Kuhan jigaus

Started by Jesse Muurama, June 23, 2006, 14:16:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jesse Muurama

mikä on paras kuhajigin väri

Edit.
Yleispätevä aihe kuhan jigaamisesta.

Nassikka

taitaa olla ruskea jossa hileitä, niin aika kova sana kuhaa pyydettäessä.
Todella hyvin sanottu.

SUURkalastaja jyväskyläst

valkone ja kirkkaan vihree
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

ara_1

keltaisen luulisi myös kuhalle kelpaavan.Räikeät värit...
Hauestaja ;)

kalakaveri

neon keltainen on hyvä..

lohen pyytäjä

Valkoinen toukka jigi punaisella päällä on kuulemma paras kuha jigi. Itse en ole ammattilainen kuhan jigauksessa.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Salmo

Quote from: lohen pyytäjä on February 25, 2007, 20:40:02
Valkoinen toukka jigi punaisella päällä on kuulemma paras kuha jigi. Itse en ole ammattilainen kuhan jigauksessa.

Ammattilainenkaan ei varmasti osaa sanoa, mikä on paras.

Chartreuse ruskealla rungolla on usein ottiväri, mutta ei silti aina paras. Kuhaa jigaavan kannattaa silti aina varata vihreän, keltaisen ja ruskean eri sävyjä, sillä ne ovat monesti toimivia - mielestäni kuhan jigaajan perusvärejä.

Haugi_94

Ilbe-

http://www.stormlures.com/products/luresdetail.cfm?modelName=wildeye_live_anchovy&freshorsalt=Fresh&type=soft_lures

Tuollaisella olen itse saanut kohtalaisen isoja kuhia. Tosin muistaakseni siinä vielä kolmihaarakoukku alapuolella lisänä.
Itsekurini on samurai-luokkaa.

miigu

Noi on hyviä noi stormin kalajigit kuhalle itelläkin on noita pari pussii eri näkösiä ja kokosia. Noissa on se hyvä puoli et jos jää kiven koloo nii saattaa saada irtikkin ku ne tavalliset jigit vaa menee tiukempaa ku nyhtää niitä irti. Mut noi kumiset päät helpottaa sit et irtoo helpommin kiven kolosta.

jormavirveli

olisko pimeässähohtava matojigi kuhalle? :?

jormavirveli

en ole enne kalastanut kuhaa, mutta nyt ajattelin yrittää. Eikö nämä ainakin ole ihan hyvi kuhalle?

kannattaisiko täältä ottaa lisäyksiä?

Mixxxu

Joo sullahan on varsinaisia kuhakoneita  :wink: ehdottomasti kannattaa uittaa tuota neonvihreää, oranssi-punaista, mustaa missä on punainen häntä ja tuota läpikuultavaa missä on hilettä.. noilla on täällä pärjännyt. aamulla yleensä ottaa tuohon neoniin mutta päivemmällä hieman hillitympää ja sitten jos ei muu auta niin tuo läpikuultava päähän ni johan pitäis alkaa mättää  :roll:

jormavirveli

Mihin aikaan aamulla kuha kannattaa yrittää ?

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: jormavirveli on April 11, 2007, 20:36:15
Jo melko aikaisin 5 maissa kannattaa olla jo vesillä.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

jormavirveli

kuinka pitkää lukko/peruke olisi hyvä? tunteeko tärpin hyvin, kun kuha nappaa? koska minulla on 2,40m vapa ja se on melko lötkö niin pystyykö sillä jigaamaan?

Mixxxu

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on April 11, 2007, 20:45:27
Quote from: jormavirveli on April 11, 2007, 20:36:15
Jo melko aikaisin 5 maissa kannattaa olla jo vesillä.
sekin riippuu paljon päivästä.. itse olen ennen seitsemää pyrkinyt pelipaikalle.. ja lukosta sen verran että itse en käytä sitä ollenkaan vaan sidon jigin suoraan siimaan.. tämä siitä että niitä jigejä tuppaa jäämään pohjaan harmittavan paljon.. itse olen jigaillut 210cm nexavella joka on myöskin löysähkö mutta kyllä sen tärpin sitten huomaa  :wink: tosin koitin isäni Shakespearin Jig-Itiä ja oli se kyllä paaaaaljon parempi jigata kuin oma vapa, sillä tuntuma oli aivan toisenlainen ja vastaiskun sai tempastua paremmin  :-)
siimana kannattaa käytää punottua vaikkakin huono puoli on siinä että se tuppaa kulumaan jos kivikossa jigailee  :|

Pete

Perukkeena voi käyttää, ainakin itse olen hyväksi todennut, Predator-perukemateriaalista tehtyä lankaperuketta.
Kuhan tärppi on sellainen raapaisu, hyvin tuntee ja erottaa esim.ahvenen tärpistä.
Vavan olisi syytä olla aika jämäkkä mielummin kuin "lötkö", kuhalla kun tuo leukaperä on hyvinkin luinen ja "lötköllä" vavalla ei tuo vastaisku oikein luonnistu.

jormavirveli

Kuinka pikä vapa olisi hyvä? kelaksi ajattelin 2500 tai 3000.

kaivo

Quote from: jormavirveli on April 12, 2007, 07:25:05
Kuinka pikä vapa olisi hyvä? kelaksi ajattelin 2500 tai 3000.
Kuhajigivapa voisi olla pituudeltaan 6–7 jalkaa (180–210 cm), toiminnaltaan suhteellisen jämäkkä ja kärkitoiminen. 2500–3000-luokan kelat ovat vähän isohkoja ja soveltuvat paremmin haukihommiin. Kuhalle kela voi olla pienempi ja kevyempi, esim. 1500- tai 2000-luokkaa.

hONKIZ

Mitenhän noita jigejä tulisi uittaa? Ajattelin kokeilla jos vaikka hommaisi jigi vehkeet erikseen ja pienen setin jigejä.

Noita ei varmaa kovin paljon heitellä voi, vai voiko? Mikä on suositeltava soutu nopeus? ja mikä hyvä vetosyvyys? pItäisikö itse tehdä sitä uintia jotenkin vai "kelpaako" suora vetäminen...

Progamer

Jigillä juuri heitellään eikä vedetä. Jigiä pomputetaan pohjan tuntumassa vavalla nykien tai kelausnopeutta vaihdellen, syvyys voi olla mitä vain, kunhan tuntuma jigiin säilyy. Kuhan jiggaus sesonki on kuhan kutuaikaan eli alkukesästä. Kuhat tavoittaa matalista (2-5m) lahdista.

hONKIZ

Quote from: Progamer on April 12, 2007, 16:26:41
Jigillä juuri heitellään eikä vedetä. Jigiä pomputetaan pohjan tuntumassa vavalla nykien tai kelausnopeutta vaihdellen, syvyys voi olla mitä vain, kunhan tuntuma jigiin säilyy. Kuhan jiggaus sesonki on kuhan kutuaikaan eli alkukesästä. Kuhat tavoittaa matalista (2-5m) lahdista.

Jaajaa, Kävin ostamassa honkkarista tuollaisen parin markan jigi setin, jiggauksessa varmana pätee samat värit kuin vaapuissakin??

Pitänee alkaa koittamaan ihan tuon kuhankin toivossa :-)

Progamer

Quote from: hONKIZ on April 12, 2007, 21:27:53
Quote from: Progamer on April 12, 2007, 16:26:41

Jaajaa, Kävin ostamassa honkkarista tuollaisen parin markan jigi setin, jiggauksessa varmana pätee samat värit kuin vaapuissakin??

Pitänee alkaa koittamaan ihan tuon kuhankin toivossa :-)
Kuhalle keltasia, mustia, valkosia, motor oil yms. Kuhalle saa olla mielummin vähän isompia jigejä, 8-15cm toukkajigejä ja jigipään koko syvyyden mukaan, aina mahdollisimman pienellä, mutta tuntuma tulisi kuitenkin olla.

Suurkalastaja

Kyllä se ehkä toimivin on 15 senttinen valkonen jigi jossa on punanen pää..  :wink:

Mixxxu

no en epäile etteivätkö kutua suojelevat koiraskuhat siihen ottaisi, mutta tärpit on tärppejä ja varsinaiset kiinniotot jäävät vähiin johtuen pitkästä hännästä.

Fiskare

Tästä on olemassa hyvä Dvd, nimittäin:
Kireitä siimoja sarjan, kuhan jigaus ja uistelu.
Siellä kyllä neuvotaan kaikki tarpeellinen tieto kyseisestä aiheesta.
:-D

PeLuRi

Huonolla syönnillä olen huomannu drop shot-rigin olevan hyvä.  :-)