ihmeellisin tapahtuma kalassa?

Started by tomekki, June 12, 2005, 11:02:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: Kala_koira on June 23, 2006, 19:59:19
Quote from: LoL on June 21, 2006, 19:37:17
Quote from: Email on June 21, 2006, 15:34:48
Olen saanut hauven pari kertaa niin että se on siiman kietonut ympärilleen niin ettei koukut ole edes ollut kalassa kiinni 
Äsken käväsin mato-ongella ja sain n. 300grammasen hauen joka ei ollut koukussa kiinni vaan puri kohon lyttyyn ja piti siitä niin lujasti kiinni.

Ja kerran luin M&K- lehdestä että olivat saaneet uistelemalla n. 500g hauen ja kun olivat kelanneet sen veneen vierelle oli siihen haukeen topannu 3kg hauki ja vain purenut pienempää haukea jolla oli ollut uistin suussa.
Mahto olla kalamiehillä mukavaa katseltavaa ku isoveli syö pikkuveljen
No tutut oli ollu jossain Päijänteellä kalassa ja tärppäs 1,5kilone hauen pulikka. Sit kun ne kelas sitä veneesee ni isompi hauki otti siihe 1,5 kilosee. Se isompi hauki juuttu jotenki ihmeellisesti hampaistaa tai jotenki siihe pienempään ni ne kelas ja sai haavit*ua molemmat hauet. Se isompi paino yli 10 kiloo. Melko hyvää tuuria! :-o
Edit: Sensuuri korjasi sanan haavit-tua=harmi :lol:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

pilkkijä89

no tämmönen tapaus.Olin kirreä onkimassa tahnalla.siinä sitte kävin makkaran paistossa ja kun palasin siihen laiturille jossa onget oli huomasin että toisessa siimat miten sattuu.aikani kun siinä sitä kirreä väsyttelin niin se pyöräytti sen siiman siinä rannassa semmosen ohuen riun ympäri jonka joku järjen jättiläinen oli heittänyt siihen lampeen.no sitte ankaran väännön pääteeksi lammesta nousi se kilonen kirre,se noin 2 metriä pitkä riuku ja siihen riun ympärille oli kiertynyt siimaa.ja kun vedin sitä siimaa sieltä järvestä niin sieltähän nousi pilkkivapa ja mutuleech ihmeellisellä sotkulla.että semmonen.ei kovin erikoinen mutta aika sattuma kuitenkin.
onko totta?

Sutki

terve vaan kaikille foorumilaisille(oon vihdoin löytäny tänkii sivun...)no ehkä erikoisin juttu oli kun mentiin kalaa nii sitte katottii et mikäs lintu tuo on kun karikolla istu haikara...olin sillo pienempi ja sanoin että se oli pingviini :-D.
kerran kans ukki sai 2,5m mato-onkee lokin nii ois kyllä pitäny saaha nauhalle sekii,oli nimittäi hauskan näköstä ku lokki pyörii siiman päässä täky-kala suussa...onneks oli vaa nokasta kii nii ei tarvinnu tappaa :-).
miks ei ne käytä googlea?

Tumzu

Tämän kertoi isälleni hänen työkaverinsa. Joku mies oli kerran tullut lohijoen rantaan pikkukengät ja pukupäällä ja kalliilla autolla. Tämä oli sitten alkanut heitellä ihan tavallisesti kunnes tämähti. Ekana katkesi vapa ja kela lähti virvelistä irti ja vei mukanaan vaparenkaat. Mies jäi hölmistyneenä rannalle ja lähti vähän ajan päästä hymyissäsuin pois  :-D

Eetu_

Siikapossu

Quote from: juhox on June 09, 2006, 13:28:11
Quote from: KalastusCom on June 04, 2006, 20:30:14
Mä olin yks päivä heittelemässä virveliä.. yhtä äkkiä tuli siimaa koukun mukana. Aloin tietysti vetää sitä ylös Sieltä tuli huippu Rapalan Ruohouistin Sitten vedin sitä lisää ja sieltä tuli virveli... olin iloinen että sain toisen virveli... Seuraavana aamuna heräsin klo 5.30 ja lähdin suoraan kalaan uudella löytämälläni virvelillä. Sitten olin rannassa. Laitoin ruohouistimen virveliin ja kun heitin siima tökkäsi jotenkin ja virveli lenti takas järveen :-(.. Ihan turha reissu :-D :-D
en tiedä uskoisko :|.kalastus.com väitti eräässä toisessa aiheessa saaneensa 3kg ahvenen ongella.
Kusetusta...Sillähän olisi menty varmaan toiselle tai kolmannelle sijalle ennätyskalarekisteriin.
Sain kilon ahvenen virvelillä, ja senkin kanssa oli sellainen taistelu että ongesta olisi katkennut siimat.

Quote from: Siikapossu on May 05, 2007, 18:35:09
Quote from: juhox on June 09, 2006, 13:28:11
Quote from: KalastusCom on June 04, 2006, 20:30:14
Mä olin yks päivä heittelemässä virveliä.. yhtä äkkiä tuli siimaa koukun mukana. Aloin tietysti vetää sitä ylös Sieltä tuli huippu Rapalan Ruohouistin Sitten vedin sitä lisää ja sieltä tuli virveli... olin iloinen että sain toisen virveli... Seuraavana aamuna heräsin klo 5.30 ja lähdin suoraan kalaan uudella löytämälläni virvelillä. Sitten olin rannassa. Laitoin ruohouistimen virveliin ja kun heitin siima tökkäsi jotenkin ja virveli lenti takas järveen :-(.. Ihan turha reissu :-D :-D
en tiedä uskoisko :|.kalastus.com väitti eräässä toisessa aiheessa saaneensa 3kg ahvenen ongella.
Kusetusta...Sillähän olisi menty varmaan toiselle tai kolmannelle sijalle ennätyskalarekisteriin.
Sain kilon ahvenen virvelillä, ja senkin kanssa oli sellainen taistelu että ongesta olisi katkennut siimat.
100% kusetusta tuo kolmekilone ahven!!!

Molopääklaani

Remy

Ohan noita kaiken näkösiä ihmeellisiä juttuja sattunu. tässä nyt muutama mitkä nyt päällimäisenä tulee mieleen.
1. No noita lokkeja nyt muistin mukaan oon saanu 5. On joko sopivasti heiton aikana lentäny kohalle ja sotkeutunu siimaan, tai sit iskeneet vaappuun ku se on noussu pintaan.
2. Pari kesää sit olin tossa kaverin kaa soutelemassa siikoja, siinähän sit yhtä äkkiä pamahti hirvee peto kiinni. siinä nyt meni puolisen tuntia väsytellessä ennenku sai ees näköhavainnon kalasta, ei siinä kovin uskaltanu 0.18 siimalla hirveesti kiskoa. No pettymys oli suuri ku siiman päässä olikin 5 kilon hauki. vielä siinä tunnin verran meni ennenku mamma alko väsyä ja saatiin se veneen viereen. siinä sit huomattiin että mammalla oli toinenkin Hotta suupielessä jonka koukuissa mun oma Hotta oli kiinni. Että mulla ei ykskään koukuista ollu kiinni siinä hauessa. no sit viimein saatiin mamma veneeseen. Rannassa sit saatiin vielä enemmän ihmettelemistä ku mamman peräsuolistosta löyty vielä 5cm musta-kultanen nilsu.
3. Toissa päivänä olin perhostelemassa haukia eräällä kutulahdella. Yhessä vaiheessa sit siiman päähän iski joku kiinni. Siinä olikin ihmetteleminen ku pintaan nous räpiköimään ja rääkymään selästä kiinni oleva helkkarin iso vesirotta. Onneks oli väkäsettömät koukut ni se irtos ku anto vaan löysää. Oli sen verran vihasen tuntunen kaveri ettei ois mieli tehny siihen käsin koskea.
4. Ihmeellisin juttu mitä koskaan on käyny tapahtu kolmisen vuotta sit eräällä purolla. Siinä mä tammukoita yritin perhostella ku silmään osu vähän alempana virrassa vilahtava pää. Se aina pienin väliajoin vilahti uudestaan ja tuli pikkuhiljaa ylemmäs virtaa, luulin sitä ensi isoks sammakoks. Viimein ku se tuli kohalle ni oli hämmästys suuri ku siinä kroolas puroa ylös päin punakorva kilpikonna. Siinä hierottiin pariin otteeseen silmiä että näänkö nyt oikein. Yritin sitä sit kiinni ottaa mut kaveri pelästy ja lähti painaa virtaa alas, enkä enää perässä pysyny. Lähtiessä sit jäin juttelee yhen perheen kaa keillä on talo sen puron vieressä. Siinä sit selvis että se kilppari oli karannu niiltä kaks viikkoa aikasemmin.

Kalkkis

1.Pari vuotta sitten mökillä heittelin räsäsellä laiturin nokasta ja kas kummaa muikun sain. Ei oo kovin moni muu saannu virvelillä muikkua. :-D
2.Oltiin kaverin kanssa  mato ongella kymijoella n.5 vuotta sitten. Kaveri oli saannu päivän aikana pari kelpo kokosta lahnaa, enkä mä ollut saannut mitään mainittavaa saalista, kunnes päivän päätteeksi nappas tosi iso lahna tai ainakin niin mä kuvittelin, pienen väsyttelyn jälkeen pinnalle ilmesty mukavan kokonen hauen köriläs, vaaka näytti kotona 1,7kg.
Tuliko saalista? - Ei paljoa, kuhan vaan kalastelin.

Fiseri

Joo, oltii isän ja kaverin kans isol-syötteel joskus 10v sit kalas ja mentii sit kellari lammelle kalaan, alettii siit kaverin kans onkii ruoka ahvenii rannasta, noh alko sataan kaatamalla vettä ja päätettii jättää ne onget siihe pyyntii, mentii asuntoautoo syömää ja sadetta pitään. Sitku palattii jonku 40min pääst nii sanoin kaverille "kato mul on iso kyrmyniska tääl" sit kaveri "joo mut mun onki on pöllitty!", sit mentii iha masikses autolle ja sanottii mun iskäl et onki viety. Noh iskä lähti sinne rannalle virveli kans mukaan jos vaikka löydettäs se onki. Sit alettii kattelee ympärille ja huomattii siel lammel jotai kummallista, "ONKI!" mato-onki (4m vapa ja 4m siimaa 4+4=8m ) "pomppi" pystysuoras siel lammes et näky välil 10-40cm sitä hiilarivavan päätä siin pinnal, sit iskä heitti siihe sellasel uisteel ku nykyää on Zalt ennen oli nimeltä "kaappari"
ku onki oli rannas nii siin oli reilu 2kg kirre  :lol:. 

Ja onhan sitä kaikennäköstä tapahtunu, yks luokkakaveri sai heinurin yhelt lammelt ja jopa rannalle asti. Oli se melkosta taistelua rannalla  :-).

pumpkinca

Tässäpä muutama en sitten tiedä onko niin erikoisia..Kerran olin heittelemässä kirreä uistimella ja kelatessa uistinta ylös ihmettelin kun eka nousi oma viehe mutta siinä oli toinenkin viehe kiinni josta siima jatkui veteen..no otin uistimen ja aloin nostaa siimaa vedestä niin siiman toisessa päässä oli uuden karhea shimanon avokela setti jossa vielä viivakoodi tarrakin kiinni..=) Tuolla shimanon setillä tuli heiteltyä muutama vuosi..kyseisessä kohdassa oli veneen laskupaikka ja epäilenkin että virveli on tippunut veneestä. Toinen on hieman erikoisempi mutta ei niin kauhean harvinainen tapahtuma..olimme kotokylässäni paikallisella järvellä hakemassa haukea uistimella ja noin 15 metrin päästä meistä ui sorsa poikue jossa oli noin 5kpl hyvin pientä sorsaa emon lisäksi..yhtäkkiä kuului kauhea läiskähdys kun iso hauki nappasi yhden sorsanpoikasista..samassa paikassa on moni tuttuni itseni mukaanlukien menettänyt useita uistimia hauen suuhun mutta kukaan ei sitä vielä ole ylös saanut.Ylös saantia vaikeuttaa tiheä lumpeikko.

HaukiTomppa

Ihmeellisin tapahtuma itellä varmaan oli se kun olin kuivasjärven rannassa nakkelemassa räsäsellä, ja uistin tarttui johonkin. Ajattelin tietysti että nonii nyt sieltä tulee taas kaislaa ja lumpeita, mutta siiman päässä oli kuollut hauki  :-D . Ilmeisesti joku kalamies tappanut hauen ja nakannut jorpakkoon sekä uitin uistintani pohjan tuntumassa. No kala kummiskin  :-D

tonireps

Pari vuotta sitten oltiin serkun kanssa uistelemassa soutamalla lähellä selkää ja vahingossa sit potkasin veneen tapin 4 numeroo liian isoilla kumppareilla irti.Tuli lievästi pikkusen kiire rantaan. Hienointahan tässä oli että tappi lenti jonneki,ettei sitä saatu paikallee enää, eikä ollu mitää ämpäreitä mukana et ois voinu pikkasen ees tyhjennellä venettä..selvittiin kuitenki.

Toinen oli sit viime vuonna kun sain ennätys haukeni 11kg, lähin unipöpperössä aikasin aamulla uisteleen enkä muistanu ottaa haavia mukaan. Se otti sit kiinni ja iski kauhia paniikki ku näin 
sen fisun veneen vierellä. Leikin sit hetken ramboo ja löin melalla sitä niskaan aina ku sain sen veneen viereen, onneks ei siima katkennu vaik löin siihenki muutaman kerran. kuitenki, se rauhottu vähä ja aattelin et hörppäyt'n venettä sen verran et saan sen kyytin ja toki sain kalan veneeseen, mut kiva oli soudella rantaan kun vene oli puolillaan vettä.
Oishan sen toki voinu ensin soutaa rantaan ja vetää kala kuivalla, mut oon senki koittanu muutaman kerran tehä ja melkein joka kerta kala on päässy karkuun siiman katkeamisen takia...Että näin meillä :-D
_-_--_-_

PäSSi

Viimme kesänä kävin kalassa ja yhtä-äkkiä siima kiristyi ja tein vasta iskun. Sen jälkeen siima löystyi ja ajattelin että tein vasta iskun liian myöhään. Sitten kun olin kelannut uistimen rantaan niin koukussa oli hauen silmä. olin siinä aivan ihmeissäni mutta jatkoin kalastusta.
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Hemulisoturi

Lähes samanlainen tapahtuma kävi myös minulla kun olin haukipillkillä viime keväänä. Pilkein 8cm Sauruksella kun siima kiristyi kummallisesti. Luulin pilkin ottaneen jäähän kiinni, mutta käytin pilkkiä kuitenkin ylhäällä. Yllätyksekseni Sauruksessa roikkui hemmetin suuri suomu joka oli varmasti peräisin hauelta. Puotin tasarin takaisin kalojen valtakuntaan ja heti siima kiristyi ja pysyi kireänä arviolta sekunnin kunnes löystyi taas löysemmäksi mitä se oli kun tasuri oli ylhäällä.

Siikapossu

Könysin eilen rähmälleen yhteen lampeen sen verran että munat kastu. :evil:

taildancer

Vuonna 2005 keiteleellä savonia cupin osa kilpailussa lokki nappas meidän kuhavaappuun kun tuli nii pinnassa.

Yuz

Joskus oli ongelmia uistellessa tarkalla kuoreimitaatiolla, kun lokit kävivät kimppuun ennenkuin vaappu edes lähti uimaan.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

tsaide

Mökillä grillillä istuskellessani veistelin jostain tiesmistä puulajista vaapun rungon ja sahailin siihen kieron lankauran. Seuraavana päivänä löysin n. 0,5 mm todella pehmeetä rautalankaa jonka taittelin runkolangaksi ja otin oluttölkin kannesta sen sisäänpäin kääntyvän osan uintiläpäksi. Maalasin "vaapun" projektin jäljiltä jääneellä lateksilla valkoiseksi ja punaisella sprii-tussilla pään punaiseksi. Lakkaa en löytänyt. Jostain vanhasta uistimesta riuhdoin siihen vielä koukut. Se nyt vaan oli sellainen hauska kalamiehen McGyver projekti.

No koeuitolla en saanut sitä uimaan pintakalvoa syvemmällä mutta olin aika ylpeä perän laajasta potkusta, joka teki veden pintaan kivoja pieniä aaltoja ja väreitä. Siinä iltahämärissä sitä uittelin ja naureskelin aikaansaannokselleni, eikä todellakaan käynyt edes mielessä, että sillä mitään voisi saada. Oli todella hiljainen ilta ja peilityyntä kunnes uistimen vieressä kävi järjetön molskahdus. Lusikallinenhan siinä meinasi housuun tulla kun säihkähdin niin helvetisti ja hauen pulikka oli kiinni. Sydän hakkasi kahtasataa ja sain kuin sainkin hauen laiturille. "Vaappu" oli tuhannen päreenä. Runkolanka oli tullut ulos urastaan, läppä oli kadonnut jonnekin ja maalit oli osittain kuoriutuneet pinnalta. Päästin pulikan takaisin oppimaan, kun kerran niin tyhmä oli. Nyt se sama uistin roikkuu kunniapaikalla paskahuussin seinällä.

Quote from: tsaide on May 22, 2007, 23:14:06
Mökillä grillillä istuskellessani veistelin jostain tiesmistä puulajista vaapun rungon ja sahailin siihen kieron lankauran. Seuraavana päivänä löysin n. 0,5 mm todella pehmeetä rautalankaa jonka taittelin runkolangaksi ja otin oluttölkin kannesta sen sisäänpäin kääntyvän osan uintiläpäksi. Maalasin "vaapun" projektin jäljiltä jääneellä lateksilla valkoiseksi ja punaisella sprii-tussilla pään punaiseksi. Lakkaa en löytänyt. Jostain vanhasta uistimesta riuhdoin siihen vielä koukut. Se nyt vaan oli sellainen hauska kalamiehen McGyver projekti.

No koeuitolla en saanut sitä uimaan pintakalvoa syvemmällä mutta olin aika ylpeä perän laajasta potkusta, joka teki veden pintaan kivoja pieniä aaltoja ja väreitä. Siinä iltahämärissä sitä uittelin ja naureskelin aikaansaannokselleni, eikä todellakaan käynyt edes mielessä, että sillä mitään voisi saada. Oli todella hiljainen ilta ja peilityyntä kunnes uistimen vieressä kävi järjetön molskahdus. Lusikallinenhan siinä meinasi housuun tulla kun säihkähdin niin helvetisti ja hauen pulikka oli kiinni. Sydän hakkasi kahtasataa ja sain kuin sainkin hauen laiturille. "Vaappu" oli tuhannen päreenä. Runkolanka oli tullut ulos urastaan, läppä oli kadonnut jonnekin ja maalit oli osittain kuoriutuneet pinnalta. Päästin pulikan takaisin oppimaan, kun kerran niin tyhmä oli. Nyt se sama uistin roikkuu kunniapaikalla paskahuussin seinällä.
Paljo pulikka paino? Hieno kunniapaikka! :-D

Molopääklaani

tsaide

No se ei voinut olla paljon puoltakiloa enempää.  :wink:

Marko71

Kaveri sai lipalla tena ladyn.. hah hih hih.. :-D

taildancer

tänään nerkoolla kävi vähä "ihmeellisesti" kun oltiin haavimassa jotain 3kg haukea niin kävi vähä "vanhanaikasesti" eli uistin tarttu haavin havakseen,nii sitte sanoin isille että vejä jo se haavi S**tana veneeseen!niin juuri kun kala oli laidan yllä nii hauki irtosi ja onneksi,tippui veneeseen.en tiiä olikos sitte niin ihmeellinen.

timppaloora

Oltiin sedän kanssa Ahvenanmaalla veneilemässä niin vene kääntyi yht'äkkiä.Käännyttiin ja mentiin katsomaan mihin olimme osuneet.Osuttiin 2 kilon lahnaan.Onneks vaan pää meni ihan tohjoks.Ja otettiin se lahna ja mentiin savustaan se.

Tosimies

Quote from: timppaloora on July 07, 2007, 20:23:56
Oltiin sedän kanssa Ahvenanmaalla veneilemässä niin vene kääntyi yht'äkkiä.Käännyttiin ja mentiin katsomaan mihin olimme osuneet.Osuttiin 2 kilon lahnaan.Onneks vaan pää meni ihan tohjoks.Ja otettiin se lahna ja mentiin savustaan se.

Ai käänty siitä kun osuitte lahnaan?  :-o
Ollu varmaa aika pien vene

fisumies41

kun pyhakärvel kalas veneesee hyppäs 1,5kilon hauki. :-o :?

duunari-91

eilen ku kävin kalassa nii mun nilsu oli hirttäny pikku hauen. se ei ollu millään koukulla kiinnu  :-D

Toniski

nyt kävi kanssa aika kummallinen juttu mutta sinäänsä positiivinen kun vedin syvänteen yli (30 m) pakan päälle joku 5m niin vedossa oli 6 vapaa ja kolmeen otti kiinni iso ahven yhtäaikaa jotka painoivat 600, 520 ja 400 grammaa. ilmeisesti oli parvi liikkeellä.
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Quote from: Toniski on July 17, 2007, 01:14:19
nyt kävi kanssa aika kummallinen juttu mutta sinäänsä positiivinen kun vedin syvänteen yli (30 m) pakan päälle joku 5m niin vedossa oli 6 vapaa ja kolmeen otti kiinni iso ahven yhtäaikaa jotka painoivat 600, 520 ja 400 grammaa. ilmeisesti oli parvi liikkeellä.
Ohhoh! Noi on kaikki isoja! Oliko vielä 3 samaa vaappuu vedossa? :lol:

Molopääklaani

Toniski

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on July 17, 2007, 11:52:04
Quote from: Toniski on July 17, 2007, 01:14:19
Ohhoh! Noi on kaikki isoja! Oliko vielä 3 samaa vaappuu vedossa? :lol:
oli kaksi shad rap deep runneria 9cm ja yks oli omatekoinen vaappu jossa oli paino että samoilta syvyyksiltä ne otti kaikki. sitten ne kolme muuta vapaa kalasti vähän pinnemmasta niin eipä niihin koskenut. se korostaa sitä tosiasiaa että ahven on aikamoinen parvikala  :-)
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!