Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

sorvan onginta

Started by dongo, July 30, 2004, 10:09:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dongo

mitkä ois hyvät välineet sorvan kalastukseen

markuz

lyhyt vapa herkkä koho ja punainen kärpäsen toukka pieneen koukkuun

lohen pyytäjä

1:kilpa ongen koho.
2:pieni koukku
3:kastemato tai punainen kärpäsen toukka
4:0,10 siima
5:joku onki vapa
6:hävy onki mieli kyllä se vielä ehtii napata! :wink:
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Sir.Milo

Kovin piäniä vehkeitä jätkät suosittelee. Ite oon tottunut sellasiin 200-700 g sorviin, sillon pitää olla kympin koukku ja 5kg siima ilman tapsia ( sit kun sorvaa on niin sit niitä vedetään raa-asti suoraa ylös )

lohen pyytäjä

Quote from: Sir.Milo on May 03, 2006, 19:36:08
Kovin piäniä vehkeitä jätkät suosittelee. Ite oon tottunut sellasiin 200-700 g sorviin, sillon pitää olla kympin koukku ja 5kg siima ilman tapsia ( sit kun sorvaa on niin sit niitä vedetään raa-asti suoraa ylös )

5kg siima? :-o :-o :-o Se on vähän liian paksua siimaa! :-o :-o :-o Se pitää olla 0,10-0,15! :wink:
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Sir.Milo

öö... :-o x 10 Tota joo.. ootko monestikkin repinyt kutosella puolenkilon sorvii suoraa ylös 0.10 siimalla ?!  :?
Mun mielest porukat pitää ihan liian ohuita siimoja ihan turhaa . Ite käytän tapsina 0.12-0.14 ja pääsiimana sit 3.6 kg-5kg, kun näin teen niin välinetappioita ei tuu juurikaan (koukkuja ei lasketa). Ite käytin ennen ja ohuita siimoi ja snadei koukkui, mut huomattuani et normaalilla kalansyönnil ei tarvii olla mitään UL-välineit, niin lopetin niiden käytön. Ei se oo niin tarkkaa onko se siima kymmenes osa milliä paksumpaa vai ohuempaa ei se kala siitä välitä. (Uskokaa pois, kokemusta on.)  8-)

Kalamään

Itse ainakin saan niitä ihan tavallisella mato-ongella..Syöttinä käytän ihan tavallista matoa,jonka laitan koukkuun aina kokonaisena,koska sorva syö madon aika nopeesti tai mikä tavallisinta "ujuttaa" madon koukusta siimaan.. :evil: En ärsyttävämpää tiedä.. :roll:
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

Sir.Milo

Kärpäsen toukat on kyl matoi parempi syötti sorvalle.

Ruutti

Quote from: lohen pyytäjä on May 02, 2006, 20:11:54
1:kilpa ongen koho.
2:pieni koukku
3:kastemato tai punainen kärpäsen toukka
4:0,10 siima
5:joku onki vapa
6:hävy onki mieli kyllä se vielä ehtii napata! :wink:
Muuten hyvä mutta hitusen paksumpi siima saa olla, että pystyy raa'asti nostamaan ylös asti.

Yuz

Ei siihen mitään ihmevehkeitä tarvi. Normaalit mato-onkivälineet, aika pinnasta ja jos sorva on näkyvissä, heitä lähelle mutta älä kiinni. Tolleen mä niitä oon saanu.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kalapena

mulla meni kerran firelinet poikki mato ongesta kun ongin sorvaa, mutta se taisi olla iiiiso hauki :roll:

perza

Quote from: Sir.Milo on May 21, 2006, 16:14:31

no tohon en lähtis sijoittamaan kauheita summia...jos isoa sorvaa haluaa nii laittaisin ennemmin kastemadon kun toukan.
itse olen noita joskus onkinut ihan peus mato-ongella puna/valko pallo koho ja siimana 0,25mm mono ja koukku n. 8 larvakoukku.
eipä sorvan ongintaan paljoa "huippu vehkeitä" tarvita.
Myös perholla olen sorvia narrannut.
:lol:
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Sir.Milo

Quote from: perza on June 25, 2006, 18:47:12
Quote from: Sir.Milo on May 21, 2006, 16:14:31

no tohon en lähtis sijoittamaan kauheita summia...jos isoa sorvaa haluaa nii laittaisin ennemmin kastemadon kun toukan.
itse olen noita joskus onkinut ihan peus mato-ongella puna/valko pallo koho ja siimana 0,25mm mono ja koukku n. 8 larvakoukku.
eipä sorvan ongintaan paljoa "huippu vehkeitä" tarvita.
Myös perholla olen sorvia narrannut.
:lol:

No tota mielestäni jos kerran joku haluu tietää nimen omaan SORVAN ONGINNASTA niin mitä  :-o v*tun järkee on alkaa selittää et oon saanut joskus pari sorvaa tavallisil välineil ?!   :? 

Ja oikeesti satunnaisonkijat älkää tulko neuvoo ettei toukkaa kannnata käyttää, koska sitä todellakin kannattaa. Sillä aikaa kun sä saat madolla  sorvan niin mä oon repinyt niit jo vähintään 5.
ps. Toukkapurkki maksaa 1e zipale. kallista  :?

Ja se millaset välineet sä tarviit niin rippuu ongitko isoa vai pientä sorvaa ja oletko tosissasi kalassa vai vaan aikaa tappamassa.

Eiks tän palstan tarkotus oo nimenomaan auttaa kehittämään kalastusta? Vai kertoo omii satui?

perza

No olenpa kyllä harrastanut tuota kilpa ongintaakin ja silloin syöttinä oli melko usein kastemato tai tunkio liero. Toukkaa sitten kun salakoita ongittiin, en minä voi/halua kenenkään onkimisista päättää kukin onkii tyylillään. Kilpailut jäi sitten kun se tuli niin kalliiksi eikä yksinkertasisesti enää ollut mielenkiintö ko. touhuun. Ongella kyllä tulee käytyä joka kesä mm. tänäkin kesänä salakoita tullu ongittua joitain satoja, sorvia, ahvenia, lahnoja tuleekin sitten siinä sivussa. Syöttinä salakoita ongittaessa on siis poikkeuksetta kärpäsen toukka, eli en kyllä väitä etteikö sorva toukkaan ottaisi, ottaahan se paljaaseen koukkuunkin on se niin "hölmö" kala.
ja vielä että kuka lähtee onkimaan sorvia tosissaan!(jos ei kilpailua oteta lukuun) Ei varmasti kukaan. Eli jos helpoimmalla haluaa päästä ni käy katkasemassa 3m koivun ja ostaa onkilaitteen. laittaa onkilaitteen koivu ongen toiseen päähän ja käy vähän tunkiolta kaivamassa matoja. Sitten menee kaislikon laitaan ongelle ni johan pitäis täkyonki syötit saada melko vaivattomasti.(mitä muutakaan noilla tekee)
Tosin jos haluaa sijoittaa paljon rahaa ongintaan niin eipä siinä mitään. Sijoittakoon kukin rahansa miten haluaa.

Nii ja toukatkin saa kasvatettua helposti itse, onkii vaikka matoa syöttinä käyttäen parit 300g sorvat ja laittaa ne johonkin astiaan ja viikon päästä menee katsomaan ni johan on toukkia vaikka muille jakaa...Siinäkin taas vähän säästöä.

perza

QuoteJa oikeesti satunnaisonkijat älkää tulko neuvoo ettei toukkaa kannnata käyttää, koska sitä todellakin kannattaa. Sillä aikaa kun sä saat madolla  sorvan niin mä oon repinyt niit jo vähintään 5.

kuka on väittänyt että toukkaa ei kannata käyttää!
mainitsin vain että itse laittaisin ennemmin madon kun toukan. Eli jossain tapauksessa toki toukkiakin...
ois ihan kiva kuulla tän viestiketjun aloittajan dongon kommentia asiasta, onkohan ollut mitään apuja.

Sir.Milo

Quote from: perza on June 25, 2006, 22:20:15
ja vielä että kuka lähtee onkimaan sorvia tosissaan!(jos ei kilpailua oteta lukuun) Ei varmasti kukaan.

Nii ja toukatkin saa kasvatettua helposti itse, onkii vaikka matoa syöttinä käyttäen parit 300g sorvat ja laittaa ne johonkin astiaan ja viikon päästä menee katsomaan ni johan on toukkia vaikka muille jakaa...Siinäkin taas vähän säästöä.

Kilpailut lasketaan mukaan!  :-D

ps. Eipä oo tullut mieleen kaupungissa alkaa kasvattaa toukkii  :-D, nimittäin se lemu mikä niist raadoist lähtee nii ...

Tuskimpa on topikin alottaja tääl, mutta toivottavast täst olis apuu muillekkin lukijoille.

Yuz

Lievästi offtopiccina; että meidän mökillä ku menee rannasta eteenpäin yhtee lahteen on aika hienon näködtä ku sorvat pomppii niin, että ne on täydellisesti näkyvissä. Pari päivää sit mökin alla (meillä on kaivanto joka ulottuu mökin terassille asti) näky varmaa puolkilosia sorvia kaks, yritin ampua ilmakolla mut oli liian syvällä  :|
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Shark

Sorvan syöttinä kannattaa käyttää taikinaa (vesi+vehnäjauho).
Suuria sorvia ainakin täällä päin on taikinalla tullut + muita suuria särkikaloja, varsinkin lahnaa. :wink:
Jovain.

xyu

Quote from: Yuz on June 27, 2006, 01:17:32
näky varmaa puolkilosia sorvia kaks, yritin ampua ilmakolla mut oli liian syvällä  :|

Joo, tota noin. Toi on laitonta, siis toi aseilla kalojen ampuminen. Tutustukaahan kalastusta koskevaan lainsäädäntöön...

Ja siitä sorvan onginnasta. Toi Sir Milon systeemi kyllä kuulostaa sikäli pahalta, et suuri paksuusero tapsin ja pääsiiman välillä aiheuttaa sen, että tapsi kietoutuu pääsiiman ympärille. Muutenkin ton siiman käyttäytyminen on kokonaisuudessaan aika tönkköä. Ite käyttäisin rappaamiseen 0,16 pääsiimaa ja 0,14 tapsia. Paksummilla alkaa vavat katkeamaan. Kisoissa _harvemmin_ tarvii rapata koko kisan 500 g sorvaa. Kala per minuutti kahden ja puolen tunnin ajan= 75 kg. Eli harvemmin tulee niin kiire et tarvii puolen kilon kalat heittää suoraan syliin. Tommonen kiire loppuu yleensä ennen kuin ehtii alkaakaan.

Sir.Milo

Tota joo.. Itse käytän stroftin siimoja eikä oo tullut vielä koskaan ongelmaks tollanen "kietoutuminen ".
Ai 3kg/5kg siiman käyttäminen 6m/10m vavassa tönkköä? Voin kertoo: ei oo!  8-)
JA noi sun jutut kuulostaa aika pahoilta ! Yli 3 kg siima alkaa katkoo sun vapoja ?! Millaset vavat sul oikeen on ?
Itselläni on pelkkää hiilarii enkä ole saanut vielä yhtään sellaista katkeamaa.

Ja jos sulla kerran on kokemusta suuren sorvan kalastamisesta, niin tiedät varmaan myös ettei ne viihdy kauaa samassa paikassa jos siinä alkaa tapahtumaan häiriötä. Elikkäs jos alat väsyttää niitä niin voi olla että kyseinen kala jää viimeiseksesi.

xyu

Ei kait siinä mitään, käytä vain 3-5 kg siimoja. Kyllä tommosella rankaisulla ne sun hiilarivavat väsyy. Itelläkin vavat ollu hiilikuitua vuodesta miekka ja kypärä. Mä vaan edelleen sanoisin, että noin paksut pääsiimat on ylimitoitettuja. 0,18 vielä menee pääsiimana (vetolujuus on sit joku 3, jotain kg). Mut noi 5 kg siimat on aika paksuja. (0,25=?) Paljon ohuempi tapsi aiheuttaa huonon syötin laskeutumisen.  Vavat on akselia milo ja trabucco (7-14.5 m). Ja kokemusta on kilpaonginnasta 14 vuoden ajalta. Ja on sitä sivusta nähty kun vapoja on katkeillut. Omaani en ole saanut poikki.

Kyllähän vetäminen on ok, mut noi siimat pitää vetää pikkasen ohuemmiksi. Sorvaa en ole juuri onkinut. Ei ole vielä löytynyt kunnon paikkoja. Toi siimanpaksuuksien epäsuhta vain on aika huomattava. Jos pääsiima on 0,25 ja tapsi 0,12 niin en kyllä suosittele kenellekään.

Ja yritä rauhoittua muiden kommenttien kommentoimisen kanssa. Aika provosoivaa tekstiä olet kirjoitellut. (V*tun järkee, satunnaisonkijat älkää tulko neuvoon, yms.yms.)

Sir.Milo

Quote from: xyu on July 12, 2006, 11:08:35
Mä vaan edelleen sanoisin, että noin paksut pääsiimat on ylimitoitettuja. 0,18 vielä menee pääsiimana (vetolujuus on sit joku 3, jotain kg). Mut noi 5 kg siimat on aika paksuja. (0,25=?)
0.16 = 3.0 kg   
0.22 = 5.1 kg
Ai sä oot kilpaonkija  :-D, OK no sit ymmärrän sun halun käyttää ul siimoi, mut voin kertoo että niistä aiheutuu paljon :cry: tuolla risukoissa ongittaessa. Kanavan reunalla asia on toki toisin.

Sorvaa en ole juuri onkinut. Ei ole vielä löytynyt kunnon paikkoja. Toi siimanpaksuuksien epäsuhta vain on aika huomattava. Jos pääsiima on 0,25 ja tapsi 0,12 niin en kyllä suosittele kenellekään.

Ehhen mä missään välissä oo nii sanonu, näin mä oon neuvonmut:  0.12/0.18 ja 0.14/0.22.

Ja yritä rauhoittua muiden kommenttien kommentoimisen kanssa. Aika provosoivaa tekstiä olet kirjoitellut. (V*tun järkee, satunnaisonkijat älkää tulko neuvoon, yms.yms.)

Yms. Yms. ? Lähetäppä vaikka yv:nä lisää?  Noissa lauseyhteyksissa komenttini on mielestäni ihan asiallisia. Muuten kuka sä oot alkaa neuvoo "xyu", jätä se admeille, jos mun sanasto sopii niille, se sopii myös sulle  8-)
Pakko sanoo muuten, et yksittäisen kommentin irroittaminen lauseesta on myös aika provosoivaa.

xyu

Edelleen paksuusero on liikaa. Oikea paksuusero on 0,02 mm tai 0,01 mm pääsiiman ja tapsin paksuuden välillä. UL-siimoista en puhunut mitään. Pääsiiman ja tapsin paksuuserosta vain. On hienoa että harrastat ongintaa aktiivisesti! Kireitä siimoja jatkossakin.

Kommentoin sen vuoksi, että et varmaan itsekään pitäisi jos kommentoisin "V*tun aloittelija, älä selitä kokeneemmilles". Aiemmat kommentoijat yrittivät antaa oman vastauksensa parhaansa mukaan. Siksi kommentti "satunnaisonkijat älkää tulko neuvoon" ei ole kohtelias toisille käyttäjille. Yleisten kohteliaisuussääntöjen mukainen käytös ei kuulu ainoastaan moderaattoreiden valvottavaksi. Käyttäjien keskinäinen kohtelias keskustelu kun on perusta foorumin toiminnalle. Siksi perusolettamus on kohtelias kielenkäyttö.

Himopilkkijä89

0,20 siimalla mato-onki, matalista kaiskikkolahdista saa sorvaa.

Mikko_-Procyon-

Maissilla tulee sorvaa ihan mukavasti..
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

allu_

Pari viikkoa sitten tuli kaverin kanssa ongittua n. 7kg sorvaa muutamassa tunnissa. Onkipaikka oli matala ja rehevä merenlahti, joka oli parista kohtaa lähes umpeenkasvanut. Välineinä oli ihan normaali 4m teleskooppivapa, kilpaongintakoho, abulon siima ja syöttinä käytimme taikinaa.

Torro

Ihan perus joku 3-4 metrin vapa ja ei kauheen pientä koukkuu,muuten se imee sen aivoihin.Isolla lierolla olen mökkirannassa lumpeiden seasta niitä onkinut :-D
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Tosimies

eijeii ei 0.10 siimoilla tee miään tässä onginnassa! 0.20 siimat sopii hyvin koukku koko vois olla 10 ja vavaksi 3 metrine vapa.kohoks käy vain mahollisimman herkkä kilpakoho koska sorva on sikäli valikoiva kala että jos tuntee pinetäkin vastusta siiman toisessa päässä ,nin se saataa hylätä syötin.

Allu-Santeri

Tuossakun silloin viime kesällä sorvaa ongittiin aikaa tappaaksemmen niin itselläni oli aika pieni kouku, kilpakoho, 4m normaali onkivapa, syöttinä taikinaa (vesi+vehnäjauhoja+tilkka flora rasvaa niin ei jää niin kovin näppeihin kiinni) ja siimana oli 10kg kestävää bluefox siimaa. Sorvilla ei ollut yhtään mitään väliä siiman paksuudesta. Minimaalisen taikinapallon kun laittoi koukkuun niin sorva maistoi kerran ja koho vietiin jo. Aluksi oli ohutta siimaa, mutta kun koukut jäivät kaisloihin kiinni ja siima ei kestänyt rykimistä niin meni siihen sitten hermot, vaihdoin tuohon 10kg siimaan ja syönnillä ei ollut mitään eroa. :-)

Yuz

Mikähän olisi paras vuodenaika sorvalle? Itse taidan olla saanut parhaat sorvasaaliit keskikesällä, silloin katiskatkin täyttyvät sorvasta. Tänä vuonna on ongella tullut yksi ihan nätti Väyrynen mökin terassilta. Oli sellainen 200g, siiman paksuus se mitä oli saatavilla, eli 0,22.