Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hossalaislammet

Started by Miquel, May 16, 2007, 21:44:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miquel

Eli mistä hossalaislammesta tulee hyvin kirjolohta ja millä.  :?
Taimenta väsyttämään!

Rambo-Jonne

Itse olen saanut 2 kirjolohta tahnalla.(yhden pilkkireissun olen sinne tehnyt) Sitten aktiivipilkeistä nämä Räsäset, Mutu-Leechit ja karvapyrstöiset morrit on kaverilla pelittäny. 

HarriHarjus

:-o Kannattaa ehkä pilkkihommat jo jättää ensi talvelle ! Joo, vitsi vitsi ! Itsekin olen hossaan menossa kesäkuun puolivälissä, Umpa-Valkeista on tarkoitus "haravoida", mitkä on osoittautunut siellä hyväksi ? onko mitään tuntumaa. Muuten ajattelimme koittaa reittivesistä harria, taimenta ja avvenia, hyvin on ainakin aiemmilla reissuilla talousvesistäkin kalaa tullut.

Rambo-Jonne

No kaveri on saanut umpparista taimenta taimen-superilla.(Valko-Oranssi, mustilla pilkuilla) Ja 5cm originellillä.(Ruskea) Sitten vanhemmille kaloille täkyraksi on kova sana, koska kalat mussuttavat muikkua ruakseen.

taildancer

Quote from: Niemel@ on May 18, 2007, 19:59:57
No kaveri on saanut umpparista taimenta taimen-superilla.(Valko-Oranssi, mustilla pilkuilla) Ja 5cm originellillä.(Ruskea) Sitten vanhemmille kaloille täkyraksi on kova sana, koska kalat mussuttavat muikkua ruakseen.
oliko isojaki taimenia?kun mäkiin oon menossa jonnekki hossaan virvelöimään.

Hemulisoturi

Hossassa on käyty kolmesti ainakin kun enoni mökki sijaitsee Hossanjoen varrella. Retkeilykeskuksen lammista ei ole yhtään kalaa tullut. Toissavuonna kalasteltiin isän kanssa kaatosateessa virppavehkein 7h yhteensä kaikilla lammilla, mutta kaloista ei ollut kuin yksi tuikki keskellä järveä. Ei ne tainnut muutkaan saada.
Joskus kirjoitin johonkin toiseen threadiin jutun Hossasta, mutta en jaksa etsiä.  :-P

Rambo-Jonne

Eikait ne mitään isoja. Sanotaanko n.1-2kg on ollut painoa..

lohen pyytäjä

Viime kesänä käytiin hossassa. Pari kirjolohta tuli mutta pääsivät vapaaksi koska olivat alle 1kg. Enoni sai sieltä syömäkokoisen taimenen. Taisi muistaakseni painaa 1.5kg.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Karski

nykyään hossassa ei saa kalastaa pohjaongella muualla kuin huosilammella,mutta pohjaongella sai ihan hyvin.Itse olen saanut parhaiten juuri tuosta huosilammesta,pienet kuulapää liitsit ja pienet vaaput ovat parhaita.Sitten on pieni/pikku hossalainen josta sain mutuliitsillä kirren ja jotkut ovat sieltä saaneet pohjaongellakin(nykyään kiellettyä),kuulapääliitsit toimivat myös hyvin tuolla lammella.
''eise oo niin justiinsa''

Karski

Quote from: lohen pyytäjä on May 20, 2007, 16:22:29
Viime kesänä käytiin hossassa. Pari kirjolohta tuli mutta pääsivät vapaaksi koska olivat alle 1kg. Enoni sai sieltä syömäkokoisen taimenen. Taisi muistaakseni painaa 1.5kg.
mistä lammesta oot saanut alle kilosii,ku ne istuttaa vaan 1kg-1.8kg kaloja

Karski

Quote from: HarriHarjus on May 17, 2007, 09:00:56
:-o Kannattaa ehkä pilkkihommat jo jättää ensi talvelle ! Joo, vitsi vitsi ! Itsekin olen hossaan menossa kesäkuun puolivälissä, Umpa-Valkeista on tarkoitus "haravoida", mitkä on osoittautunut siellä hyväksi ? onko mitään tuntumaa. Muuten ajattelimme koittaa reittivesistä harria, taimenta ja avvenia, hyvin on ainakin aiemmilla reissuilla talousvesistäkin kalaa tullut.
umpi-valkeinen on kyllä ehdottomasti paras järvi hossassa,silloin kun kalat ovat vasta istutteja niin niille kelpaa melkein mikävaan uistin(nämä kalat tässä järvessä ovat taimenia) ,kuten taimensuper keltavalkonen ja mustiapisteita ja keskikesällä ja vähä jälkeen niille kelpaa hyvin pienet ja tummat vaaput,mieluiten tummanruskea jolla kultaisia pilkkuja jtn vastaajaa.(omalla kokemuksella),saatiin viime vuonna tuolla taimensuperilla ja rapala originalilla just tommosella tummanruskealla jossa on kultasta ja parilla mepsillä 15 taimenta umpivalkeisesta ja 1 pitkästä-hoiluasta :-D

Karski

tulipas taas käytyä hossassa.Parina ensimmäisenä päivänä oli lämmin ja tuuleton sää,mutta kalaa ei oikein tullut.No sitten alkoi vähän tapahtua,kun soudin pienia originaleja niin väriin gdm otti taimen klo:1.30(yöllä),sain sen ihan veneen viereen,mutta se pääsi irti(tuli vähä häslättyä :-D).Tämä paikka muuten oli Pitkä-Hoilua.Seuraavana päivänä saimme 1.3kg taimenen Umpi-Valkeisesta Kuusamon super-taimen lusikalla.väri:valkokeltainen jossa mustia pisteitä.Seuraavana päivänä kävin pikkuveljeni kanssa kirjolohilammilla,joista ei tullut mitään,sattui jäämää ootto-onki vermeet kotiin,uistimeen ne ei ruennu millää ottaa(tosin jotku vanhukset saivat tahnalla kirren).Viimeisenä päivänä mentii Hossanjoelle.Aluksi oli aika heikkoa
noin 1 tunnin ajan ja sitten tuli 1 taimen(25cm),n.1/2 tunnin päästä tuli toinen taimen (30cm) ja taas n.tunnin päästä tuli kolmas taimen (25cm),siis kaikki alamittaisia,mutta luonnon taimenia mikä tekee niistä minusta arvokkaampia kuin istukkaista.Nämä kaikki tuli rapala originalilla 5cm väri bmd.Että tällä kertaa tämmöstä :-D!

taildancer

Kysyinpä ukiltani joka käy hossassa pilkillä niin sanoi jiggerillä tulee talvella.
Kesäisin räsäset yms.

Karski

Tuli taas(24-26 päivä)käytyä tuolla hossassa.Perjantaina ei kerennyt kauaa kalastaa,joten kävin vain kirrelammilla.Testasin niissä kirjolohilammissa perhovehkeitäni,mutta en saanut yhtään kalaa eikä kirjolohia ole muutenkaan tullut kovia paljoa,johtuu todennäkoisesti liian lämpimistä ilmosta.Lauantaina kävin taimenia kalastamassa umpivalkeiselta.Kalaa näytti olevan paljon,mutta kala ei ollut oikein syönnillään.Iltapäivällä kun soudin umpivalkeisen syvännettä ympäri sain pienellä nilsulla sellaisen perus istarin(1.2kg)ja pari pikku ahventa.Sunnuntaina kävin myös umpparilla,mutta silloin ei tullut kalaa.

Karski

Onkohan kukaan kerrennyt tänä talvena tonne päin pilkille?.Itse ajattelin mennä 13.1 sunnuntaina pilkkimään siikaa ala-valkeiselle,mutta en ole ihan varma pääsenkö.

Mikko_-Procyon-

Ajattelin tehdä Pp2:een uudeksi järveksi Hossalaislammet. Itse olen käynyt siellä kalassa ainoastaan kesällä (ja yli 10v sitten), joten kaipaisin hieman apua.

Mitä kalalajeja siellä on? Netistä löytyy, että Hossan lupaan kuuluvat: taimen, lohi, järvilohi, kirjolohi, nieriä, harjus. Mitkä näistä on tavoitettavissa näistä lammista? Kuinka isoja yksilöitä? Onko lampiinkin laitettu järvilohta? Onko nieriä tavallista vai puronieriää? Missä suhteessa niitä siellä on?

Sitten ihan yleisiä kommentteja siitä, milloin on parhaat kuukaudet saada kalaa (vaihtelee aika suuresti paikkakohtaisesti kuitenkin) ja mitkä vieheet ovat Hossalaislammilla parhaita (onko erikoisuuksia).

Kaikki tieto on tervetullutta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Karski

Se riippuu vähän siitä mitä järviä aiot laittaa :-D.Itse olen 6 vuotta kulkenut hossassa ja nykyään ei enää nieriää istuteta lampiin,mutta kirjolohta löytyy (0.8-2kg),taimenta (0,5kg-6kg) ja järvilohiakin on istutettu joskus,mutta ei enään.Joitan harvoja järvilohia on kyllä saatu,mutta ne ovat olleet erittäin pieniä.Itse sain yhden juuri ja juuri alamitan täyttävän.Tietenkin hossan kalastossa on näitä perus kaloja kuten ahven,siika ja harjus (alle 100g-1kg kaikissa nuissa 3:ssa ;D) ja sitten tietenkin hauki(0.5-5kg).Pistän tähän nytten niistä lammista kaloja missä olen käynyt:

(kaikki järvet ovat yli 10metriä syviä ja syvimmistä kohdita yli 30m)

Huosilampi:Kirjolohi ja ahven
Keihäslampi:Kirjolohi ja ahven
Pikku-Hossalainen:Kirjolohi,ahven,särki ja joskus nieriä
Umpi-valkeinen:taimen,ahven,siika ja ne jotkut harvat järvilohet :D
Pitkä-hoilua:taimen,ahven,särki,siika,harjus,hauki ja myös joitain harvoja järvilohia
Kirkas-vetinen:kirjolohi,ahven,hauki

sitten pari ihan luonnonkala järveä:

Ala-valkeinen:siika,ahven,särki,hauki,taimen ja harjus
Keski-valkeinen:siika,ahven,särki,hauki,taimen ja harjus

tuossa oli niitä järviä joissa minä olen käynyt.Toivottavasti on jotain apua:D.

Mikko_-Procyon-

No siis nimenomaan tartten Ison ja Pienen Hossalaislammen infoa. Ne on ne lammet just teiden toisilla puolilla. Kirreä niissä ainakin on, kaikki muut lajit ovat mulle mysteerejä niissä. Kirkasvetisen listaan pitänee lisätä "mutu" (?), koska jotain sen näköistä siellä uiskenteli rannan tuntumassa menemään enempikin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Karski

No enpä ole itse kiinnittänyt huomiota pikku kaloihin  :-D,mutta pikku-hossalainen on kokonaan kirjo-lampi.On siinä tietenkin ahventa ja särkeä,mutta iso-hossalaisessa ei ole istutus kalaa,joten siellä on vain ahvenia ja särkiä.Sen verran olen kuullut että iso-hossalaista on käytetty joskus kalan kasvatus altaana.

Antti90

Juu pienessä hossalaisessa on ainakin nuo Karskin mainitsemat lajit. Isossa hossalaisessa on kuulopuheitten perusteella myös siikaa. JA se on joskus ollu istutuslampi. Ja vissiin ihan hyvän kokosia, kuten myös ahvenet. Ite en oo käyny, mut oon kuullu.

Mikko_-Procyon-

Aijaa? Ennen siellä oli kyllä istutuskalaa, olen saanut jopa kirren sieltä ja hirveä kuhina siellä silloin kävi. Taidan tekaista pelin siten, että pienemmässä on tarjolla peruskirret ja sitten siihen isompaan menee siikaa ja assua enempi.. mutta myös joku pyytämättä jäänyt kirre, joka on sitten kasvanut vuosien saatossa :)  Tai jotain sinne suuntaan. Kahtotaan, oikeastaan ihan hauska että saa näille lammille erilaiset profiilit tehdyksi.

Juseli

Oon tuolla pienempänä käynyt kalalla. Taidettiin me jotakin saadakkin.
Vieheista ei ole mitään hajua, koska olin silloin niin nuori.

Karski

Nyt kun on hiihtoloma niin pitäähän sitä mennä vakiopaikalle kalaan :D.Siis menen 4-7 hossaan pilkille niin pistämpä sitten vähän reissuraporttia tänne :).

Rambo-Jonne

Quote from: Mikko_-Procyon- on January 24, 2008, 22:30:28
No siis nimenomaan tartten Ison ja Pienen Hossalaislammen infoa. Ne on ne lammet just teiden toisilla puolilla. Kirreä niissä ainakin on, kaikki muut lajit ovat mulle mysteerejä niissä. Kirkasvetisen listaan pitänee lisätä "mutu" (?), koska jotain sen näköistä siellä uiskenteli rannan tuntumassa menemään enempikin.

Jees, Pikkuhossalaiseen vielä isohkoja särkiä 100-200g, kesällä kun ei kirrejä tullut niin oli hauska onkia niitä isoja särkiä liitsillä sieltä ;)

kalastan_kaikkea

Oon käyny talvella ja kesällä.
Talvella räsänen isoilla nykäyksillä.
Kesällä äsken mainittu Taimen-super.

Karski

Tulipahan nyt 4-6.03 käytyä kalassa tuolla hossassa.Enismmäisenä päivänä ei oikein kerennyt kalaan kun saavuttiin niin myöhään perille,mutta toisena päivänä mentiin kaverin kanssa heti aamusta kalaan.Puoleenpäivään menessä saaliiksi oli kertynyt 0 kirjolohta vaikka sitä oli 02.03 istutettu,mutta ahvenia tuli aika paljon morreilla ja pystypilkeillä,pari rautuakin tuli  :wink:.Raudut ja ahvenet tulivat Huosilammesta.Myöhemmin menimme käymään järvessä nimeltään Ala-valkeinen,johon joutui kävelemään latupohjaa pitkin 3 km.Sieltä ei tullut paljoa kalaa,vain pari ahventa.Sitten kävimme vielä ilta pimeällä Huosilammessa ja saimme vielä 1 raudun.Viimeisenä päivänä menimme aamulla Huosilampeen pilkille ja pilkimme puoleenpäivään asti ja tuloksena 1 rautu ja n.40 ahventa.