susi

Started by Anonymous, November 05, 2003, 15:08:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

oletko nähnyt luonnossa sutta?
entäs suden jälkiä?
pelkäätkö susia?

ite en oo sutta nähnyt, mutta jälkiä muutaman kerran. en pelkää susia vaikka niitä tässä lähellä asustaakin, mutta kunnioitan susia. minusta susi on todella upea eläin!

Reaper

Olen nähnyt suden luonnossa ja en sitä pelkää itseni kohtaan, mutta pelkään sitä koiran puolesta metsällä ollessa..

Kuten jotkin ovat varmaan kuulleet miehestä joka tappoi suden pihaansa hiilikauhalla, joka tapahtui Ilomantsissa. Ja täällä on moneen kertaan susi vienyt pihoista ja metsällä olleiden koirat.

Ite olen ollut alusta asti sitä mieltä, että susikanta pitäisi pienentää ihan kokonaan sellaiseen 30 kpl:seen. Erään tutkimuksen mukaan susia on Suomessa noin 150kpl ja niistä 50 Ilomantsissa, joka on paljon! Ja varmasti minä en ole ainoa ihminen täällä, joka on samaa mieltä minun kanssa.

Pois sudet Suomesta!
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Jermoni

Reaper, nyt meni pieleen. Miten ihmeessä ne pystyy laskemaan esim. lapin erämaa-alueen sudet? Suomessa on ehkä noin 150 laumaa niitä. Ilomantsi ei ole edes niitä tiheimpiä susi ja karhu-alueita, tihein on Kuhmo. Tästä olen 99% varma.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

Reaper

Maraboy, tämä nyt poikkeaa aiheesta, mutta Ilomantsiin myönnetään eniten karhulupia (8 kpl), koko Suomesta!

Tuosta susista, minä en rupea sen enempää väittämään, mutta ei niitä mahdottomia määriä ole kuitenkaa edes siellä Lapissa!

Salmo

"Suomen susikanta on ollut 1800-luvun loppupuolelta lähtien Venäjältä vaeltavien susien varassa, vaikka Suomessa tavataan vuosittain lisääntyviä susipareja. Millään biologisella mittarilla Suomen nykyistä susikantaa, noin 130-150 yksilöä, ei voi pitää elinvoimaisena tai itsenäisenä." (Suomen luonnonsuojeluliitto r.y.)

http://www.sll.fi/tiedotus/lausunnot/sll/susikanta

Eli tämän mukaan todellakin se ~150 yksilöä kuten Reaper sanoi.

matiaz

En oo nähny mut Lieksassa ku meil on mökki nii siel lähel niitä on! Kerra menin yöllä ulkovessaa nii susie ulvontaa kuulu kyl melko lähelt! Taisin siinä vaihees laittaa juoksuks...
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Petri

Maraboy, tämä nyt poikkeaa aiheesta, mutta Ilomantsiin myönnetään eniten karhulupia (8 kpl), koko Suomesta!  
Nyt tais mennä maraboy ja Jermoni sekaisin. Ja aiheeseen liittyen itse en pelkää susia vaikka niitä todistetusti jokunen on kesämökkimme lähistöllä liikkunut. Mutta en haluaisi että että semmoinen vastaan tulisi kun järvenrantaa kiertelee.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Anonymous

susi kantaa pitäisi todella vähentää koska ne tappaa niin paljon kotieläimiä

Reaper

Joo, Maraboy on näköjää vaihtanu nickkiisä kun on nyt Jermoni...

En minä sudessa mitään sellaista näe, että sitä pitäisi pelätä omasta puolesta. Vaan enemmänkin noi kotieläimien puolesta saa tosiaan olla vähän varuillaan aina.. Ja eikä niitä susia nyt ihan sukupuuttoonkaan tarvitsisi hävittää, vaan pudottaa se lukumäärä siitä 150 johonkin 20-40. Ja silloinkin voisi antaa joka vuosi 2-5 susilupaa, että se ei pääsisi riistäytymään käsistä koko homma. Niitä kyllä ihan turhaan valvotaan, että "Voi ei! Taas yksi jäi auton alle! Nyt varmaan sudet kuolee sukupuuttoon" tolla meiningillä ollaan, kun kyllä se susi osaa tehdä jälkeläisiä, siinä missä muutkin metsän ötökät. Ja niitä tulee varmasti joka vuosi Venäjän puolelta lisää, että tuskin ne siihenkään loppuu...

Järväri

Minun käsityksen mukaan Ilomantsissa on näitä suurpetoja kaikista eniten Suomessa. Nämä susienkaatouvathan päätetään kaikki etelässä. Eteläsuomen sudethan on tapettu lähes kaikki. Metsästys.netissä on tästä paljon keskustelua.

Reaper

Järväri, totta. Ilomantsiin myönnetään vuosittain eniten karhunkaato lupia ja pari susi lupaa myönnetään vuosittain (joka voisi kyllä nostaa ainakin 5kpl), ja kyllä kai niitä yksittäisiä susia taitaa vielä siellä etelässäkin kulkea, jotka vaan ovat löytäneet hyvän käytävän kulkea sinne.

miigu

NOSTETAAS TAAS ASIA ESILLE... KUN TUNTUU NOITA SUSIA OLEVAN VÄHÄN JOKA PAIKASSA JO..

Suomessa elää 1100 ilvestä, 800 karhua, 150 ahmaa ja 200 sutta. Nopeimmin kasvaa susikanta joka on kaksinkertaistutunut kuudessa vuodessa.. 60 prosenttia susista on kainuussa ja Pohjois-Karjalassa. pelkästään Pohjois-Karjalassa on 70-100 sutta.
Ja koiriahan ne pistelee poskeen minkä kerkiävät ja eivät vaan sentaki että niillä olis ravinnosta puute.
Sudet ovat yhä röyhkeämpiä nykyään ja pyörivät pihojen lähellä helpon ruuan perässä eli koirien.

Esim. Loppiasen alla joroisissa kaksi sutta tavoitteli kotipihallaan taluttimessa ulkoilutettua corgia, emäntä sain nykäistyä koiransa suden suusta ja pakeni autoon jota sudet hetken kiertelivät sitten.(vois itelle vaikka panari tulla jos sudet koiran kimppuun kävis koiran taluttimessa ollessa siinä viiden metrin päässä).
Vuonna 2005 sudet iskivät koiraan 34 kertaa pohjois karjalassa.. ja näitä juttuja löytyy vaikka kuinka paljon että susi söi koiran siellä ja siellä..

itse olen pohjois-karjalasta ja pitää kyllä ihmetellä kun niiitä lupia ei saada että voisi hieman vähentää susi kantaa,. onse kurjaa viedä koiraa metsään tai pitää pihassa irti kun ei tiedä et millon on viimeinen päivä,,, en pelkää susia tai yleensäkkään mitään eläimiä mutta  kyllä niitä kaupunki alueilla kannattaa varoa jos vastaan tulee, kun niistä ei koskaan tiedä mitä ne tekee kun joutuvat kasvotuksin ihmisen kanssa yleensähhän ne tosin karkuun lähtee..
(Sillä puhun vain pohjois-karjalan alueesta koska sieltä olen kotoisin ja siellä metsästän). 

tiedot on koiramme lehdestä..

Mitäs mieltä muu porukka on susista?

JuP3

Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Siikapossu

Itseni puolesta en niitä pelkää, mutta kissojen puolesta kylläkin. Täällä meilläpäin oli pari viikkkoa sitten nähty susi.

Tosimies

Olen nähnynnä susia kävelees meiän pellon takana. Niitä oli 3 ja vissii kyttäs yhtä lehmää mut ammuin taivaalle haulikolla ni khyl sudet lähti äkäsee. Ei oo muulloin näkyny eikä jälkiäkään kovin lähellä.

Rokkis

Quote from: miigu on February 13, 2007, 22:42:23
NOSTETAAS TAAS ASIA ESILLE... KUN TUNTUU NOITA SUSIA OLEVAN VÄHÄN JOKA PAIKASSA JO..

Suomessa elää 1100 ilvestä, 800 karhua, 150 ahmaa ja 200 sutta. Nopeimmin kasvaa susikanta joka on kaksinkertaistutunut kuudessa vuodessa.. 60 prosenttia susista on kainuussa ja Pohjois-Karjalassa. pelkästään Pohjois-Karjalassa on 70-100 sutta.
Ja koiriahan ne pistelee poskeen minkä kerkiävät ja eivät vaan sentaki että niillä olis ravinnosta puute.
Sudet ovat yhä röyhkeämpiä nykyään ja pyörivät pihojen lähellä helpon ruuan perässä eli koirien.

Esim. Loppiasen alla joroisissa kaksi sutta tavoitteli kotipihallaan taluttimessa ulkoilutettua corgia, emäntä sain nykäistyä koiransa suden suusta ja pakeni autoon jota sudet hetken kiertelivät sitten.(vois itelle vaikka panari tulla jos sudet koiran kimppuun kävis koiran taluttimessa ollessa siinä viiden metrin päässä).
Vuonna 2005 sudet iskivät koiraan 34 kertaa pohjois karjalassa.. ja näitä juttuja löytyy vaikka kuinka paljon että susi söi koiran siellä ja siellä..

itse olen pohjois-karjalasta ja pitää kyllä ihmetellä kun niiitä lupia ei saada että voisi hieman vähentää susi kantaa,. onse kurjaa viedä koiraa metsään tai pitää pihassa irti kun ei tiedä et millon on viimeinen päivä,,, en pelkää susia tai yleensäkkään mitään eläimiä mutta  kyllä niitä kaupunki alueilla kannattaa varoa jos vastaan tulee, kun niistä ei koskaan tiedä mitä ne tekee kun joutuvat kasvotuksin ihmisen kanssa yleensähhän ne tosin karkuun lähtee..
(Sillä puhun vain pohjois-karjalan alueesta koska sieltä olen kotoisin ja siellä metsästän). 

tiedot on koiramme lehdestä..

Mitäs mieltä muu porukka on susista?
'

Koiramme-lehden susiartikkeli oli valitettavan yksipuoleinen. Asiaahan siinä oli ja on todellakin valitettavaa, että koirakuolemia tulee susien myötä. MUTTA jos ollaan hieman tarkempia, niin susilaumojen ja koirien kohtaamiset harvemmin mihinkään teurastukseen päättyvät. Seuuraava on tv:ssä esitetystä ohjelmasta vapaasti lainattua. Kyseiosessä ohjelmassa oli setä, joka juontajan mukaan on nähnyt ja tutkinut eniten susia Suomessa ja luultavasti koko maailmassa.

Kyseiseltä herralta ei yksikään koira ollut kuollut suden takia, sen sijaan yksi koira oli leikkinyt suden kanssa toista tuntia, kunnes omistaja kutsui koiransa poissa. Toisella kerralla nuorten susien lauma oli piirittänyt koiran hännät heiluen ja hänen koiransa oli siinä ollut ainoa joka hampaita näytti. Suden häipyivät kun omistaja itse tuli lähemmäs.

Näistä ei nyt mitään johtopäätöksiä voi vetää tietenkään. Mies itse kommentoi, että hänen kokemuksiensa mukaan laumasta eronneen yksinäisen urossuden on mahdollista tappaa koira, koska ensimmäisen vuoden aikana urossusi kartoittaa reviiriään ja voi kokea koiran kilpailijana. Hänen mielestään tämä ensimmäinen vuosi on vaikein koiranomistajille, enkä muista hänen siihen ratkaisua sentään ehdottaneen.

Koiramme-lehteä lukiessa tuli valitettavasti vähän sellainen tunne, että sudet ovat armottomia tappokoneita, joilta ei yksikään nähty koira jää henkiin. Mielikuvana tämä on aika yksipuolinen, eikä edes totta.

Omaan perheeseen kuuluu kaksi koiraa, mutta olen vähän jäävi ottamaan kantaa susiasiaan, koska en ensinnäkään metsästä. Metsässä tulee liikuttua, mutta noita susia ei nyt hirveästi Oulun seudulla liiku.
Ymmärrän hyvin, että koiran menetys pelottaa, koska se on mahdollista, mutta täytyy muistaa, että ihminen ei ole mikään luomakunnan herra, jolla on oikeus sanella mikä eläin kuuluu luontoon ja mikä ei. Minusta esimerkiksi ensimmäistäkään minkkiä ei olisi tullut päästää luontoon, eikä kyllä tarhatakaan, koko  hommasta tuli vain ongelmia normaalille ekosysteemille.

Uskon, että muutan pohjoisempaan tästä joku päivä, ja olen valmis ottamaan riskin että koiralle voi tapahtua jotain kun annan sen olla irti. Ymmärrän, että kun menen luontoon, elän luonnon säännöillä, mikä minä olen laatimaan luonnolle pelisäännöt, sanomaan, että minun koirallani on suurempi oikeus elää kuin sudella?

Tähän mennessä kaksi typerintä vaihtoehtoa, mitä on eripuolilta tullut kuultua, ovat

1. Kaikki suomen petoeläimet tulee rajata yhdelle aidatulle alueelle ja tappaa muualta suomesta (muistaakseni joku kansanedustaja tai europarlamentaarikko, suomalainen tietysti)

2. Kaikki sudet tulee tappaa

Edit: Ymmärrän tokia että susia on joillain alueilla liikaa ja olen myös sitä mieltä, että siihen on saatava ratkaisu. On tottakai ymmärrettävää harventaa susikantaa alueella, jossa ei uskalla enää pitää koiraa, koska on jo todennäköistä että koira menehtyy. Varmasti on olemassa joku keskitie, milloin koirien ja susien dramaattiset kohtaamiset voidaan pitää vielä järkevissä mitoissa, ilman että toista lajia tarvitsee tappaa sukupuuttoon
En oikein kannata.

Rokkis

sen verra pitää kyllä sanoa että jos susilauma koran piirrittää nii kyllä sillo koiralta henki lähtee,, ei ne sudet siihen leikkimään tule..
kukahan on ollut toi setä.           joku setämies :-D
on tainnut setä olla liisa ihmemaasta,. :-P.

:roll:
kun sanon että susia pitäisi vähentää nii silloin tarkoitan sitä aluetta missä niitä on 60% koko suomen susista pienellä alueella ja siellä on se koiran metsään vieminen joillain alueilla aika riskialtista,kun koirat viedään jo pihastakin. :cry: onhan se eri asia esim: oulu ei täällä juurikaan susia ole, kyllä täällä voi koiran metsään viedä missä vaan tai pitää ulkona narussa yön ylitse.

missähän herralla on koira leikkinyt suden kanssa, ja missähän päin se setä on koiriaan ulkoilluttanut kun sudet on tulleet koiran luokse..

Hieman jännitti, että löydänköhän koko ohjelmasta enää mitään informaatiota, mutta löytyikin vaivata!
http://www.yle.fi/mot/mb070129/kasikirjoitus.htm

QuoteEräs tärkeimmistä susivihaa lietsovista tekijöistä ovat susien tappamat koirat. Moni erämies sanoo, että metsästyksestä on kadonnut ilo, kun koko ajan pitää susivaaran vuoksi hermoilla koiransa puolesta.

Ronkainen: "...juoksin sitte sinne kahtomaan, nii kuus sutta oli, oli minun koiran ympärillä, eli se oli syys- lokakuun vaihetta ja nämä oli pentususia, mutta suurempia kumminki ku tämä minun koira. Nämä pentusudet niin ku piirittivät tavallaan minun, minun koiraa sillai, että hännät heilu ja ne niin ku jopa varmaan kuonosta joku, joku niin ku nuolasi, että ne oli niin ku ystävällisiä ja minun koira oli se, joka ärhenteli ja minä ku rupesin sitte hätäpäässä huutamaan siinä, niin saman tien sudet lähti niin ku pakoon juoksemaan".

Susitutkija Seppo Ronkainen on ollut silmäkkäin suden kanssa useammin kuin kukaan muu Suomessa, ellei koko maailmassa. Hän on ottanut omin käsin kiinni toista sataa sutta tutkimuksia varten.

Mitenkäs sinun kokemuksesi?

Ja ohjelmassa tosiaan näytettiin videokuvaa kun koira ja susi temmelsivät, oli se aika hurjaa katsottavaa. Aivan ku omat hurtat leikkituulelle sattuessaan =)
En oikein kannata.

miigu

asia tekstiä joo,,
tuuri on ollut että ovat olleet pentuja ne sudet mitkä on koiran luokse tulleet.

itsellä ei ole kokemusta kyllä susista enkä niitä kokemuksia kyllä kaipaakkaan,, tuolla lieksassa on parikin noita koppeja missä voi kuvata elukoita, ja omat ,metsästys alueet ovat niitten ympärillä muunmuassa., et kyllä niitä siellä metässä on niitä susia missä liikun.

saattaa muuten olla että itsekkin olen ton katsonut, kun tossa taannoin katsoin semmoisen ahjelman missä ne äijät ajo kelkalla susia kiinni ja sit laittoivat niille pantoja. aika hyvin sudet väsy ku hangessa kelkkaa juoksivat karkuun ja sit eikun naru kaulaaan ja piikki pyllyy,,

Rokkis

Quote from: miigu on February 15, 2007, 19:10:06
asia tekstiä joo,,
tuuri on ollut että ovat olleet pentuja ne sudet mitkä on koiran luokse tulleet.

itsellä ei ole kokemusta kyllä susista enkä niitä kokemuksia kyllä kaipaakkaan,, tuolla lieksassa on parikin noita koppeja missä voi kuvata elukoita, ja omat ,metsästys alueet ovat niitten ympärillä muunmuassa., et kyllä niitä siellä metässä on niitä susia missä liikun.

saattaa muuten olla että itsekkin olen ton katsonut, kun tossa taannoin katsoin semmoisen ahjelman missä ne äijät ajo kelkalla susia kiinni ja sit laittoivat niille pantoja. aika hyvin sudet väsy ku hangessa kelkkaa juoksivat karkuun ja sit eikun naru kaulaaan ja piikki pyllyy,,

Kyllä kelkalla suden saa kiinni, ellei ihan metsään mennä. Venäjän puolella ampuvat konekiväärillä helikopterista, ihan huvin ja "urheilun" vuoksi. Hyötynäkökulmaa ei siinäkään lie ole minkään vertaa, kai niitä tietenkin tulee Suomen puolelle vähemmän, tai jotain, jos näin ajattelee.

Äkkiseltään en nyt muista yhtään tapausta, jossa koira olisi joutunut susilauman saaliiksi, vaan kyseessä on tainnut yleensä olla yksinäinen otus. En muista, että oliko Koiramme-lehdessä mitään vastaavaa. Kai se on mahdollista, mutta lauman kannalta luulisi koiran olevan vähän heikko saalis; syötävää vähän ja saattaa tulla reikiä turkkiin, vaikka koira onkin heikko otus suteen verrattuna.

En oikein kannata.

miigu

uskompa että jos koira vaikka ajaa jänistä läheltä susilaumaa nii kyllä ne sudet sen sattaa napata ja syödä poskiinsa on se koira kuitenkin niin helppo nakki sudelle..

http://www.voittajakennel.com/web/SIVU123.htm

Rokkis

Quote from: miigu on February 15, 2007, 22:16:00
uskompa että jos koira vaikka ajaa jänistä läheltä susilaumaa nii kyllä ne sudet sen sattaa napata ja syödä poskiinsa on se koira kuitenkin niin helppo nakki sudelle..

http://www.voittajakennel.com/web/SIVU123.htm

Tuli nyt mieleen, että olen tosiaan tainnut kuulla laumasta, joka oli tappanut jo useita koiria.

Tuo sivusto, siellä on asiaakin, mutta se on kirjoitettu niin verenmaku suussa, että sitä ei oikein jaksa lukea.
QuoteJos kuvaa katsoessasi koet sydämessäsi edes ripaustakaan inhimillisyyttä ja sääliä tätä viatonta ja pahoin raadeltua koiraa kohtaan, niin liity joukkoomme taistelemaan koiriemme turvallisuuden puolesta ja allekirjoita susiadressi os.

vrt. http://www.lohilax.fi jos lohiadressi on tuttu.

Mutta loppujen lopuksi, niin kuin noin kaikki muutkin asiat, ei tämäkään ole niin mustavalkoinen kuin tuo Voittajakennel tai ääreisvihreät antavat ymmärtää. Mielestäni sinulla oli hyvä huomio siinä, että ongelma on petojen sijoittuminen pienelle alueelle. Mikäli määrä olisi hajautuneempi, niin takuulla kohtaamiset vähenisivät reilusti. Kyllä Oulunkin alueelle muutama hukka puolestani mahtuisi. Tietysti muut Oululaiset vihreät on eri mieltä ;)

Itse tahtoisin kovasti nähdä suden luonnossa, mutta en minäkään tahdo susista kennellekään ongelmia.

Edit: Katselin tuota voittajakennelin etusivua ja selailin sivustoa muutenkin ja tulikin mieleeni..tämä voi kuulostaa hullulta, mutta ovatko nuo jänistenraatojen kuvat jotenkin sitten uljaampia kuin kuolleiden koirien kuvat? Olettekos miettineet, miltä jäniksistä tuntuu siellä metsässä, kun saa pelätä jonkun usuttavan koiran perään ja ampuvan sitten haulikolla kun on juostu monet kilometrit hengenhädässä?

Metsästäessähän ihminen voi vain voittaa, pahimmillaan eläimellä on mahdollisuus kuolla, kun taas ihminen huonoimmillaan vain jää ilman saalista, ellei susia lasketa. Reilua?
En oikein kannata.

miigu

onhan oulussa susi tai kaks oulunsalossa kaipa ainakin ollut, nyt vähälle aikaa, oli jossain sikalan ja hevostallin lähellä käynyt...

onhan se hieno elukka jos sattuu pilkillä vaikka näkee, mut kyllä se sillo on vähän toisin ku lintumetälle ajelee ja susi juoksee tien yli kivapa on sinne sit koira päästää.. :|
jos susia haluat nähdä niin miks et käy kuvaus kopeilla kuvaamassa niitä, kyllä jonnekkin päin suomea varmasti pääsee kahtelee niitä ja ihan luontoon oikean erämaan ympärille. esim tuolla lieksan suunnalla on ainakin yks kuvaus paikkaa. ja kuhmossa mahtaa kanssa olla. ja tuolla aika hyvällä varmuudella näkeekin niitä kun onhan sillä niitä yli puolet suomen susi kannasta.

lohen pyytäjä

En pelkää sutta vaikka partio leirillä ko kerran nukuttiin puolijoukkue teltoissa niin susi oli käynyt ihan sen teltan vierestä ko siinä näky hangella suden jäljet. Ja me oltiin silloin muistaakseni hossassa leirillä.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Pete

Quote from: miigu on February 16, 2007, 09:27:39
onhan oulussa susi tai kaks oulunsalossa kaipa ainakin ollut, nyt vähälle aikaa, oli jossain sikalan ja hevostallin lähellä käynyt...
Ei tarvitse kovin pohjoiseen mennä kun todistettavasti on susia. Viime kesänä 35 kilometriä Helsingistä pohjoiseen Nurmijärvellä jäi auton alle susiuros.

miigu

kohta niitä alkaa olla joka paikassa jos kantaa ei supisteta.

Pete

Onhan autojakin ympäri Suomea ja samalla rattijuoppoja. Pitäisikö autojen määrää vähentää, että rattijuopot vähenisi. Ratit tappaa varmasti enemmän ihmisiä Suomessa kuin sudet ovat tehneet viimeiseen 100 vuoteen.
Kanta on kova. Millä vähennetään ?

Jos susista ei ole haittaa kenellekkään, ketä ne häiritsee luonnossa ? Siinä vaiheessa kun sudesta tulee ongelma jollakin tavalla, mietitään sen hävittämistä. Ei ennen sitä. Eihän hirvikantaakaan vähennetä sen takia, että metsästysaika vain sattuu olemaan ja kaatolupia voi saada. Kaatolupia annetaan juuri se määrä joka katsotaan olevan sopiva harvennus liikaa vahvistuneeseen kantaan.

Tosimies

Asiaa! Sudelle metsästys aika ja puolet susista veke susi alttiilta alueilta!

miigu

harmi vaan kun tuonne pk seudulle ei saada tarpeeksi niitä lupia,. vaikka susia kyllä riitäisi mitä verottaa. kun katsoo tätä http://www.rktl.fi/www/uploads/pdf/Suurpedot/2005/pohjois_karjala_05.pdf niin aika paljon tuntuu sudet liikkuvan asutus alueilla jos nyt joku tietää missä tossa kartassa on lieksa ja nurmes.

EnKalasta

En oo susia enkä edes niiden jälkiä koskaan luonnossa nähnyt, mutten toisaalta niitä pelkääkään. Parempi vaan, että joku pitää peurojen/muiden vastaavien eläinten kantoja vähän pienempinä. Sitä paitsi ei noi sudet paljoa sen kummempia ole kuin koiratkaan :)