Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Siian onginta järvillä ja lammilla??

Started by Juggis, December 07, 2006, 00:49:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Juggis

Jeps, eli kyseisestä hommasta aika vähän juttua. Perinteisestihän sisävesillä siikaa kalastetaan verkoilla ja mökkilammella näin on kalaa saatukkin. Lisäksi helteellä hidas soutu pikkuvaaput vedossa on toiminut.

Mutta mitenkä tuo onginta järvellä?? Eikös siiat järvillä ja lammillakin tongi sapuskaa aivan samalla tavalla pohjasta, kuten merellä? Luulisi siis pohjaongella pohjaan heitetty mato toimivan samalla tavalla. Käykö järvillä sama ilmiö, että siika tulee rantaan ensimmäisenä jäiden lähdettyä (jos tietenkin kutuhauet jätetään pois)? Eli omia ajatuksia ja kokemuksia ko. aiheesta olisi kiva kuulla.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Juggis

No höh, eikö kellään ole edes mitään ajatuksia aiheesta? :|
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Yuz

I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

jormavirveli

voiko pilkki vavasta tehdä siika ongen ja saako siima olla 0,35 tai 0,30?  :?

Himopilkkijä89

Itse olen myös miettinyt tuota. Jos kerran mereltä tulee siikaa ongella, niin miksi ei sitten järveltäkin? Mutta eipä ole tullut ainakaan vielä edes koitettua.

Kertokaa ihmeessä jos joku järviltä/lammilta siikaa onkii...!

Tumzu

Olen kuullut, että siikaa saa järvistäkin pohja-ongella, mutta itse en ole tätä kokeillut. Olen myös kuullut, että siikaa saa jäidenlähdön aikaan myös virveli mato-ongella

perza

merellä siiat vaeltaa syömään monisukamatoja jotia sisävesillä ei ole, mutta kyllä niitä siikoja sisävesilläkin rannoissa liikkuu jäiden lähdön jälkeen. Ainakin semmosilla paikoilla missä haukia ei ole.
itellä on ollut tarkotus koittaa siian ongintaa parina viime keväänä mutta on vaan jäänyt kokeilematta niinkun tänä keväänäkin.
Semmonen paikka mikä on matalaa ja kovapohjaista ja missä tiedetään siikaa olevan on paikka josta todennäköisesti siikoja voisi pohjaongella saada.
Tavallinen kevyt heittokalastus setti johon siimaksi jou 0,20-0,30mm monofiili siima ja siihen liuku paino ja tapsiksi ohuempi kuin pääsiima joku 0,15-0,20mm ja koukkuina sitten 8-12 perho/onki koukkuja. Syötiski kastematoja tai tunkio lieroja.
Tuolla virityksellä vois kalaa saadakkin.
:-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com