Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Päästätkö pienet takaisin?

Started by Yuz, February 24, 2007, 20:51:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Yuz

Kun olet pilkillä, lasketko sintit takaisin avantoon, tulevatko pienimmätkin mukaan vai jäävätkö jäälle? Minä jätän aika lailla aina kalat jäälle.
Quotetulevatko pienimmätkin mukaan
En näe mitään eroa omaan kompostiin heittämisellä ja jäälle jättämisellä, paitsi että jäälle jättäessä metsän elukat ja linnut pärjäävät vähän paremmin kun on evästä.
Quotelasketko sintit takaisin avantoon
Takaisin en päästä, en halua säikyttää parvea. Muutaman kerran on takaisin ahven uinut, ja aina on ollut selvä ero syönnissä.
Siinä minun syyni. Entäs te?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

allu_

Jäälle kyllä jäävät elleivät sitten mene kaverin kissalle. Toki saahan niistä pienistäkin ruokaa  :wink: Vaikka sitten keittoon makua antamaan

Tosimies

Kaikki jotka nappaa otetaan mukaan, koska kissa syö aina  :-D

Pro Pilkkijä

Kerrytän ahvenvarastoa ja talven lopuksi syödään sitten ahvenkukkoa niin että poskissa lätisee. Ja pannukarkeat pannulle sillointällöin.

Himopilkkijä89

No en TOD päästä niitä takaisin, siinä ei ole mitään järkeä!

Tosimies

Quote from: Himopilkkijä89 on February 24, 2007, 21:20:02
No en TOD päästä niitä takaisin, siinä ei ole mitään järkeä!

Nehän kuolee suurella todennäköisyydellä jos vapuattaa, siksi siinä ei ole järkeä. Jos kalaan koskeen uivilla käsillä ni sen limakerros vaurioituu ja kala kuolee vesihomeeseen. Tuskin kukaa pakkasessa kastelee käsiään muutaman ahvenentirriäisen takia  :roll:

perza

Aikalailla kaikki kalat tulee otettua mitä sieltä järvestä tulee, ihan pienimmät sellaset tulitikun mittaset tyrkkään kyllä takaisin, eikä kyllä ole syöntiin paljoa vaikuttanut. Sekin teitysti on että ite ongin syvästä yli 10 metrsitä niin kala kuolee kyllä varmasti kun sen nini syvästä nostaa nopeasti ylös.
Itellä ei ole tuo kalojen takaisin lasku mitenkään huonontanut syöntiä, mutta ootappas kun isompi ahven pääsee irti puolessa välissä kun sitä olet nostamassa. Parvi häviää aika nopeasti tämän jälkeen, paitsi jos on isohko parvi!
:-D
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

SUURkalastaja jyväskyläst

Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Hunter

Ikinä en pilkillä päästä kaloja takaisin paitsi hauet olen päästänyt. Kalat otan mukaan ja vien haaskalle.

lohen pyytäjä

Aina tulee otettua kaikki kalat kotiin mukaan. Ne tulee kettu loukkuun tai kissalle.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Progamer

Pienimmät jää yleensä jäälle.

Haugi_94

Ilbe-

Jäälle jäävät tai sitten joutuvat haaskalle. Sehän on vain hyvää vesistön hoitoa, kun pieniä napsitaan pois :).
Itsekurini on samurai-luokkaa.

Eci

Mieluummin suosittelen ottamaan kalat mukaan ja heittämään vaikka kompostiin. Ei ole kovin kaunista katseltavaa kun suosituimmilla paikoilla on jäälle jätettynä kilotolkulla kalaa..
Ehkä otin, ehkä en!

Hauki007

Jos tulee monta ahventa (pieniä) niin todennäköisesti tulee mukaan, koska tulee hyvät keitot. Ei niitä räkäkiiskejä tule mukaan jäälle jää.
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

Yuz

Quote from: Tosimies on February 24, 2007, 21:28:37
Nehän kuolee suurella todennäköisyydellä jos vapuattaa, siksi siinä ei ole järkeä. Jos kalaan koskeen uivilla käsillä ni sen limakerros vaurioituu ja kala kuolee vesihomeeseen. Tuskin kukaa pakkasessa kastelee käsiään muutaman ahvenentirriäisen takia  :roll:
Tätä kuulee aika paljon tällä foorumilla. Minun tietääkseni se kyllä koskee vain taimenta.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

allu_

Quote from: Yuz on February 25, 2007, 17:21:20
Quote from: Tosimies on February 24, 2007, 21:28:37
Tätä kuulee aika paljon tällä foorumilla. Minun tietääkseni se kyllä koskee vain taimenta.

No olet kyllä väärässä. Koskee mielestäni lähes kaikkia kaloja, ellei kaikkea.

Yuz

Eetu_

Päästän pienet hauet ja ahvenet takaisin.

Edit: Siis virvelillä saaduista.

Salmo

Mikä tahansa kala kuolee, jos sitä käsitellään väärin. Ahvenella yleisimmät kuolinsyyt lienevät syvästä nostaminen ja mm. silmien jäätyminen. Mutta matalasta saatu tirriäinen, jonka vapauttaa nopeasti sen ollessa osittain vielä avannossa, varmastikin selviää.

Tuota "joka pojan" hoitokalastusta, eli aina kaikki ahvnesilppu ylös ja roskiin (tai kissalle tai...), en jaksa harrastaa. Jos reikä alkaa antaa pelkkää silppua, lasken saadut kalat takaisin ja vaihdan melko nopeasti paikkaa. Joskus pikkuahvenia tulee otettua ahvenpataa/-kukkoa varten, mutta yleensä olen isomman perässä. Särjet ja kiiskit ym. roskakalat panen pussiin ja vien roskiin. Jäälle en jätä koskaan kaloja, sillä ne saattavat hautautua lumeen, jonka jälkeen ainoastaan tekevät hallaa vesistölle.

allu_

Quote from: Juves on February 25, 2007, 18:22:09
Jäälle en jätä koskaan kaloja, sillä ne saattavat hautautua lumeen, jonka jälkeen ainoastaan tekevät hallaa vesistölle.

Merellä kyllä sen verran nopeasti linnut vievät, että et ehdi kuin selkäsi kääntää ja kävellä 20m niin jo linnut kaartelevat yläpuolella ja vievät kalan/kalat parempiin suihin.

Salmo

Quote from: allu_ on February 25, 2007, 18:30:15
Quote from: Juves on February 25, 2007, 18:22:09
Jäälle en jätä koskaan kaloja, sillä ne saattavat hautautua lumeen, jonka jälkeen ainoastaan tekevät hallaa vesistölle.

Merellä kyllä sen verran nopeasti linnut vievät, että et ehdi kuin selkäsi kääntää ja kävellä 20m niin jo linnut kaartelevat yläpuolella ja vievät kalan/kalat parempiin suihin.

Aika usein näin käykin, mutta usein olen myös nähnyt pikkuahvenia jää- ja lumisohjoon jäätyneenä.

Haugi

Koskaan en ole ymmärtänyt kalojen jättämistä jäälle kitumaan, olipa kyseessä sitten kiiski tai pieni ahven. Täysin tyhmä menettelytapa mielestäni. Tässä hieman perusteluja:

Ensinnäkin on todella törkeän näköistä (keväällä myös hajuista) kun suosituimpien pilkkipaikkojen jäällä on sadoittain puoleksi syötyjä kalanjämiä. Pilaa ainakin meikäläisen luontoelämystä ihan samoissa määrin kuin vaikkapa eväspapereiden, makkarapakettien tai bissepullojen nakkeleminen jäälle. Roskaaminen on tyhmää. Varsinkin sen mökkiasukkaan mielestä jonka asunnon edustalla satut pilkkimään. Kuulemma Etelä-Suomen vilkkaimmat paikat muistuttavat keväällä pahimmillaan lähinnä kaatopaikkoja. Ei ihme että ranta-asutuksen ja pilkkijöiden välit ovat paikoin mitä ovat.

Jos reiästä nousee pelkkää silppua niin reikää voi aina vaihtaa. Ahvenpilkintä on luonteeltaan etsimistä, siitä ei pääse mihinkään. Etsinnän merkitys vain korostuu kun isoja aletaan pyytää.

Jos jaksat liata kätesi isompien kalojen kanssa niin ei voi olla niin paljon suurempi vaiva laskea se sintti takaisin tai nasauttaa niskat nurin ja pistää muiden kalojen seuraksi pussiin. Pitäähän se sintti koukusta irrottaa joka tapuksessa, ottaapa sen mukaan tai jättää jäälle.

Jos jaksat kantaa kotiin ne isommat ahvenet niin miksi et jaksaisi kantaa niitä pienempiäkin siinä samalla? Siellä ne voi sitten laittaa kompostiin, biojäteastiaan tai viedä puskaan elukoille jos niille ei ole itsellä tai vaikka mummon kissalla käyttöä. Samalla tulee poistettua silppua vesistöstä ja hoidettua vesistöä. Erityisesti ahvensilpusta saa myös erinomaista ruokaa, sitäkään ei pidä unohtaa!

Olen aina laskenut epätoivotun saaliin varovasti takaisin enkä ole huomannut juurikaan vaikutusta ahvenen syöntiin. Enemmän tuntuu vaikuttavan heti tärpistä karkaava, leuoillensa koukusta saanut kala joka saattaa kyllä viedä parven mennessään varsinkin heikolla syönnillä. Ja vaikka syönti hetkellisesti heikkenisikin tai loppuisi kokonaan niin mitä sitten? Uutta reikää vaan parin metrin päähän ja taas nousee kalaa. Harrastepilkinnästä kun on kyse niin ei luulisi kellään olevan niin kovin suuria paineita valtavista kalansaaliista ettei ehtisi välillä paikkaa vaihtaa. Koko harrastuksen idea ja viehätys on mielestäni kalan etsimisessä, löytymisessä ja siinä että osaa pitää syöntiä yllä. Samalla voi oppia uutta tekniikoiden, ottipaikkojen tai vaikka käytettävien värien suhteen ja kehittyä paremmaksi pilkkijäksi. Kilpailuissa sinttien viskomisessa jäälle ei ole senkään vertaa järkeä, sinteillä kun useimmat kisat nimenomaan ratkaistaan ainakin ahvenkisoissa. Kaiken kalan kilpailuissa kiiskenkin viskaaminen jäälle on luonnollisesti järjenvastaista.

Ja vielä takasinlaskemisesta. Suuremmalla todennäköisyydellä se pieni sinttikin selviää hengissä ja kärsiikin luultavasti vähemmän käsittelytavasta riippumatta jään alla kuin avannon vieressä sätkiessään. Tätä ei voine kukaan kiistää? Ja mitä saaliin käsittelyyn tulee en tarkoita sitä että sinttejäkään pitäsi kohdella kuin roskaa, koukun kun saa irti oikein sievästikin vaikka kalaan koskemattakin hyvin usein. Kovalla pakkasella vapautettavaa kalaa ei luonnollisesti nosteta vedestä ollenkaan, eikä mielellään muutenkaan. Jos koukku on kiduksissa niin niskat nurin vaan ja sintti pussiin. Tässä kaikessa auttavat valtavasti väkäsettömät koukut, muita en enää värikoukku/tasarihommissa edes suostu käyttämään. Karkuutusten määrä ei ainakaan matalassa vedessä juuri nouse ja karanneiden kalojen määrä kompensoituu nopeasti kun ei tarvitse värkätä minuuttitolkulla koukkua irti pikkukiisken nielusta.

Kireitä...
- Haugi -

Himopilkkijä89

Quote from: Yuz on February 25, 2007, 18:01:35
Mutta tuskin kesällä?
Mitäs se vuodenaika siihen vaikuttaa?
Itse olen kesällä nähnyt omin silmin sumpussa olevan ahvenen kuolevan vesihomeeseen.

Itse en heitä koskaan ahvenia jäälle, mutta särjet, lahnat ja kiiskit sinne kyllä lehtävät. No, ei niitä kuitenkaan paljoa tule.

garfunkel

Liityn toisaalta Hauen antamiin juttuihin. Itse kyllä jätän niitä joitain sinne jäälle, mutta tosiasia kuitenkin on se mitä hauki sanoi. Eihän mökinomistajat siitä löyhkästä sekä raatojen määrästä pidä. Lokin mulukutkin siinä vielä samassa niin huh.

kaivo

Velipoika Haugi vastasi tuossa edellä niin tyhjentävästi, ettei ole lisättävää ;)

Yuz

Quote from: Himopilkkijä89 on February 27, 2007, 00:20:41
Itse olen kesällä nähnyt omin silmin sumpussa olevan ahvenen kuolevan vesihomeeseen.
En ole kovin tietoinen tämän asian suhteen, mutta en kyllä ole koskaan käsiäni kastellut ahventen, haukien, särkien tms. takia. Lohikalat sitten aika lailla erikseen.

Sir.Milo

Kilpailuissa kaikki ahvenet päätyvät reppuun. Joskus särjet ja kiisketkin, mutta usein miten niitä tulee niin vähän, että jäälle jäävät (silloin kun eivät kelpaa kilpailuissa).
Se on varma, että ne vähäiset kalat joita jälle jätän häviävät pian lintujen ja metsän eläinten toimesta. En ole koskaan törmännyt jällä suuriin määriin kaloja, tosin en käy ns. yleisissä suosikkipaikoissa, jos nyt sellaisista voi puhua (Haugi puhui). Kilpailuissa hauet ja kuhat yms. päästän pois.

Mitä tulee kalojen kitumiseen jäällä. Vääntääkö joku tosissaan jokaiselta reppuunsa laittamalta kalalta niskat nurin. En minä ainakaan enkä ole kenenkään kuullut näin toimivan.

Ja mitä tulee vapautuksen vaikutuksesta syöntiin, niin matalista vesistä pilkittäessä ( alle 3m ) vaikutus on kiistaton. Syönti heikkenee ja saattaa loppua kokonaan. Kalan syödessä huonosti jo pelkkä kalan irtoaminen matkalla tai muutama huulille nykäisy aihauttaa parven katoamisen.

Salmo

Quote from: Sir.Milo on February 27, 2007, 17:29:31
Mitä tulee kalojen kitumiseen jäällä. Vääntääkö joku tosissaan jokaiselta reppuunsa laittamalta kalalta niskat nurin. En minä ainakaan enkä ole kenenkään kuullut näin toimivan.

Kyllä väännän, jokaiselta. Särkien kanssa on hankalampaa johtuen pienestä suusta, mutta onnistuu kyllä.

allu_

Quote from: Juves on February 27, 2007, 17:59:37
Quote from: Sir.Milo on February 27, 2007, 17:29:31

Kyllä väännän, jokaiselta. Särkien kanssa on hankalampaa johtuen pienestä suusta, mutta onnistuu kyllä.

Samoin. Kaikki kalat tapetaan heti kun mahdollista. Särjiltä en tosin niskaa taita, vaan lyön päähän.