Rävynkoski,Miekankoski,Kuomionkoski

Started by Larvaaja, May 25, 2003, 13:28:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Larvaaja

Rävynkoski
Erittäin kaunis ja pienimuotoinen paikka. Niskalla olevasta sillasta aina alasuvantoon asti välinen alue varattu perinteisille perhokalastusvälineille, hieno asia. Niskalla ja alhaalla sitten olikin noita virvelinnakkaajia. Pv lupa 12e, joka ei ainakaan puitteidenpuolesta ole paha, saalisraportit tuki myöskin hinnoittelua. Ikävä kyllä raportit toteutettu sellaisilla älyttömillä paperisilpuilla, kyllä kunnon saalispäiväkirja asian paremmin ajaisi (ilmoitukset mm oitis aikajärjestyksessä ja helpompi lueskella) sitten toinen mahdollinen kokemusten kirjaamiseen. Mukava pieni laavu makkarankäristys paikaksi.
En vaivautunut ottamaan lupaa, koska koskella oli 'täysmiehitys'. 4kpl virvelöijää ja muutama perhostelija. Vettä vaikutti olevan enemmän kuin tarpeeksi.

Miekankoski
Kahvio auki nyt vielä vain viikonloppusin, mutta ensikuun alusta sitten jo viikollakin. Luvat 9e/pv ja saatavilla myös 2h shortteja.
Vettä ainakin nyt oli kiitettävästi, vaikkei kaloja silloilta tai muutenkaan näkynyt. Muutama kunnon mulaus sitten iltasella pelasti uskon koskeen (sillan alapuolella olevien isojen kivien luona, tulipaikan kohdalla olevan suuren kiven alapuolella). Paikalla ei taaskaan ollut ketään muita.

Kuomiokoski
Tulipa katsottua tuokin paikka. 10e/5h tai sitten yksi kala (kirjolohi).
Kalaa vaikka kuinka, ei mikään todellinen koskikalastuskohde, muistuttanee lähinnä jotain metsähallituksen istuta ja ongi lammikkoa. Vettä ihan mukavasti ja lisää kuulemma tulee tarvittaessa nopeasti kun patoa vähän avataan. Mainio kohde vaikka ekaksi kalastuskohteeksi -> (erittäin) varma saalis.
Supertinseli ja Leechit pelaa kuin syöpä, parhaalla heitolla ensin 2 kirjoa seurasi ja sitten lopussa vielä yksi. 3h tulos: 2 kunnon tärppiä, 1 n.1,3kg ylös ja muutama kunnon mulaus.
Vesi humuksen värjäämää, pohjassa puita ja muita kohteita perhoille.
Paikalla voi vaikka savustaa 'lohensa' jos haluaa, hyvä 'laavu' jossa kaikki 'mukavuudet'.

Otin jonkin verran kuvia paikoista ja kokeilen saada jossain vaiheessa sivun/sivut joille noita kuvia ja kokemuksia laittelen...tietysti e-maililla saa kuvia jos kiinnostaa.

Arza

Lähetä mulle kuvia tähän: [email protected]

Ps. Oon kyllä ite käyny tuolla kuomion koskella ja kolme kirjolohta tuli. Yks tuli putkiperholla, kupari lipalla tuli kan yks ja sitten minnow spoonilla(ei ruohikko malli) :D

Anonymous

Kävin vaappua uittamassa viime perjantaina rävynkoskella. Ei voi muuta sanoa että on täys floppi uistinkalastajalle. Onhan siellä suvanto, sama kuin kalastais jossain lammessa. Uistinkalastajalle ei siis mitään tarjottavaa.
Miekankoskelle pari reissua vuosia sitten, ahventa lähinnä. Perhostelijat saavat hyvin pientä siikaa.
Kuomionkoskella olen käynyt vuonna -88. Pari ahventa oli silloinen saalis.

Anonymous

Olen saanut kesäkuussa kahdella reissulla kolme taimenta ja lisäksi kaksi on ollut kiinni ja olen uittanut vaappua joten en sanoisi koskea flopiksi!!! Tosin yksi tyhjäkin reissu on ollut. Pieni alakoski on hyvä paikka uistinkalastajalle ja myös varsinaisen kosken niskalta voi tärpätä. HUOM!! HUOM!! JOS KOSKELLA EI OLE PERHOMIEHIÄ NIIN KOKO KOSKI ON KÄYTETTÄVISSÄ!!!! Koski on varattu perhokalastukseen jos perhokalastajia paikalla on!  Ja jos sopu antaa sijaa niin parin perhostelijan joukkoonkin vielä mahtuu. Mutta kunnioitetaan me virvelinnakkaajat ohjeita ja ei häiritä perhostelijoita jos heitä koskella on. Kalaa voi hyvinkin saada myös rajoitetun alueen ulkopuolelta, näkyvät ne paikat kelpaavan perhomiehillekin!

poro

kävin eilen rävyllä ja saalina oli ämpärillinen särkiä ja salakoita :-)  paikallinen "tähti" kävi myös koittamassa ja luovuti jo 2 tunnin päästä ja totes joen/puron olevan tyhjä taimenista. siisti mesta mutta ois se kiva jos siella olis taimentakin

Anonymous

Kyllä koskessa kalaa oli  elokuun alussa. 100 kpl istutettu 27.7. päiväkirjan mukaan. Jos ei ottanut, niin vika on jossain muussa kuin koskessa. Ainakin 12.8 tuli hyvin saalista.

Kunta Kinte

Pari kesää taakseppäin kävin kaverini kanssa Rävyllä. Ekalla heitolla sai kaverini niskalta 1.7 kilosen taimenen, pirun nätti vaalea kala. :D
itse sain: 2 taimenta(pienehköjä olivat)), puolkilosen hauen ja jonkun ahvenen. ;)

niin, ja sillalta oli hauska tähyillä taimenia.
Ihan mukava pieni koski.

Perhoshukka

Missäs päin nämä kys.kosket sijaitsee!!!
onkos lähelläkään Mikkeliä???

marabou

Rävyn koski on ainakin Mikkelin ja Juvan välillä.

Arza

Mikkelistä 24km juvalle ja juvalta sama matka 24km. olen siellä käyny jo sen verran  kalalla että kyllä sieltä kalaa saa ku tietää ottipaikat ja oikeat vieheet ja perhot. itse kalastan suuren osan ajastani siellä perholla käytän Leechejä, tinseleitä riippuu vuoden ajasta. suvanto on oiva paikka vaikka talvikalastus aikana silloin se on melkein varmapaikka(olen itse saanu talvella suvannosta, taistoja). Yksi hyvä paikka on kanssa se kosken keskellä oleva maalevike siinä isojen kuohujen jälkeen on syvä monttu ja siellä ne kalat tykkää oleskella(nyt kesällä pääsi siinä iso karkuun perhosta.) Kosken niska taas on mielenkiintoinen kalastaa varsinkin illalla kun on tyyni keli ja näkee kun taistot käyvät tukkimassa ja nappaamassa hyönteisiä. Ja suosittelen myös kokeilemaan yö kalastusta mutta silloin kannattaa olla otsalammpu mukana(kokemusta on)   Kannattaa siis käydä!

ps. Lisää voi kysellä

Valmet 412

Rävynkoski on tosiaan aika haasteellinen paikka uistinkalastajalle, mutta kun tarkkailee saalislappusia niin aika moni kala on saatu juuri virvelillä :!:  :?:

Ihme juttu...

PS. Tänä iltana olen lähdössä rävylle taas, ilmoittelen saaliista(jos sitä tulee).

perza

ai no mäkin ajattelin mennä käymään rävyllä tänään.. voi olla et en mene mut mun veli menee aika varmasti tänään!
:wink:
nii ja tosiaan on aika vaikee mut kun vaan menee suvantoon heittämään puntin kanssa pikku vaappua ni kyllä sieltä varmaan saa tosin ite en yhtään kalaa oo saanu! paitsi avajais päivänä jolloin niitä tulee kun turkin hihasta!
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

marabou

Missäpäin nuo muut kuin rävynkoski siatsevat. Niin ja jos joku sattuisi tietämään matkaa savonlinnasta niille niin olisi ihan kiva.
terveisin: perhopoika joka suunnittelee kesän reissuja :wink:  :D

perza

No tuonne Kuomion koskelle tulee varmaan savonlinnasta matkaa...hmm...Mikkeliin 100km ja siitä 35km vielä eli n. 135km. Ei varmaan kannata tuon paikan takia lähteä ajamaan 135km! Kalan saanti on kyllä varmaa mutta saattaa olla vähän liiankin helppoa. Paikan on kalastanut n. 1,5 tunnissa(no maku asioita nämäkin)
ja tuonne miekankoskelle suunnilleen sama matka(ehkä pikkasen pidempi!) Siellä en ole kalassa ikinä käynyt joten en osaa sanoa tuleeko sieltä kalaa...
lue tuolta lisää:
http://perhorasia.fi/Place/Place.thtml?placeID=7011
http://perhorasia.fi/Album/Album.thtml?albumID=3935

http://perhorasia.fi/Place/Place.thtml?placeID=1637

Ois mulla koneella jotain video pätkiä kalanväsytyksistä tuolta kuomion koskelta, mutta on niin isoja että en niitä nettiin saa millään(no en osaa!)
Videot on tosi hyvä laatuisia kun olen niitä koittanut toisella kädellä ottaa ja toisella kädellä yrittänyt pitää vapaa kädessä ja väsytellä kalaa... :lol:

marabou

Voisitkohan perza lähettää tuon videon sähköpostiin.

perza

ei onnistu ku noi videot on jotain 4-25Mt ja s-postiin liitetiedoston koko enintään 2Mt...muuten kyllä olisi lähettänyt...

Valmet 412

Kävitkös perza tänä kesänä Rävyllä?

perza

enpä käyny kun vain avajais päivänä jolloin sain 2 taimenta mustalla minin liitsillä...Ei oikein kerenny kun pitää tää armeja hoitaa ekaks loppuun.
:-D

perza

Hemulisoturi

Quote from: perza on January 08, 2007, 16:02:35
Tossa on pieni ja huono video pätkä kuoniolta.  Syksyllä 2005 otettu...
http://www.livevideo.com/video/99C5F832746D44D690C7BD3C1A288C99/kalastus.aspx?m_tkc=179678
No ei tuo minun mielestä mikään huono pätkä ole. Hyvin erottuu ainakin tuo kala.  :-) Tosin parempiakin olen nähnyt, mutta myös paljon huonompia pätkiä kuin tämä.  :-)

perza

noita pätkiä löytyy kyllä lisääkin, olen vaan niin laiska etten jaksa niitä nettiin laittaa...
:-D

KalaVille

Heittäsitkö Larvaaja mulle sähköpostiin kuvia tuosta Rävynkoskesta? Osoite olis [email protected]

Kiitti.

perza

Tuli tuolla rävyllä käytyä eieln ja tänään ja yhtensä 6 kalaa sain josta 2 laskin takaisin. Useita tärppejä ja karkuutuksiakin oli. Kalat 1-1,5kg takaisin lasketut pikkasen alle kilosia.
Kalat tuli suurin osa perholla, mutta pari sain vaapulla.
Kaverini sai 2 taimenta tänään mun oma tekemällä kevennetyllä lusikalla ja veljeni sai myös tänään pari taimenta ja eilen pari kalaa perholla+lipalla.
Eilen oli ihan muakva kelikin kaastaa, mutta tänään ei niin hirveän hyvä ollut kun satoi lunta koko päivän ja lämpötila oli nollassa.
:-) :-D

MiikaR

näköjää mepsin lipat koot 2-3 puree hyvi koskella. sekä kuusamon loimu lipat..
MiikaR

MiikaR

viime yö taas tuli vietettyy rävyl..saalis 4 taimeta kuusamon loimulipal 7g..
kalat oli siin 50-60 cm c&r kalastus muotoa käyttäen..
MiikaR

perza

Quote from: MiikaR on June 03, 2007, 13:53:44
viime yö taas tuli vietettyy rävyl..saalis 4 taimeta kuusamon loimulipal 7g..
kalat oli siin 50-60 cm c&r kalastus muotoa käyttäen..

Aika isoja taimenia olet saanut, itse kävin perjantaina ja sain perholla 3 taimenta joista suurimman 50cm otin mukaani, Myös useita karkuutuksia oli, mutta ei mitään isoja ollut n. 38-42cm! 
pari viikkoa sitten kävin myös ja saaliina oli 15 taimenta! Silloin isoin oli 55cm ja se oli kyllä jo rävyn mittapuun mukaan iso! Painoa oli rapiat pari kiloa.
:-)

MiikaR

Aika isoja taimenia olet saanut, itse kävin perjantaina ja sain perholla 3 taimenta joista suurimman 50cm otin mukaani, Myös useita karkuutuksia oli, mutta ei mitään isoja ollut n. 38-42cm! 
pari viikkoa sitten kävin myös ja saaliina oli 15 taimenta! Silloin isoin oli 55cm ja se oli kyllä jo rävyn mittapuun mukaan iso! Painoa oli rapiat pari kiloa.
:-)

juu onhan noi..mutta siinä heti kosken niskalla on iso taimen varovainen arvio 3kg..mutta ei ole vielä napannu..yhen perhostajan perhon se kyllä vei..
MiikaR

Perca

Miekka on kyllä mukava paikka käydä aina silloin tällöin, viimeinen reissu oli viime kesäkuussa. Vuorokauden luvasta kalasteltiin kaverin kanssa 20 tuntia, välillä oli pakko käydä Kuortin ABC:llä aamupalalla ja nukkua vähän. Saavuimme paikalle iltapäivällä neljän maissa, ostimme luvat ja laitettiin kamat kasaan.

Aloiteltiin Mäntyharjun puolelta, yritettiin tähystää pintomisia ja sillalta kaloja pohjassa, vesi on todella kirkasta. Näinkin keskellä virtaa isohkon, noin 60-senttisen taimenen asennossa kiven takana pehmeämmässä virrassa. Sydän pamppaillen heitettiin kaverin kanssa koko perhorasia läpi rannalta, muttei taimen reagoinut mihinkään. Lopulta se lähti karkuun vahinkotärpin (kylkeen tai pyrstöön pariksi sekunniksi) takia.

Loppuliu´ssa oli uistimensukeltajia, jotka häiritsivät kalastelua melkoisesti. Odoteltiin kuitenkin kärsivällisesti heidän lähtöään, ja he lähtivätkin melko pian. Ahven ja muutamat särkikalalajit olivat hyvin otillaan, isoin kala oli vajaan puolen kilon turpa sillan jälkeisestä liu´usta. Vaihdoin toiselle puolelle, mistä pienellä streamerilla tuli pari vaaksanmittaista pikkutaimenta. Kun ilta alkoi hämärtyä, olin Kuortin puoleisen sillan yläpuolella, ja vaihdoin isomman mustan streamerin, tiedä mikä kalamiehen aavistus se oli. Nyin sitä hiljakseen sillan alla, ja sieltä syvyyksistä täräytti todella iso (punnitsin pintakäynnin perusteella 3-4 kiloiseksi) taimen streameriin, ja hyppäsi vielä puolittain ilmaan se suussaan. Pari potkua ja kala jatkoi matkaansa ilman korua suupielessä. Sanomattakin selvää että harmitt(i/aa) ankarasti.

Yö ja aamu eivät tarjonneet sen kummempia elämyksiä, kaveri piteli pariinkin otteeseen pienempiä istareita kiinni, mutta ne pääsivät kummatkin karkuun. Aamuyöllä näimme vielä kuinka toinen perhostelija sai 6-0 turpiinsa taimenelta Mäntyharjun puoleisen sillan yläpuolella, hän tartutti noin puolitoistakiloisen (omien sanojensa mukaan) pintaperholla, ja kala otti suunnaksi sillan alapuolisen järven. Ohuella perukkeella on paha pidellä, ja kala meni menojaan.

Tänä keväänä taas Miekankoskelle!!

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

perza

Quoteisoin kala oli vajaan puolen kilon turpa sillan jälkeisestä liu´usta.

Ootko ihan varma ettei ollut säyne?
Turpaa ei ole sisävesissä minun tietääkseni.

Enpä ookkaan käyny koskaan miekalla vaikak matkaa ee olis kuin se 40km. Jotenkin vaan jäänyt sellanen kuva ko. paikasta että kalan(taimenen) saantiin on hyvin pieni mahdollisuus.(no teko syy tuokin) Joo sitä ens kesänä innostus lähteä vaikka kuhaa narramaan vaapulla...niitäkin sinne kuulema kesällä nousee.

Perca

Quote from: perza on February 14, 2008, 00:13:38
Quoteisoin kala oli vajaan puolen kilon turpa sillan jälkeisestä liu´usta.

Ootko ihan varma ettei ollut säyne?
Turpaa ei ole sisävesissä minun tietääkseni.

Sataprosenttiseen varmuuteen en voi mennä, koska en ottanut kuvaa. Mutta turpana olen sitä tähän asti pitänyt, ja kumpiakin olen saanut. Tiedän miten epätodennäköinen turpa olisi tuolta, mene ensi kesänä itse kokeilemaan kumpia tulee  :-D Tietysti joku kohta julistaa että koko kala on täysi mahdottomuus tuolta..

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter