Mihin peruskoulun jälkeen?

Started by Yuz, December 21, 2006, 12:13:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Yuz

Kaikillehan se joskus tulee vastaan, mulla on enää muutama kuukausi. Mihin meette/menitte yläasteelta päästyänne? Ajattelin ite mennä ensin kymppiluokalle, Karkun kymppiin nostaan numeroita E: ja nyt menossa sinne lukioon. Kertokaa ajatuksenne, mihin ite meette?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Mikko_-Procyon-

Mun vinkki on, että hae ennemmin sellaselle alalle, jossa on töitäkin (+palkkaa). Älä mene tekemään harrastuksestasi työtä, sillä silloin koko elämä muuttuu työksi. Kymppiluokassa menee yksi vuosi elämästä hukkaan hyvinkin äkkiä, jos sun papereilla edes jonnekin pääsee. Vaikka sitten lukioon, josta jonnekin AMKK-tyyliseen myöhemmin. Tai jos amiskan hommiin, niin ota sellainen ala missä on hyvät palkat ja paljon työtä. Käsittääkseni LVI-hommissa olisi töitä tarjolla, josta saa kohtalaista palkkaakin. Ei tästä maasta ihan heti putkirempat tule loppumaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Yuz

Siinä vaan on se, että kaikille ei sovi amis ja kaikkia ei lukio motivoi. No, kymppi on ihan hyvä siinä keskiarvon nostamisessa ja saa myös miettimisaikaa. Vaikka KA onkin jotain 7.43.

Mutta siinä vuoden aikana voi muuttua paljonkin. Ei oo viä täysin varmaa sen jälkeinen.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Mikko_-Procyon-

Niin mutta lukio ei ole itsessään vielä mikään koulutus. Se vaan antaa mahdollisuuden jatko-opintoihin (tosin ei amiskaan sitä estä). Mun mielestä mieti lukiossa sitä tulevaisuuttas. Peruskoulun todistus on lähinnä vessapaperia, kunhan tuosta seuraavalla portaalle astut. Ei sitä kukaan enää sitten kysele.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

vaaputtaja

tuskin sitä peruskoulun todistusta kannattaa parantaa, jos sillä jonnekin pääsee. Itse olen lukiossa, mutta paljon mieluummin olisin amiksessa paitsi kun ei oikein sopivaa alaa sieltä löytynyt. Olen kuitenkin vasta ensimmäistä vuotta lukiossa, eli jos jotain mielenkiintoista amiksesta löytyy niin hyvin kerkeän vielä vaihtaa.

Zer0

Lukiossa ollaan. Loppujen lopuks lukiossa pärjää ja menestyy todella helposti, jos vaan näkee vaivaa. Itselläni KA oli nyt viime jakson tokarissa tasan 8.

Shamaani

Jos ka. 7.43, niin en lähtisi enää kympille. Mutta valintahan on sun.

UnLimited

Itse en ysiluokan jälkeen tiennyt minne tie veisi, joten hain lukioon. Ammattikoulusta ei tuntunut löytyvän sopivaa ammattia. Nyt sitten lukion kolmantena vuonna 'tulin järkiini'  :-) ja päätän hakea lukion jälkeen ammattikouluun, autopuolelle. Vaikka pärjäänkin lukiossa kohtalaisesti ei amk tai yliopisto ole minua varten. Tuntuu oudolta mennä sitten intin jälkeen tuonne "pentujen" sekaan, mutta kun ammatista valmistuu kahdessa vuodessa, ei ajatus tunnu lainkaan hassummalta.

Yuz

Tää tieto tulee ihan hyödylliseks. Toi kymppi on mulla myös sinänsä tärkee, että tarvin miettimisaikaa, muuten käy noin kuin UnLimitedille  :wink:

Himopilkkijä89

Lukioon menin kun en keksinyt muutakaan. Toisella luokalla nyt eikä oikeen vielä mitään hajua mihin lukion jälkeen...

Zer0

Quote from: Himopilkkijä89 on December 21, 2006, 22:14:14
Lukioon menin kun en keksinyt muutakaan. Toisella luokalla nyt eikä oikeen vielä mitään hajua mihin lukion jälkeen...
Joo, sama täällä kaikin puolin :roll:
Sanotaan, että lapsuus/nuoruus on huoletonta aikaa, mutta kyllä mielestäni siinä saa tuon ammatinvalinnan kanssa aika stressin ottaa, ainakin omasta mielestäni.
Jos tarvitset sitä miettimisaikaa, niin ehkä lukio on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kymppi. Tai no, mikä nyt kullekkin sopii. Mieti asiaa rauhassa ja puhu ihmisten kanssa. Kyllä se pikkuhiljaa siitä helpottuu. :-)

Siikapossu

Ensin lukioon ja sitten Helsinkiin teologiaa opiskelemaan.

suspi

Itellä onneks helppo valinta. Näillä numeroilla pääsis kaikkiin paitsi erikoislukioihin, mut ei oikein innosta lukeminen. Muutenki olen aina pitäny käsillä tekemisestä, joten valinta oli todella helppo. Ens vuonna amikseen ja siellä metallipuolelle joko levyseppähitsaajaksi tai koneistajaksi.
Opo yrittäny saaha mua lukioon, mut joutuu pettymään ja pahasti. Onneks se nyt lähti vuorotteluvapaalle, joten eipä tartte sen kitinöitä kuunnella  :-D

Mikko_-Procyon-

Outoa, että opot pakottavat lukioon.. meidän aikaan ne yrittivät kaikin konstein saada amikseen, vielä lukiostakin. Pinnattiin yksi amiksen esittely ja opo uhkasi että ei hyväksy meidän opo-kurssia ja yo-vuosi viivästyy sen vuoksi! Lopulta antoi jonkun kämyisen tutkielma-aiheen amiksesta. Meinaan että vi^*tti!  Ei ollut koskaan mielessä mennä amikseen, niin tuntui täysin turhalta. Tosin itse elän henkistä 10-luokkaa yhä, kun teen väitöskirjaa. Vieläkään en tiedä, mitä aion "isona" tehdä, kun koulut joskus loppuvat. Tutkija-valmius olisi sitten olemassa, mutta en sitten tiedä.. jotenkin ikuinen taistelu rahoituksista ei nappaisi.

Zer0

On se kyllä merkillistä tuon lukion kanssa nykyään. Sinne ei kannata enää mennä ollenkaan, jos on edes joku suunta mihin pyrkii. Joskus muutama vuosikymmen sitten lukio oli amista paljon korkeampi oppilaitos, mutta liekö sillä nyt enää mitään virkaa loppupeleissä...

Yuz

Amis se vaan tienaa enemmän  :wink:

Mikko_-Procyon-

Quote from: Yuz on December 23, 2006, 13:28:31
Amis se vaan tienaa enemmän  :wink:

...aiemmin. Amis vetää hyvää tiliä pian valmistumisen jälkeen. Samalla hetkellä lukiolaisen ainoa netto on irtonaiset kesätyöt ja yo-juhlien lahjarahat. Lukiolaisen jatko on sitten köyhää elämää opintotuen varassa ja työmaailman alkumetreillä usein suhteellisen onnetonta palkkaakin (jos verrataan työssään jo edenneeseen amikseen). Vasta jossain 40v kieppeillä alkaa tilanne kiepsahtaa siten, että amis ei tienaakaan välttämättä enempää kuin pidemmälle opiskellut, ja lähellä eläkeikää "normaalin uraputken" käynyt akateeminen on yleensä selvästi korkeampituloinen.. vaan mitäs sitä rahalla enää sitten tekee, kun elämästä on vajaa kolmannes jäljellä..  Itselläni merkkasi työn mielekkyys aika paljon, kun lukioon lähdin.

Pete

Mikä on hyvä tili ?
Mikä on hyvä vuositulo ?
Mihin hyvää tiliä verrataan ?
Miten hyvä vuositulo määritellään ?

Itse tienaan juuri niin paljon, että suurinpiirtein kaikki menee mitä tienaan, ja kyllä me yritetään tuhlata vaimonkin rahat, ja aina vain jotain jää säästöön. Paljonko sitä pitäisi olla, että olisi tyytyväinen ? Kaikki mitä olen tähän päivään mennessä halunnut olen ostanut, ne mitä vielä on toivomus listalla tulen tässä jonain päivänä hommaamaan. Ihan tiedoksi etten tarvitse Ferraria, olen sellaisella ajellut ja turhaksi todennut, en tarvitse Hummeria, olen sellaisella myös ajellut ja en sellaistakaan tarvitse. En myöskään huvijahtia enkä lentokonetta. Tämänhetkiseen matalaan majaanikin olen suhteellisen tyytyväinen, kuten koko perhekkin.
Maailmalla on tullut kierreltyä ihan tällä pienellä ja naurettavalla palkallakin, samoin on vaimo roikkunut siinä mukana.
En ole vielä keksinyt, että kuinka paljon sitä rahaa pitäisi olla, että olisi oikein hyvä mieli ja kaikki olisi oikein hyvin.

imot90

Miullakin on nyt toi valinta eessä, mutta vielä ei ole hajuakaan minne menisin  :? Luultavasti lukioon, kun ei ole mitään hajua  :|

Keskiarvo oli 7.4 joten kyllä sillä luulisi johonkin lukioon pääsevän... Lukeminen ei vaan yhtään innostaisi plääh  :x

^_janne_^

Amiksen raksalla nyt puol vuotta tullu oltua ja hyvin olen viihtynyt vaikka päivät yleensä ovat 8-16 ne menevät nopeasti ja perjantai saadaan vapaaksi koska tunnit tulevat täyteen  :wink:, monipuolinen alaha tuo on harvoin tarvitsee tehdä samaa työtä pitkään ja palkka on ihan kohtuu hyvä.

Tornio_River

itse menin aikoinaan lukioon muitten kavereiden perässä,lähes kolme vuotta kävin  ja sain tarpeekseni,6kurssia jäi käymäyttä eikä harmita osaltaan enää yhtään.Hain toiseen kouluun ,laborantiksi pitäsi valmistua  2007,päivääkään en peruisi valinnastani,ekan vuoden jälkeen pääsin lomittamaan  paperitehtaalle ja jatkoa on luvassa taas keväällä.
palka hyvä,työ mielekästä ja tarpeeksi haastavaa.
Kannattaa todella miettiä valionnoisssa että haluaako todellakin sitä mitä valitsee,eikä vain sen takia et äiti tai sukulaiset tykkäisivät.Jokainen on oman onnensa seppä

Tosimies

Valinta kohtuullisen helppo ku 50 lehmän pihatto o tossa 100 metrin pääs  :-D
Ja sit Peltoja ja mehtiäki o iha kiitettävästi.
Enköhä mä mee maatalous koulutukseen johokki.

Pete

Quote from: Tosimies on December 27, 2006, 15:40:58

Hyvinkäällä on ainakin yksi "lanttulyseo" ;). Eli http://www.uudenmaanmaaseutuopisto.com/opisto1.htm

Tosimies

Quote from: Pete on December 27, 2006, 17:08:50
Quote from: Tosimies on December 27, 2006, 15:40:58

Hyvinkäällä on ainakin yksi "lanttulyseo" ;). Eli http://www.uudenmaanmaaseutuopisto.com/opisto1.htm

Harkintaan menee  :-)

SUURkalastaja jyväskyläst

Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

vaaputtaja

Yuz mihin sinä päädyit? :D

Ja tuosta palkasta vielä. En usko, että sillä on kovin suurta merkitystä onko käynyt amiksen vai lukion jos on kuitenkin käynyt yliopiston tai ammattikorkeakoulun. Ja työn mielekkyyshän se loppupeleissä ratkaisee, eikä palkka.

Karski

juu minä hain  nyt 9 jälkeen oulun kaukovainion ammattikouluun puupuolelle.
''eise oo niin justiinsa''

suspi

Quote from: Karski on July 02, 2007, 12:49:15
juu minä hain  nyt 9 jälkeen oulun kaukovainion ammattikouluun puupuolelle.

Sama koulu, mut metallipuolella alotan syksyllä. :-)

Yuz

Quote from: vaaputtaja on July 02, 2007, 12:41:52
Yuz mihin sinä päädyit? :D

Ja tuosta palkasta vielä. En usko, että sillä on kovin suurta merkitystä onko käynyt amiksen vai lukion jos on kuitenkin käynyt yliopiston tai ammattikorkeakoulun. Ja työn mielekkyyshän se loppupeleissä ratkaisee, eikä palkka.
Päädyin, että menen kympille ja mietin siellä jatkoa.

[t-k]

Itse olen ajatellut mennä kaksoistutkintoon, tai kone- ja metallipuolelle. Onhan tässä vielä yksi vuosi aikaa miettiä minne mennä. Ainoa huonopuoli tuossa kone ja metallipuolella on se, että joutuisin menemään 72km Joensuuhun opiskelemaan. Onhan tuo sähkö pyörinyt montavuotta mielessä, mutta kiinnostus siihen loppui 100%.

Ja onhan täälläkin ''lanta-amis''. Siis Kiteellä.