Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uistin pohjassa

Started by puolisukeltaja6, August 06, 2004, 10:14:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

puolisukeltaja6

Kaikilla innokkailla heittokalastajilla jää aina välillä uistin pohjaan, joten kertokaapas tässä pohjastairroitusvinkkejä. Oman uistimeni pelastin tällä tavalla: jos uistin on lähellä rantaa kelaat vavan aivan uistimeen kiinni.

--PROFESSOR--i

olen ite muutaman kerran lähtenyt uimaan ja muuten olen riuhtonut sen irti :)
MADE in Finland...

willE_

No tuossa muutama vinkki!

1. Jos kalastat rannalta käsin ja uistimesi jää esim: kiven tai tukin taakse kiinni, niin kannattaa laittaa jarru "tiukimmalle" asentoon ja kelata siima kireäksi taivuttaen vapaa, jonka jälkeen pidät siiman pingottuneena ja sitten rämpsäytät kammen toisella kädellä auki jolloin uistin heilahtaa esteen takana. näin saa yleensä hyvin kivien takaa irti.

2. Kierrät esteen toiselle puolelle. Elikkä yrität irroittaa uistinta siltä suunnalta josta se ui esteeseen kiinni. Tällä tavalla saa yleensä kaikkien tukkien ym. takaa helposti uistimen irti.

3. Jos kyseessä on kelluva vaappu, niin kannattaa antaa löysiä jos se vaikka nousisi itsestään esim: kiven takaa pois. Toimii hyvin ainaskin virtaavassa vedessä.

4. Riuhdot ja vetelet hurjana, mutta varo ettet katkaise vapaasi. Kannattaa yrittää tempoa vähän joka suunnasta.

5. Pyöräytät siiman hihan ympäri (haavojen välttämiseksi) niin monta kertaa ettei se anna yhtään periksi ja vedät niin pitkään ja kovasti kunnes este, koukut tai siima antaa periksi. Punotuilla lähtee tällä konstilla hyvin, koska koukut antavat yleensä periksi ensimmäisenä.

no siinä muutama vinkki! toivottavasti on jotain apua.

kaivo

Quote from: willE_No tuossa muutama vinkki!

1. Jos kalastat rannalta käsin ja uistimesi jää esim: kiven tai tukin taakse kiinni, niin kannattaa laittaa jarru "tiukimmalle" asentoon ja kelata siima kireäksi taivuttaen vapaa, jonka jälkeen pidät siiman pingottuneena ja sitten rämpsäytät kammen toisella kädellä auki jolloin uistin heilahtaa esteen takana. näin saa yleensä hyvin kivien takaa irti.

2. Kierrät esteen toiselle puolelle. Elikkä yrität irroittaa uistinta siltä suunnalta josta se ui esteeseen kiinni. Tällä tavalla saa yleensä kaikkien tukkien ym. takaa helposti uistimen irti.

3. Jos kyseessä on kelluva vaappu, niin kannattaa antaa löysiä jos se vaikka nousisi itsestään esim: kiven takaa pois. Toimii hyvin ainaskin virtaavassa vedessä.

4. Riuhdot ja vetelet hurjana, mutta varo ettet katkaise vapaasi. Kannattaa yrittää tempoa vähän joka suunnasta.

5. Pyöräytät siiman hihan ympäri (haavojen välttämiseksi) niin monta kertaa ettei se anna yhtään periksi ja vedät niin pitkään ja kovasti kunnes este, koukut tai siima antaa periksi. Punotuilla lähtee tällä konstilla hyvin, koska koukut antavat yleensä periksi ensimmäisenä.

Tuossa tulikin aika hyvin vinkkejä erilaisiin "pohjatilanteisiin". Kohta 1. eli "ampuminen" tosin toimii vain monofiilisiimoilla; punotut kun eivät jousta.

Muutenkin punottujen siimojen kanssa viehettä irroteltaessa saa olla tarkkana, ettei temmo vapaansa tai kelaansa rikki. Vetäminen on parasta tehdä suoraan siimalla.

nemo

Jos on venymätön (punottu) siima, niin pohjakivikkoon tarttuneet uistimet ovat itsellä lähteneet vavalla nypyttäen. Kelaa siimasta löysät pois ja tekee sellaista jatkuvaa "pilkkiliikettä". Joskus on saanyt nypyttää minuutinkin verran, mutta lopulta uistin on aina irronnut kivikosta.

Tämä ei toimi monofiilisiimoilla, koska ne venyvät.
Aina voi parantaa...

Anonymous

"Jokamiehen kalastusniksit"-kirjasta luin joskus seuraavanlaisen vaihtoehdon.

Jos viehe on jäänyt esim. kiven taakse, niin päästää siimaa vapaaksi ja laittaa johonkin kohti siimaa heittopainon, mieluiten mahdollisimman lähelle viehettä. Tämän jälkeen heitetään paino vieheen suuntaan kiven yli. Kun paino on lentänyt kiven yli, niin painon ja vieheen välinen siimaosuus pitäisi kiristyä, jolloin toivon mukaan viehe irtoaa.(Paino siis vetää viehettä heittäjästä poispäin)

-Antti

Timky

Quote from: Anonymous"Jokamiehen kalastusniksit"-kirjasta luin joskus seuraavanlaisen vaihtoehdon.

Jos viehe on jäänyt esim. kiven taakse, niin päästää siimaa vapaaksi ja laittaa johonkin kohti siimaa heittopainon, mieluiten mahdollisimman lähelle viehettä. Tämän jälkeen heitetään paino vieheen suuntaan kiven yli. Kun paino on lentänyt kiven yli, niin painon ja vieheen välinen siimaosuus pitäisi kiristyä, jolloin toivon mukaan viehe irtoaa.(Paino siis vetää viehettä heittäjästä poispäin)

Itellänikin on toi kirja ja siellä on kieltämättä aika hyviä käytännön niksejä vieheen irroitukseen esim. Jos kalastat joella (jossa ei siima riitä toiselle puolelle kiertämiseen) kaverin kanssa voit kokeilla tällaista niksiä.

Kaverisi heittää oman (mielellään painavan) vieheensä toiselta rannalta luoksesi (välttäkää puuhun tai omaan naamaasi heittämistä), sitten otat vieheen irti ja laitat viehelukon omaan siimaasi kiinni. Annat liukua vieheesi luo ja huudat kaverille että vetää uistimen irti.

jarisat

Quote from: willE_ on August 06, 2004, 10:41:37

Tähän pieni lisävinkki, mikäli kalastat esim joella kaverisi kanssa ja olette vastakkaisilla puolilla. Voit auttaa kaveriasi heittämällä tämän siiman yli ja vetämällä sen omalle puolellesi. Näin pääset vetämään vastakkaiseen suuntaan.
Tuurikalastaja

esal

Onkos kukaan teistä kuullut Uistimenpelastaja Nokusta. Se on ihan kätevä vehje, laitetaan siima pitkin liukumaan. Se tarttuu uistimen kiinnikkeisiin ja sitten, kun vetää narusta, joka on Nokussa kiinni, uistin tulee yleensä ylös.

jaska74

Quote from: esal on September 26, 2006, 20:08:51
Onkos kukaan teistä kuullut Uistimenpelastaja Nokusta. Se on ihan kätevä vehje, laitetaan siima pitkin liukumaan. Se tarttuu uistimen kiinnikkeisiin ja sitten, kun vetää narusta, joka on Nokussa kiinni, uistin tulee yleensä ylös.

nokku jutusta juttua, taitaa olla ihan toimiva laite tosiaan
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=3059.0

Professor

Kokeilen nykimällä ,joka suunasta,vaihdan paikkaa ja kokeilen sieltä,korkeimmalta paikalta mitä löytyy,kahlaan jos on mahdollista ja
Viimisenä kiristän räikkää tai laitan siimaa pari kierrosta käden ympärille ja kävelen taakse päin vapa kohti uistista.
Siima katkee tai uistin irtoo :-D Useimmiten se irtoaa koska mulla on punottuu ,joka kestää 16kg.

jarisat

Quote from: Professor on October 01, 2006, 11:24:30
Viimisenä kiristä räikkää ja kävelen taakse päin.
Siima katkee tai uistin irtoo :-D

Kannattaa varmaankin kuitenkin varoa hajottamasta kelaa. Itselläni on halvanpuoleinen Daivan avokela ja kelan hajoamisen pelossa vedän käsin (en käteen) tai jollei sormet kestä, niin kapulan avulla.
Tuurikalastaja

250gl

Ampumalla lähtee aika hyvin, ainakin minulla  :-)

Yuz

Itselläni ampuminen on toiminut kuitusiimoillakin. Olen kyllä käyttänyt eri tapaa kuin tuolla aiemmin luki, eli olen ampunut kuin jousella.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

pumpkinca

yksi näppärä konsti virtaavassa vedessä on löysätä siimaa jonka jälkeen kierrät siiman about 5-6 senttiä paksun oksan ympäri..sitten päästät kelalta siimaa ja heität oksan virran mukaan jolloin se vetää vastakkaisesta suunnasta uistinta.Monesti onnistunut temppu.

Fiskare

Jos jää kiinni niin jarru täysille, vapa vaakasuoraan osoittamaan uistinta kohti ja sitten lähet kävelee suoraan taakseppäin, kunnes siima tai uistin irtoaa.
:-D

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: Fiskare on May 09, 2007, 14:49:56
Jos jää kiinni niin jarru täysille, vapa vaakasuoraan osoittamaan uistinta kohti ja sitten lähet kävelee suoraan taakseppäin, kunnes siima tai uistin irtoaa.
Tossa voi mennä kela paskaks jos jarrulla sitä irrotat. Enemmin kannattaa kieritellä pari kertaa siimaa jonku kapulan ympäri ja sillä vetää viehettä... :-P
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

DRS

:-P Itse olen useasti vanhankaupunginkosken suvannossa sillan oikealla puolella olevalla isommalla kalliolla suvannon sisäpuolella aina jos on uistin jäännyt pohjaan alkanut sitä hengenpelastuskepillä ronkkimaan.. Kerran sain semmosen about 20 kilosen super-paksun-ja-ison lankun :-o. Kannattaa väsätä semmonen omatekonen "hengenpelastus-" tai tässä tapauksessa "uistimenpelastuskeppi vaikka vanhasta teleskooppivavasta,joka on +4 metriä pitkä tai sitten vaan teippailla keppejä yhteen  :-D Varma keino irrottaa viehe pohjasta!! :evil:

ara_1

ampulla ja riuhtomalla saa hyvin,ainakin jos on kuitusiimaa. Olen saanut usein myös niin,että olen kiertänyt siiman jonkun kapulan ympärille ja peruuttanut hitaasti taakseppäin.
Hauestaja ;)

Eetu_

Quote from: --PROFESSOR--i on August 06, 2004, 10:19:04
olen ite muutaman kerran lähtenyt uimaan ja muuten olen riuhtonut sen irti :)
En mä koskeen uimaan mee. :wink: No, jos olet veneellä, mene toiselle puolelle, jolla et ole kalastanut, ja NYKS!

kaivo

Quote from: ara_1 on May 09, 2007, 20:35:18
ampulla ja riuhtomalla saa hyvin,ainakin jos on kuitusiimaa.
Tarkoitetaankohan tässä pikemminkin monofiilisiimaa? Ns. ampumistekniikka toimii uistinta kivestä irrotettaessa vain joustavalla siimalla.

Siimalta vaaditaan joustoa myös silloin, jos viehettä irrotetaan riuhtomalla. Kuitusiimalla irrotusvedon tulisi olla tasainen, koska joustamattomana se ei kestä äkillistä tempomista kovin hyvin.

hONKIZ

Quote from: Kaivo on August 06, 2004, 11:44:38
Quote from: willE_No tuossa muutama vinkki!

Tuossa tulikin aika hyvin vinkkejä erilaisiin "pohjatilanteisiin". Kohta 1. eli "ampuminen" tosin toimii vain monofiilisiimoilla; punotut kun eivät jousta.

Muutenkin punottujen siimojen kanssa viehettä irroteltaessa saa olla tarkkana, ettei temmo vapaansa tai kelaansa rikki. Vetäminen on parasta tehdä suoraan siimalla.

rikkaita olette jos on varaa vavalla vedellä :-o itse laitan aina jonkun puukontupen tai puupalikan ympärille ja vedän sillä, ei rasita kelaa eikä vapaa.

Quote from: ara_1 on May 09, 2007, 20:35:18
ampulla ja riuhtomalla saa hyvin,ainakin jos on kuitusiimaa. Olen saanut usein myös niin,että olen kiertänyt siiman jonkun kapulan ympärille ja peruuttanut hitaasti taakseppäin.
Voitteko vähän valasta et mitä toi ampuminen tarkottaa?

Molopääklaani

Kuhastelija

käyttäjän wiLLE_ listasta tuo ensimmäinen on ampuminen käsittääkseni

Fiskare

Mulla on muuten myös tommonen "uistimenpelastaja".
Paitsi et se on aivan erinäköne.

Quote from: kuhamään on May 10, 2007, 16:38:08
käyttäjän wiLLE_ listasta tuo ensimmäinen on ampuminen käsittääkseni
Ok. Kiitos!

Molopääklaani

hONKIZ

Quote from: Fiskare on May 10, 2007, 17:43:36

???

Fiskare

Quote from: hONKIZ on May 10, 2007, 23:56:19

???
En osaa selittää millanen se on, mutta voin yrittää:
Eli se on semmonen teline missä aika paljon narua ja narun päässä on isohko (ehkä) metalli esine.
Se laitetaan jotenkin siiman kiinni (en muista miten) ja sitten nostetaan vapaa niin että siimasta tulee kireä. Tämän jälkeeen "uistimenpelastaja" lähetetään matkaan kohti uistinta ja tämän olisi tarkoitus pökkästä uistin pois siitä missä se on kiinni.
   En ole kummiskaan käyttäny tätä sillä se ei ole kauhean hyvin toiminu, mutta joskus osoittautunu iha kelpo ostokseksi.

hONKIZ

Quote from: Fiskare on May 11, 2007, 08:22:24
Quote from: hONKIZ on May 10, 2007, 23:56:19

???
En osaa selittää millanen se on, mutta voin yrittää:
Eli se on semmonen teline missä aika paljon narua ja narun päässä on isohko (ehkä) metalli esine.
Se laitetaan jotenkin siiman kiinni (en muista miten) ja sitten nostetaan vapaa niin että siimasta tulee kireä. Tämän jälkeeen "uistimenpelastaja" lähetetään matkaan kohti uistinta ja tämän olisi tarkoitus pökkästä uistin pois siitä missä se on kiinni.
   En ole kummiskaan käyttäny tätä sillä se ei ole kauhean hyvin toiminu, mutta joskus osoittautunu iha kelpo ostokseksi.

laitappa vaikka kuvia, alkoi meinaan kiinnostamaan, hauen räme kalastajana kun joka kerta menee se 2-4 viehettä, tuo voisi olla ihan tervetullut systeemi.

Fiskare

Voin kyllä kuvia laittaa kunhan saan kameran...
Oon semmosta varmaan menossa ostamaan tänään tai lauantaina, että jos sitten kuvan saisi laitettua.