Kuka sinut opetti kalastamaan?

Started by hettsor, May 10, 2007, 13:55:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hettsor

Itse ainakin siirryin mato-ongesta uisteluun, kun ukki otti mukaan kalareissulle. Muistan edelleen elävästi sen ensimmäisen haukeni, josta on siis n. yhdeksän vuotta. :lol: Vähän myöhemmin faija opetti minut heittokalastusharrastuksen alkuun, mutta on kyllä sittemmin jäänyt minulle hauen kalastuksessa kakkoseksi.  ;D Sitten viimekesänä äitini työkaveri opetti minua perhokalastamaan, mutta siinä läjissa on vielä paljon opittavaa.  :-) Kenen avulla sinä olet oppinut kalastamaan ja minkä ikäisenä?

pumpkinca

Jaa-a..mato-ongella itsekkin aloitellu luultavasti heti kävelemään opittua..Yksi valokuva löytyy jossa olen ~3vuotias ja kädessä umpikela,vapa ja siimassa roikkuu lippa sekä ahven..=) Luultavasti mökillä aloitin onkimisen isän johdolla ja siitä eteenpäin sitten omatoimista kalastamista ja opettelua.Ostin juuri heittohyrräkelan ja sen sujuva käyttö olisi nyt opettelu listalla..=) Perhokalastusta myöskin omatoimisesti opetellut tosin enemmän heittelen uistinta ja vetelen omatekemiä vaappuja veneellä.

humiru68

Ensimmäiset onkiretkeni oli kun olin 5-6 vuotias ja perinteisesti madolla. Kalastelin paljon kun olin siinä 7-10-vuotias. Aina joka kesä Barösundin saaristossa. Isä ja äiti opetti sitten myös virvelöimään ja onkimaan täkyllä. Siihen aikaan kala tuli ja suuriakin yksilöitä mahtui mukaan joka ilta. Ahvenet olivat todella hurjia Pohjanlahdella Tammisaaren edustalla siinä 1975-80 aikaan. Laakista tuollaiset 300-1500 grammasia. Madollakin tuli siihen aikaan ihan kohtuullisia ahvenia ihan laiturin lähellä.

Olen kalastanut siitä lähtien ja voin sanoa, että saaliit ovat pienentyneet ja harventuneet. Kalaakaan ei ole enää kuin silloin. Silloin vesikin oli niin kirkasta tuolla Barösundin saaristossa, että näki pohjaa 3-4 metriin asti, mutta eipä enää.

Se oli sitä aikaa kun Abumatic rullat oli IN. Minä sain ensimmäisen(kullanvärinen) kesäällä 1976 kun olin 10. Muistan elävästi kuinka luimme Napp&Nytt ja ostimme siellä esiteltyjä vehkeitä sitten. Isä oli kova virvelöimään ja hyvät opit tuli aina. Hän taas luotti Cardinal haspeleihin, jota minä myös sain myöhemmin kun hän osti uudempia malleja.

Bete Krokodil oliks se nyt 18g ja Abun Hi_Lo puna/valkoinen oli parhaat siihen aikaan. Sekä Abun Spinnare erikokoisia.

Kalastelimme myös paljon verkoilla ja pitkäsiimalla. Ja savustaminen oli jokaviikkoista. Kampelaa erityisesti.

Ja homma jatkuu/to be continued!

Salmo

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14330.0 - Tuolla on hyvin samankaltainen keskustelu.

Isäni ABU 444:lla tuli opeteltua heittelemään, ja olihan siinä joku Abumatic-umpparikin silloin käytössä. Isäni ei ollut innokas kalamies, mutta opetti kuitenkin heittotekniikan. Vähitellen aloin itse hankkia tietoa alan lehdistä ja sain isänikin innostumaan. Nykyisin kalastus on enempi-vähempi elämäntapa. Ja isäni, joka on aina ollut purjehtija henkeen ja vereen, on nykyisin melkeinpä mieluummin kalapaatissa kuin purkkarissa.

Fiskare

Ongellapa minäkin aloitin joskus about. 5 vuotiaana, faijan opettamana.
Vähän isompana sitten sama henkilö opetti mulle virvelöinnin tekniikan.
:-D

kapteeni

Jostain 4- vuotiaasta aloin onkimaan vaarini ohjauksessa ja sitten siirryin melkein hetiperään itse heiitokalastukseen. Ensin vaarin vehkeillä ja sitten synttärilahjaksi saamilla

Kuhastelija

onkimaan isäpappa opetti joskus varmaan 4-vuotiaana, mutta jo n. 5-6 vanhana aloittelin umpparilla ja kävin joskus mukana uistelureissuilla. sain 7 vuotiaana avokelasetin, se oli joku aika halpa shimanon setti.  :-D

Chevy

Minut opetti kalastamaan ukki, faija, kummisetä ja setä. Aluksi 2vuotiaana heittelin umpikelaa, mutta 3vuotiaana siirryin avokelaan. Siinäpä se. :-)

Rambo-Jonne

Pappani opetti onkimaan ja kalastamaan yleensäkkin. Virvelöinnin aloitin myöhemmin ja sen olen kyllä itse kantapään kautta oppinut.

H.a.u.k.i

Pappani opetti onkimaan ja isä opetti heittokalastamaan haukea!  :-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

SUURkalastaja jyväskyläst

Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

kaivo

Kaikki lähti mato-onginnasta kolmevuotiaana. Innostajana toimi mummoni, jonka kanssa kävimme ongella lähijärven laiturilla. Aivan alussa en toki jaksanut keskittyä vavan varressa olemiseen kovin pitkiä rupeamia kerrallaan, joten aika usein loppureissusta homma meni niin että mummo onki, minä leikin saaduilla kaloilla... :)

Heittokalastukseen tutustuin huomattavasti myöhemmin – 12-vuotiaana – kun "isot pojat" näyttivät saavan lähijärvestä haukia. Aivan aluksi kävin isäni kanssa virvelöimässä muutamia kertoja. Hän ei ole kuitenkaan koskaan ollut suuremmin kiinnostunut kalastuksesta, joten konstit piti opetella itse, kokeilemalla ja ennen kaikkea lukemalla paljon. Ensimmäiset vuodet olivat melko takkuisia: uistimia meni ja siimasotkuja tuli melkoisesti, sittemmin homma alkoi helpottua. Merkittäväksi kehitysaskeleeksi lasken vuodet ´94 –´95, jolloin vaappu alkoi vakiintua mieluisimmaksi viehetyypiksini. Toinen merkittävä "parannus" oli alkukesä ´96, kun siirryin monofiilisiimasta monikuitusiiman (FireLine) käyttäjäksi. Sen jälkeen en ole käyttänyt monofiilia heittokalastuksessa.

Vuosina ´95 – ´99 olin pitkälti "sekakalastaja": tavoittelin heittokalastamalla yleensä haukea ja ahventa samanaikaisesti, lisäksi kävin jonkin verran koskikalastamassa ja mato-ongintaakin oli jonkin verran. 2000-luvulle tultaessa mielenkiintoni alkoi suuntautua entistä vahvemmin haukeen, ja viimeiset kolme-neljä vuotta avovesikalastukseni on ollut lähes kokonaan juuri hauen heittokalastusta.

Talvikalastuspuolella pilkinnän aloitin alkuvuodesta ´93. Tämänkin kalastusmuodon kanssa oikeastaan kaikki on pitänyt opetella itse, luetun kautta saatua tietoa soveltamalla. Kohdekalana on ollut oikeastaan koko ajan ahven. Kirjolohen pilkintä oli kuvioissa mukana vielä 2000-luvun alkuvuosina, mutta nyttemmin se on käytännössä loppunut sopivien paikkojen puutteessa.   

Rambo-Jonne

Quote from: Kaivo on May 13, 2007, 19:42:27
Aivan aluksi kävin isäni kanssa virvelöimässä muutamia kertoja. Hän ei ole kuitenkaan koskaan ollut suuremmin kiinnostunut kalastuksesta, joten konstit piti opetella itse, kokeilemalla ja ennen kaikkea lukemalla paljon. Ensimmäiset vuodet olivat melko takkuisia: uistimia meni ja siimasotkuja tuli melkoisesti, sittemmin homma alkoi helpottua.
Itsellä juuri sama kaava. Nyttemmin olen sitten opettanut isän kalastamaan virvelillä(oikeastaan viimevuonna). Ensimmäiset kalatkin hän on saanut ja isoin jopa 2.5kg hauki(itse en olisi voinut edes haaveilla tuollaisesta). Itse taas kalastin ilman ensimmäistäkään kalaa 1 vuoden, toisena virvelöintikesänä sain jo yhden ahvenen, mutta nyt on vuosia tullut paljon lisää ja on toinen ääni kellossa :-)

Rautuseppo

Ensimmäiset kalastusmuistot löytyy mökin viereiseltä järveltä, missä isäni näytti miten Ruokoamalla pyydettiin ennen haukea. Isäni mukaan hänen vaarinsa oli juurikin tällä menetelmällä saanut järvestä aikoinaan 10kg:n hauen (paljonkohan om mahtanut vuosien aikana kasvaa). Nelivuotiaana pääsin ensimmäisen kerran Norjaan isäni mukaan - siitäpä kaikki sitten lähti. Vieläkään ei ole sellaista yhtä ja ainoaa kohdetta löytynyt, vaan aikalailla sekakalastusta tulee harrasteltua. Enkä kyllä uskokaan että keskityn koskaan mihinkään sen erityisemmin - niin joet kuin järvet/meri toimivat, samoin perho tai uistin. Vaikka suht nuoresta asti olen kalastellut erittäin aktiivisesti, tuntuu että taidot/tiedot ovat erittäin vajavaiset. Nuorempana opiskelin kirjoista ja luin lehtiä, mutta huomasin että parhaiten oppii itse kokeilemalla. Nyt kun vain löytäisi uudelta asuinpaikkakunnalta vielä ne kalapaikat... :/

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: Rautuseppo on May 15, 2007, 13:16:34
Ensimmäiset kalastusmuistot löytyy mökin viereiseltä järveltä, missä isäni näytti miten Ruokoamalla pyydettiin ennen haukea. Isäni mukaan hänen vaarinsa oli juurikin tällä menetelmällä saanut järvestä aikoinaan 10kg:n hauen (paljonkohan om mahtanut vuosien aikana kasvaa). Nelivuotiaana pääsin ensimmäisen kerran Norjaan isäni mukaan - siitäpä kaikki sitten lähti. Vieläkään ei ole sellaista yhtä ja ainoaa kohdetta löytynyt, vaan aikalailla sekakalastusta tulee harrasteltua. Enkä kyllä uskokaan että keskityn koskaan mihinkään sen erityisemmin - niin joet kuin järvet/meri toimivat, samoin perho tai uistin. Vaikka suht nuoresta asti olen kalastellut erittäin aktiivisesti, tuntuu että taidot/tiedot ovat erittäin vajavaiset. Nuorempana opiskelin kirjoista ja luin lehtiä, mutta huomasin että parhaiten oppii itse kokeilemalla. Nyt kun vain löytäisi uudelta asuinpaikkakunnalta vielä ne kalapaikat... :/
Ruokoamalla???
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Rautuseppo

heh. arvelinkin että olis pitäny selittää. Toiset kutsu sitä "ennen vanhaan" Ruokoamiseksi, toiset Torkoamiseksi. En tiedä mikä on "oikea" termi tälle, mutta ruokoamiseksi sitä meilläpäin kutsuttiin: Eli otettiin n. 5-20 metriä siimaa ja laitettiin puisen hyrrän ympärille, mistä keskeltä meni akseli (toimitti siis kelan virkaa). Siiman päähän koukku ja joukuun sammakko. Sitten käveltiin ympäri rantaa sammakko siiman nokassa. Sammakon (tai täkynä pystyi käyttämään muutakin, mutta sammakolla oli kuulemma se suurhauki tullut) sai uimaan kauemmaksi rannasta kepillä missä oli haarapää. Käsittääkseni vapana keppiä ei kuitenkaan käytetty. Itseä näin jälkeenpäin ihmetyttää se, että jos tosiaankin tällaiseen härveliin saa 10 kiloisen (tai edes lähelle) pulikan kiinni, voi olla vähintäänkin mielenkiintoista kiskoa se rannalle ilman vapaa :) Villi tarina keroo myös, että Kyy:stä sai monta hyvää täkyä "jättileuoille"  :wink:

Yuz

Kiintoisalta vaikuttaa, mutta sammakko taitaa olla kielletty täkynä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Rautuseppo

Quote from: Yuz on May 16, 2007, 13:32:06
Kiintoisalta vaikuttaa, mutta sammakko taitaa olla kielletty täkynä.

Näinhän se taitaa olla. Kuitenkin 1900 -luvun vaihteessa, kun isäni pappa on tätä harrastanut, moista sääntöä tuskin on ollut olemassa. Eikä tuolla tyylillä siis itsekkään tule enää kalastettua, mutta muistan vain kun isäni opetti "kalastuskasvatuksen" demonstroimalla miten hänen vanhempansa ja isovanhempansa olivat kalastaneet :)

Pete

Isä opetti aikanaan, sen jälkeen kuvassakin olevat herrat ovat olleet suuressa roolissa. Kaikilta kalakavereilta oppii aina jotain uutta kun oikealla asenteella liikkuu ja myös kuuntelee.

taildancer

Miquel

Isä minut kalastamaan opetti, kun sain ensimmäisen haukeni olin 6-vuotias. Olin silloin uistelemassa isoveljeni kanssa.
Taimenta väsyttämään!

Jakee

Aikoinaan sitä kävi mato-ongella alkuun. Mut sitten joskus menin kaverin kans niitten mökille ja sain koikeilla heittää umpikelaa ja ei kauaa menny ni eka kala tuli :D Ja sattuki olemaan vielä särki  :?. Siitä sitten alkoikin hirvee innostus ja taisin sinä kesenänä sitten pappalta saada ensimmäisen virvelini, siitä alkoikin se kalaustus sitten :) Kaverin mökillä enimmäkseen sillon tuli kalasteltua että sieltä se kaikki melkein lähti  :roll:

kesänen

omin neuvoin tuli opeteltua ja voi sitä uistinten määrää mikä alkujaan meni ennenkun pääsi "asian ytimeen"  :-D

250gl

Pikku vauvana isä otti minut mukaan vetokalastamaan ja sitten ku alkoi vapa pysyä kädessä niin silloin aloin kalastamaan vakinaisesti  :-)

Fishermansfrend

Ite opettelin ongella kalastamaan ja isi opetti sitten virveliä käyttämään:D :mrgreen:

Haugi_94

Isäni opetti minut virveliä heittämään.

osmanhauki

Yksi vanha mies ja iskä vähän :-)