Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lappiin päin kalastamaan

Started by jazzard, July 24, 2007, 02:25:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jazzard

terve kaikki. Olisin menossa kaverin kanssa kalastamaan jonnekkin lappiin torstaina eikä tiedetä yhtään minne mentäis. Voisko joku suositella joku varma paikka missä tulee jotain, mitä vaan kaloja. Ollaan perus harrastelijoita vaan, kunhan saatais jotain ahvenia vaan oltais tyytyväisiä. löytyiskö jotain esim kuusamn lähellä? kiitos paljon teille joka jaksaa vastata!

:mrgreen:

pilkkiäijä

OT., mutta en viitsinyt aloittaa uutta aihetta. Olen myös menossa ensi viikolla lappiin päin kalastamaan, enkä tiedä yhtään minne päin. Kysyisin, että mitä kannattaisi tarjota tammukoille ja harjuksille?? Niitä varmaan eniten yritän. Myös ahvenia, taimenia ja siikoja siinä muun kalastuksen lomassa.

Kiitos jo etukäteen  :-)
Olen kalastelijapoika!

TKarhu

pikku lipat lienevät yleisvieheitä harrilla ja tammukalle, tietenkin perhot ja siialle myös pikku vaaput

Qkkeli

Quote from: TKarhu on July 24, 2007, 14:47:18
pikku lipat lienevät yleisvieheitä harrilla ja tammukalle, tietenkin perhot ja siialle myös pikku vaaput

Lisäksi joku pikkuinen Räsänen tai Proffa mukaan, niillä pärjäät. Jos ei "kovaan" tavaraan pure, niin koho siiman päähän ja pari/kolme perhoa sen eteen.

pilkkiäijä

Juuri tuollaisia välineitä ajattelin ottaa mukaan.
Valittuina on jo meppsin lippoja koko 0, 1 ja 2.
Sitten 0 koon calico catteja ja muita pieniä lippoja.
Pieniä vaappuja esim. rapala countdown, pieniä Salmo hornetteja ja ehkä joku seniori.
Lusikoita yksi professori sellainen pienin koko, väri sini/hopea/musta/punainen ja kaksi 11g räsästä ja yksi 7g räsänen. Isommat koot väriltään papukaijja ja sitten musta/oranssi ja joku muu. Pienintä ei vielä ole mutta käyn ostamassa.
Perhoja minulla ei ole, mutta papallani, joka tulee myös mukaan on.
Kokeilen myös ensimmäistä kertaa eläessäni perhokalastusta. Myös koho+perhot-viritelmiä otetaan mukaan.

Kiitos vastauksista. Toivon että saan edes jotain, koska en ole ikinä käynyt lapissa.
Olen kalastelijapoika!

Hemulisoturi

Jos käsivarteen meinaatte suunnata niin luulen että tulee aika tiukkaa kalojen suhteen. Eivät meinaa purra mihinkään ja jos säät ovat vielä kaikenlisäksi kylmät ja sateiset niin eivät varmasti ainakaan harrit syö yhtään. Virtavedessä kalastajille mukaan myös leechejä. Tavan haspelivehkein hyvin heitettävissä olevia ovat mm. MA-leechit ja koski-leechit, jotka ainakin antavat harria syvistä montuista jos ei pinnasta syö. Väreinä ainakin musta ja valkoinen. Aloittelijan on ehkä hieman hankalaa heittää painotettuja liitsejä perhovehkein, mutta jos ilma on lämmin ja kuoriutumista näkyy kannattaa perhovehkein heittää pieniä pintaperhoja, kuten vaikka Klinkhåmereitä. Ahvenet ottavan pienistä lammista hyvin kiinni yhden tuuman toukkajigeihin, mutta jos ei jigiä pysty uittamaan niin lipoilla saa myöskin. Nuo mainitsemasi lipat toimivat varmasti ja siihen voisi lisätä vielä mm. ainakin Bete Loton ja Super Minnow Vibraxin. Kannattaa varoa lammissa ja jokien suvannoissa piileskeleviä todella ahneita haukia!
Muutamia hyviä linkkejä pohjoiseen suuntaaville:
http://www.harjus.net/tekniikka/joenvalinta.html
http://www.harjus.net/tekniikka/valineet.html
.. ja kannattaa myös lukaista wanha keskustelu samasta aiheesta..
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=1093.0

pecka

hauki on kala