Keräätkö marjoja?

Started by JoDa, July 20, 2006, 14:44:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Keräätkö marjoja?

Kyllä
En
Harvoin

JoDa

Eli, keräätkö marjoja, jos keräät niin mitä marjoja??

puolisukeltaja6

Mansikota. Heheh. Omalta pihalta ja sitten toiselta mökiltä. Ja sitten mustikoita koska vanhemmat maksaa siitä.

Sieniä en kerää, niistä en tykkää. Ja saattaahan sitä aina muutaman metsämansikan pistää poskeensa jos sellaisia matkalle sattuu.

Hemulisoturi

Kyllä poimin juu.
Huomen aamuna 5:deltä lähetään ajeleen Lappiin päin, tarkemmin Leville, Kittilään, niin sieltä ajateltiin hillaa, lakkaa (mikskä sitä nyt sanotaankaan) poimia.
Ja mansikoita poimittiin jo 8kg ja tarkoituksena olisi äitin kanssa poimia vielä ainakin mustikoita ja vattuja.  :-)

Himopilkkijä89

Mansikoita, puolukoita ja mustikoita, kaikkia noin kerran vuodessa

Pete

Quote from: Karismax-pilkkijä89 on July 20, 2006, 17:13:09

Eipä noita marja satoja tulekkaan kuin kerran vuodessa. Itse poimin omasta pihasta marjat ja mansikat sekä mökillä metsästä hieman mustikkaa ja vadelmaa.

JoDa

Mä ite kerään yleensä mansikoita, mustikoita, puolukkaa, karpaloa, joskus lakkaa, vattuja ja sitte kerään myös kanttarelleja.  :-)

bosso__

Hilla, mustikka, vattu, puolukka ja karpalo. Siinäpä ne on, jäiköhän joku puuttumaan
Kuuluisia viimeisiä sanoja: Ota vaan sormin pois se koukku sieltä hauenkidasta, on se jo kuollut...

esal

Mustikkaa, vadelmaa, lakkoja ja mansikoita.

lohen pyytäjä

Kerään,Mustikoita,puolukoita,vadelmia,hilloja,mansikoita ja ym....
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

K.A.T.I.S.K.A

Harvoin kerään mutta joskus kun kerään niin mustikoita ja vadelmia.
Kalastusta vuodesta -98!

Juho_

No mummolle piti käydä poimimaan mansikoita, siskon kanssa.. Yhteensä poimittiin 28kg.. Eli 14kg per lertukka..

Näin niinkuin ilman mitään erityistä tarvetta, saattaa kalassa ollessaan jos nälkä yllättää poiketa salaisille apajoilleni ja siellä syödä mahan pömpölleen vattua... :-D
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Madestaja

Yleensäkkin puolukkaa myyntiin, joskus hillaa ja mustikkaa.

appe

suuhun aina kun lenkillä löytyy  :-D

JoDa

Mä kävin tänään isän kans keräämäs vadelmia ja kerättiin n.8 litraa!!- Kova homma!!!

pyrstovaappu

Mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa, karpaloa (vaikka se sitä soista hommaa onkin) ja puutarhamarjoja tietysti. Näkyy pensaat notkuvan musta- ja punaviinimarjaa ja etenkin karviaista. Kun ehtis poimimaan...  :-P

Sieniä myös, kantarellejä, suppilovahveroa, mustatorvisieniä, lampaankääpiä, plus suolasieniksi rouskuja. Lampaankääpä on muuten ÄLYTTÖMÄN hyvää, kun sen paistaa ns. pihviksi.
Kalastaen vietetty aika ei ole koskaan hukattua aikaa.

JoDa

Quote from: pyrstovaappu on July 30, 2006, 19:49:59
Mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa, karpaloa (vaikka se sitä soista hommaa onkin) ja puutarhamarjoja tietysti. Näkyy pensaat notkuvan musta- ja punaviinimarjaa ja etenkin karviaista. Kun ehtis poimimaan...  :-P

Sieniä myös, kantarellejä, suppilovahveroa, mustatorvisieniä, lampaankääpiä, plus suolasieniksi rouskuja. Lampaankääpä on muuten ÄLYTTÖMÄN hyvää, kun sen paistaa ns. pihviksi.

Mäki kerään sieniä mutta vaan kanttarelleja, tai ollaan me joskus haaparoiskujaki kerätty mutta mun mielestä ne on tosi pahoja en sitten tiedä oliko valmistustapa väärä.

mikälaisista paikoista oot kanttarelleja löytänyt?? ja kuinka paljon??

mikä noista on sun mielestä paras sieni??

pyrstovaappu

Mäki kerään sieniä mutta vaan kanttarelleja, tai ollaan me joskus haaparoiskujaki kerätty mutta mun mielestä ne on tosi pahoja en sitten tiedä oliko valmistustapa väärä.

[/quote]

Voi olla väärä valmistustapa... Miten laitettuna?! Rouskut on yleensä huonoja kestämään, jos niitä ei laita heti. Menee suolaan, paistettuna tai salaattiin. Viinirouskut on kitkeriä, vaatii enemmän laittoa.

Kantarelli on ihan ykkönen, suppilovahvero hyvä kakkonen.
Tänä vuonna on ollut tosi vähän kantarellejä! Veden puute vie. Viime vuonna löysin niitä parhaiten hietakankaiden kupeilta, missä kasvoi mäntyä ja pienempää puuta. Ei liian kuivasta. Koivikoiden reunamiltakin saattaa löytyä.
Usein niitä on samoilla paikoilla ku edellisvuosina. Pitää toivoa sateita, että sais yleensäkin jotain sieniä tänä vuonna...  Huonolta näyttää... :-(
Kalastaen vietetty aika ei ole koskaan hukattua aikaa.

JoDa

Quote from: pyrstovaappu on August 06, 2006, 19:50:15

Voi olla väärä valmistustapa... Miten laitettuna?! Rouskut on yleensä huonoja kestämään, jos niitä ei laita heti. Menee suolaan, paistettuna tai salaattiin. Viinirouskut on kitkeriä, vaatii enemmän laittoa.

Kantarelli on ihan ykkönen, suppilovahvero hyvä kakkonen.
Tänä vuonna on ollut tosi vähän kantarellejä! Veden puute vie. Viime vuonna löysin niitä parhaiten hietakankaiden kupeilta, missä kasvoi mäntyä ja pienempää puuta. Ei liian kuivasta. Koivikoiden reunamiltakin saattaa löytyä.
Usein niitä on samoilla paikoilla ku edellisvuosina. Pitää toivoa sateita, että sais yleensäkin jotain sieniä tänä vuonna...  Huonolta näyttää... :-(
[/quote]

Mä oon yleensä paistanu! mutta eikö ne pitäis keittää eka vai??

Sateita sais kyllä todellakin tulla  on tää niin kuivaa!!!! laita kuvia ja viestiä tulemaan sieni ja marja saaliista!!

JoDa

Ootteko käyny kastelemassa kanttarelleja tai muita sieniä?? Mä ainaki oon kastellu kanttarelleja ypäri mettää!!  :-D

JoDa

No että ne ei kuiva ja kasvaa nopeemmin! mutta mä en yleensä kerkee kerätä niitä ennenkö muut kerää ne!   :cry:

kullervo kankinen

kyllä marjanpoimiat ovat luku erikseen.tosimiehet ei marjoja poimi. :-P
Shimano sen olla pitää!!

Jussi_

Mustikoita ja puolukoita tulee poimittua äidille pientä korvausta vastaan :-P
Eli uistin- ja metsästys rahaa yritetaan kerätä näin..

JoDa

Quote from: kullervo kankinen on August 09, 2006, 11:34:54
kyllä marjanpoimiat ovat luku erikseen.tosimiehet ei marjoja poimi. :-P

kyllä toi mun mielestä on vähä toisin päin!!

Himopilkkijä89

Quote from: Pete on July 20, 2006, 17:15:07
Quote from: Karismax-pilkkijä89 on July 20, 2006, 17:13:09

Eipä noita marja satoja tulekkaan kuin kerran vuodessa. Itse poimin omasta pihasta marjat ja mansikat sekä mökillä metsästä hieman mustikkaa ja vadelmaa.
Voihan sitä samasta sadosta kerätä useana eri päivänä.
Ja kyllähän marjat kypsyvät vähän eri tahtia, jos haluaa perusteellisesti putsata paikan niin kannattaa käydä monta kertaa.

Tänä kesänä olen poiminut melkein pelkästään vadelmia. Kertaalleen vain kunnolla, silloinkin vain vähän aikaa, vajaan litran taisin saada.

Hyvin löytyy metsästä joka kulotettiin pari vuotta sitten. Nyt kannattaa siitä vadelmaa poimia, koska muutaman vuoden päästä se hankaloituu kun koivut ottavat alueella vallan.

Syksymmällä sitten näillä näkymin taas puolukoita keräilemään.

Tosimies

Pakkohan niiton kerätä, kun on punaista- ja mustaaviininmarjaa pihassa kasvamassa  :-)
Niiden lisäksi kerran vuodessa käyn keräämässä pakasterasiallisen vattuja.

Himopilkkijä89

Joo kyllähän omassa pihassakin kasvaa vaikka mitä marjoja.
En edes huomioinut vielä niitä.

Pari puskaa valkosia viinimarjoja, pari punasia ja pari mustia.
Lisäksi pari puskaa karviaisia.

Itse en pidä lainkaan mustan viinimarjan enkä puolukoiden mausta, kaikki muut ovat kyllä tosi hyviä, varsinkin mansikka. Tiedän muuten yhden tyypin jonka mielestä mansikka on pahaa.  :-o

JuP3

Metsämarjoja keräisin useamminkin, mutta selkä on aina niin jumissa päivän päätteeksi, että auta armias. :|
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Hemulisoturi

11l kerättiin äitin kanssa vattuja tässä kolmisen viikkoo sitten. Ite keräsin reippaat 4l.
Puolukkaan olisi tarkoitus tässä lähiaikoina lähteä.

Crice

Viime vuosina keräsin paljon mutta tänä vuonna vähän mustikoita. Viime vuonna keräsin paljon vattuja mutta tänä vuonna ne pääty suoraan kämmeneltä suuhun kuten myös paljon mustikoitakin.
O_o

Ilu

Kyllä. Mustikoita on tullut kerättyä todella paljon. Mansikoita on vaan ostettu torilta :-D
Rekisteröitykää kaikki osoitteeseen Kalassa.net/keskustelut[move]