Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ruutanaa ongella?

Started by Nassikka, June 30, 2006, 14:24:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nassikka

Millasella syötillä sais ruutanaa parhaiten, tuola olis lampi täynnä 1-1,5kg ruutanoita! Ei vaa viä millä kalastais??? :?
Todella hyvin sanottu.

lape89

Kastematoa koukkuun. Sillä tulee pirun hyvin ruutanaa.

Nassikka

joo, sillä oon kalastanu, löysin sen verran tietoa netistä että siiman olis hyvä olla tosi ohutta ja kohon ja koukun pitäisi olla todella pieni että ruutana jää kiinni. vissii vähä arka kala :)
Todella hyvin sanottu.

haukka-1

Ite oon kalastanut lampi ruutanoita suotiksi rapumertoihin ja mitä pienempi läsähdys tulee heitettäessä niin sen parempi ruutana on aika samanlainen ongittava kuin sorva mutta hiukan arempi ja vielä oon huomannut sen että jos on aurinkoinen sää niin silloin ruutana on aivan pinnassa ja syönnillään

Yuz

Ne ottaa taikinaan parhaiten, ainakin pienemmät.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Pro Pilkkijä

Mato-ongella on tempastu 1,5 kg ruutana. Pientä koukkua ja kapeaa/solakkaa kohoa kun käytät, etkä pidä turhia pippaloita siellä, missä ikinä ongitkin, niin ruutanat ei lähde karkuun. Ja kärsivällisyyttä tarvitaan. Älä koko ajan heittele matoa uuteen paikkaan.

xyu

Ruutanan onginta on aika mielenkiintoista puuhaa. Mikon kanssa saatiin tehtyä semmoinen "paljon mutta pieniä"-reissu. Saalis oli kooltaan siis varsin pientä. Suurin ruutana oli sillä reissulla noin 300 g. Kappaleita tuli yhteensä pitkälti toistasataa.

Eri reissulla saadusta kalasta sitten vähän tietoa. Tässä jo muutamalla foorumilla pyörinyt kuva n.1,5 kg ruutanasta. Kala tarttui maissinjyvään koon 12 koukussa. Ruutana laittaa hetken hyvin vastaan, mutta se kuitenkin väsähtää 30 sekunnin jälkeen. Eli jos sen verran saat pidettyä kalaa siiman päässä, on se aika varmasti jo saatu.

Kala oli tosiaan 40 cm pitkä ja sen ympärysmitta oli 39,5 cm. Painoa kalalla oli noin 1,5 kg. Pääsiimana ongittaessa oli 0,12 ja tapsina 0,10. Partin pituus oli 9,5 m ja kuminauhan paksuus oli 8. Kala pääsi takaisin uimaan nopean kuvauksen jälkeen. Kalaa käsiteltäessä kastelin käsiäni jatkuvasti, ettei kala saisi vaurioita limakalvoonsa.