Pohjoisen tuulen vaikutukset kalan syöntiin...?

Started by DRS, May 01, 2007, 12:02:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vaikuttaako pohjoinen tuuli heittokalastuskeen?

Vaikuttaa.
19 (70.4%)
Varmaankin...
8 (29.6%)
Ei varmaan...
1 (3.7%)
Ei vaikuta.
5 (18.5%)

Total Members Voted: 27

Voting closed: April 30, 2008, 12:02:27

DRS

Itse olen huomannut ainakin täällä Helsingissä, että aina kun tuulee pohjoisesta kalat ovat kaikonneet jonnekkin muualle. Esim. särjet ovat normaalisti täällä päin noin 1-3 metrin syvyydessä, pohjoistuulella taas ne painuvat joko rapakon toiseen päähän tai syvimpään kohtaan mitä löytävät. :-o
(kalastan siis rannikkomerellä)

Mielipiteitä, havaintoja ja kommentteja asiasta. Kiitos. :wink:

Yuz

Itse olen huomannut, että Tampereella itätuulella on lähes turha kalastaa. Haukisaaliit jäävät todella huonoiksi.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

DRS

Voisikohan asia olla sillä tavalla, että kalat menevät sinne minne tuulee.. esim. Hesan vastapäätä on Viro ja ulkosaaristo.. Menisivätköhän ne sinne.. Jos jollakin on tarkempaa tietoa/varmempaa tietoa, antaa kuulua :-o

kaivo

Quote from: DRS on May 01, 2007, 12:02:27
Itse olen huomannut ainakin täällä Helsingissä, että aina kun tuulee pohjoisesta kalat ovat kaikonneet jonnekkin muualle.
Mielestäni on hyvä havainto tuo, että kalat vaihtavat olinpaikkaansa tuulen mukana. Tuuli liikuttaa vesimassoja ja virtaus pikkukaloja paikasta toiseen, ja petokalat menevät tietysti perässä.

Avovesikauden alku- ja loppupuolella pohjoisen puoleiset (pohjoinen, luode ja koillinen) tuulet liittyvät yleensä kylmään tai kylmenevään säähän, mikä tietysti jäähdyttää muutenkin kylmää vettä ja voi tilapäisesti heikentää kalan aktiivisuustasoa. Kalan on kuitenkin pakko syödä ennemmin tai myöhemmin tuulesta riippumatta, joten pohjoistuulellakin voidaan saada aivan hyviä saaliita kun tuuli vain käy samalta suunnalta riittävän pitkään.

En ole eteläisellä merialueella kalastellut, mutta en silti usko että hauki suhteellisen paikallisena kalana lähtee koskaan ylittämään Suomenlahtea olivatpa olosuhteet millaiset tahansa. Luulisin, että pohjoistuulilla kalat pysyttelevät kyllä suurin piirtein samoilla alueilla kuin muutenkin, painuen laskevan vedenkorkeuden myötä vain kauemmas rannasta tai siirtyvät syvemmälle. Tärkeintä onkin aina ensimmäiseksi löytää kalat ja keksiä sitten, millä tavalla ne olisivat petettävissä.

Salmo

Pohjoistuulta pidetään juuri Suomenlahden puolella huonona sen takia, että tuulen suunta on rannikolta ulospäin, kun taas Saaristomerellä pohjoistuuli on enempi-vähempi rannikon suuntaista. Vedenpinta laskee ja kalat vaihtavat paikkaa - siitä tässä on pitkäli kyse. Viron rannikolle ei kalat noin vain kaikkoa, kyllä ne todennäköisesti samoilla alueille ovat. Jos esim. meritaimenta on saatu hiljattain sisältä saaristosta, saattaa pohjoinen virtaus ajaa ne ulommas välisaaristoon.

Vanha kansa pitää pohjoistuulta huonona, mutta syy siihen lienee se, että ennen ei liikuttu samaan tapaan kuin nykyään ja haettu niitä "pohjoistuulen paikkoja", vaan katiska heitettiin siihen laiturin viereen - tuuli mistä tahansa.

DRS

250gl

Pohjoisessa huomasin että ku tuuli pohjoisesta niin ei kalaa tullu neljänä päivänä ollenkaan mutta seuraavana päivänä ku tyynty niin alko kala syömään  :-)

Kutvonen

Kaakosta ku tuulee ni vie kalat lautaselta. Luoteesta vie lusikastaki.
Paska ei hakkaamalla parane.

Tasuriman

Quote from: Kutvonen on May 24, 2007, 21:49:46
Kaakosta ku tuulee ni vie kalat lautaselta. Luoteesta vie lusikastaki.

Meilläpäin on samantyylinen sanonta:" Itätuuli vie kalat padastakin". Ja näin näyttäisi olevan.
Itätuulella ei juurikaan kannata kalastaa, jostakin syystä kala ei käy silloin vieheeseen. Voihan olla niinkin, että eri paikkakunnilla , erilaisista olosuhteista johtuen, erilaiset tuulensuunnat tekevät vastaavan ilmiön.

Eikös " Kitkan viisaankin" viisaus johdu siitä, ettei se mene rajan itäpuolelle? :evil:

Karski

joo,mulla on sellaisia havaintoja että pohjois ja itätuulella ei syö mikään kala   :lol:
''eise oo niin justiinsa''

humiru68

Tuuli pohjoisesta, luode, kaakko jne on aina ollu huonompi kuin etelän puoleiset tuulet kalastuksessa. Se on ollu kautta ajkojen näin, että kun oikein pohjoisesta tuulee niin kalaa häviää kuin savuna ilmaan. Hyvin harvoja tärppejä jos lainkaan. En ole montaa esim: haukea saannut pohjoisten ilmavirtojen aikana.