Nuoret pilkkijät katoavat...

Started by Arffi, February 28, 2007, 09:34:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Arffi

Useiden pilkkivuosien aikana olen huomannut että oikeissa kilpailuissa käy aina vain vähemmän nuoria kuin ennen. Pilkkijät ikääntyvät, pitäisi saada uutta lihaa jäälle. Mikä tähän auttaisi.
Meillä Iitin Kalamiehillä on asiat paremmassa kunnossa kuin muilla seuroilla, verrattuna että meillä on neljä nuorta ahkeraa pilkkijää. Mutta joissain toisissa seuroissa ei ole yhtään nuorta pilkkijää.
Onko mitään ideoita, millä saataisiin lisää nuoria onkijoita pilkkikilpailuihin.. Olisi mukavaa kun täältä Kaakkois-Suomesta:n löytyisi lisää pilkkijöitä kilpailuihin.

JuhaS14

Quote from: Arffi on February 28, 2007, 09:34:15
Useiden pilkkivuosien aikana olen huomannut että oikeissa kilpailuissa käy aina vain vähemmän nuoria kuin ennen. Pilkkijät ikääntyvät, pitäisi saada uutta lihaa jäälle. Mikä tähän auttaisi.
Meillä Iitin Kalamiehillä on asiat paremmassa kunnossa kuin muilla seuroilla, verrattuna että meillä on neljä nuorta ahkeraa pilkkijää. Mutta joissain toisissa seuroissa ei ole yhtään nuorta pilkkijää.
Onko mitään ideoita, millä saataisiin lisää nuoria onkijoita pilkkikilpailuihin.. Olisi mukavaa kun täältä Kaakkois-Suomesta:n löytyisi lisää pilkkijöitä kilpailuihin.

Ongelma koskee kaikkea kalastusta, ei pelkästään pilkkimistä. Kalastus ei ole enää nuorien "lempiharrastuksissa" lähellekään kärkeä. Eli jotain täytyisi ihan oikeasti keksiä, jotta nuoret saataisiin aktivoitettua.

Tähän vaikuttavia asioita on varmaan saaliiden vähentyminen, kalastuspaine "helposti päästävillä paikoilla", pleikkarit ja muut harrasteet.
Juha
Laadukas
hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta pitkällä ammattitaidolla Juha Söderholmilta

[Vision]

En ikinä löydä pilkkikisoja. Eikäniitä täällä päin järjestetä paljon. Innostusta riittäisi ja kalastus on lempiharrastus
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

freakloader

Tähänkin vaikuttaa mielestäni perisuomalainen KATEUS. Aloittelevan kalastajan on usein vaikea saada tietoa siitä, missä saa ja missä kannattaa kalastaa. Netistä kun yrittää kysyä, usein kehotetaan itse etsimään omat paikat, ettei populaa lapa liiaksi "omille" kalapaikoille. Sitten nuoret menevät "huonoille paikoille" kalaan, munat menee pataan ja innostus laantuu.

Eli avointa tiedonjakoa, sekä netissä että livenä. Itsellä ainakin on innostus kasvanut aina jos vanhat parrat on esim. pilkillä tulleet juttelemaan ja kertoneet mistäpäin kannattaa yrittää jne.

Ps. Sunnuntaina vien pikkuveljen (17v) ekalle pilkkireissulleen. :)

garfunkel

Täällä, Kankaanpäässä, nuoria kalastajia on paljon. En sitten tiedä kuuluvatko ne Kankaanpään kalasääskiin. Nuoria kalastajia on tosi paljon. Minä itse aloitin viime kesänä perhokalastuksen, eli yksi kalastusharrastus lisää pilkkimisen ja veto/heittokalastuksen lisäksi. 4muuta mun kaveria harrastavat ainakin, jokaisessa tämän vuoden pilkkikisoissa ollaan käyty porukalla, paitsi madepilkissä. (kalasääskien järjestämissä)

Zer0

No ainakin oma "taito" on niin puhtaasti amatööriluokkaa ettei kisoihin osallistuminen tule kysymykseenkään :roll: Kieltämättä alkaa olla kalaseura vähissä, en tiedä mistä johtuu... voiko kalastusta rentouttavampaa harrastusta ollakkaan?

Rokkis

Itse en välitä nimenomaan kisoista tuontaivaallista, enkä kilpailusta yleensäkään. Olen itse havainnut hieman sensuuntaista ajattelemista nuorissa (19+)m että kilpailua ei arvosteta, vaan se on enemmänkin huono juttu. Nykyinen maailmanmenio työ- ja liike-elämässä painottaa hyvin paljon kiireeseen ja kilpailuun ja onkin ihan ymmärrettävää että stressin myötä kilpailua aletaan karttamaa. Väkisinkin tämä heijastuu myös muuhun kilpailun muotoon, kuin vain ansaitsemiseen.

Pidän kalastuksesta hyvin paljon, taidan jopa rakastaa sitä, mutta tunnen menettäväni kaiken, mikäli kalastan jonkin saavutettavan päämäärän vuoksi. Kalastus ja luonnossa oleminen ovat itseisarvoja, jotka kyllä alkaa maistumaan pahalta, jos mahdollisuuksiin kuuluu voitto ja häviö.

Kieltämättä silti olisi mukava nähdä enemmän perheitä yhdessä pilkillä, omaan nuoruuteen kuului oleellisesti sukulaisten kanssa pääsiäispilkintä, mikä onkin loistava tapa viettää kevätpäivää. Vaatiihan sydäntalvella pakasessa istuminen jonkin sortin masokistisia piirteitä tai palavaa intoa ja on ymmärrettävää, ettei se ole mitään kansanhuvia. Sen sijaan kevätjäillä istuminen on aivan eri juttu, kun lapset saavat laukkoa lämpimässä miten haluavat, eikä vaarana ole juosta vaikka auton alle. Valitettavasti monilta perheiltä on kevätpilkin hauskuun unohtunut.
En oikein kannata.

ShadowDust

Rokkis puhuu asiaa, jatkuvat kilpailu on rasittavaa ja siitä tosiaan alkaa karttamaan.
Uskon myös että monet eivät uskalla yksinkertaisesti lähteä pilkkimään vanhempien ihmisten joukkoon (kokeneempien).
Osa nuorista on nykyään hirveän arkoja, pelkäävät nolaamista ja häpeää vaikka siihen ei olisi mitään syytä.

Kalastamisessakin esiintyy "elitismiä" joka karkoittaa hyvin tehokkaasti nuoremmat pilkkijät.
Arvostelun kohteeksi joutumista ikävä kyllä tapahtuu myös kalastuksen piirissä.
Kuten Rokkis sanoi nyky-yhteiskunta on jatkuvaa kilpailua monissa asioissa, välineissä, taidoissa jne.

Kaipa se on nykyään vanhemmillakin ihmisillä ongelmana huono itsetunto.
Monesti olen itse huomannut pilkillä että vanhemmatkaan eivät uskalla tulla juttelemaan kovin helpolla.
Puhumattakaan sitten nuoremmista.

Mielestäni ehkä kilpailuista tulee itsessään huonon kuva, (kuva ei välttämättä vastaa todellisuutta niinkään).
Sitä ei sitten uskalleta edes lähteä kokeilemaan ja tutustumaan.

Hunter

Quote from: Zer0 on February 28, 2007, 14:13:55
No ainakin oma "taito" on niin puhtaasti amatööriluokkaa ettei kisoihin osallistuminen tule kysymykseenkään :roll: Kieltämättä alkaa olla kalaseura vähissä, en tiedä mistä johtuu... voiko kalastusta rentouttavampaa harrastusta ollakkaan?
Just väärä asenne ei eri seurojen kisoihin kannata sentakia mennä et olis kauhee tarve voittaa vaa siellähän just oppii kokeneemmilta yleensä uusia keinoja kalastuksessa. Ite käyn kisoissa mut ei meijän seuras montaakaan muuta nuorta ole jotka kävis kisoissa. Moni kavereista kyllä pilkkii muttei niitä kisoihin saa lähtemään.

Yuz

Nämä "aloittelijan setit" joita kaupoissa näkee ovat aivan typeriä sinänsä, että yleensä niissä on jotkut aivan susivehkeet, joilla pääsee alkuun. Eikö aloittelijoille pitäisi juuri antaa kalastavia välineitä? Kaverini olen neuvonut alkuun viehehankinnoissa. Hän omistaa nyt Meppsin ja Vibraxin  :-D
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Aatami

Olet oikeassa. Kaupasta pitäisi poistaa kaikki valmiit "lasten setit". Ne on ihan romuja ja pelkkää rahastusta. Varmasti myös hyvä tapa tuhota harrastuksen tuoma kipinä, kun ensimmäisellä heitolla virppa leviää käsiin tai kun kala tulee niin siima katkeaa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Progamer

Täälläpäin ainaskin tiiän useita lapsia/nuoria jotka pilkkivät. Itekkään en vielä mikään vanha ole ja kavereitten kanssa käyn pilkillä aina kun kerkeen.

Himopilkkijä89

Vanhempien pitää viedä lapsena pilkille, siitä se lähtee.

Täällä meidän piirissä nuorten sarjassa kiertää aktiivisesti kisoja lisäkseni vain 1 nuori. Satunnaisia kävijöitä on muutama.
Veteraanisarjassa alkaa olla enemmän osanottajia kuin yleisessä.

Sir.Milo

Sama vaiva täällä päin, mutta minkäs teet. Onhan se ihan ymmärrettävää, ettei nykyajan kaupunkilaislapsia kiinnosta lähteä aamuvarhain palelemaan jälle, kun samaan aikaan voisi makoilla peiton alla.

Suuri merkitys on myös vanhemmilla. Eivät lapset yksin pilkille pääse ja jotta lapsi todella innostuisi touhusta, vaatisi se myös vanhemman läsnäolon järven jäälläkin. Eivät pienet lapset pilkkivälineitäänkään yksin voi korjata, jolloin vanhemmilla pitäisi olla hieman viitseliäisyyttä ottaa selvää välineistä ja pilkkitavoista. Yksi tärkeä seikka on myös vaatetus. Vaatetus pitää olla kohdallaan ja tämä vaatii vanhemmilta pienen rahallisen panostuksen, joka saattaa olla joillekkin liikaa. Kaiken kaikkiaan kalastus on aikaa ja rahaa vievä harrastus vanhempienkin osalta.

Kaiken kruunaa se, että kovan työn tehneelle lapselle lyödään naurettava pilipali palkinto, jolla ei ole edes lapsen silmissä minkäänlaista arvoa, eivätkä vanhemmatkaan tätä hyvällä katso ja saattavat jopa kieltää harrastuksen nimenomaan kyseisestä syystä.

markus91

Mun lempiharrastus kalastus ollut jo monta vuotta,oikeasti mikään muu ei vedä vertoja ja pilkille aina kun pääsen.

appe

Täälä päin en tunne ketän muuta nuorta joku pilkkisi. :oops: Syynä tuntuu olevan se ettei "eräjormailu" ole muodissa, vaan kaikki tahtovat egoilla ja esittää koko ajan. Ainut tapa jolla kalalle oltaisiin menossa on 200hp moottorin ja porvariveneen keulassa tai vähintään 200hp moottorikelkan selässä ja jossei kumpaakaan vaihtoehtoa ole "valittavissa" nuoret pysyy kylällä ja esittää sielä. Niin se täälä tuntuu menevän.
edit: Poikkeuksia tietysti löytyy... onneksi =)

Haugi_94

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on March 01, 2007, 13:20:14
Quote from: [Vision] on February 28, 2007, 11:05:46
En ikinä löydä pilkkikisoja. Eikäniitä täällä päin järjestetä paljon. Innostusta riittäisi ja kalastus on lempiharrastus

Samoin
Samoin täälläkin.

Arffi

Quote from: Aatami on February 28, 2007, 20:24:13
Olet oikeassa. Kaupasta pitäisi poistaa kaikki valmiit "lasten setit". Ne on ihan romuja ja pelkkää rahastusta. Varmasti myös hyvä tapa tuhota harrastuksen tuoma kipinä, kun ensimmäisellä heitolla virppa leviää käsiin tai kun kala tulee niin siima katkeaa.

Itseasissa olen Urheilu- Ja Koneliikkeen omistajan poika. Kaupallamme myydään myös noit "lelusettejä".. Tiedän itsekkin sen että ne on huonoja, ja antaa väärän kuvan onginnasta koska niillä ei tosiaakaan saa kalaa. Mutta onko aloitteleva valmis maksamaan useita kymmeniä euroja pelkästä vavasta, tai kahta euroa morrista? Vähän epäilen.
Olen nyt 15v, ja olen pilkillä käynyt nelisen vuotta.

Siinäkin porukka on oikeassa että ei kisoja pitäisi karttaa, vaan omasta mielestäni kisoissa kannattaa käydä. Koska siellä just oppii uusia juttuja kalastuksesta kuin kalastuksesta.

Torro

Mä oon tääl päin varmaan ainoa joka vähänkin kalastaa "kunnolla" , jotkut kaverit voi käydä rannalla heittelemässä 2 kertaa kuukaudessa ja mä oon varmaan ainoa kenellä on kaira täällä. Koulussa ja muutenkin täällä mua katotaan ku mitäki idioottia kun näkevät, että   - "Siellä se yks hölmö taas noitten vapojensa ja muitten härveleidensä kanssa on menossa kalastamaan"
Sen verran mitä futistreeneistä on aikaa niin oon melkein joka päivä kalastamassa, yksin. Naapurissa asuu sellanen 10 vuotias poika siitä oon vhn kaveria yrittäny saada ja kertonu sille kaikki kikat mitä vähänkin kalastuksesta tiedän et se innostuis ja oon kyl aika hyvin onnistunu. Se on kyl vähän yli vilkas ja kalareissut saattaa joskus mennä vähän "överiksi"
:wink:
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Progamer

Quote from: Haugi_94 on March 01, 2007, 13:54:19
Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on March 01, 2007, 13:20:14
Quote from: [Vision] on February 28, 2007, 11:05:46

Samoin
Samoin täälläkin.
Jep, sama täällä. Ja sen ainoan kerran kun pilkkikisat bongasin nii oli tietysti koulupäivä. Jos tässä lähellä pidettäisiin kisoja niin varmasti kiertäisin, kauas on hankala lähtee kun ei vielä oo autoo. Vuoden päästä sitten kierretään kisoja urakalla :-D

Eetu_

Häviäminen ei ole mukavaa. Kun pilkkikisoissa on vain vanhempia ihmisiä, voidaan odottaa, että he myös pärjäävät. Heillä on varmastikin paremmat kokemukset ja tietia asioista. Kiva mennä sinne häviämään.

Nuorille omat pilkkikisat!

Himopilkkijä89

Quote from: Eetu_ on March 01, 2007, 17:33:26
Häviäminen ei ole mukavaa. Kun pilkkikisoissa on vain vanhempia ihmisiä, voidaan odottaa, että he myös pärjäävät. Heillä on varmastikin paremmat kokemukset ja tietia asioista. Kiva mennä sinne häviämään.

Eikö se nyt riitä, että nuorille on oma sarja?

Arffi

Quote from: Eetu_ on March 01, 2007, 17:33:26

- Yhtyen Himopilkkijän kommenttiin. Minustakin riittää että nuorilla on oma sarja. Pääasia ei ole voittaminen tai häviäminen. Itse käyn kilpailuissa ahkerasti koska sieltä saa "meriittiä" ns. kun'niaa.

pumpkinca

Itse tiedän moniakin nuoria kalastajia jotka kalastavat aktiivisesti mutta eivät koe tarvetta osallistua kilpailutoimintaan ja itsekin lukeudun näihin.

Fiskare

Quote from: pumpkinca on March 01, 2007, 21:13:13
Itse tiedän moniakin nuoria kalastajia jotka kalastavat aktiivisesti mutta eivät koe tarvetta osallistua kilpailutoimintaan ja itsekin lukeudun näihin.
Sama täällä...
Monta minun ystävääni kalastavat hyvin aktiivisesti mutta eivät käy kisoissa.
Itsekkin olen vain käynyt yksissä onkikisoissa.
:-D

ShadowDust

Jos nyt puhutaan yleisesti siitä miksi yhä vähemmän nuoria kalastaa ylipäätänsä.
Täällä ongelmana on se että lutakossa ei ole kohta enään kalaa mitä kalastaa.
Nastolan kunnan neropatit ovat nyt nuotanneet ja rysiä pitäneet noin 7 vuotta putkeen kalojen kutuaikaan.
Tiedän monta nuorta jotka ovat lopettaneet yksinkertaisesti sen takia ettei kalaa tule.
Samassa talossa asuu yksikin nuori sälli joka oli kova onkimaan, hänkin lopetti koska usein ei saannut saaliiksi mitään.
Monet vanhemmatkin ihmiset ovat lopettaneet kalastamisen kokonaan.

Tuossa vähän aikaa sitten aloin ihmetellä itse varsinkin pilkillä käydessäni että olenko niin surkea pilkkijä, kun usein saaliit olivat lähes naurettavia.
Juteltuani muiden pilkkijöiden kanssa monet sanoivat että eivät ole saanneet itse yhtään kalaa.
Etten tiedä pitäisikö tästä olla ylpeä vai mitä. Eipä pahemmin huvita kalastaa jos mitään ei saa.

kalle

Quote from: freakloader on February 28, 2007, 12:40:37
Tähänkin vaikuttaa mielestäni perisuomalainen KATEUS. Aloittelevan kalastajan on usein vaikea saada tietoa siitä, missä saa ja missä kannattaa kalastaa. Netistä kun yrittää kysyä, usein kehotetaan itse etsimään omat paikat, ettei populaa lapa liiaksi "omille" kalapaikoille. Sitten nuoret menevät "huonoille paikoille" kalaan, munat menee pataan ja innostus laantuu.

Eli avointa tiedonjakoa, sekä netissä että livenä. Itsellä ainakin on innostus kasvanut aina jos vanhat parrat on esim. pilkillä tulleet juttelemaan ja kertoneet mistäpäin kannattaa yrittää jne.

Ps. Sunnuntaina vien pikkuveljen (17v) ekalle pilkkireissulleen. :)

Naulan kantaan! Itse olen tutustunut kalassa.nettiin vain vähän aikaa sitten, ja olen jo nyt huomannut, että asia on näin. Mielestäni aivan käsittämätöntä!!!

Jos neuvot jollekkin kalapaikan, ja se saa sieltä vaikka ison kalan, niin kuka sanoo, että se kala on sinulta pois? Eihän se kala olisi todennäköisesti ikinä iskenyt sinun onkeen, vaikka et olisikaan kertonut kalapaikkaa toiselle? Nehän on vaan kaloja, herran jestas!

Itse olen aina keronut kalapaikat tutuille, eikä ole minulta pois!! Nuorista vielä: Olen ollut erilaisilla erätaitokursseilla ja kanootti retkillä jne.. 15v oppaana, ja mm. kalastus on ollut vastuullani, onneksi(?) on kalaa tullut joka kerta tod.runsaasti, ja nuoret (12-16v.) ovat olleet aivan innoissaan, jopa niin, että ovat palautteessa kertoneet kalastuksen olleen parasta kurssilla, vaikka kokemattomilla on ollut talvella kädet jäässä, ja sormet verillä, kun pakkasessa perattu saaliita, ja tehty niistä tulilla ruokaa. Tsemppiä vain kaikille nuorille kalastajille.

kalle

Ai niin, viel vinkki nuorille/aloittelijoille:

Opetelkaa mahd.hyvin tuntemaan kalojen elämän tavat tärkeä esim.ravinto. Silloin on helpompi löytää kalat, sillä vaikka teillä olisi miljoonien vehkeet, mutta väärä paikka, niin kalaa ei tule. Huonoillakin vehkeillä saa kalaa, jos tietää missä ne ovat, ja ennenkaikkea MITÄ NE SYÖVÄT.

Eräs tärkeä asia: hinta/laatu suhde. Itse olen mielestäni onnistunut aina hankkimaan sopivia välineitä, se että jollain on varaa parhaisiin välineisiin, ei tee hänestä parasta kalamiestä! Jos joku tarttee "mökkivirveliä" niin silloin ei kannata ostaa kaikista kalleinta, joidenka lisävarusteita ei tarvitse kuitenkaan.

Vaarini ja isäni opettivat minut esim. soutaan kuhaa niin, että veneen pohjalla oli käsikela, ja pajukepin kautta kulki siima veteen - ja kalaa tuli...

perza

muistan itse kun käytiin pienempänä n. 10-12 vuotta sitten eräissä alle 18v pilkki kisoissa ja silloin osanottajia oli alle 15v sarjassa yli 50! nyt samaisessa kisassa päästään kaikissa 3 sarjassa pikkasen päälle 20 osanottajan! on nuo osanottajat pudonneet viimesen kymmenen vuoden aikana, mutta niin on palkinnotkin! Tai ainkain mitä kuullut isältäni niin palkintojen arvo on laksenut 15 vuodessa noin 50-60% siitä mitä ne silloin "ennenvanhaan" olivat ja niinhän se kieltämättä on. Maininta eräästä pilkkikisasta jonka voitin muutama vuosi sitten alle 18v-sarjassa ja osanottomaksu oli 10€. Palkinnoksi sain 5m mato-ongen! Ei tuo onki kyllä vastaa millään esim. tota 10€ osanotto maksua! Eli noissa palkinnoissakin on pieni syy miksi nuoria eikä kyllä isoa osaa aikuisiakaan kilpailut kiinnosta. Nykyään se on mennyt ilmeisesti siihen että koitetaan vaan saada seuralle tai vastaavalle kisanjärjestäjälle mahdollisimman suuri voitto kilpailun järjestämisestä, onneksi on vielä parit hyvät pilkkikisat olemassa. Toinen on mm. paikallisen baarin pitämä jossa hyvät palkinnot osanottomaksuun nähden.
Näitä nuorten kala tapahtumia saisi järjestää enemmän, onhan se tietysti niinkin että kuka ne sitten maksaa. Mutta luulisi paikallisten kalaseurojen järjestävän tuollaisia esim. uistelu tai pilkki päiviä jos niitä uusia nuoria haluttaisiin hyvän harrastuksen pariin! Muistan myös itse ala-asteelta kun oli mikkelin koulujen väliset pilkki kisat, jossa kisattiin 3hengen joukkueena ja osanottaja määrät oli pitkälle päälle sata ellei jopa enemmän! nykyään kisaa ei pidetä, mutta silloin kun ala-asteen kävin niin kuutena vuonna tuo järjestettiin ja silloin sai aina "vapaapäivän" koulusta. Pari vuotta sitten samainen kisa pidetiin ja osanottajia taisi olla parikymmentä. Tuossakin huomattava muutos!
:-o :? :?
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

garfunkel

Eikä kilpailut varmaankaan pääsyy ole siihen että nuoret eivät kalasta/pilki enää kovin paljon. Oma mielipiteeni on että millaiset vanhemmat pienempänä, onko ne vieny kalaan sua kun oot ollu pieni, sekä kaverit että mitä ne harrastaa. Isä käytti mua pienenä paljon kalassa ja yks kaveri on sellanen eränkävijä et sen kanssa tulee käytyä kalassa vähintäänkin joka viikonloppu :). Pilkkikisoissa ollessani yleensä katson vaan että miten pärjään muiden kanssa, kun heitä on enemmän, ja niiltä voi kisan jälkeen selvitä lisää paikkoja missä kala söi.