Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Paras uistinmerkki?

Started by Professor, October 21, 2006, 09:39:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikä on omasta mielestäsi paras uistin/jigimerkki?

Rapala
11 (73.3%)
Kuusamo
10 (66.7%)
Bete
3 (20%)
Jesse
0 (0%)
Joku muu. Mikä?
8 (53.3%)

Total Members Voted: 15

Voting closed: November 14, 2006, 08:39:37

Professor

Olishan niitä merkkejä ollut monta muutakin ,mutta siinä on niin monta kun mahtu
Annoin äänen Rapalalle ja Kuusamolle
Mikä on teidän mielestä paraas merkki noista?
Antakaa perusteluja

Professor

Rapalalla on parhaat vaaput. Taimenelle,hauelle,kuhalle ja ahvenelle :-D Siinä oli perustelut rapalalle.
Kuusamolla on parhaat lusikat ja lipat hauelle,taimenelle ja ahvenelle :-) Siinä kuusamolle

kaivo

Missä perustelut?

Miksi Rapalalla on parhaat vaaput taimenelle, hauelle, kuhalle ja ahvenelle? Miksi Kuusamolla on parhaat lusikat ja lipat hauelle, taimenelle ja ahvenelle?

allu_

Rapalan vaaput ovat hyviä varsinkin ahvenelle ja hauelle, erityisesti originalit, jointedit ja magnumit. Rapalan laatu on tasaista ja maanantaikappaleisiin en ole törmännyt. Silti joidenkin uistinten, esim originaalien kestävyys arvelluttaa, itselläni yksi 16cm original on kerännyt ~20puikkaria, ja on aivan revitty, pinta on kärsinyt todella pahoin. Rapalan vaappuja on myös saanut erittäin halvalla tänä vuonna, magnumeita, jointedeita, slivereita ja originaaleja on saanut honkkarista 4,50e /kpl.

Bete taas valmistaa laadukkaita lusikoita, tunnetuimpana krokodilit. Laatu on Betelläkin tasaista ja maanantaikappaleita ei ole tullut vastaan. Mutta silti krokojen värit tuppaavat kulumaan pois hauen hampaissa. Uistinten hintakin on kohtuullinen, 6-8e /kpl. Värikartta on erittäin laaja, samoin kuin Rapalalla.

Joten vastaan Rapala ja Bete.

Lohikalojen kalastamisesta minulla ei ole kokemusta, joten vastasin pääasiassa ahvenen ja hauen kalastusta ajatellen. Toki esim Rapalan magnumit toimivat erittäin hyvin myös kuhalle.

jaska74

jesse vaappu:
Legendaarinen kuhavaappu, josta todisteena kolminkertainen ERÄ-lehden testivoitto. Vuodesta toiseen suosituimpien kuhavaappujen joukossa (wobbleri.fi)

SUURkalastaja jyväskyläst

nils master ja finlandia uistimet yleensäkkin

Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Pete

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on October 25, 2006, 15:22:02
nils master ja finlandia uistimet yleensäkkin

Perustelen SUURkalastajan puolesta; Nilsuja on mielestäni helppo viritellä erilaisiin tilanteisiin ja erilaisiin uinteihin. Nilsuista saa tehtyä pienellä vaivalla myös suspi-mallisia vaappuja. Leukalappua ja nokkalenkkiä helppo säätää. Usein jo pelkillä koukkujen vaihdoilla saa uintiin paljon elävyyttä ja jopa hakua esille.

Toisena suosikkina varsinkin kylmempään veteen suosin Zam-vaappuja sekä toisissa paikoin Zalt-vaappuja.

Toivoisin niiden jotka kirjoittelee näihin "mikä on paras" ja "mikä on sitäsuntätä" threadeihin vastauksia, niin PERUSTELKAA vastauksenne.

kaivo

Quote from: kirrekalle on October 22, 2006, 12:48:03
Kuusamon lusikoilla haukee tulee! :-D
Hieno homma! Mutta... miten tämä liittyy aiheeseen, "Paras uistinmerkki"?

viell

Kuhaa kun tulee eniten uisteltua niin eiköhän se merimetso ole vuosien varrella parhaiten kalastanut, joten vastaan merimetso. Jessellä tänä kesänä ennätyshauki ja muutama muu iso oli kiinni.. jesse siis hyvänä kakkosena perässä.

Professor

Onko kenelläkään kokemusta Emma vaapusta?

xyu

Quote from: Kaivo on October 25, 2006, 16:24:23
Quote from: kirrekalle on October 22, 2006, 12:48:03
Kuusamon lusikoilla haukee tulee! :-D
Hieno homma! Mutta... miten tämä liittyy aiheeseen, "Paras uistinmerkki"?

Tää on sitä brändisukupolvea. Miks kokis on hyvää? - Koska se on kokista!  :wink:

Kokemusta on Emma-vaapuista hauen (veto) kalastuksessa. Toimii ihan nätisti siinäkin. Semmoset n. 9cm porrasläppäiset menee noin 2-3 m syvyydessä. En nykyään ehkä kuitenkaan olisi ensimmäisenä pukkaamassa hauelle. Muun kalan pyytämisestä ei ole kokemuksia.

Paras uistinmerkki... ei pysty sanomaan näin yleisellä tasolla. Tietylle kalalle- ja tietyssä käyttötarkoituksessa, niin sitten voisi joku merkki- ja malli löytyä. Tosin viime vuosina uistinkalastus on jäänyt sattuneesta syystä kehittyneemmän kalastusmuodon jalkoihin  :wink:

Juho_

Vai taas "Paras" alkuinen aihe.. :| No perinteisten suomalaisten kalojen, kuten hauen ja ahvenen kalastukseen olen itse havainnut erittäin päteviksi Stormin vaaput. Merkki omistaa useita "tappokone" malleja ja mielestäni joka kalalajille löytyy sopiva viehe. Thunderstickit ja wartit ovat lyömättömiä hauen ja ahvenen kalastuksessa.. Pelkkää plussaa annan siitä, että samaa uistinta saattaa ollakkin monelle eri syvyydelle.. Rätisevää, katkaistua ym..
Jokapaikkaan löytyy sopiva ottikone.. :wink:

Kiteytettynä: Storm :-)

EDIT: Eivätkä ole muuten hinnoilla pilattuja.. :wink:
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

[Vision]

Quote from: Professor on November 08, 2006, 14:10:28

On paljonkin.Tai oikeastaan isälläni on.Olen joskus pienempänä ollut mukana kun saatiin 5 ja 8 kilon hauet sekä 3.6 kilon kuha.Ahven värinen 13 cm pitkällä noi kaikki.Ja itse olen saanut 2 kilon hauen.
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Professor

Quote from: [Vision] on November 08, 2006, 16:01:42
Quote from: Professor on November 08, 2006, 14:10:28

On paljonkin.Tai oikeastaan isälläni on.Olen joskus pienempänä ollut mukana kun saatiin 5 ja 8 kilon hauet sekä 3.6 kilon kuha.Ahven värinen 13 cm pitkällä noi kaikki.Ja itse olen saanut 2 kilon hauen.

Eli ihan hyvii kokemuksii ,8 kg hauki  :-D

imot90

Omasta mielestäni aika tasavertoisia ovat kuusamo ja abu... Muut eivät oikeen iske  :wink:

edit by Pete:  MIKSI ?

miika71

Kyllä itsellä löytyy parhaat kokemukset kuusamosta ja rapalasta.En ole kyllä tosin muilla paljon kalastellut

julle95

Rapalalla ehdottomasti

edit by Pete: MIKSI ?
Kalastus on järkevien ihmisten harrastus

Jerkki94

Kyllä parhaat jigi merkit on storm ja berkley. Vaappu ehkä rapala tai nilsmaster. Lusikka on kuusamon professor. :-)
Perusteet on siinä että, itse olen saanut noilla kalaa  jonku verra. :-P
kala onnee TARVITAAN!!!!!

Yuz

Rapala on paras, koska sillä löytyy paljon erilaisia malleja, erilaisia värejä ja erilaisia kokoja, 3cm:stä Giant Lureen  :-)
Ja se sopii kaikenlaisille ja kaikenkokoisille kaloille ja hinta-laatu-suhde on aina kohdallaan, enkä oo kertaakaa viä ostanu viallista.
Ainoo ongelma varmaan se, että pikku-Original ei ui kun siitä poistaa täysin turhan etukoukun.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kala paikka10

rapala on paras :wink:

MIKSI ? PERUSTELE MIELIPITEESI !

Make75

Kuusamo. Koska Kuusamon uistimen legendaariset lusikat ovat hyviä..
Toimivat (hauelle,ahvenelle) tilanteessa kuin tilanteessa :-)
Sitten olen saanut hyviä kokemuksia Rapalan omistamista Blue fox Vibrax lipoista kuparin värinen toimii..

K.A.T.I.S.K.A

Kuusamo esim.Räsänen ja Professor.
Toinen on sitten Bete.
Kalastusta vuodesta -98!

kaivo

Quote from: Yuz on December 02, 2006, 18:27:38 Ainoo ongelma varmaan se, että pikku-Original ei ui kun siitä poistaa täysin turhan etukoukun.
Jos vieheen uinti edellyttää etukoukkua, silloinhan se ei ole täysin turha..? ;) Laita koukkulenkkiin jotain painoa koukun tilalle, esim. muutama uistinrengas...

JazzSinatra

rapala on paras sittten kuusamo stormia haluaisin testata

Hemulisoturi

Quote from: jonim1 on December 12, 2006, 17:30:20
rapala on paras sittten kuusamo stormia haluaisin testata
Ja edelleen! Miksi näin? Miksi Rapala on paras? Miksi Kuusamo on melkein paras? Miksi haluaisit testata Stormia? Miksi hei? Miksi?
Mikä tekee Rapalasta hyvän, entäs Kuusamosta?
Perustelkaa vastauksenne!