

ps. Vastatkaa nopeasti.

Kiitos vastauksista
Ei kireitä naamoja vaan kireitä siimoja

M1kko

No vastaillaan sen verran, kun tiedetään..

Minkälainen kalatilanne näin syksyllä?

Kalatilanne on varmasti tällä hetkellä ihan hyvä. Ainakin kerran on elokuussa istutettu kalaa. On mahdollista, että toinenkin istutuserä on pulautettu veteen tällä viikolla. Veden lämpö on varmasti laskenut jo alle 20 asteen, joten kalat eivät ole enää niin passiivisia.

Onko Evolla kalan perkaus paikka?

Enpä tiedä. Tuskin. Itse perkaan kalani, missä milloinkin.

Jos viitsi sitte keroa pari ottipaikka?

Yksi ottipaikka on Alisella Niemisjärvellä, kioskilta katsottaessa oikealla puolella, hakkuuaukean päässä oleva perimmäinen lahti.

Ylisellä Niemisjärvellä yksi hyvä paikka on lähimmän laavun edusta.

banaanimies

kirreä sieltä tulee ja ahventa. itelläni suurin kirre on 1500g
kyllä mies kivun kestää, mutta ei häpeää

visa

Kävin siellä eilen ja koko päivän pilkin ja liotin ootto-onkea eikä nypyn nyppyä >:( Missä vika? Ei siellä muutkaan paljoa saaneet. Kaks kirree näin otettavan ylös...

peopleshit

hmmm. enpä saanu minäkää toissa päivänä evolta yhtään mtn.. ja tuli kokeiltua uistelu, heittely ja tahna.. perhovälineet kokonaa unohtu kotio  :( mutta joo, kyllä se aurinko lähtiessä paisto risukasaanki ku katselin kun pieni kirjolohi ui pinnan tuntumassa lähellä rantaa. pariin otteeseen se kävi selälläkin mutta kiitos nyt olleiden tulvien, se tuli aivan rannan tuntumaa matalalle jossa pääsin (ihme ja kuuma) hiippailemaan sen viereen ja nostin/heitin kyseisen kalan käsillä rannalle :) :) kala oli painoltaan joku 800g, eli ei mikään isokaan, mutta saavutushan toi on käsin nostaa  :wink:

Mie1

Olen siellä käynyt noin kolme kertaa enkä koskaa ole mitään saanut.Pienenä kun olin isän kanssa niin isä sai tahnalla kirren(noin 700g).
Aina olen ollut Niemisjärvillä,mutta pitäis mennä Kalliojärvelle ja Syväjärvelle.Ne on vissiinki vähän parempia paikkoja,en kyllä tiedä varmaksi mutta sieltä on saatu hyvän kokosia  kirrejä.

Anonymous

Quote from: Mie1
Aina olen ollut Niemisjärvillä,mutta pitäis mennä Kalliojärvelle ja Syväjärvelle.Ne on vissiinki vähän parempia paikkoja,en kyllä tiedä varmaksi mutta sieltä on saatu hyvän kokosia  kirrejä.
Ihan samankokoisia ne kalat on Kalliojärvellä ja Syväjärvellä, kuin Niemisjärvilläkin.

Kaksi reissua olen Kalliojärvelle tänä vuonna tehnyt. Ekalla kerralla tuli kaksi kirjoa ja taimen. Toisella reissulla yksi kirjolohi. Tänä vuonna on ainakin Kalliojärveltä tullut yllättävän hyvin kalaa. Paremmin mitä muutamana viime vuotena. Ovat onneksi myös laskeneet Kalliojärven luvanhintaa.

M1kko

Höh. Tuo äskeinen viesti oli minun kirjoittama, mutta unohdin kirjautua sisään.. :oops: