ottaako taimen onkeen kiinni??

Started by UppoPerho, June 18, 2007, 13:20:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

UppoPerho

aattelin vain kysäästä ku ei oo kertaakaan ollu kiinni...
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

kaivo

Ottaa hyvinkin. Jopa niin hyvin, että kalastuslain määrittelemillä "lohi- ja siikapitoisilla virtavesillä" on ongintakielto, lähinnä alamittaisten kalojen suojelemiseksi.

perza

Muistan kun pienenä poikana tuli käytyä paljon venelaitureilla ongella(niissähän on asiaton oleskelu kielletty). Meitä oli aina isot joukot ongella, toiset pilkkivät laiturin reunalta kun tosiet mato ongilla koitti kaloja narrata. kerran sitten sattui jollekkin(en muista enää kuka se oli) 3 metrin mato onkeen joku isompi kala ja kala tempoi kauhean pitkään ennen kuin se saatin ylös ja Taimenhan sieltä tuli(sillon en edes tuntenut kalalajia :oops:) Isältä sitten kysyttiin kun se tuli hakemaan minua että mikä kala se tuo on ja se sanoi sen olevan taimen ja olisi isäni sen siltä tosielta pojalta ostanutkin mutta ei se halunnut sitä myydä.   :-)
se oli sillon hyvinä aikoina, kun kalaakin vielä tuli...Olin silloin joku 8-10 vuotias.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

xyu

Joskus kisassa oli kiinni 2,5 kg + taimen 4m onkivavassa, 0,10 tapsissa. Olihan se muutaman minuutin kiinni. Sitten siimat poikki. Ei olis kauaa tarvinnut väsytellä, että olis saanut. Ton jälkeen heti 760 g taimen raakana haaviin.

Sen verta kuitenkin harvinainen kala, että 20 ongintavuoden aikana niitä ne 1 kpl on tullut :)

aapeli

Joo mun pikkuveli sai viime kesänä yhen alamittase taimenen.se oli joku 30 cm
Taasko tässä kävi näin...

samwagen

Vai ottaa ne onkeenkin, ottaakohan pilkkiinkin? On nimittäin varmaan aika jännää touhuaa joku meritaimenen pilkkiminen. Onkohan käyttäytyminen samallaista kuin siialla, että samoilla vehkeillä sais?

haukka_1

Quote from: samwagen on July 06, 2007, 22:46:37
Vai ottaa ne onkeenkin, ottaakohan pilkkiinkin? On nimittäin varmaan aika jännää touhuaa joku meritaimenen pilkkiminen. Onkohan käyttäytyminen samallaista kuin siialla, että samoilla vehkeillä sais?
Kyllä joskus sattuu taimen nappaamaan pilkkiinkin. Viime talvella olin eräissä pilkki kisoissa ja ensin iski noin 800g taimen kiinni ja sain sen ylös asti vettä oli noin pari metriä. Tuli sitten vaihdettua paikkaaa ja olimme yhden saaren kärjessä josta saatiin paljon ahventa ja reikiä oli aivan vieretysten tein uuden reijän ja sain ensin muutaman ahvenen ja sitten jysähti kiinni noin 900g taimen vettä oli vain metrin verran.

Tosimies

Ötököiden ja pikkukalojen syöjähän se tane on, eli ottaa se.
Pari vuotta sitten sorruin kusetukseen tainionvirralla.. Näin rannan tuntumassa ison taimenen jota ei vieheet kiinnostanut. No minäpä kynsin läheistä mullosta niin kauan että löytyi iso mato.
Mato koukkuun ja syötti taimenen eteen. Kala nappasi heti ja minä nostin rannalle. Painoa pikkasta vajaa 2kg. Tuolla koskellahan oli luonnonsyötin käyttö kielletty..  :roll:

SUURkalastaja jyväskyläst

Tuolla Pelkosenniemen Luiro-joella oli kerran kun oltiin lapinreissulla, pikkupoika joka kalasti siinä kosken vieres mato-ongella. No käytiin kattoo et oliko se saanu mitää. Olihan se, ämpärissä oli monta taimenta jo...Että kyllä ongella saa ja todella hyvinkin.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

tonko__

kyllä ainakin purotaimenta saadaan ongella. ainakin isäni synnyinkodin viereltä olevalta joelta on aina ongittu mato-ongella purotaimenta ja harjusta. se on tässä purotaimenen ja harjuksen onginnassa erilaista että kohoa ei saa olla lainkaan ongessa,koska nämä kalat kuulemma säikkyvät kohoa. he eivät onkineet pohja-ongella vaan ihan normi ongella jossa ei ole kohoa... paras mato kuulemma tunkioliera.    sitten itse olen kerran saanut todella munkki taimenen yhdestä koskesta ongella mutta se oli vain 5-10 cm pitkä.

xyu

Muistakaahan nyt sitten kalastuslaki. Lohi- ja siikapitoisissa virtavesissä luonnonsyöteillä kalastaminen on kielletty! Eli madolla ei saa kalastaa koskessa, jossa on lohikaloja tai siikoja.

kalastan_kaikkea

Simojärvellä joitain vuosia sitten nousimme rantaan heittelemään armottoman uistelun jälkeen, siinä jonkin aikaa heitellessämme paikalle tuli noin 8 vuotias poika, jokA kysyi että oltiinko saatu taimenia.
Eipä oikein sanottiiun sille.
Omituista poika sanoi, tästä sain eilen kaksi taimenta.
Ongellako minä kysyin.
Joo poika vastasi.
sitä ihmetellen lähdimme , mutta tulimme vartin päästä takaisin, ja siinä se poika oli ja hänen vieressä kolme ainakin kiloista taimenta.

Kilpikonna

Ahven

JK

Quote from: Henrik K on March 10, 2008, 14:48:35
Muistakaahan nyt sitten kalastuslaki. Lohi- ja siikapitoisissa virtavesissä luonnonsyöteillä kalastaminen on kielletty! Eli madolla ei saa kalastaa koskessa, jossa on lohikaloja tai siikoja.

Käsittääkseni, jos aivan tarkkoja ollaan niin Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen täytyy olla julistanut virtapaikka lohi- ja siikapitoiseksi. Tiedän useita jokia, joissa on taimenta/harjusta, mutta jotka kuuluvat normaalin läänikohtaisen vieheluvan piiriin. Itse en suosittele kyllä madon käyttöä, sillä saalis on useimmiten sitä alamittaista.

Kaivo

Onginta- ja pilkintäkiellossa olevat vesistöt sekä muutkin kalastuskieltoalueet löytyvät Maa- ja metsätalousministeriön Kalastuskieltoalueiden karttapalvelusta.

-- Kaivo

xyu

Jeps, taitaa JK olla oikeassa. Nyt pitäisi saada tähän tietysti varmennus, ennenkuin alkaa kenellekään toimintaa suosittelemaan. Ettei ole sitten yllyttämässä rikokseen  :-)

MMM:n sivuilta lainattua:

"Kalastuslain mukaan yleiskalastusoikeuksiin perustuvat onginta, pilkintä ja viehekalastus ovat kiellettyjä lohi- ja siikapitoisten vesistöjen koski- ja virtapaikoissa.
Kalastuslain mukaan lohi- tai siikapitoisena pidetään vesistöä, jota nämä kalalajit käyttävät nousu- tai vaellustienään taikka johon niitä on merkittävissä määrin istutettu. Loheksi luetaan myös meritaimen, järvitaimen, purotaimen eli tammukka sekä kirjolohi.

TE-keskus ratkaisee tarvittaessa, onko vesistöä pidettävä lohi- tai siikapitoisena. TE-keskukset myös pitävät listaa toimialueensa lohi- ja siikapitoista vesistöistä. Samat listat löytyvät myös maa- ja metsätalousministeriön internet-sivuilla olevasta kalastuskieltoalueiden karttapalvelusta."

Mikko10

Olin kaverin kanssa siikaa ja ahventa onkimassa tänään iha tavallisella mato-ongella jossa kastemato syöttinä. Yhtäkkiä korkki syöksyi veden alle ja kiskoin nopeasti ongen ylös ja koukussa rimpuilu reilusti yli kilon meritaimen joka kuitenkin pääsi karkuun aivan jalkojen vierestä. Virvelillä mertsarienkka 1.55kg joten en tiedä olisiko ennätys ylittynyt, pisti todella mukavasti hanttiin.

Vikke

Kyllähän se taimen ottaa onkeen kiinni. Mutta lohi-, ja siikapitoisissa vesistöissä ongella kalastus on kielletty.
Siitä taidettiin jo mainitakkin.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

klobben

Kyllä se ainakin siikaonkeen, faija sai tänä keväänä alamittasen juuri sianonginnan yhteydessä, niin miksei se sitten ottais onkeen? :O ottaa se!

Pikkarainen

Eräältä purolta sai joskus tammukoita ongella, joten eiköhän se taimenkin ota.

TUOMARI

Pikkutaimen ottaa ainakin kiinni, jos on istutukset olleet lähiaikoina. Varmaan ottaisi muutenkin?

"PAREMPI VOITTAA"

www.facebook.com/poikonparonimaailmalla

unatco

juu ja ovat nuo pienet niin ahneita ottaa välillä et on pakko lopettaa kun nielaisevat koukun mahalaukkuun asti. siksipä se onkikielto onkin joissakin paikoissa..
Kalastus ei ole vain harrastus, se on elämä !

kirjolohikäärme

Tänään juuri sain sellaisen 10-15 cm taimenen pohjaongella, missä oli syöttinä mato. Eli kyllä kait se ottaa.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Torro

Quote from: marko on July 02, 2008, 11:35:56
Kyllä ottaa. Ite sain vihakoskelt ongella 900g taimenen :|
Eihän Vihakoskella saa edes mato-onkia
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

unatco

tottahan toki ottaa.. olen saanut muutaman taimenen ongella ja muutaman kirjolohenkin olen saanut..
Kalastus ei ole vain harrastus, se on elämä !

UppoPerho

Minkälainen koukku muuten kannattaa olla, kun yrittää taimenta ongella? :|
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Vikke

Quote from: El'ToroRosso on July 02, 2008, 11:57:50
Quote from: marko on July 02, 2008, 11:35:56
Kyllä ottaa. Ite sain vihakoskelt ongella 900g taimenen :|
Eihän Vihakoskella saa edes mato-onkia
Eikä muutenkaan mato-onkea saa käyttää koskipaikoissa, jossa on taimen-, ja harjuskanta.
Jos ei mitään erityislupaa ole jollain paikalla.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze