Kelan rasvaus

Started by goa_1000, July 07, 2002, 22:19:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

goa_1000

??? Miten minun kannattaisi rasvata/rasvauttaa kelani, en oikein viitsisi itse ruveta aukomaan paikkoja... seurauksenahan voi olla jonkun tärkeän osan dramaattinen häviäminen.

Neuvoja? Kelastani kuuluu ja tuntuu jo pientä tärinää.

slp^

Itse rasvailen yöt kelojani auon ne puran niin pieniin osiin kuin saan ja putsaan sitten wd40 tai crc:tä runsas ompelukoneöljy sekaan ja kasaus.. ei siellä ole paljoa sitä osaa loppujen lopuksi ainakaan haspelissa.
jep jep ja uutta matoa koukkuun..

pt

Ei hyrrästäkään pahemmin irrallisia osia ole. Päädyt kun avaa niin saa voideltua jo ihan tarpeeksi jos vetää vielä suuremmat irrallaan olevat akselit ulos ja katsoo vaan järjestyksen kun purkaa. Suurimman voitelutarpeen saa hoidettua hyrrässä ilman availujakin. Yleensä käyttöohjeessa on mukan purku- ja voiteluohjeet.

Masa

Heittohyrrän siimanohjaimeen ei todellakaan kannata laittaa paljoa öljyä... se syö heittopituuksia!! ja paljon
Luulisin...

Anonymous

Pari kertaa vuodessa tulee kela auottua ja puhdisteltua kaikki osat, vähän rasvaa päälle ja hyvä tulee.

Ensin avaa vähän varovasti jos ei ole räjäytyskuvaa, mut jatkossa paljon helpompaa.  ;)

Minnow_spoon

Kelat on kohtalaisen helppo rasvata. Purat osat tiettyyn järjestykseen josta osaat sitten laittaa ne takaisin ilman miettimistä( ???).
-=Minnow=-

goa_1000

???Mitä rasvaa minun kannattaisi käyttää rasvaukseen?

;)Kelani nimittäin leipoo kohta varmaan kiinni, ellen tee asialle jotain.;D

Peeveli

Et kertonut onko kyseessä hyrrä vai haspeli, mutta haspeli on sen verran yksinkertainen rakenteeltaan, ettei sen kanssa oikein sormi mene suuhun vaikka olisi peukalo keskellä kämmentäkin. Jos kyseessä on hyrrä löytyy ainakin Tyrskytaimenen sivuilta aika hyvä perushuolto-ohje döörille. Linkki siihen löytyy heti etusivulta Leirituli osiosta.
Mielummin kalassa kuin selässä...

Masa

Quote???Mitä rasvaa minun kannattaisi käyttää rasvaukseen?

;)Kelani nimittäin leipoo kohta varmaan kiinni, ellen tee asialle jotain.;D

vd-40 on ihan hyvää...ja tietysti vaseliinia...mut vaan vähän...eikä sitäkään herkkiin paikkoihin. :)
Luulisin...

abo

QuoteJos kyseessä on hyrrä löytyy ainakin Tyrskytaimenen sivuilta aika hyvä perushuolto-ohje döörille. Linkki siihen löytyy heti etusivulta Leirituli osiosta.

Jep, tuo mun kirjoittama ohje Tyrskywebissä on aika hyvä ja sama ohje parempana, eli täydellisemmällä kuvituksella löytyy mun Arkusta http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/.

Mitä taasen tulee haspelin huoltoon, niin "konehuoneelle" hyvää tavaraa on esim Würth HSS2000-spray vaseliini(jos takajarrukela, niin älä rasvaa jarrua). Siuimanohjainrissalle, kammennupin akselille etc paikoille käy esim aseöljy.
Älä ota mitään liian vakavasti.

Peeveli

Joo, ja tuolta aarrearkusta löytyy myös linkki ABUn sivuille, josta löytyy räjäytyskuvat uusiin hyrriin.

Täältä muuten löytyy myös aivan mainio huolto-ohje hyrrälle:
http://www.suomenhaukiseura.com/ > välineet > vavat ja kelat > kelojen kunnossapito
Mielummin kalassa kuin selässä...

abo

Kappas peeveliä, kaivaa kaikki mun nettiohjeet esille... en mä enään tuota SHS perushuolto-ohjettani huomannut edes mainostaa...

Salmo

Abu valmistaa Dööreihin tarkoitettua rasvaa. Vähintään purkillinen pitäisi tulla kelaa ostettaessa mutta jos ei tule, niin sitä ilmeisesti saa ostettua erikoisliikkeistä.

ERÄ:ssä 10-2001 on hyvät ohjeet Döörien huoltamiseen!

goa_1000

;DKiitos avusta, täytyy ostaa wd40-rasvaa...

kiso

eikös tavan vaseliini käy keloihin?
???

TEAM PUTKO FISHING

abo

QuoteKiitos avusta, täytyy ostaa wd40-rasvaa...

WD40 ei ole rasvaa, kyseessä on monikäyttöspray, jota voi antaa puhdistus ja hätähuoltomielessä keloille, jolla voi vähentää uistinten ja koukkujen ruostumaa yms, mutta varsinaisessa huollossa käytettävääö rasvaa joka antaisi jotakin kestävää voitelua/suojaa se ei ole. Huoleton tuote kuitenkin, koska ei haittaa uistimissa kalantuloa(jotkut väittävät jopa houkuttavan) ja ei vahingoita siimoja.

Quoteeikös tavan vaseliini käy keloihin?

Riippuu mitä kasität käsitteellä "tavan vaseliini", jos kyseessä on jokin kohtuulaadukas laakerirasva tms niin käy hyvin rasvaa vaativiin kohteisiin kelassa. Jos taasen tarkoitat esim apteekin valkovaseliiniä, niin en suosittele, kesto on niin lyhyt, saa huoltaa jatkuvasti. Kuitankaan pelkkä rasva ei riitä, koska kelojen huoltokohteista iso osa vaatii öljyä ei rasvaa.

:D Voit tehdä mitä vaan, _jos_tiedät_ mitä teet... :D

kiso

joo se on jotain shellin vaseliiniiä,eli taitaapi käydä,tai omat kelat ei oo vielä siitä valittanut ;)kiitti kuiteskii ;D
TEAM PUTKO FISHING