Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Saako koskesta hyvin haukee?

Started by Jerkki94, October 29, 2006, 13:13:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jerkki94

Mull on vähä kokemust et sanotaan et hauet on koskessa yleisin kiven takana ja kosken virran sivussa. Mutt se koski miss mä oon käyny ni ei oo iha kova virtanen koski vaan virta on aika hiljanen sen kosken nimi on koukunkoski siell on vähän kivii noin 3-5 ja yks ihan pieni saari yhess kohtaa kaislaa pieni pläntti.Saako sieltä haukee hyvin. En oo ite saanu mutt oon käyny siellä vaan kerra ja sain yhe ahvenen.
kala onnee TARVITAAN!!!!!

Jerkki94

kaivo

Hauki hakeutuu joskus kovaan virtaan lähinnä kesällä lämpimän veden aikaan, jolloin niitä saattaa saada siiman päähän jopa sellaisista paikoista, joista tavallisesti olettaisi saavansa taimenia yms. lohensukuisia kaloja. Keväällä ja syksyllä, kylmässä vedessä hauet kangistuvat ja viihtyvät paremmin rauhallisen virran paikoissa. Talvella hauet löytyvät varmimmin syvistä suvannoista. Jos ylä- tai alavirran suunnalla on järvi lyhyen matkan päässä, kalat saattavat siirtyä sinne talvehtimaan, varsinkin jos joki on pienikokoinen ja matala.

Erityisen hyviä haukipaikkoja ovat kesäisin koskien alussuvannot, jotka vetävät runsaasti pikkukaloja puoleensa. Vielä houkuttelevammaksi haukipaikaksi suvanto muuttuu, jos sieltä löytyy vesikasveja, isoja kiviä, syvempiä monttuja tms. haukien väijyntä- ja suojapaikoiksi. Otollista kalastusaikaa ovat varsinkin aamu ja ilta.

Jokihauen pyynnissä toimivat pääsääntöisesti samat vieheet kuin järvikalastuksessakin. Ainoastaan kova virta saattaa olla liikaa joillekin haukivieheille, erityisesti leveille lusikoille, jotka menettävät normaalin uintiliikkeensä ja alkavat pyöriä ympäri. Jotkut vaaput eivät myöskään kestä kovaa virtaa kaatumatta kyljelleen, mutta usein tämän vian saa korjattua vaappua säätämällä.

Peruskokoinen jokihauki on n. 0,5 - 2 -kiloinen, joten kovin suuria vieheitä sille ei tarvitse syöttää. Myös joen syvyys asettaa vieheiden koolle omat rajoitteensa. Tuntematta kalapaikkaasi voisin suositella tässä muutamia viehemerkkejä, jotka toimivat perushauille metrin-parin syvyisissä vesissä:

-Vaappuja: Rapala Original ja Jointed 9 - 11 cm, Nils Master Invincible 8 - 12 cm, Bomber Long 15A (12 cm), Biltema Gale 13 cm

-Lusikoita: Professor 12 ja 18 grammaa, Bete Krokodil 12 ja 18 grammaa, Abu Toby 12 ja 18 grammaa. Ruohikkopaikkoihin Rapala Minnow Spoon 7 ja 8 cm.

-Lippoja: Mepps Aglia, Vibrax yms. peruslipat kokonumeroissa 2 - 4

-Jigejä: kaikenlaiset perusmalliset toukka- ja kalajigit, joilla voi kopistella syvempiä suvantomonttuja. Kokoa saa olla perushauelle n. 7 - 12 cm. Myös Storm Suspendig-kalajigi on mainitsemisen arvoinen, erityisesti kahdesa pienimmässä koossaan 9 ja 11 cm.

Vieheiden värivalinnoista on aiempia keskusteluja esim. näissä osoitteissa:
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=13264.0
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=13702.0

Professor

Mun kaveri sai (koskesta) 0,5 kg hauen.
Itse en oo kyllä koskaan saanut koskesta haukee ,mutta koskelta olen saanut.

SUURkalastaja jyväskyläst

itse olen saanut 2,5 kilosen koskihauen hopeisella lipalla
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

xyu

Jerkki94 voin suositella myös täkykalastusta, vaikkapa jossakin tyynemmässä kohdassa. Itsellä on tästä kokemusta jonkin verran. Pistin syötiksi ihan kiusaksi n.300 gramman särjen. Ajattelin että syöttikala on jo niin mojova, että tuskin tulee mitään. Minuutin kalastuksen jälkeen sitten tärähti hauki, 4 kiloa. Ihan koskestakin olen haukia saanut. Pienehköt vaaput 5-8 cm toimivat hyvin, kuten myös lipat. Matalassa koskessa lusikkauistimien käyttö on vaikeaa, mutta monttujen kalastuksessa ne ovat varsin käteviä.

Jerkki94

Kannattaako laittaa elävä kala :lol:

Pete

Lue uudelleen tuo edellinen postaus, hauelle käy niin kuollut kuin eläväkin syöttikala. Elävänä aina ehkäpä hieman parempi.

Haukestaja

Olen haukia saanut koskesta parikymmentä haukea.
Pääasiassa 6-12cm vaapuilla.

juso1

Sain 2.00 kilosen enkkahauen konnuskoskelta :-D

£etu

Kyllä tulee hyvin haukea.
Kevyillä vaapuilla ja kirkkailla väreillä ainakin tummaan veteen.

Muuten viestistäsi ei käy veden väri ilmi.
Se vaikuttaa melkosen paljon vieheessä ja sen värissä.

Ahven boy

Yleisin kalapaikkani on koski ,koska sellainen on mökkini vieressä sopivasti. Ja suosittelisin noin normaaliin hauen tumppiin lippoja, ei hirveän pieniä, koska ne pomppaa pinnalle.Tietysti voi olla uittajassakin vikaa... :-)