Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pohja-onginta

Started by valmari, July 20, 2006, 13:35:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

valmari

Olen menossa koittamaan ahvenen pohja-ongintaa... Onko mitään vinkkejä aloittelijalle? Paikan kyllä tiedän mistä pitäisi tulla mutta tekniikkaa en. Matoja ajattelin pistää syötiksi mutta minkälainen otin?? Paino ja koukkuja tasaisin välein n 15cm vai mikä systeemi toimii vai koho??

Bommari

Itse ainakin suosittelen tuota pohja-ongintaa kevyillä toukilla, mutta kyllä ne madotkin kelpaa. Painoksi suosittelen laittamaan vaikka mutterin (kääri siima sen ympäri) ja väli-matkaa on n. 10-20cm (riippuu veden syvyydestä). Koukku pitäisi olla mahdollisen kevyt, jotta syöttisi kelluisi edes jonkun verran.

valmari

Mä kävin eilen illalla yrittämässä. Oli lyijypaino 40g ja 20 cm välein tapseja 3 kpl joissa koukut 10 cm pitkillä siimoilla. Oli isot koukut ja isot madot. Vesikasveja enimmmäkseen nousi. Tosin pari isoa ahventakin. Täytyy jalostaa yritystä siten niinkuin neuvoit eli kevyemmät ja pienemmät koukut. Uusi yritys huomenna.

Bommari

Quote from: valmari on July 21, 2006, 09:45:24
Mä kävin eilen illalla yrittämässä. Oli lyijypaino 40g ja 20 cm välein tapseja 3 kpl joissa koukut 10 cm pitkillä siimoilla. Oli isot koukut ja isot madot. Vesikasveja enimmmäkseen nousi. Tosin pari isoa ahventakin. Täytyy jalostaa yritystä siten niinkuin neuvoit eli kevyemmät ja pienemmät koukut. Uusi yritys huomenna.
Itse suosittelen näiden affenien yms. särkien pohjaonginassa mahdollisimman pientä yksihaarakoukkua, johon sitten käärit madon, koska viritelmäsi pitää kellua hieman jos haluat enemmän saalista. Myöskin suuret lahnat ovat mahdollisia näillä yksihaarakoukuilla.

Mutta tämähän on vain oma suositukseni, kannattaa odotella muidenkin mielipiteitä ennen tarvikkeiden yms. ostoa  :wink:

esal

Mä käytän yksihaarakoukkua jossa on mato.

juho_96

laske mato pohjaan nosta mato 10-30cm päähän pohjasta :-)
Kalastus intoa!