Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Punottu siima

Started by welho, April 30, 2005, 15:45:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

welho

Hyötyykö paljon punotusta siimasta?
Onko suuria eroja "normaalin" siiman kanssa?

DaCheap1

Itsellä on käytössä heittelyssä .012 firelineä heittelyssä avokelalla. Heitot piteni törkeesti, kun vaihdoin vanhasta .035 monofiilistä. Tietysti riippuu myös, että millä heittelet ja mitä. Itse pidän tuota viime syksynä ostamaani firelineä parhaana kalastus-ostoksenani.  :) (ainut huono puoli on, että tuo rispaantuu ajan myötä ja pitää välillä katkaista kärjestä pari metriä)
Et vaan osaa. xD

pumpkinca

ite kalastelin pari vuotta firelinella ihan hyvää siimaa muuten mutta ei kestäny koskessa kalastelua niin vaihdoin takaisin normaaliin siimaan.Järvellä toimi ku unelma ja monta uistinta pelastu..=)

masamottinen

mulla on rapalan punottua siima kesto 28kg ihan hyvä
jotta pilkillä saa kalaa niin pitää mennä järvelle

UnohduksenLapsi

Quote from: welhoOnko suuria eroja "normaalin" siiman kanssa?
No hinnassa ainakin on...
Two beer or not two beer, that's a question

kalastaja86

Hinnat on aivan törkeenkalliita punotuilla siimoilla minun mielestäni. Kestäähän se paremmin, mut huonopuoli punotussa on se ku se rispaantuu paljon helpommin ku tavallinen siima, varsinkin kovassa käytössä.
Just a Fishing Man....

Anonymous

Tästä aiheesta löytyy keskustelua vaikka kuinka paljon ku jaksaa vaa vähän ettii  :wink: .

Mun mielestä siinä tilanteessa jos ei tiedä pitäisikö hankkia monofiilia vai punottua/kuitusiimaa nii kannattaa ostaa monofiilia. Se on se varmempi vaihtoehto. Sitte jos tietää mitä siimalta haluaa nii sitte voi ruveta harkitsemaan noita punottuja..

Multa on  sen takia että käytän punottua siimaa varmaan 5 uistinta lentäny suoraan järveen ku on tullu joku äkkipysäytys ja siima napsahtanu poikki. Myös solmujen kanssa pitää olla erityisen tarkkana punottujen/kuitusiimojen kanssa! Kokemusta on.

kossi

Mä ainaski kalastan fireline 0,32.23kg ei oo ykskään uistin jääny pohjaan ja hyvin lentää joka uistimella.Aluksi mulla oli jotain halpaa siimaa 7kg niin sai vetää kädellä poikki  :D.
-kossi-

kaivo

Quote from: welhoHyötyykö paljon punotusta siimasta?
Onko suuria eroja "normaalin" siiman kanssa?

Monikuitusiimat (puhekielessä myös punottu siima, mikrokuitusiima, supersiima) jaetaan kahteen päätyyppiin:

1) Useista hyvin ohuista kuiduista kootut niput letitetään keskenään kuten pullapalmikko. Tällöin kyseessä on varsinainen punottu siima, josta tunnettuja merkkejä ovat mm. PowerPro, Berkley Whiplash sekä Rapala Titanium Braid. Letitettyyn monikuitusiimaan lisätään joskus täyte- tms. lisäainetta, jotta siimasta tulee poikkileikkaukseltaan pyöreämpää ja tiiviimpää.

2) Toinen kuitusiimojen päätyyppi on ns. fuusiosiimat eli suorakuitusiimat. Nekin koostuvat useista ohuista kuiduista, mutta erotuksena varsinaisiin punottuihin siimoihin fuusiosiimassa kuidut kulkevat rinnakkain, suorana letittämättä ja ne on liitetty yhteen ikään kuin "sulattamalla", käyttämällä fuusioainetta. Tunnetuin fuusiosiima on Suomen markkinoilla jo vuodesta ´96 ollut Fire Line, josta tuli viime kaudella lisäksi uudempi XDS-versio.

Fuusiosiimat ovat hieman edullisempia kuin punotut siimat, sekä olemukseltaan ryhdikkäämpiä ja pyöreämpiä, joten ne soveltuvat paremmin avokelalle. Varsinaiset punotut siimat ovat yleisesti ottaen löysempää tavaraa ja profiililtaan litteähköjä, joten ne passaavat vastaavasti paremmin heittohyrräkelaan. Poikkeuksiakin toki on, esim. mainittu PowerPro toimii mainiosti kaikissa kelatyypeissä.

Joitain punotun siiman muita yleisiä etuja ja haittoja (erot eri siimamerkkien välillä ovat suuria, joten yleistyksiä on vähän vaarallista tehdä):

+Suuri vetolujuus paksuuteen nähden
+Liittyen edelliseen: mahdollisuus käyttää ohuempaa siimaa vetolujuuden kärsimättä
+Monofiilia "tunteettomampi", ei juuri heikkene käytössä auringonvalosta eikä kastumisesta
+Joustamattomuuden ansiosta hyvä tuntuma kalastuksen aikana

-Joustamaton siima saattaa varomattoman kalamiehen käytössä aiheuttaa kalojen karkailuja sekä kela- ja vaparikkoja
-Kalliimpaa kuin monofiili
-Vaatii käytetylle siimamerkille sopivat solmut ja huolellisuutta solmimisessa (pätee toki monofiilisiimojenkin kanssa)
-Paksuus ilmoitetaan yleensä reilusti alakanttiin
-Ohuehkojen fuusiosiimojen hankauskesto ei ole aina paras mahdollinen

Zounatan

Quote from: Anonymous
Multa on  sen takia että käytän punottua siimaa varmaan 5 uistinta lentäny suoraan järveen ku on tullu joku äkkipysäytys ja siima napsahtanu poikki. Myös solmujen kanssa pitää olla erityisen tarkkana punottujen/kuitusiimojen kanssa! Kokemusta on.
Eikös tuo Fire, joka taitaa olla selvästi suosituinta monikuitua, ole yksi huonoimmin äkkipysäytyksiä kestävä siima? Niin olen ainakin lukenut. Mitenkäs on sitten iskunkestävyyden laita Titanium Braidin kanssa? Jos jollakin olis vaikka kokemusta. :?:

kaivo

Niin, olisi pitänyt tuohon aiempaan pitkään "selitykseeni" lisätä huonoiksi puoliksi vielä kuitusiimojen heikohko iskunkestävyys. Tämä korostuu erityisesti suhteellisen raskaita uistimia ohuehkolla siimalla paiskottaessa: kun heitto stoppaa esim. sotkun tai avokelan sangan laukeamisen seurauksena kuin seinään, joustamaton siima ei anna mitään anteeksi ja uistin saattaa jatkaa lentoaan ilman siimaa. Myös pohjatärpeissä uistinta terävästi temmottaessa saattaa iskunkestävyys havainnollistua napsahduksen muodossa. Irrotusvedon tulisi olla tasainen.

Kevyessä kalastuksessa ei ongelmia vieheiden vähäisemmän painon takia juuri ole ollut. Omalla UL-kelallani on ollut 0,12 mm Fire Linea yhdeksän kesää, ja vieheitä on heittojumin takia mennyt koko aikana muistaakseni 1 kpl. Käsittääkseni myös varsinaisten punottujen siimojen iskunkestävyys olisi hieman fuusiosiimoja parempi. Titanium Braidista minulla ei ole vielä kokemuksia.

Zounatan

Toi Titanium Braid kiinnostaa eniten punotuista. Oon vaan miettiny tota paksuutta: Onkohan se 0,356 turhan järeetä haukihaspeliin? En vaan tiiä että onko toi ihan oikea paksuus, vaikka Rapalalla ollaankin mahdollisimman totuudenmukaisia siima-asioissa. Nimittäin Erässä on mitattu 0,152 ilmotettua paksummaksi ja 0,29 taas ohuemmaksi.

SPutum

Vähän off topic kysymys, mutta jos joku osais auttaa.

Kysymys ois että onko unisolmu käypä solmu punotulle Tuf Line XP 0.20 siimalle. Jostain luin, että punottu siima luistaa enemmän, ja pitäisi olla jotkut erikoiset solmut niille  :? . Kiitos etukäteen.

Walde

Erä lehdestä katsottua.
Unisolmulla pitävyys tuffissa on 67%.
Paras solmu tuffille oli Pitzen-solmu (hirttosolmuksikin kutsuttu) pitävyys 79%.
Muitakin solmuja testattiin eli jos jostakin saat uusimman lehden käteesi.
Lehdessä oli myös sidonta ohjeet.

perza

itellä jo 2 kertaa 3 viikon sisällä katkennut jumituksen takia fireline 0,17mm (pinkki siima)!! onneksi olen saanut uistimet pelastettua molemmilla kerroilla kyseessä suspendin jigi.
ja nyt on ollu 3 viikkoa suunnilleen käytössä tuo punottu siima ja mietin jo siiman kääntämistä eli aika vauhtia kuluu meikäläisen käytössä eli ei kestä ns. kovaa käyttöä yhtään...heittelen paljon paikoissa missä on paljon heinää/kaislaa/kiviä ja puita ni siinä ku vähän isompihauki nappaa ja vie siimaa ni kuluuhan se vähemmästäkin...siinä sitä kaislaa kaatuu ku hauki päättää ottaa syöksyn.
voi kyllä olla viimeinen punottu siima mitä ostin!
:?  :o
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

kaivo

Fire Linen huonoin puoli taitaa tosiaan olla nopeahko kuluminen paikoissa, joissa siima hankautuu toistuvasti vesikasveihin ja kiviin. Muuten ihan hyvää siimaa, mitä nyt iskunkestävyys on heikonpuoleinen (koskee toki muitakin punottuja).

Hankalissa vesissä kalastettaessa voisi Fire Linen tyyppistä fuusiosiimaa kestävämpi ratkaisu olla siirtyminen varsinaiseen punottuun siimaan. Omalla 2500-luokan haukikelallani on ollut 0,23 mm Power Prota viime syksystä asti, ja olen ollut toistaiseksi tyytyväinen joka suhteessa. Siiman keltainen väri kyllä vaalenee käytössä, mutta kuitujen rispaantumista ei ole ollut.

Perinteinen monofiilihan kestää myös melko hyvin hankausta, mutta verrattaessa saman paksuista monoa ja punottua keskenään jälkimmäinen on mielestäni parempi valinta suuremman vetolujuutensa ja venymättömytensä takia. Siitä on iloa viimeistään silloin, kun pöheikköön rynninyt hauki pitää kiskoa takaisin väljempään veteen.

perza

Quote from: kaivoSiitä on iloa viimeistään silloin, kun pöhekköön rynninyt hauki pitää kiskoa takaisin väljempään veteen.

joo toi on tosi siis jos en olisi vaihtanut sitä mun tavallista monoa 0,19mm ni enpä olisi varmaan saanu noita 4-4,5kg haukia! on nimittäin sen verran sitä kasvustoa missä kalastan et on ihan pakko vetää kala pois tai muuten katkeaa siimat ja tolla monolla se vetäminen on täysin mahdotonta! punotulla taas jotenkin pystyy ohjaamaan hauen liikkeitä!
jotain hyvää siinäkin siimassa.
:wink:
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

tormentor

ihan p*skaa!!on pari kertaaa ollu puolalla ja on huonoo!ei saa kaloi ylös....sit katkee nopeissa nykäyksissä :( !rapala finesse on parasta siimaa.... :)

jarisat

Tänä kesänä intouduin hankkimaan ensiokemuksia punotusta siimasta ja tässä yksi, joka minut yllätti. Kalastelen jonkun verran kevyellä avokelalla ja parilla umpikelalla. Hankin siiman etupäässä avokelaan, mutta kokeilin sitä myös umpikelaan. Monelle ei varmaankaan ole yllätys (vaikka se minulle olikin), ettei punottu siima toimi umpikelassa (Abumatic 170) nähtävästi isomman pintakitkansa vuoksi.
Tuurikalastaja

ara_1

punottu simma on kestävämpää eikä jousta siksi käytän sitä.Sillä saa myös paremmin kiskottu irti pohjasta
Hauestaja ;)

Professor

Mulla on Daiwa Sweepfire 3500.
Siihen menee siimaa: 0.30/220   0.32/190m   0.35/155
kannattaako siihen ostaa punottuu vaikka 0.35 firelinee 130m?
Tai jotain muuta paksuutta?

Professor

Se siinä on ongelmana (ainakin mulla) ,että punottuu siimaa pyydään niin vähissä puolis.

Professor

Se siinä on ongelmana (ainakin mulla) ,että punottuu siimaa pyydään niin vähissä puolissa.
Olisiko mitään järkee laittaa monofiili siima puolalle ja siihen päälle punottuu?(Eli täyttää puolaa monolla ja päälle punottuu
,että lentäis paremmin)
Puolalle menee 0.30/220 0.32/190 0.35/155
1 Esim: Laittaa vaikka 110m monofiiliä(0.30) ja sitten sen päälle 110m firelinee(0.30)
2 Esim Laittaa 95m monofiiliä(0.32) ja siihen päälle 110m firelinee(0.30)
3 Esim Laittaa 75m monofiiliä(0.35) ja siihen päälle 110m firelinee(0.30)
4 Esim Laittaa 50m mofiiliä(0.40) ja siihen päälle 110m firelinee(0.30)
Tai jotain vielä paksumpaa mono siimaa (sitä tarvis vähemmän)
Onko aivan päätön keksintö vai onko kokeilemisen arvoinen?

Sanokaa mielipiteenne tai oma systeemi (please)

kaivo

FireLinen todellinen paksuus on noin 35% suurempi kuin pakkauksessa luvataan, joten esim. 0.35 mm x 1,35 = 0,47 mm, siis hirvittävän paksua. Jos halutaan pysyä samassa siimanpaksuudessa kuin monofiilin kanssa, FireLinen myyntipaksuuksista 0.25 mm on lähimpänä todellisuutta (noin 0,34 mm). FireLinen vetolujuus on valmistajan suositussolmulla (Palomar) noin 64% siitä, mitä luvataan. Punottu siima heikkenee solmittuna suhteessa enemmän kuin monofiilisiima. Siis luvattu kilomäärä x 0,64. (Kännykän) taskulaskin mukaan siimakauppaan :)

Tätä ei pidä tulkita siten, että FireLine olisi huonoa siimaa, päinvastoin se on tällä hetkellä pisimpään markkinoillamme pysynyt monikuitusiima (vuodesta ´96). FireLine on ominaisuuksiltaan oikein mukava siima nimenomaan avokelalle. Punotut siimat ovat yleisesti sellaisia että niille annetut paksuus- ja lujuuslupaukset valehtelevat monofiilisiimoja enemmän.

Ilmeisesti jotain kehitystä tässä suhteessa alkaa olla havaittavissa. Uusimman Erä-lehden (11-2006) siimavertailun mukaan uudet kuitusiimat valehtelevat paksuuden suhteen hieman vähemmän kuin vuonna 1999 vertaillut siimat.

kaivo

Mitähän minä äskettäin tupeloin? Kirjoitin tuon ylläolevan tekstin aluksi aivan väärään paikkaan, Professorin viestiin. Pahoitteluni siitä. Paljon kun touhuaa, niin töppejäkin sattuu... Tuon tekstin paikka olisi ollut alunperin muutama viesti taaksepäin.

kaivo

Quote from: jarisat on September 24, 2006, 15:42:40
Tänä kesänä intouduin hankkimaan ensiokemuksia punotusta siimasta ja tässä yksi, joka minut yllätti. Kalastelen jonkun verran kevyellä avokelalla ja parilla umpikelalla. Hankin siiman etupäässä avokelaan, mutta kokeilin sitä myös umpikelaan. Monelle ei varmaankaan ole yllätys (vaikka se minulle olikin), ettei punottu siima toimi umpikelassa (Abumatic 170) nähtävästi isomman pintakitkansa vuoksi.
Tuli mieleen, että yksi mahdollinen syy voisi löytyä kelan puolausjäljestä? Jos kela puolaa siiman epätasaisesti, kuitusiimat temppuilevat usein monofiileja enemmän (ainakin avokelojen suhteen). Hyvä ristiinpuolaus vähentää siimasotkuja.

sääksi

Quote from: Professor on October 02, 2006, 19:02:57
Olisiko mitään järkee laittaa monofiili siima puolalle ja siihen päälle punottuu?
Puolalle menee 0.30/220 0.32/190 0.35/155
1 Esim: Laittaa vaikka 110m monofiiliä(0.30) ja sitten sen päälle 110m firelinee(0.30)
2 Esim Laittaa 95m monofiiliä(0.32) ja siihen päälle 110m firelinee(0.32)
3 Esim Laittaa 75m monofiiliä(0.35) ja siihen päälle 110m firelinee(0.35)
Tai jotain vielä paksumpaa mono siimaa (sitä tarvis vähemmän)
Onko aivan päätön keksintö vai onko kokeilemisen arvoinen?

Sanokaa mielipiteenne tai oma systeemi (please)

Eiköhän tuo yleinen käytäntö. Ainakin minulla.
Jos laitat paksua monoa alle, ja sit jos vielä käytät noin paksua firelineä pintaan, tietää myös paksua solmua siihen välille.
Ja jottei se solmu (jolla tuntuu joskus olevan suoranainen taito nousta ylemmäs pintaa kohti) tule heitettäessä räpsyttämään,
voit laittaa kyllin paljon sitä kallista kuitua päälle (vaikka sen koko 110m.).

Mutta jos noin paksuja siimoja käytät, niin älä ylitäytä puolaa. Kuitu purkautuu heitettäessä puolalta liian
herkästi, ja tulee yllättäviä sotkuja.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

esal

Onhan siinä joitakin eroja.
- Kestävyys (kestävämpää)
- Hinta (kalliimpaa)
- Joustamaton
Muuta ei tule mieleen heti.

juuuzo

mulla on itsellä punottua siimaa ja hyvin on kestäny. :-D

Professor

Ei mulla ollut Tarkotus sitoo punottuu ja monoo yhteen ,vaan laittaa mono puolan täytteeksi koska 110m täyttää noin puolet puolasta. :-)