Jään "käyttäytyminen" ja pauke eri ilmoilla.

Started by Siikapossu, January 29, 2007, 17:22:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Siikapossu

Otsikko on kyllä tökerö, mutta toivon mukaan tajusitte. Eli laittakaapa tänne omia havaintojanne ja kokemuksianne jäästä.
Eilen olin pilkillä illalla, ja pakkanen kiristyi. Oli pimeää, enkä nähnyt juuri mitään. Yhtäkkiä kuului ihan jumalaton räsähdys, joka kuulosti kuin olisi dynamiitti räjähtänyt jään alla. Lisäksi kuului hiljaista helinää, ja kuulosti kuin joku olisi raapinut jään alapintaa... :-o
Jäätä(teräs) oli alla 40 cm. Sama toistui pari kertaa. Kyllä oli pelottavaa istua siinä, kun tuntui että nyt tulee lähtö. Noh, jää kesti
(ilman muuta) mutta oli tosi epämiellyttävä kokemus. Tapahtuukohan vastaavaa päiväsaikaan? Eli laittakaa omia kokemuksia ja pelottavia ilmiöitä.

Tosimies

Kyllä on tapahtunut päivälläkin ja se on hullua kävellä siellä jäällä silloin  :-o

hONKIZ

mietityttää vain että mistähän tuo ääni syntyy; johtuuko se jään hajoamisesta(muutakaan en keksi) vai jostakin joka ei välttämättä olisi vaarallista.

Progamer

Tuo pauke syntyy kun jäähän syntyy railoja. Alkutalvesta pilkkijakkaran alle syntyi railo ja ääni oli melko paha:D

mikko_poika

Korkea ääninen pauke kuuluu kun jää vahvistuu ja jos jää rutisee nii sillo kasttu munat

hONKIZ

Quote from: mikko_poika on January 29, 2007, 20:09:48
Korkea ääninen pauke kuuluu kun jää vahvistuu ja jos jää rutisee nii sillo kasttu munat

perusteletko jotenkin tuota vahvistuminen--> ääni, koska olen aina luullut että jää vahvistuu jäätymällä, josta ei kyllä pauketta synny.

mikko_poika

katohan kun se jää paksunee nopeasti jäähän syntyy jännityksiä ja ne jännitykset purkautuu ja syntyy railoja...ääni on aivan erilainen sillion kun jää rutisee painon takia..

jaska74

aivan, normaali fysikaalinen ilmiö, jää laajenee jäätyessään

esal

Quote from: jaska74 on January 29, 2007, 20:26:49
aivan, normaali fysikaalinen ilmiö, jää laajenee jäätyessään
Niin. Ainahan se kovilla pakkasilla paukkuu.
Joskus öisin, jos talo on aivan rannan lähettyvillä saattaa jopa herätä siihen, kun jää paukkuu niin kovasti.
Myös päiväsaikaan tuo tapahtuu.

mikko_poika

pauke säikyttää kaloja... kannattaa etsiä salmia ja kapeita kohtia missä kahden mantereen väli ei ole pitkä. itse olin viime talvena parikin kertaa pilkillä ja jää paukku niin prkl:sti eikä kalaa missään. Salmessa oli hiljaisempaa ja sieltähän sitä kalaa alkoi nousta.

Se Isoin KuulaPää

Quote from: mikko_poika on January 29, 2007, 20:32:23
pauke säikyttää kaloja... kannattaa etsiä salmia ja kapeita kohtia missä kahden mantereen väli ei ole pitkä. itse olin viime talvena parikin kertaa pilkillä ja jää paukku niin prkl:sti eikä kalaa missään. Salmessa oli hiljaisempaa ja sieltähän sitä kalaa alkoi nousta.

Säikyttää tai on säikyttämättä, ei sen paukkeen takia kannata jättää ainakaan jäille menemättä.
~Perhokelan huuto on ylistyslaulu harjukselle ja zilleen~

ShadowDust

Joskus saannut aikoinaan varsin laajan selityksen tuolle paukkeelle.
Kovalla pakkasellla jäätä muodostuu koko ajan uutta ja jää laajenee jatkuvasti, paukahdukset tulee siitä kun jää ---> <--- puristuu eikä sillä ole mitään suuntaa enään laajentua joten se halkeaa ja hyvin kovalla voimalla (jää pyrkii liikkumaan johonkin suuntaan, tässä tapauksessa ylöspäin).
Periaatteessa mitä isompi järvi sitä enemmän tuota tapahtuu.
Asuin aikoinaan turun saaristossa ja siellä joka talvi kovina pakkas-öinä kuulosti siltä kun joku olisi räjäytellyt dynamiittia kun jää paukahteli.

Kuten Jaska74 kirjoitti, aivan normaali fysikaalinen ilmiö.
En usko että siinä on mitään pelättävää vaikka sitä tapahtuukin, vaikka seisoisi ihan vieressä.

hONKIZ

ymmärsin kyllä heti tuon että se jää halkeaa kun se purstuu kun jäätymis nopeus on liian kova, mutta sitä en oikein sulata että miten se jää vahvistuu kun se halkeaa, siis luulisi siinä syntyvän jonkun näön heikkenemistä ainakin siinä halkeamis paikassa.

Himopilkkijä89

Mulla oli alkujäillä sillain, että kun kairasin reikää niin siitä mun tekemän reijän kohdalta lähti railo vähän ajan päästä kun olin alkanut kairaan. Kyllä meinaan pelästyin! :-o  Railo oli noin 2 cm leveä.

ShadowDust

Jää railokohdissa ei todellakaan vahvistu, ajan myötä ehkä.
Jäähän tosiaan laajenee jatkuvasti ja railokohdilla se jää saattaa alkaa pinoutumaan, mutta että vahvistuisi hyvin epätodennäköistä.
Tietyllä tapaa kyllä jää vahvistuu, tottakai kun on pakkasta enemmän ja jään paksuus kasvaa.
Mutta sillä äänellä ei ole jään vahvistumisen kannalta mitään tekoa, yleensä siinä vaiheessa kun äänen kuulee jää murtuu.
Yhtenäinen jää on aina vahvempi kun jää jossa on railoja, ajan kanssa kyllä railot jäätyvät lähes yhtä vahvaksi kun alkuperäinen. Jää alkaa muodostumaan railon alle.
Kaipa asia riippuu siitä miltä kantilta katsoo, "kun äänen kuulee jää vahvistuu". toisaalta eiköhän kaikille ole päivän selvää että jää vahvistuu kun on paljon pakkasta.
Äänihän tosiaan tulee vasta sitten kun jää on alkanut laajentua voimakkaasti, paksuus kasvanut jne. Pakko kai se on sanoa että jollain typerällä tavalla väite pitää paikkansa.

pilkkiäijä

Kun tuossa vähän aikaa sitten käytiiin pilkillä niin pakkasta oli jotain 11 astetta enimmillään ja jää paukkui koko ajan. Railoja tuli eteen ja taakse eikä kala oikeen syönyt, mutta heti kun jään paukkuminen loppui noin klo 13.00 niin kalaa tuli mutta siltikin aika huonosti. Ja yhdellä aikaisemmalla kerralla kun olimme pilkillä niin oli jäätä noin 15cm ja joka toisella kairaus kohdalla lähti railo siitä kairan kohdalta kahteen suuntaan eikä kertaakaan kukaan pudonnut jäihin, että se ei ole lainkaan vaarallista. Ihan hyvin mielin voi jäälle silloinkin mennä kun se paukkuu  :lol:
Olen kalastelijapoika!

samwagen

Quote from: hONKIZ on January 29, 2007, 20:20:29

perusteletko jotenkin tuota vahvistuminen--> ääni, koska olen aina luullut että jää vahvistuu jäätymällä, josta ei kyllä pauketta synny.
Käsittääkseni jään railolu aiheutuu pakkasen kiristymisestä. Kovalla pakkasella jää vahvistuu.

perza

Railoista voi myös muodostua 5-kymmeniä metrejä halkaisialtaan! Levein mitä itse nähnyt oli tuon 5 metriä! Ja kalapaikat oli tuon railon toisella puolen. Noita 5-10cm railoja näkee ihan joka talvi mm. viime reissulla, tosin umpeen jäätyneitä. Tänä talvena tuli kirjopilkillä käytyä ja jäätä oli silloin n. 5-7cm ja yhden lahden läpi meni railo n. 3cm paksu ja oli aika pelottavaa siitä yli mennä. Kun astui railon reunaan alkoi jää painua alaspäin...(ei saa yrittää kotona!)
:-D
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

hONKIZ

Quote from: samwagen on January 31, 2007, 16:41:15
Quote from: hONKIZ on January 29, 2007, 20:20:29

Käsittääkseni jään railolu aiheutuu pakkasen kiristymisestä. Kovalla pakkasella jää vahvistuu.

se jää kuitenkin hajoaa silloin kun ääni syntyy.

Hauki007

Jos on 2-5 astetta pakkasta niin tuleeko silloin noita railoja?
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

Juggis

Enpä tiedä, tänään kuulu jäästä outo ääni kun kaveri käveli siinä :?
En moista ennen ollut kuullut tai huomioinut. Kuin askeleet kaikuisivat jään alla tms.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Hauki007

Tänään olin pilkillä ei mitään tullut, mutta oli silti hauskaa. Jää oli noin 30cm paksua kalastus paikka oli joki.
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

Yuz

Quote from: Juggis on February 04, 2007, 17:15:20
Enpä tiedä, tänään kuulu jäästä outo ääni kun kaveri käveli siinä :?
En moista ennen ollut kuullut tai huomioinut. Kuin askeleet kaikuisivat jään alla tms.
Voi olla, että jään ja veden välillä on hieman tyhjää. Tämä tapahtuu usein kun esim. vesi laskee tms.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

abumatic

Itse säikähin kerran aika pahasti kun olin n klo 16.00 niin kauhea räsähdys kävin pilkkijakkaran alla hyvä ettei pumpusta ottanu ,railo oli nimittäin tullut jakkaran alle.
Kannattaa kalastaa!
www.kalastusjuttu.cjb.net

_allu_

Tänään kun olin ensimmäistä kertaa pilkillä, ja pakkasta -15c, niin hirveä ryminä kuului välillä. Ensimmäisen kerran kun kuulin sen äänen, sydän hyppäsi kurkkuun ja olin varma että nyt putoan jäihin. En tiennyt mitään tuollaisesta jään paukkumisesta. Jäätä oli noin 30cm, mutta silti on kyllä pelottavan kuuloista se valtava kumina kun jäähän tulee railoja.

Siikapossu

Quote from: _allu_ on February 10, 2007, 21:37:19
Tänään kun olin ensimmäistä kertaa pilkillä, ja pakkasta -15c, niin hirveä ryminä kuului välillä. Ensimmäisen kerran kun kuulin sen äänen, sydän hyppäsi kurkkuun ja olin varma että nyt putoan jäihin. En tiennyt mitään tuollaisesta jään paukkumisesta. Jäätä oli noin 30cm, mutta silti on kyllä pelottavan kuuloista se valtava kumina kun jäähän tulee railoja.
Mulla oli juuri samat tuntemukset...

Hakala

Kovalla pakkasella/pakastuessa jää paukkuu runsaasti ja ilman hitaasti lauhtuessa jäästä kuuluu "narinaa" eli pidempiä sooloja. Nämä ovat minun havaintoja. Kalat saattavat hieman karttaa pauketta, mutta jos on syönnillä ni ei  paljo vaikutusta.
Menneisyys on historiaa, tulevaisuus utopiaa.

ara_1

kuulin juuri viime reissulla tuota paukkumista...
Hauestaja ;)

Hunter

Juu ei sieltä jäältä sen natinan ja paukkeentakia kannata pois lähteä. Eikä suuremmin miettiä mistä se johtuu ku sillon rupee ajatteleen vaa et mitä jos tää jää pettää tästä alta  :-)

lohen pyytäjä

Mullakin on tuo sama homma vuosi sitten tapahtunut. Olin iahn säikkynä ko alla oli 15m vettä. Mulla oli naskalit jo valmius asennossa. Mutta ei se jää murru vaan se paksunee vaan.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)