Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mitä hauille pitäs just nyt tarjota?

Started by kirrekalle, November 02, 2006, 12:46:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kirrekalle

Mitäs uistinta sitä pitäs sameavetiseen jokeen pienelle syyshauelle (Melkein talvihauelle) viskoa? :-o

xyu

Ite ehkä yrittäisin rapalan originaaleilla. Siniselkä ja hopeavatsa. Koot 10 sentistä ylöspäin. Koko oman välineistön mukaan. Kotijoessa toimi toi väritys syksyisin, lähinnä vedossa tosin. Eiköhän tähänkin tule vielä valistuneempia vastauksia.  :wink: Jokivesissä lymyää muuten yllättävän isoja haukia. Kyrönjoesta vedettiin muutamana vuonna parikymmentä yli 10 kg haukea. Eli isojakin kannattaa uittaa.

Mikko_-Procyon-

Nyt marraskuussa? Noh, itse olen parhaat kokemukset loppusyksyn kylmistä virtavesistä saanut hidasuintisilla puna-valko (ongenkoho-väri) vaapuilla tai sitten jigeillä. Jigeissä kalajigit ovat olleet syksystä parempia kuin toukat, en sitten tiedä miksi. Jos sulla on perhovehkeet, niin kokeile jotain haukiperhoja uitella hitaasti, niin kylmästä kohmettuneet hauet saattavat innostua niitä puremaankin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kaivo

Quote from: kirrekalle on November 02, 2006, 12:46:28
Mitäs uistinta sitä pitäs sameavetiseen jokeen pienelle syyshauelle (Melkein talvihauelle) viskoa? :-o
Nyt jääkylmän veden aikaan nyrkkisääntönä hauen saamiseksi on kalastaa "hitaasti ja pohjan tuntumasta". Hauet ovat todennäköisesti vetäytyneet rauhallisesti virtaaviin paikkoihin, suvantojen monttuihin jne. ja ovat liikkeissään melko kankeita.

Kesällä hyvin toimineet vilkasliikkeiset vaaput, lusikat ja lipat eivät enää kalasta parhaalla mahdollisella tavalla. Valitse pakistasi vieheitä, jotka uivat jo hitaalla kelauksella ja joilla pääset riittävän syvälle. Kannattaa hidastaa kelausnopeutta reilusti kesäisestä, ja tehdä uiton aikana useita pysäytyksiä. Sameassa vedessä toimivat usein voimakkaan väriset vieheet, esim. Mikon mainitsema puna-valkoinen, punainen, oranssi, keltainen, vihreä yms. niiden yhdistelmät. Sopiva viehekoko peruskokoiselle 0,5 - 2 kg hauelle on n. 8 - 12 cm.

Tosimies

joitakin suspending vieheitä (syvyytensäsäilyttäviä) koska kylmänveden haukiviehe tarvihtee hitaan uinnin.
parhaita ois nämä storm suspit ja x-rapit

SUURkalastaja jyväskyläst

sini-hopee tai joku muu kylmän veden väri. Tuo mainitsemani väri on ainakin syksyn suosikkini hauenkalastukseen
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Hemulisoturi

Parhaimpiin tuloksiin olen itse päässyt loppu syksyllä perinteisellä puna-valkoisella.
Mutta monet spinflugat ym. putkiperho jäljitelmät toimivat myös.