Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Erä 9/04: "Päivän väri" -teoria sisävesillä?

Started by kaivo, May 12, 2005, 17:46:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Sen mitä olen viime vuonna Erä-lehden haukiopasta (9/04) lueskellut, jäi siitä eniten mieltäni askarruttamaan päivän väri -teoria. Kyseisen jutun mukaan merihauestuksessa tärkeintä on juuri oikean värin löytäminen, vasta sitten tulevat muut tekijät kuten viehetyyppi, uintiliike ja -syvyys jne. Värin valinta on jutun perusteella päiväkohtainen juttu, jolle ei aina tunnu löytyvän järkisyitä.

Jäikin mietityttämään, mahtaako kyseinen teoria päteä myös sisävesillä hauen suhteen ja jos pätee, missä määrin? Tähän asti olen itse ajatellut värivalintaa lähinnä luonnonväri - ärsytysväri -periaatteella, sekä veden värin ja sameusasteen mukaan. Vieheitä olen vaihdellut lähinnä kuhunkin kalastussyvyyteen sopivasti.

Karmea tilanne olisi se, jos järvihauenkin tuloksellinen pyytäminen on suurimmissa määrin väristä kiinni. Tällöin huonoon kalantuloon löytyisi enemmän vikaa kalamiehestä itsestään, ei niinkään tekniikasta ja paikallistuntemuksesta. Kommentteja!

Kolima

Avovesikaudella n.3 kertaa viikossa eräällä järvellä käyvänä mulla on omat mielipiteet tän asian suhteen...

1.TÄRKEIN on paikka missä kalastaa! Ja tietoa paikasta pitää olla,sillä päälleppäin samannäköiset rannat voi antaa haukee ihan eri tahtiin (vrt. HYVIN vs. ei ollenkaan)

2.Sitten tulee uistimen LIIKE! Hauki kyllä vähänkään syönnillään ollessaan hakee omien kokemusten mukaan 3m vedestä popperin ongelmitta...

3.Viimeiseksi tärkein on väri,toki erittäin tummissa=humuspitoiset vedet,värillä on paljonkin väliä! Mutta yleisesti ottaen tossa "tärkeimmät" seikat hauenkalastukseen mun mielestä....:)

Salmo

Väreistä muistaakseni sinisen sävyt tunkeutuvat syvimmälle, sitten vihreät jne. Punainen näkyy vain hyvin pinnassa. Muistan lukeneeni, että hauki näkee sinisen värin vain aivan pintakalvossa, muuten, siis syvemmällä, harmaana.

Humuspitoisissa sisävesissä (kuten syvemmällä meressäkin) korostuu vieheen uinnin merkitys, näin ainakin itse uskon. Etenkin kun kalastetaan syvempiä alueita, eikä aivan rantakaislikoita. Kala ei syvemmässä humuspitoisessa vedessä näe uistinta vaan havaitsee sen kylkiviiva-aistillaan. Siispä vieheen lähettämät paineaallot ovat avainasemassa.

Sisävesiäkin toki on kirkkaampia ja tummemmissakin rantaveteen pääsee valoa. Eli kaiken järjen mukaan teoria pitää paikkansa myös sisävesissä. Väreistä samat eivät välttämättä toimi kuin merellä.

Itse yritän pikku hiljaa kerätä luottovieheistä eri värejä rasioihini ja uskon siitä olevan hyötyä. Uskon siis päivän väri -teoriaan. Olen sen merellä todistanutkin itselleni muutamaan otteeseen. Erityisesti näin on tapahtunut syksyisin, kun kalaa on varsin tasaisesti kaislikoissa ja kokeiluja on helppo tehdä.

Eci

Quote from: SalmoVäreistä muistaakseni sinisen sävyt tunkeutuvat syvimmälle, sitten vihreät jne. Punainen näkyy vain hyvin pinnassa. Muistan lukeneeni, että hauki näkee sinisen värin vain aivan pintakalvossa, muuten, siis syvemmällä, harmaana.

Meniköhän nyt värit väärinpäin? Eikös sinisen värin aallonpituus ole lyhin joten se näkyy pinnassa ja punaisen taas pisin joten se näkyy syvimmällä?
Ehkä otin, ehkä en!

Salmo

Quote from: Eci
Quote from: SalmoVäreistä muistaakseni sinisen sävyt tunkeutuvat syvimmälle, sitten vihreät jne. Punainen näkyy vain hyvin pinnassa. Muistan lukeneeni, että hauki näkee sinisen värin vain aivan pintakalvossa, muuten, siis syvemmällä, harmaana.
Meniköhän nyt värit väärinpäin? Eikös sinisen värin aallonpituus ole lyhin joten se näkyy pinnassa ja punaisen taas pisin joten se näkyy syvimmällä?
Selvitin asiaa, eikä asia olekaan ihan niin yksinkertaista. Tätyy vetää siis takaisin aikaisemmin sanomaani, siitä pahoitteluni.

Se, mitä allonpituuksia pääsee syvälle, riippuu veden väristä. Todella ruskeisiin humusvesiin keltainen, vihreä, oranssi ja punainen tunkeutuvat syvimmälle, kirkkaimpiin (tislattu vesi) vesiin taas lyhytaaltoiset sinisen ja violetin sävyt. Huom! Tuossa kaksi ääripäätä. Asia on esitetty hyvin eräässä diagrammissa (Jukka Särkkä, Järvet ja ympäristö - Limnologian perusteet), jossa on kuvattu rehevyyydeltään eri asteisia järviä. Suomen järvet lienevät suurelta osin keskitasoa eli rehevähköjä tai jopa reheviä, ja tällöin vihreää ja keltaista pääsee veteen eniten.

kaivo

Humusvoittoisia tuntuvat olevan ainakin Pohjois-Pohjanmaan vedet, joissa tulee eniten kalasteltua. Näissä oloissa tulee ainakin itselläni panostettua hauelle mieluummin näkyviin väreihin, etenkin jos vesi on sameaa. Luonnonväreistä kiiltäväkylkiset kirkkaat vaaput mitä Rapalallakin on, tuntuisivat hyviltä vaihtoehdoilta.

Zounatan

Kaivo, tuota samaa juttua olen minäkin pohtinut sen lehtijutun takia. En tiedä oikein uskoako värin ratkaisevaan merkitykseen. Mutta parasta varmaan uskoa, onhan Kojolla sen verran vankka kokemus. ainakin merellä asia on varmaan niin.
Itse ei ole tullut kokeiltua oikean värin etsintää, kun ei tuo värivalikoima ole niin laaja minkään viehemallin kohdalla. Väri tulee siis itsellä valittua näkyvien olosuhteiden mukaan.